11e keer Indonesië? Oké, dan valt die tot nu toe 6x Japan
(waarvan 3x in het afgelopen jaar) nog best mee inderdaad

. Maar volgens mij heb jij er toch wel wat meer jaren over gedaan en heb je tussendoor ook wel wat meer andere landen bezocht, toch?
Ik merk toch wel dat echt het reizen, het ontdekken van mij nog onbekende landen, me al een tijdje veel minder boeit. Ik kijk nog weleens naar andere bestemmingen, maar dan toch meer vanuit de gedachte dat ik toch niet weer naar Azië of meer specifiek Japan moet gaan dan echt vanuit oprechte interesse. En ook in het aanbod van groepsreizen zie ik weinig tot niets wat me aanspreekt, terwijl dat toch een makkelijke methode is om eens een keer iets onbekends te bezoeken.
Zoals ik al aangaf zat ik in eerste instantie voor die trip naar Taiwan
(die ik eigenlijk vanaf het begin van het jaar al in gedachten had) te denken aan rond de jaarwisseling, daarvoor had ik wel een vlucht gevonden via Shanghai. En daar ging het eigenlijk al mis, dat wekte al veel meer enthousiasme op dan Taiwan, dat is toch een stad die ik graag nog eens zou willen bezoeken. Daar staat dan wel weer tegenover dat ik mijn laatste bezoeken aan China
(steeds in combinatie met andere landen als Noord-Korea, Zuid-Korea, Hong Kong of jawel, Taiwan) toch vooral als frustrerend heb ervaren, dus het idee van een rondreis door China viel bij voorbaat al af.
Het klinkt misschien raar, maar de hele vakantie, waarheen dan ook, voelt meer als een geval van moeten dan van echt willen. Want als ik heel eerlijk ben wil ik maar één ding: het liefst gewoon weer op het vliegtuig naar Japan stappen...