Indonesië kan ik uren over kletsen

Dus laat ik ook wat toevoegen aan het kletstopic.
Ik ben vorig jaar naar Sumatra geweest om een reis te maken die al heel lang hoog op de verlanglijst stond.
Mijn opa is van 1947 tot 1950 als militair op Sumatra geweest. Hij heeft nooit echt gesproken over zijn ervaringen tot ik ernaar ging vragen. Langzaam maar zeker kwamen de verhalen, en uiteindelijk heeft dit geleid tot een aantal echte 'interviews' waarbij hij in detail heeft verteld over zijn tijd daar. Ik heb vervolgens ook nog een aantal andere veteranen uit zijn eenheid kunnen opsporen waarvan er twee ook hun verhaal wilden doen. Deze verhalen ben ik nu nog op papier aan het uitwerken.
Voorzien van vele verhalen, zwart-wit foto's, het krijgsdagboek van zijn eenheid en oude stafkaarten van de omgeving heb ik mijn reis naar Sumatra uiteindelijk kunnen maken en heb ik heel veel plaatsen kunnen terug vinden waar hij destijds ook is geweest. Dit was echt een bijzondere ervaring. Maar bovenal heb ik genoten van het land en de mensen. Wat is het daar toch mooi, wat zijn de mensen toch gastvrij, vriendelijk en behulpzaam en wat heb ik lekker gegeten

Echt een supertijd gehad en met pijn in het hart afscheid moeten nemen van het land en de locals met wie ik ben opgetrokken daar.
Het was mijn eerste keer backpacken, mijn eerste keer alleen en mijn eerste keer Azië maar ben direct verslaafd geraakt en kan niet wachten op de volgende trip!