Klamboe ja of nee?

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
HoeBie
Vakantieganger

Klamboe ja of nee?

Bericht door HoeBie »

Volgende week vertrekken wij op wereldreis. De klamboe stond niet op ons paklijst, maar nu beginnen we toch nog te twijfelen. We gaan naar oa naar Zuid-Oost Azië, Oceanië en Afrika..... Wat adviseren jullie?
Sandervh
Reisexpert

Re: Klamboe ja of nee?

Bericht door Sandervh »

afrika durf ik niks over te zeggen, Zuid oost azie heb ik er geen mee gehad en ook nooit nodig gehad. En voor Oceanië lijkt het me overbodig.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

In aanvulling op Sander: op mijn reizen in Afrika heb ik er geen enkele keer 1 meegenomen en nooit gemist.

Mijn ervaring: als je echt heel basic gaat overnachten kan een klamboe handig zijn, maar als je een beetje upmarket gaat, dus ook in gewone guesthouses, heb je er geen nodig, ze zijn dan al aanwezig of er zijn horren.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik reis nu al vijf weken door Sulawesi en vind zelden een kamer met klamboe, terwijl dit deel van het land wel malariagebied is (al zeggen de locals van niet). Ook dengue heerst hier.
Ook al is het weer extra bagage, als je een beetje van de gebaande paden af wilt gaan, zou ik je toch aanraden er een mee te nemen...
Ik baal nu af en toe dat ik er geen bij me heb (heb vorig jaar 8 dagen in het ziekenhuis gelegen met dengue, opgelopen op Ko Tao).
Baadt het niet, dan schaadt het niet, toch?
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik zou hem niet meenemen, in zuid-oost azie en ook afrika (kenia/tanzania) is die vrijwel altijd aanwezig als het nodig is. De enkele keer dat dit niet zo was gebruikten wij altijd van de mosquito coils, kan je ter plekke kopen en is een soort lange rondgedraaide wierok, aansteken en naast je bed zetten en de muggen blijven weg.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

In Azie er nergens een gemist. Over Afrika kan ik niets zinnigs zeggen.
Helpen tegen Dengue zal het ook niet echt gezien die muggen overdag actief zijn (als jij ook buiten bent). Ik kies ervoor om zonder te reizen. Hopelijk krijg ik binnenkort er in Sulawesi geen spijt van ;)
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Travelator schreef:Ik reis nu al vijf weken door Sulawesi en vind zelden een kamer met klamboe, terwijl dit deel van het land wel malariagebied is (al zeggen de locals van niet). Ook dengue heerst hier.
Ook al is het weer extra bagage, als je een beetje van de gebaande paden af wilt gaan, zou ik je toch aanraden er een mee te nemen...
Ik baal nu af en toe dat ik er geen bij me heb (heb vorig jaar 8 dagen in het ziekenhuis gelegen met dengue, opgelopen op Ko Tao).
Waarom concludeer je dat het een malariagebied is, alhoewel de locals anders zeggen?

En zoals iemand al schreef, dengue mug steekt overdag, heeft dus niets met klamboe te maken.

Je verblijft in de echt goedkope overnachtingsmogelijkheden, correct?
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Zijn er plekken in Zuid-Oost Azie waar je klamboe's kan aanschaffen?
Wij reisden 2 jaar terug zonder doorheen Vietnam, Laos, Cambodja. Maar nu zou het kunnen dat we terecht komen op Sumatra, Sulawesi Myanmar, Borneo. Weet niet of er daar een malaria-risico heerst. Eerst nog maar even het advies van de tropische dienst afwachten, maar die willen eigenlijk dat je voor de meeste gebieden iets slikt. wat wij echt niet meer van plan zijn
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De GGD heeft mij gezegd dat er op Sumatra, Sulawesi en Myanmar malaria voorkomt.

Met name op Sumatra was er bijna overal waar ik was een klamboe, ook de meeste locals sliepen eronder. Soms zaten er gaten in, maar ducktape repareert alles :)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

stevenl schreef:
Travelator schreef:Ik reis nu al vijf weken door Sulawesi en vind zelden een kamer met klamboe, terwijl dit deel van het land wel malariagebied is (al zeggen de locals van niet). Ook dengue heerst hier.
Waarom concludeer je dat het een malariagebied is, alhoewel de locals anders zeggen?

En zoals iemand al schreef, dengue mug steekt overdag, heeft dus niets met klamboe te maken.

Je verblijft in de echt goedkope overnachtingsmogelijkheden, correct?
1) Omdat bepaalde instanties in Nederland mij dat verteld hebben en ik in dat geval geen risico neem, ook al kent het kleine percentage mensen dat ik hier heb gesproken misschien geen mensen die toevallig malaria hebben opgelopen.

2) Zowel dengue als malaria muggen kunnen geen klok kijken (voor zover ik weet) en hoe zit het met mensen die overdag wel eens een dutje doen of die uitslapen tot 12 uur 's middags omdat ze de avond ervoor zijn gaan stappen?

3) Nee, dat klopt niet. We wisselen de luxe af. Bovendien bekijken we altijd zo'n beetje elke accommodatie die er in een plaatsje te vinden is (dat zijn er hier namelijk niet zo veel) en we hebben tot nu toe in 5 weken tijd 1 keer een klamboe gezien (in een hutje in de jungle op een onbewoond eiland). Als we ernaar vragen (probeerden we in het begin nog wel eens), weten mensen meestal niet eens waar we over het hebben.

Ik zou mensen die naar Sulawesi gaan aanraden er een mee te nemen. Mensen die naar Thailand gaan niet.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Dat je geen risico neemt,prima, begrijpelijk, maar ter plekke hebben de mensen meestal betere informatie dan de Nederlandse instanties.

En je kunt proberen de opmerkingen belachelijk te maken, maar het blijft dat dengue muggen overdag steken, niet 's avonds. Ze zijn veel verder geëvolueerd dan wij en hebben daar geen klok voor nodig.
Plaats reactie