Backpack of tas wieltjes India en Nepal

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
Vin

Backpack of tas wieltjes India en Nepal

Bericht door Vin »

Hoi, ik ga een week of vier naar India / Nepal, wordt een combinatie van:
- backpacken in India (+/- 10 dagen), ook veel reizen met openbaar vervoer
- en een of enkele trekkings in Nepal (+/- 15 dagen), zal een teahouse of lodge trekking worden, van hut naar hut dus.

Nu is mijn uitdaging: wat voor tas(sen) neem ik mee voor deze reis? Voor de trekking (meerdaags) verwacht ik dat een 40-50 ltr tas het meest comfortabel is. Maar deze lijkt me wat klein als 'hoofdtas' voor de hele reis. Verder heb ik ook een goed tas nodig voor handbagage, zeker omdat ik ook een spiegelreflex meezeul die ik eigenlijk altijd bij de hand wil hebben, samen met paspoort e.d., dus niet op dak van een bus, etc.

Ik overweeg nu mee te nemen:

1. Een grote tas met wieltjes als 'reistas', zo'n Nomad ofzo.
2. Een trekkingrugtas van +/- 40-50 liter, die tevens handbagage-rugzak dienst doet. Deze zal tijdens het reizen met ook de reistas erg 'leeg' zijn (camera, eten/drinken, waardevolle spullen) en bij trekkings bomvol ;)

Denken jullie dat dit een goede oplossing is? Het lijkt me in ieder geval fijner dan een grote backpack + een trekkingbackpack (lijkt me er onhandig dragen). Wel heb ik mijn vraagtekens bij of ik een trekkingrugzak mee krijg in bussen en dergelijke, ik weet nog uit Borneo dat ze het liefst willen dat je (grote) rugzakken en dergelijke afgeeft zodat ze op het dak gaan of achterin de bus... Het zou mooi zijn als ik een trekkingrugzak kan vinden die bij weinig inhoud zo compact wordt of oogt dat 'ie gewoon als 'handtasje' door gaat ;)

Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn, en hoe handig of onhandig het is om met een trolley-achtige-tas te reizen en een rugzak als handbagagetas.

Groet,
Vin
Jenny
Reisexpert

Re: Welke backpack moet je kiezen

Bericht door Jenny »

Heb je al in een winkel gekeken naar rugzakken? Mijn standaard tas is 55L, daar kom ik makkelijk mee uit. Óók als ik een jaar ga reizen.

Een tas van 40-50 liter is veel te groot als handbagage. Daar wil je niet een hele dag mee slepen. Daarnaast zijn de afmetingen van die tas wanneer hij vol is te groot om bij een luchtvaartmaatschappij in aanmerking te komen voor handbagage. Een tas die lekker draagt heeft vaak een frame of een anderszins verharde achterkant. Deze is dus niet klein te maken.

Ik zou handbagage beperken tot ongeveer 30L.

En wat de tas op het dak van de bus betreft: gewoon een regenhoes eromheen doen en eventueel een slotje erop. Waardevolle spullen in de handbagage. Zelf heb ik hier nooit problemen mee gehad...
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Backpack of tas wieltjes India en Nepal

Bericht door Tikva »

Ik heb je even een eigen onderwerp gegeven,

Het plan dat je nu hebt lijkt me helemaal niets. Wieltjes in India zou ik niet zien zitten. De weg is vaak slecht en vooral ook smerig. Ik weet niet waar je heen gaat maar in bijvoorbeeld de smalle straatjes van varanasi wil je echt geen tas met wieltjes meenemen.Je geeft aan dat je in Nepal een trekking wil doen? Maar met maar 15 dagen kan dit nooit een erg lange trekking zijn dus heb je ook niet echt veel spullen nodig. Wil je zelf je spullen dragen of neem je een drager? dat maakt ook nogal verschil.

Persoonlijk zou ik een rugzak kopen waar je een paar jaar mee vooruit kan. 55liter kan maar zelf heb ik liever wat meer ruimte voor koude landen en souvenirs dus zou ik naar 65 liter kijken. Zorg wel dat je de tas goed kleiner kan maken als er minder gewicht inzit. (ik heb zelf trouwens nog een 35liter rugzak die ik voor reizen van en week ofzo meeneem). Of je daarnaast nog een dagrugzak nodig hebt is persoonlijk, het kan maar je zou ook kunnen kijken naar een goede schoudertas of die zelfs nog in india kunnen kopen. Ik heb een fijne schoudertas waar prima DSLR, reisgids en fles water in past. Wil je toch een rugzak voor handbagage dan zou ik eerder aan 15-20 liter denken echt niet wat jij noemt 30-40 liter.

Voor je trekking kan je veel spullen in je hostel laten, gewoon ter plekke een losse sporttas kopen of desnoods plastic zak. Zoveel hoef je echt niet mee zeker niet wanneer je het zelf moet dragen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik zou ook niet snel een rolkoffer meenemen naar India. Al het afval wordt op de grond gegooid, net als de uitwerpselen van de dieren. Verder is het heel normaal om op straat je behoefte te doen en het lijkt mij dan alles behalve prettig om daar met je rolkoffer doorheen te rijden. Zelfs met een backpack kan het een uitdaging zijn om hem schoon te houden :)

Voor de tijd dat je hebt kun je gemakkelijk in India blijven. Er is genoeg te zien en te doen en de afstanden zijn enorm.
Je kunt hier een route vinden voor drie weken: advies-reisschema-india-nepal-t8367.html#p58897
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Ik ben net terug van India met 55L. Daar had ik ruim genoeg aan en inderdaad een tas met wielen is heel erg onhandig. Waar je ook komt, de troep op straat en de gaten in de weg, maken het lopen met wielen er niet beter op. Daarnaast is het vaak zo druk dat je waarschijnlijk de hele tijd mensen voor de voeten loopt.

Als handbagage heb ik een schooltas (de grootte van de standaard Eastpak) waarin alles prima past. Mijn spiegelreflex draag ik in mijn hand of doe ik in mijn handbagage.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Vin

Bericht door Vin »

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb inmiddels ook de Kathmandu bezocht (en was erg enthousiast over hun advies / begeleiding) en mijn keuze gemaakt. Ik ga voor een goede backpack van +/- 60-65L .. Mijn handbagage beperk ik tot een hele kleine tas (camera, water, etc). Als ik een trekking ga doen neem ik gewoon de grote backpack mee maar dan veel minder vol gestopt, dus geen aparte day-pack. Mocht ik echt heel weinig meenemen (bijv bij een hele korte trek of een met veel dragers) dan kan ik altijd nog in Kathmandu een rugtasje kopen als daypack, maar de rugzak die ik gepast heb zat zo fijn (vergeleken met de goedkopere die ik tot nu toe had) dat ik denk dat die ook als daypack gewoon prima is. Door alles een beetje aan te snoeren als 'ie niet zo vol zit wordt 'ie ook weer iets compacter.

De tas die ik heb uitgezocht (maar nog niet gekocht) is de Bach Mare Lite FA (1), een mijns inziens erg fijne tas, maar dat is uiteraard ook persoonlijk.

Groet,
Vincent
Plaats reactie