Regenwoud excursie

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
frank1986

Regenwoud excursie

Bericht door frank1986 »

Dag allen!
Mijn vrouw en ik hopen over een jaar een reis door Azie te maken. Tijdens deze reis willen we een aantal dagen met een gids door de natuur trekken. Wie heeft hier (goede) ervaringen mee? Ideeen en tips zijn welkom.
Frank Aalbers
PS> onze voorkeur gaat uit naar een excursie in Indonesie (Sumatra?)
Jenny
Reisexpert

Re: Regenwoud excursie

Bericht door Jenny »

Als je een trekking in Sumatra wilt maken, dan kan ik Ketambe aanraden. Stuk minder toeristisch (en goedkoper) dan Bukit Lawang. Wilde orangutans (als je geluk hebt), makaken, Thomas Leave Monkeys enzovoorts. Daarbij prachtige oerossen met eeuwenoude vegatatie. Watervallen, warme bronnen, riviertjes.

Je kan zowel voor een dag als voor meerdere dagen een gids boeken. De prijs ligt vast, en was vorig jaar 250.000 rp per persoon voor een trekking van een dag, inclusief eten, drinken en sokken tegen bloedzuigers.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
frank1986

Bericht door frank1986 »

Klinkt fantastisch Jenny!
Ik ga eens op zoek.

Gr. Frank
Niellles
Reiziger

Bericht door Niellles »

Zelf heb ik een tweedaagse trek gedaan vanuit Bukit Lawang. Zoals Jenny al zei een beetje toeristisch, maar wel heel vet. Meer dan genoeg orangutans gezien.

Het oog in oog staan, zo'n 5 meter afstand, met een mannetjes orangutan vond ik vrij indrukwekkend (en ook vrij spannend, eerlijk gezegd). De orangutans daar zijn 'semi-wild', zoals dat schijnt te heten. Dit betekent dat ze uit gevangenschap zijn bevrijd en daar nu leven. Ik heb mij laten vertellen dat ze allemaal zo hun eigen karakter hebben (en dit is sterk beïnvloed door hoe ze tijdens hun gevangenschap zijn behandeld). De gidsen lijken de verschillende apen goed te herkennen en ook in te kunnen schatten. Zo zijn wij de gevreesde Mina tegengekomen waarvoor we 'op de vlucht gingen', terwijl er andere orangutans waren waarbij we heel dichtbij konden blijven (als ze al niet naar ons toekwamen).

Enige nadeel: je komt onderweg weleens (wij 2x in 2 dagen) andere toeristen tegen, doet toch een beetje af aan de ervaring. Maar nogmaals: erg aan te raden als je in de buurt bent.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wij hebben in Bukit Lawang alleen een korte wandeling gemaakt. We zijn al vaker de jungle in geweest en hoeven niet meer zo nodig dagen er doorheen te sjouwen ( sorry, beetje verwend)

we zijn al met al een uur of 4,5 aan de klauter geweest. Tuurlijk kom je dan ook andere toeristen tegen. Vond ik niet zo erg. We hebben Orang Oetans gezien. Het kleintje daalde af om ons beter te bekijken en moeder vond dat prima. Thomas Leave monkey's zijn ook erg leuk om te zien.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
frank1986

Bericht door frank1986 »

Dank beiden!
Inmiddels zijn we wat concreter geworden, en moet het een jungletour op het schiereiland van maleisie worden...
Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Groet,
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Je kan naar Taman Negara gaan.

Verwacht echter geen beesten, Taman Negara staat bekend om zijn flora. Je kan deze jungle eenvoudig bezoeken met een tourtje vanuit KL.
frank1986

Bericht door frank1986 »

Het zou een meerdaagse trekking worden, op onze weg naar de oostkust. Hoewel dat de kans op dieren aanzienlijk vergroot spreekt TN me nog niet echt aan...
Andere toffe ideeen?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Het schiereiland van Maleisië staat niet echt bekend om z'n jungle. Dan moet je toch echt naar Sumatra of Borneo.

(Mss dat je rondom Cameron Highlands een mooie trekking kan doen, maar daar vind je qua wilde dieren ook niet veel.)
Vincentvendel

Jungle tracking. Kuala lipis. Maleisië

Bericht door Vincentvendel »

Hoi
Ik heb wel eens een jungle tracking gedaan vanuit Kuala lipis. Vijf dagen.
Met een smalle boot 1 1/2 uur varen weg van alle drukte en verkeer. Aangekomen uitstappen en dan die rust. Vervolgens wordt het eten verdeeld voor de vijfdaagse tracking. En dan lopen zo'n 6 a 7 uur per dag. Met bepakking let wel geen tent of slaapzak gewoon basic op de grond. Slapen in grotten of onder zeil. Water op na een dag , dus uit de riviertjes en beekjes. Alles vervloekt maar na vijf dagen een overwinning die niet te beschrijven is. Bij ons Chinese hotel aangekomen buiten uitkledende in ondergoed naar binnen stonken een week in de wind dat snap je wel. Een paar kleren voor over dag en een voor snachts. Schoenen en sokken rijp voor de kliko. Per dag zo'n 8 a 10 keer door het water beekjes stroomversnellingen echt gaaf. En dan snachts op ontdekking voor het wild life. Spinnen gezien in grotten zo groot als mijn voeten (maat 46!!!).
Wie durft. Succes!
Met tropische groet
Vincent
Laatst gewijzigd door Vincentvendel op 12 aug 2013 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie