Reis door China 3 weken

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
annenas
Vakantieganger

Reis door China 3 weken

Bericht door annenas »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn reis van 3 weken door China.
Route is als volgt, aankomst op 3 oktober:

Beijing - Xi'an - Chengdu - Guilin / Yangshuo - Shanghai

Nu heb ik een paar vragen en hopelijk kan een ervaren China-reiziger mij helderheid geven:

- Klopt het dat je treinreizen minimaal een week van tevoren moet boeken omdat het anders vol zit?
ik ben nergens langer dan 4/5 dagen dus moet ik dan vanuit NL al treintickets boeken? Zo ja, waar doe ik dit?

- Ik ben ook van plan om binnenlandse vluchten te boeken. Moet ik deze van tevoren boeken of kan ik dat in China doen? Waar kan ik goedkope tickets boeken en hoe lang van tevoren moet dit? Voor welke afstanden in mijn route raden jullie aan om per trein of per vliegtuig te reizen?

- Moet ik tijdens mijn reis van tevoren overnachtingen boeken of kan ik dit het beste doen bij aankomst in de desbetreffende plaats? En als ik van tevoren moet boeken, hoe doe ik dit aangezien de mensen geen Engels mailtje zullen begrijpen? (hahaha spannend!!!)

- Alle andere handige en praktische tips zijn meer dan welkom! :-)

Bedankt alvast! ^O^

Groetjes, Anne
Kims
Reisexpert

Re: Reis door China 3 weken

Bericht door Kims »

Hi,

Leuke trip!
annenas schreef:- Klopt het dat je treinreizen minimaal een week van tevoren moet boeken omdat het anders vol zit? ik ben nergens langer dan 4/5 dagen dus moet ik dan vanuit NL al treintickets boeken?
Nee hoor, je kunt de kaartjes ook vaak boeken als je ergens aankomt bijvoorbeeld. Een dag vantevoren is meestal voldoende. Check wel even feestdagen, want dan gaan de Chinezen massaal op reis met de trein onder andere.
annenas schreef:- Ik ben ook van plan om binnenlandse vluchten te boeken. Moet ik deze van tevoren boeken of kan ik dat in China doen? Waar kan ik goedkope tickets boeken en hoe lang van tevoren moet dit? Voor welke afstanden in mijn route raden jullie aan om per trein of per vliegtuig te reizen?
Als je wil gaan vliegen, zou ik dat wat eerder boeken al kan het wel vaak een paar dagen vantevoren. De prijzen van vluchten fluctueren per dag, bizar genoeg. Wij hebben tijdens onze trip door China een aantal vluchten geboekt via: http://english.ctrip.com/flights/. Dat was toen het goedkoopste vaak en makkelijk te regelen. Er zijn ook veel bureautjes of hostels die dat soort dingen voor je kunnen regelen anders.

Je hebt niet heel veel tijd voor de reis die je af wil gaan leggen, dus het is zeker te overwegen om te vliegen. De afstanden zijn erg groot, onderschat het niet! Aan de andere kant, als je bijvoorbeeld met de nachttreinen reist, scheelt dat qua tijd en overnachtingskosten.

Pingyao is ook de moeite voor het stoppen waard tussen Beijing en Xi'an. Maar dat is misschien ook juist een stuk wat je goed kan vliegen want het is een lang stuk.
annenas schreef:- Moet ik tijdens mijn reis van tevoren overnachtingen boeken of kan ik dit het beste doen bij aankomst in de desbetreffende plaats?
Je zit in principe in het laagseizoen dus zal het rustig zijn in de hostels etc. (behalve dan tijdens eventuele feestdagen). Wij boekten regelmatig via sites zoals hostelworld oid. Maar het was niet echt nodig. Bij de hostels spreken ze zo goed als altijd Engels.

Er zijn nog een aantal andere posts hier over reizen in China met tips e.d. Kijk maar even rond. Ook onder reisinformatie is veel te vinden.

Veel plezier maar dat zal wel goed komen! ^O^
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

annenas schreef:Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn reis van 3 weken door China.
Route is als volgt, aankomst op 3 oktober:

Beijing - Xi'an - Chengdu - Guilin / Yangshuo - Shanghai
Hallo Anne,

Leuke reis ga je maken en mooie steden ga je bezoeken.

Kims noemde ze al even; de feestdagen in China. Nou zie ik dat je op 3 oktober in Beijing aankomt. Van 1 tot 7 oktober is het hier vakantie en zullen veel Chinezen er op uitgaan. In Beijing is het dan heel erg druk! Je kunt je bijna niet verplaatsen op de muur en in de Verboden Stad kun je over de koppen lopen (zoals wij Groningers dat zeggen). Hou eventueel mijn site in de gaten, daar komt volgende week een artikel over China & feestdagen online.

Voor vliegen kun je ook ctrip.com gebruiken, die hebben soms ook goede deals. Van Chengdu zou ik naar Guilin vliegen, dat is wel een lange rit.
Het is, zoals Kims al zei, de moeite om in Pingyao te stoppen voor een dagje en daar de oude stad te bezoeken.

Daarnaast zou ik persoonlijk ook wat kleineren plaatsen bezoeken. Nu bezoek je de grote steden en hoewel er veel te zien is, kan het ook overweldigend zijn, zeker wanneer het de eerste keer is dat je in China bent.

Geniet van de voorpret!
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
mascha

Qreply

Bericht door mascha »

hallo,
Wat grappig ook ik en mijn vriend gaan 3 oktober naar China, naar Beijing. We gaan we ongeveer dezelfde route doen maar willen vooral veel in het zuiden. Hebben maar iets meer dan 3 weken en verwachten dat de eerste dagen vervallen omdat het dan feestweek is in China. We hebben nu maar bedacht dat we tot en met 7 okt niks echt plannen zodat we ons ook terug kunnen trekken in ons hotel als we zwaar overprikkeld raken. Dus maar 3 weken over om alles te bezoeken en er is zoveel! Hebben nu veel discussie over óf leuke plekken gewoon overslaan (terracottaleger,pingyao,chengdu enz) en dan rustig reizen óf veel doen maar daardoor onszelf wel volledig vastzetten en veel reisdagen maken. Ingewikkeld hoor! Zal deze een beetje volgen om te kijken wat jij uiteindelijk voor route kiest.
Veel plezier iig en wie weet komen we elkaar nog wel ergens tegen in china ;)
Froja Melet | RM Express
Reiziger

Bericht door Froja Melet | RM Express »

Moet ik tijdens mijn reis van tevoren overnachtingen boeken of kan ik dit het beste doen bij aankomst in de desbetreffende plaats?
Voor het aanvragen van het visum heb je sowieso bewijs van de eerste vier overnachtingen nodig.
Het genoemde Hostelworld is een prima mogelijkheid om goedkoop te boeken (en zo nodig naderhand weer te annuleren)
Met goede groet,
Froja Melet | RM Express
Kims
Reisexpert

Re: Qreply

Bericht door Kims »

Hi,
mascha schreef:Dus maar 3 weken over om alles te bezoeken en er is zoveel! Hebben nu veel discussie over óf leuke plekken gewoon overslaan (terracottaleger,pingyao,chengdu enz) en dan rustig reizen óf veel doen maar daardoor onszelf wel volledig vastzetten en veel reisdagen maken.
Wat wij ontzettend leuk vonden aan China was niet alle standaard toeristische dingen maar juist het straatleven, kleine (of grote) markten overal, de geweldige parken waar wordt gedanst, mahjongg wordt gespeeld en karaoke wordt gezongen, de kleinere dorpjes, de geweldige mensen en zeer bijzondere cultuur. Hoe langer je op 1 plek bent, hoe meer je dat soort bijzondere dingen ontdekt en mee kunt maken.

Als je heel veel plekken aandoet en daardoor maar weinig tijd per plek hebt, heb je aanzienlijk minder mogelijkheden om al die bijzondere dingen te ontdekken die China zo bijzonder maken voor veel mensen.

Maar dat is natuurlijk persoonlijk ;)
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
mascha

Bericht door mascha »

Hoi Kim,
Ik ben het helemaal met je eens. DE oplossing zou zijn als we 4 maanden in China hadden, maar helaas het is een vakantie tussendoor. Dat maakt het ingewikkelder want er is gewoon zoveel te zien!
Mensen ervaring mee die 3 weken zijn gaan reizen? Welke route hebben jullie gemaakt? En wat zou je nu anders doen?
Ik hoor namelijk veel mensen die aangeven dat ze spijt hebben dat ze niet langer in Yangshuo zijn geweest omdat het daar zo vreselijk mooi is. De Li-rivier, de rijstvelden, Guilin kortom genoeg te doen. Mijn neiging is dan ook om na Beijing naar het zuiden te reizen en lang te genieten van daar. Mijn vriend die ziet vooral de standaard reizen die iedereen doet en vraagt zich af of hij toeristische plekken als het terracotta en de panda's wel wil overslaan. En ik moet toegeven de meeste mensen die kiezen voor het rondje Beijing, Xián, Chengdu en dan nog even het zuiden en misschien Shanghai.
Maar heb je dan de rust om te genieten van wat er allemaal te zien is in het zuiden? En ben je niet alles aan het vastleggen omdat je anders nooit het zuiden op tijd gaat bereiken.
Misschien heb ik het verkeerd in mijn hoofd hoor en moeten we lekker aan het rondje beginnen en al reizend ervaren dat we het zuiden niet redden maar dat er genoeg moois daarvoor al is te beleven. Maar ergens denk ik dat dat zonde is.
Ik hoor graag mensen met ervaring van wat korter verblijven in china. Wat mag je niet missen en wat vonden jullie een prettig reisschema?
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Ervaring met een korter verblijf heb ik niet, helaas.

Maar persoonlijk zou ik wat langzamer reizen en niet zo snel het standaard rondje doen. Mijn idee is dat je dan voornamelijk (of zelfs alleen) de grote steden ziet en de toeristische attracties.

Net als Kims zegt vind ik ook dat bezoekjes aan parken, markten, gesprekjes met de lokale bevolking je China echt laten ervaren. Niets leuker dan met handen en voeten communiceren en van de begaande paden afwijken.
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
Chantal1981
Reiziger

Bericht door Chantal1981 »

Als alternatieve route naar het zuiden zou je ook kunnen denken aan:
1. Beijing
2. Pingyao
3. Xian
4. trein naar Changsha, Hunan (16-20 uur)
5. Leuke plekken in Hunan: Dehang, Wulingyuan/Zhangjiajie NP, Fenghuang
6. Wind- en regenbruggen in de omgeving van Chengyang
7. Dragons Backbone Rice Terraces
8. Yangshuo en omgeving

Van Beijing naar Changsha zijn het grote afstanden, maar zodra je in Hunan bent is het nog maar een 'klein stukje' naar Yangshuo dus je zit niet elke twee dagen een volle dag/nacht in de trein. Op deze manier heb je grote steden, natuur en kleine dorpjes, zie je toch het Terracottaleger maar wijk je wel af van de standaard-route als je daar behoefte aan hebt. Chengdu en omgeving zou ik dan bewaren voor een volgend bezoek, want rondom die stad vermaak je je ook wel drie weken...
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.
mascha

Bericht door mascha »

Grappig Chantal, we hebben inderdaad besloten chengdu niet te doen. Maar ga zeker even je route bekijken want wij hadden van xi'an naar kunming in ons hoofd maar ben benieuwd wat jouw route bied! Bedankt iig voor de optie!
annenas
Vakantieganger

Bericht door annenas »

Wat super om zoveel reacties te lezen! Bedankt allemaal!
Ik heb besloten om Xi'an over te slaan, route wordt als volgt:

Beijing
Chengdu (uitstapjes naar Leshan en naar prachtig natuurpark Jiuzhaigou)
Guilin (Yangshuo, Xingping)
Shanghai (Hangzhou)

Ik ben bezig met mijn visumaanvraag en ben een beetje geschrokken van het feit dat ik nu al mijn overnachtingen bevestigd moet hebben. Deze bevestiging heb je blijkbaar nodig om je visum te krijgen... maar ik wil dus helemaal niets vooraf al vastleggen en plannen.... hoe hebben jullie dit gedaan?

ps: Mascha, leuk dat je ook gaat! :-)
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Ik hoop dat je beseft dat het NP juizhaigou geen daguitstap is vanaf Chengdu. Het is een dag reizen he.
Als je daar dan toch bent moet je zeker naar Songpan gaan. Zeer mooie streek met han chinezen, Tibetanen en moslims.

Wij moesten voor ons visum niet alle overnachtingen op voorhand vastleggen. Wij hadden enkel een eerste overnachting en de bevestiging daarvan mee naar consulaat. alsook vluchtbewijs uit het land.
Wij moesten enkel onze route opgeven. Schrijf niet op dat je naar Tibetaanse gebieden gaat.

Noem gewoon wat grote steden tussen de luchthavens waarvan je vliegt; Ze controleren dat toch niet.
Froja Melet | RM Express
Reiziger

Bericht door Froja Melet | RM Express »

Ik ben bezig met mijn visumaanvraag en ben een beetje geschrokken van het feit dat ik nu al mijn overnachtingen bevestigd moet hebben. Deze bevestiging heb je blijkbaar nodig om je visum te krijgen...
Vluchtboeking of kopie E-ticket en bewijs van de eerste vier overnachtingen is voldoende
Als je er ook nog een reisplan bij doet kan er niets mis gaan.
Met goede groet,
Froja Melet | RM Express
mascha

Bericht door mascha »

We hebben ondertussen ons visum en de eerste vier nachten in Beijing geboekt. De reis naar China kan al bijna beginnen.
Ons schema ziet er nu vanuit Nederland zo uit maar grote kans dat het daar toch allemaal wat anders gaat lopen. Het is toch een heel vol programma geworden, maar er is ook echt teveel te zien in China. Misschien gaat yuangyang er nog uit omdat dat echt uit de route is, maar ik wil zo graag daar de enorme rijstterrassen zien....
We horen graag wat jullie er van vinden.
Do 3-okt Amsterdam/Beijing - Vliegtuig
Vr 4-okt Beijing Golden week -
Za 5-okt Beijing Golden week -
Zo 6-okt Beijing Golden week -
Ma 7-okt Beijing Golden week -
Di 8-okt Beijing Plein van de Hemelse vrede, De Verboden stad, Tempel van de Hemel
Wo 9-okt Beijing Chinese Muur -
Do 10-okt Beijing/Pingyao Hutongs, reizen Trein
Vr 11-okt Pingyao Stadwandeling -
Za 12-okt Pingyao/Xian Reizen, stadstour Trein
Zo 13-okt Xian Terracottaleger -
Ma 14-okt Xian/Kunming Stadswandeling, reizen Vlucht
Di 15-okt Kunming/Yuanyang Reizen Bus
Wo 16-okt Yuanyang Rijstvelden
Do 17-okt Yuanyang Fietsen
Vr 18-okt Yuanyang/Kunming Reizen Bus trein
Za 19-okt Kunming/Guilin Reizen Aankomst 12:00
Zo 20-okt Guilin/Yangshuo Reed Flute Cave
Ma 21-okt Yangshuo Vlottour Li, wandelen, zonsondergang rijstvelden -
Di 22-okt Yangshuo Zonsopgang rijstvelden, fietsen, reizen -
Wo 23-okt Yangshuo/Guilin/Shanghai Reizen Vlucht
Do 24-okt Shanghai Wandelen, franse wijk, oude stad, WFC toren, de Bund.
Vr 25-okt Shanghai/Beijing reizen Trein
Za 26-okt Beijing/Amsterdam Transfer, vlucht.

Vrij uitgebreid schema maar wilde geen gezeur bij de ambassade hahaha. Natuurlijk gaan we daar wel kijken wat we precies bekijken.
Melissa2305
Vakantieganger

Bericht door Melissa2305 »

Ik heb afgelopen zomer 25 dagen door China gereisd(met een engelse touroperator). Hierdoor heb ik heel veel gezien: hong kong - Yangshuo - Chengdu - Xian - Shaolin - Beijing - Moganshan - Shanghai - Fujian Roundhouses - Macau - Hong Kong.

Voor Yangshuo moet je zeker 3 dagen uittrekken naar mijn mening. Wij hebben daar scootermotors gehuurd(120 cc motoren) en door de bergen heen gereden; een geweldige ervaring en zeker aan te raden. Chengdu was naar mijn mening niet zo heel interessant, de stad is niet zoveel aan, en de panda's, tja. Het is gewoon een grote dierentuin met alleen maar panda's dat is het eigenlijk wel.
Het terracottaleger vond ik zelf niet heel bijzonder, maar de stad Xi'An vond ik dan weer wel heel leuk. Tussen Xi'An en Beijing is het inderdaad aan te raden om een plek te bezoeken: Pingyao of Shaolin is dan een goede optie.

Als je toch richting Shanghai gaat is de Fujian area met de traditionele roundhouses wellicht een leuke tussenstop; prachtige omgeving met heel veel theevelden en traditionelere dorpjes.

In ieder geval heel veel plezier :)
Plaats reactie