Opleiding toerisme?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Bjorn123
Reisexpert

Opleiding toerisme?

Bericht door Bjorn123 »

Hallo allemaal,

Apri vorig jaar ben ik gestopt met mijn opleiding werktuigbouwkunde omdat ik er echt totaal niks aan vond. Ik ben toen gaan werken en voor 3 maanden naar India vertrokken met als doel in september met een nieuwe opleiding te beginnen. Het is nu echter alweer half Juli en ik heb nog steeds geen flauw idee wat ik nou eigenlijk wil.

M'n plan nu is dus weer te gaan werken tot eind dit jaar ergens, en vervolgens weer een paar maanden te gaan reizen. Maar dit kan natuurlijk niet voor eeuwig zo doorgaan. Werkend aan de lopende band bij Verkade, of in het distributiecentrum van Albert Heijn (waar ik werk/heb gewerkt om mijn reizen te betalen) merk je maar weer eens hoe belangrijk het volgen van een opleiding wel niet is.

Ik zit nu een beetje te kijken naar een opleiding Toerisme, maar het is mij niet helemaal duidelijk waar de kansen liggen. Ik weet dat er hier op het forum een aantal mensen in de reisbranche zitten en hoopte dat zei mij misschien een beetje duidelijkheid kunnen geven.

Zo zijn er binnen het toerisme natuulijk ook weer verschillende mogelijkheden, en ook veel waar ik absoluut geen zin in zou hebben (werken in een hotel, of een lomp familie reisbureau bijvoorbeeld).

Hoe ziet jullie werk eruit, hoe ziet de opleiding eruit, wat zijn de kansen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Re: Opleiding toerisme?

Bericht door Bird »

Ik heb een jaar of tien geleden de opleiding gedaan, HBO Tourism Management.
De opleiding is/was heel breed, vooral veel -op de toerismebranche gerichte- (bedrijfs)economie en marketing, gecombineerd met drie talen en wat communicatievakken. Daarnaast uiteraard een stukje statistiek en wat algemene computerkennis (acces, excel, etc). Ik heb vanaf het tweede jaar de richting productontwikkeling gekozen, dan zijn je vakken meer toegespitst op het ontwikkelen en uitdenken van nieuwe concepten.

Met een HBO opleiding word je over het algemeen niet opgeleid voor een frontdesk functie op een reisbureau of in een hotel, je moet meer achter de schermen denken. Inkoop, marketing, productontwikkeling, managementfuncties, etc.

Ik heb er uiteindelijk nooit werk in kunnen vinden en dat gaat in deze crisis ook niet lukken, dat is wel een beetje jammer. Ik werk nu in een totaal andere richting, maar ik ben er niet minder gelukkig om :)
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Doe je MBO of HBO? Als intercedent bij een technische bureau zou ik zeggen wanneer je MBO doet switch naar een opleiding mechatronica o.i.d (veel meer keuze aan banen, salaris en mogelijkheden dan wtb) en ga lekker aan de slag in de machinebouw (veel bedrijven sturen je naar naar het buitenland incl leuke vergoeding) of in een technische dienst om de hoek (afwisselend werk en goed salaris). Je verdiend dat meer dan veel HBO-ers en hebt de banen voor het oprapen. Even doorzetten maar dan kan je straks wel op reis wanneer je wil of makkelijk sparen om een lange reis te maken.

Ik heb wat vrienden in het toerisme maar daar is echt geen droog brood in te verdienen. Werk krijgen wat je echt leuk is valt ook tegen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik ben net afgelopen januari afgestudeerd in international tourism management and consultancy... dit is een Bachelor opleiding aan de NHTV in Breda en daarvoor heb ik MBO toerisme gedaan..

Op moment is het vrij moeilijk om aan een baan te komen, ik heb nog enigszins een voorsprong omdat ik mij heb verdiept in een tak van het toerisme dat de komende jaren gigantisch gaat groeien maar ook hierin zijn de banen schaars... het UWV vertelde mij ook dat het aantal werklozen onder de mensen van opleidingen als toerisme erg hoog is..

Maar goed hoe over een paar jaar de arbeidsmarkt is is natuurlijk moeilijk te zeggen, wel is de technische kant en de verzorgende kant waar de banen liggen.. Je moet dus wel een beetje geluk hebben met vinden van een baan of zelf eventueel een bedrijf willen opstarten maar goed dat is in deze tijden ook niet gemakkelijk..

Toerisme is vaak hard werken en ook werken wanneer de rest van de wereld vakantie heeft.. dat werd ons tijdens het MBO voor ogen gehouden!
Plaats reactie