Japan is ook helemaal niet zo duur als vaak gedacht wordt, en uiteraard helpt het ook mee dat de yen momenteel goedkoop is. En vreemd genoeg maakt voor hotels de locatie ook niet zo gek veel uit, goedkopere hotels zijn midden in de grote steden misschien zelfs nog wel makkelijker te vinden dan daarbuiten. Twee jaar geleden heb ik in hartje Osaka zelfs nog in een hotel gezeten van slechts 3200 yen, tegen de huidige koers ongeveer €25. En dat voor een 1-persoon kamer met eigen badkamer, niet eens bizar klein, inclusief (Japans) ontbijt
(alleen moest ik daarvoor te vroeg naar het vliegveld), op nog geen 5 minuten lopen van een van de grootste stations van de stad (Namba).
Wat betreft airport-hotels, het viel me bij de reisinformatie over Seattle laatst op dat daar over kan dure hotels in de stad zelf werd gesproken. Wij hebben daar destijds überhaupt niet echt naar gekeken, maar hadden inderdaad ook een motel vlakbij SeaTac Airport. Is wel een kwartiertje rijden naar het centrum en uiteraard komen er dan nog parkeerkosten bij, maar dan hadden wel wel een riante
(hooguit wat oubollige) kamer voor vier personen voor ik meen iets van $75. En ook dat inclusief
(soort van) ontbijt, wat je in het centrum wel kan vergeten.
Maar goed, als de reis zelf dan meevalt moet ik het geld uiteraard aan andere dingen uitgeven

. Dus laatst mezelf al getrakteerd op een mooie 11" laptop
(net-niet-ultrabook) ter vervanging van m'n oude netbookje. En vandaag ook een ander dilemma voor m'n vakantie verholpen: ga ik met die hitte m'n DSLR meesjouwen, of neem ik genoegen met de mindere kwaliteit van m'n compactcamera. Al wel langer zitten kijken naar de Sony RX100 als compromis, maar de onmogelijkheid daar een zoeker op te kunnen zetten weerhield me er toch van die aan te schaffen. Is laatst de opvolger daarvan gepresenteerd, alleen was het nog onduidelijk wanneer die in de winkel zou liggen, verwachting was op z'n vroegst eind volgende week. En dan wordt het allemaal toch krap. Nog wel gekeken wat die in Japan kost, dat scheelt best wat
(bijna 25% goedkoper!), alleen is het maar de vraag of je daar een export-versie met Engelstalige menu's zou kunnen krijgen, zeker tegen die prijs. Dus toen ik vanmiddag van een winkel bericht kreeg dat ie nu toch al binnen was heb ik geen moment getwijfeld, direct besteld, morgen heb ik hem in huis
(en inmiddels is ie alweer uitverkocht, ik was dus niet de enige die er met smart op zat te wachten...). Dus deze keer geen grote en zware Nikon meer mee, maar een heerlijk compacte
Sony RX100m2: