Alleen reizen Bangladesh

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
Bjorn123
Reisexpert

Alleen reizen Bangladesh

Bericht door Bjorn123 »

Hallo allemaal,

Onlangs ben ik terug gekomen uit India, en dit land heeft zo veel in druk op mij gemaakt dat ik het liefst meteen weer terug wil! Echter zijn er natuurlijk ook nog zoveel andere landen die ik wil bezoeken alhoewel ik het gevoel heb bijna niks meer aan India zou kunnen tippen.

Bangladesh had ik echter nog nooit aan gedacht tot nu toe, en ik krijg het gevoel dat dit nog een stukje extremer is dan India. Nu heb ik in India ook alleen gereisd en dit was helemaal geen probleem, omdat je gnoeg mensen ontmoet onderweg. Wie heeft ervaring met reizen in Bangladesh, en heb je veel andere backpackers ontmoet? Hoe zit het met vervoer? Zijn de treinen net zo goed als in India, en wat is het prijsniveau? Gelijk aan India, hoger/lager? En wat zijn nog meer noemenswaardigheden? Alle informatie is welkom! *)
Jenny
Reisexpert

Re: Alleen reizen Bangladesh

Bericht door Jenny »

Ik ben niet in India geweest, maar ik was in 2006 in Bangkladesh. Hier mijn reisverslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=363.

Ik heb in Bangladesh met name bij (rijkere) mensen thuis geslapen, ik kan dus weinig zeggen over de prijzen. Ik heb rondgereisd op verschillende plekken en heb een aantal attracrties van het land bezocht, maar ik ben daar geen andere toeristen tegengekomen.

Mensen in Bangladesh waren heel aardig, maar het land heeft een echte mannencultuur. Ik werd als blonde vrouw van 1,87 overal nagestaard, veel extremer dan in welk land ook. (En ik ben in meer dan 50 landen geweest, ik kan dus wel een vergelijking maken :P ) Ik weet niet hoe mensen op mannen reageren uit een andere cultuur?

Het staren was niet ergste, maar mensen gingen soms echt in een kring om me heen staan versperde de doorgang. Dat was best intimiderend. Niet dat ik me bedreigd voelde, maar ik had wel de hele tijd het idee dat ik op mijn hoede moest zijn.

Taal was ook een probleem. Hoewel Bangladesh net als India een oude Britse kolonie is, werd er geen Engels gesproken. Ik had moeite mijn weg te vinden, want ik kan het Bengaalse schrift niet lezen. In een reisgids als de Lonely Planet staan attracties ook in het Bengaals vermeld, maar mijn ervaring met taxi- en riskawchauffeurs was dat zij dat niet konden lezen. Mijn uitspraak begrepen ze ook niet :X

Ik zou graag Bangladesh nog een keer willen bezoeken, maar dus niet als vrouw alleen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Dat klinkt zeker als een uitdaging en een land dat veel voorbereiding vraagt. Zelfs als man ben in in India ook vaak genoeg omringd geweest door groepen van ik schat tocht wel 30 mensen, dit was vooral in steden waar geen toeristen kamen en de mensen ook geen engels spraken. Aanstaren en foto's maken deden ze overal in India, daar ben ik dus wel aan gewend. De taal kan wel een groot probleem vormen idd, en Bengali gaan leren is een studie op zich. Miss met wat couchsurfing (alhoewel en niet zoveel Bengaalse CSers zullen zijn) en een vrijwilligersproject moet het denk ik toch wel te doen zijn. Het is zo'n onbekend land en dat trekt me enorm. Ik heb trouwens het iedee dat er niet veel, of helemaal geen hostels zullen zijn, en hotels vrij prijzig zijn. Dat word nog veel uitzoekwerk, maar daar begint de fun al mee. Erg lang wil er er niet reizen, maar ik wil het gewoon heel graag zien.

Als er iemand anders is met tips, informatie, of wat dan ook ben ik daar helemaal blij mee :Y

Bedankt voor je reactie
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Heb de knoop doorgehakt, en ik ga er gewoon voor! De aantrekkingskracht is te groot om te weersaan 8)7

Heb inmiddels al het een en ander uitgezocht en ook al zijn er geen hostels zoals je dat in backpack landen gewend bent zijn er wel zat hotels waar je vanaf 1 euro per nacht kunt slapen. Mijn paspoort ligt inmiddels bij de ambassade. Heb er superveel zin in, dit word voor mij de eerste keer in een niet toeristisch land!

Mocht iemand anders nog van plan zijn hier heen te gaan, ik denk dat ik begin april de grens zal passeren. bangladesh-maart-april-2014-t27320.html
Plaats reactie