5mnd weg: Vietnam/Laos/Cambodja/Myanmar/Vietnam/Indonesie

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Sandervh
Reisexpert

Re: 5mnd weg: Vietnam/Laos/Cambodja/Myanmar/Vietnam/Indonesi

Bericht door Sandervh »

_sas_ schreef: Vlucht Bankok, Thailand.
1 wk Thailand (naar grens Cambodja)
2,5 wk Cambodja
4 wk Laos
4 wk Vietnam (vlucht naar Bankok)

0,5 wk Bankok (visum regelen)
3 wk Myanmar
2 wk Sumatra (vanaf bovenaf tot halverwege, dan doorvliegen)
3 wk Java (halverwege beginnen tot aan de oversteek naar Bali)
1 wk Bali (uitrusten voordat ik terug kom)
Waarom draai je Laos en Vietnam niet om als je beslist om naar vietnam te gaan? Scheelt je weer een vliegticket oftewel weer een x aantal euro's. Just an idea ;)
Verder ziet het er goed uit. 3 weken voor Myanmar is ook een mooi aantal, zelf zat ik er 26 dagen en dit was te lang naar mijn idee..
_sas_ schreef: Ik heb gisteren ook het artikel over de brommers gelezen. Dat was eigenlijk ook mijn eerste instinct: grotere kans op problemen bij ongelukken. Maar omdat in de lonely planet er ook zoveel over gepraat wordt, dacht ik dat dat iets van Europa was. Het feit dat ik drie weken moet wachten op een motorrijbewijs in Vietnam, maakt wel dat ik er nog eens over nadenk. Ik ga nog eens praten met een vriend die het wel gedaan heeft en me aanbevolen heeft.
Doen!! :) al is misschien mijn mening over dit onderwerp erg rozekleurig, en moet je dit dus voor jezelf beslissen of je de risico's het waard vind. Mocht je zelf beslissen om dit te doen kun je altijd terecht voor vragen in ieder geval.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
_sas_
Vakantieganger

Bericht door _sas_ »

Goed idee, van laos en Thailand.

Over de brommer: had je er vooraf goed over nagedacht? Of daar spontaan besloten? En heb je nog momenten meegemaakt dat je dacht: zo, hier kom ik goed weg, net geen ongeluk.
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Ik zelf kwam op het idee toen ik er iemand over hoorde praten in Laos waarmee ik even samen reisde, hij zei dat ie het geweldig vond. Dus ben er toen eens over na gaan denken. 3 weken later was ik in vietnam en had ik eigenlijk net daarvoor besloten om het te gaan doen. Eenmaal in Hanoi begon ik toch wel te twijfelen. Ik zag dat "helse" verkeer dwars door elkaar gaan waar je als voetganger langzaam door oversteekt.

Maar uiteindelijk toch de stap durven te zetten om het te doen. Geen moment spijt van gehad, waar het als voetganger voelt alsof je het spelletje frog aan het spelen bent. is het juist vrij simpel als je eenmaal zelf deelneemt aan het verkeer. Het "werkt" op een of andere manier die chaos.

Verder heb ik zelf 1x een momentje gehad dat ik dacht van pfoe dat scheelde weinig. Was op de Q1 een weg die je zowieso zoveel mogelijk wilt vermijden. Ik haalde een andere brommer in. Waardoor ik een beetje op de rijbaan van auto's kwam. Bij het tegemoet komende verkeer haalde al een auto 2 andere brommers in, dus die auto zat al redelijk dicht op onze weghelft. Hierna zag ik ook opeens een bus opdoemen, die een keer zn lichte flitste en zn claxon liet horen en vol op de rijbaan kwam waar ik op dat moment zat. Gelukkig was ik net de brommer voorbij en kon ik in allerijl nog naar de linkerbaan. Voor de rest kan ik geen momenten bedenken dat ik dacht van nou dat had anders af kunnen lopen. Dus helemaal zonder risico's is het niet. Moet je het daarom laten? mijn persoonlijke antwoord blijft nee, heel die trip op de brommer is voor mij wel het vetste geweest van heel mn reis.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
_sas_
Vakantieganger

Bericht door _sas_ »

bedankt voor het verhaal van je eigen ervaring. ik heb een soortgelijk verhaal van een goede vriend gehoord en ben dus enthousiast geworden. ik zit alleen nog met de risico's als ik een ongeluk krijg: of de rekeningen gedekt worden door de verzekering (medische dekking). ik ga er nog eens achteraan. maar een positief verhaal erbij is zeker fijn om te horen.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Als je een brommer huurt moet je altijd voorzichtig zijn. je weet echter niet wat andere weggebruikers kunnen uitspoken.
Met de motor /brommer op stap gaan hangt af van geluk of ongeluk hebben. Wij huurden er een op Bali, Thailand, Cambodja, Laos en hadden nooit problemen. los van platte banden maar vrienden van ons zijn op de loop van thakek, laos onderuit gegaan en redelijk bezeerd. In Bali zijn we gestopt om 'hulp' te verlenen aan een koppel dat door slechte wegcondities en waarschijnlijk te vlug rijden overkop zijn gegaan. De jongen zijn rug, benen en armen waren gewoonweg rauw vlees en hij was in shock aan het gaan. Geen ziekenhuis in de buurt. Gelukkig sprak zijn vriendin wat van de locale taal en stopte er een auto die hem meenam.

Ik raad het je zeker niet af - het heeft ook weinig zin om hierover teveel over te filosoferen. Ter plekke zal je verhalen horen, ideeen krijgen en zien hoe het allemaal in zijn werk gaat. Dan is het gewoon je buikgevoel volgen en hopen op het beste. Wat die verzekering betreft weet ik het wel niet zo??
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Je ziektekostenverzekering zal wel dekken.

Heb je een motorrijbewijs? Zo ja, dan keert te overlijdensverzekering ook wel uit. Ben je dat niet, dan krijg je mogelijk minder uitgekeerd. (Probleem voor de nabestaanden, niet voor jou.)

Ander probleem is wanneer je zonder rijbewijs (zijdelings) betrokken raakt bij een ongeval. Als buitenlander moet je vaak opdraaien voor kosten, zelfs als je niet schuldig bent. Dát is duur, en dat is het probleem.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
_sas_
Vakantieganger

Bericht door _sas_ »

even voor mijn duidelijkheid: wordt er onderscheid gemaakt tussen motor en brommer in Vietnam? Ik heb geen motorrijbewijs, wel een auto/brommerrijbewijs. Mijn idee is om een brommer te huren, geen snelle motor.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

kan je vraag niet beantwoorden. Maar veel scooter, brommer, motor :-) hebben zo een semi-automatisch schakelsysteem. Gans iets anders dan een scootertje hier
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

_sas_ schreef:even voor mijn duidelijkheid: wordt er onderscheid gemaakt tussen motor en brommer in Vietnam? Ik heb geen motorrijbewijs, wel een auto/brommerrijbewijs. Mijn idee is om een brommer te huren, geen snelle motor.
De meeste Aziatische 'brommers' zijn 100-120 cc, en dat is volgens de Nederlandse wet (en je Nederlandse verzekering) een motor.
Torra
Reisexpert

Bericht door Torra »

Hoe het zit in Vietnam weet ik niet precies, maar uit wat Jenny schrijft maak ik op dat je het kunt vergelijken met Thailand.
Ik ken iemand die daar woont en hij raadt het ten zeerste af om een brommer te huren om de redenen die reeds genoemd zijn. Maar vooral omdat hij de gevolgen, zeer vaak ernstige ongelukken met zwaargewonden en doden, te vaak heeft meegemaakt. Hij maakt zich er heel druk over dat mensen er zo licht over denken.

Iedereen denkt, ja maar mij overkomt dat niet...............
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik denk dat we het weer moeten gaan hebben over de planning van de reis. Over motoren is al een ander draadje, en de voor- en nadelen zijn wel duidelijk :)

Voor wie de wind in de haren wilt: op verschillende plekken in Vietnam kun je ook achterop. Zelf heb ik een tochtje rond Hue gemaakt met een ervaren rijder. Veel mensen maken een trip met de easyrijders in het zuiden.

Ook in Indonesie kun je een ojek (motortaxi) nemen.
Kiiim

Bericht door Kiiim »

Beste allemaal,

Ik heb een soortgelijke reis in gedachte en ook qua route komt er veel overeen. Ik ga alleen 5 maanden en 3 weken en wil ook nog 2/3 weekjes Borneo meepikken. Precieze planning moet ik nog even uitzoeken, maar ik vroeg me af of een route als die in dit topic wordt genoemd te doen is met een budget van 50 euro voor 2 personen per dag? Of moet je om alle landen een beetje te kunnen zien best snel reizen waardoor het duurder wordt dan 50 euro per dag? Wil best op straat eten en low budget accomodatie, maar ook soms een biertje en een excursie...

Alvast bedankt en groetjes Kim :)
_sas_
Vakantieganger

Bericht door _sas_ »

Nog even een update op mijn reis, met als dank de vele reacties die mij geholpen hebben met de keuzes.

Ik heb nu officieel vrij kunnen regelen en kan dus van half januari tot half juni 2014 op pad.

Ik vlieg op ho chi min, Vietnam. Vervolgens ga ik 4 weken omhoog reizen. Vervolgens ga ik weer 4 weken omlaag door laos. Hierna heb ik 3 weken in Cambodja. In 1 weekje wil ik naar bankok, een visum regelen en vliegen naar Myanmar voor 3 weken. Terug in bankok vlieg ik door naar Sumatra. Hier wil ik in 2,5 week het halve eiland bezoeken, waarna ik doorvliegen naar halverwege het eiland java. Hier heb ik 3 weken om tot aan Bali te reizen. Dan heb ik nog 1 week op Bali om bij te komen voor mijn terugreis naar Nederland.

Ik denk binnen twee weken mijn vlucht van en naar nl te boeken. Verrassend genoeg bleek bij de laatste scan twee losse vluchten goedkoper dan de vluchten samen boeken.

Ik ben afgestapt van het brommer/motor idee.

Volgens mij is dit mijn definitieve route (tot aan de reis. Daar zie ik wel wat er gebeurt).

Gr sas
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Reis planning ziet er goed uit, en zoals je zegt gewoon tijdens je reis kijken hoe het uitkomt. 100% aan je planning houden kan niet. Gewoon doen wat juist lijkt. Veel plezier alvast!
Lili

Bericht door Lili »

Hoi Sas,

Mijn vriend en ik willen van januari tot juni ongeveer dezelfde reis gaan maken als jij. Wij zijn alleen van plan om een retourticket Bangkok te boeken. Eigenlijk alleen omdat we denken dat dat het goedkoopste is. Heb jij je ticket(s) al geboekt toevallig? En mag ik vragen wat je dan kwijt was?

Groet, Lianne
Plaats reactie