Indonesie in zonder terugticket?

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
exPat

Indonesie in zonder terugticket?

Bericht door exPat »

Zelfde vraag als maleisie-in-zonder-terugticket-t1816.html maar dan voor Indonesie:

Ik vlieg van Amsterdam naar Hong Kong, blijf daar even en vlieg dan van Hong Kong naar Indonesie. Ik blijf daar 3 weken en wil dan van Sumatra overvaren naar Maleisie, vanaf waar ik weer terug vlieg naar Nederland.

Ik heb dus geen retourticket of 'onward ticket' als bewijs dat ik Indonesie weer verlaat, terwijl dit officieel wel nodig is om een visa on arrival te krijgen voor Indonesie. Ik heb dus wel een ticket Kuala Lumpur > Amsterdam.

Heeft iemand hier ervaring mee? Weet je of ze hier moeilijk over doen of is mijn ticket Kuala Lumpur > Amsterdam ook voldoende bewijs dat ik weer wegga?

grtz,

Patrick
Jenny
Reisexpert

Re: Indonesie in zonder terugticket?

Bericht door Jenny »

Het probleem zal waarschijnlijk niet bij de Indonesische douane vandaan komen, maar van de luchtvaartmaatschappij die je richting Indonesie zal vliegen. Zij willen over het algemeen het risico niet lopen om mensen naar Indonesie te vervoeren die niet aan de visa eisen voldoen, omdat zij deze mensen weer terug naar huis moeten brengen wanneer het mis gaat.

Ik wilde zelf (een paar jaar geleden) Indonesie per boot vanuit Bintam (naar Singapore) verlaten en had dus ook geen onward ticket. Mijn vlucht van Singapore naar Nederland was niet afdoende bewijs en mijn visum aanvraag werd hierdoor afgewezen.

Het makkelijkste is om van Medan naar Penang te vliegen met bv Air Asia. Vaak is dit zelfs goedkoper dan een bootticket.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
exPat

Bericht door exPat »

Degene bij de Indonesische ambassade die dit zou moeten weten kan ik maar niet bereiken, maar de mensen van visumdienst.nl zeiden dat het geen probleem zou zijn. Nu begin ik echter toch te twijfelen.

Het leek me juist leuk om niet te vliegen van sumatra naar maleisie, maar de boot te nemen, maar misschien kan ik toch beter een goedkoop Air Asia ticket kopen. Toch jammer dat ik mn reis dan zou moet plannen van te voren...
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

het verbaasd mij enorm dat de visumdienst zegt dat het geen probleem zou geven.
Over het algemeen zijn de signalen dat de dames die je inchecken op de luchthaven strenger en strenger worden en dat is ook mijn ervaring

Ergens in het Azie forum staat overigens dat iemand aan het uitzoeken is hoe te reizen tussen Maleisie en Sumatra en dat vliegen met airasia een heel stuk goedkoper is. Dus misschien toch maar gewoon een vlucht regelen, zou ik zeggen

veel plezier!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom
Reisexpert

link gevonden voor de boot versus vliegtuig
met-de-boot-van-penang-naar-medan-t1837.html
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Hmmm, mijn getypte berichtje is niet geplaatst....

Je kan het risico nemen en hopen dat men bij intracontinentale vluchten minder steng is als bij intercontinentale vluchten, maar zelf zou ik het risico niet willen lopen om op een vlucht geweigerd te worden.

Zelfs als je in Indonesie belandt, dan is het nog steeds de vraag of je door de douane komt. Als zij moeilijk doen kun je onverrichter zaken omdraaien, je voldoet immers niet aan de regels. Dit geintje kost je twee tickets, en een hoop ergernis. Of je moet de douanier omkopen, maar aangezien het een vrij hachelijke situatie is, zal dit niet goedkoop zijn. ALS hij al meewerkt...

Je HOEFT het Air Asia tickets niet te gebruiken, je kan het altijd nog annuleren zodra je in het land bent. Je krijgt alleen je geld niet terug. Maar zoals Rudi al zegt, vliegen is meestal goedkoper dan met de boot, hoe krom dit ook klinkt.

Enneh, sorry dat ik het zeg, maar zowel visumdienst als ambassade zeggen wel vaker dingen die helaas niet correct zijn. :X
exPat

Bericht door exPat »

Bedankt voor de waardevolle tips!Ik ga idd toch maar een Air Asia ticket kopen en dan zie ik daar wel of ik 'm gebruik. Zo niet dan ben ik maar een paar tientjes kwijt. Ik heb even gekeken hoeveel dat kost en het is echt heel goedkoop.
ponchovogel
Vakantieganger

Bericht door ponchovogel »

mocht 2 x doorlopen in indonesia, maar hoorde van een jongen dat hij zijn ticket wel moest laten zien en die had hij niet
geld onderhands doet een hoop maar beter een ticket regelen....
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ponchovogel schreef:mocht 2 x doorlopen in indonesia, maar hoorde van een jongen dat hij zijn ticket wel moest laten zien en die had hij niet
geld onderhands doet een hoop maar beter een ticket regelen....
Zoals ik in hierboven al schreef: de kans dat je in Indonesie je ticket moet laten zien is klein, maar vaak kom je het vliegtuig niet in dat je naar Indonesie brengt.
Papa Bob

Bericht door Papa Bob »

Mij is aangeraden om van Amsterdam naar Singapore te gaan, en daar een visum aan te vragen bij de Indonesische ambassade.
Voor terug reis van Indonesie moet je dan eerst een retour ticket kopen om met de pont naar het eiland Batam te gaan. (Dichtbij Singapore) Dat is Indonesich grondgebied !
Deze tickets zijn zonder datum !
U hoeft natuurlijk niet deze retour weer te gebruiken, U kunt Indonesie gewoon verlaten zo als U wilt. (Binnen de data van Uw visun natuurlijk !)
Van Batam zijn er diverse (binnenlandse) vluchten naar de grote eilanden van Indonesie.
Uw extra kosten zijn dan alleen dat niet gebruikte retourtje Singapore - Batam, en dat is hooguit een tientje, waarschijnlijk minder !
Papa Bob.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Papa Bob schreef:Mij is aangeraden om van Amsterdam naar Singapore te gaan, en daar een visum aan te vragen bij de Indonesische ambassade.
Voor terug reis van Indonesie moet je dan eerst een retour ticket kopen om met de pont naar het eiland Batam te gaan. (Dichtbij Singapore) Dat is Indonesich grondgebied !
Deze tickets zijn zonder datum !
U hoeft natuurlijk niet deze retour weer te gebruiken, U kunt Indonesie gewoon verlaten zo als U wilt. (Binnen de data van Uw visun natuurlijk !)
Van Batam zijn er diverse (binnenlandse) vluchten naar de grote eilanden van Indonesie.
Uw extra kosten zijn dan alleen dat niet gebruikte retourtje Singapore - Batam, en dat is hooguit een tientje, waarschijnlijk minder !
Papa Bob.
Dit is een methode die heel extra veel tijd kost.

Je vliegt naar Singapore, waar je meestal 's ochtends aan komt. Je moet dan de metro nemen naar de haven, waar je (bv bij Penli) een ticket kan boeken naar Batu Ampar of Seupang - beide op Batam, Sekupang is de grotere haven maar ligt net iets verder van Nagoya. Prijs: ongeveer S$ 34, wat 17 euro is (een Air Asia tocket is goedkoper!). Dan kun je met de metro/bus naar de ambassade, inmiddels het is volop dag en warm en ben je eigenlijk aan je bedje toe. Slapen in een vliegtuig is niet alles. :Z

Maar goed, je gaat naar de ambassade en vraagt je visum aan. Meestal moet je 1-3 dgn wachten.

De volgende dag (hoeveel dagen ben je inmiddels op pad?) pak je de boot naar Batam. Vaart is ongeveer 1.5 uur. Taxi naar Nagoya, hotel zoeken, ticket boeken. Vanuit Batam kun je overal heen vliegen, maar vaak moet je overstappen in bv Jakarta, Surabaya, of in den Pasar.

Makkelijk? Nee dus!

Wanneer je minder dan 30 dagen blijft, kun je beter een visum on arrival aanvragen. (Waarvoor je dus nog altijd een uitreis ticket nodig hebt.) Wanneer je langer dan 30 dagen blijft, helpt de Indonesische ambassade in den Haag je op weg.
bolletjeom
Reisexpert

Wij waren op doorreis en dus in Singapore.
Daar naar een winkelcentrum om het bootticket te halen (hoefde niet naar een haven), toen naar de ambassade. paar dagen later visum opgehaald en toen terug naar het loket dat de boottickets verkoopt om het kaartje weer in te leveren (ja, we kregen het geld terug!) en toen een vlucht Singapore/jakarta genomen met een lowcost airline
Plaats reactie