Tips voor rondreis door Italië

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Re: Cinque terre, Italie, Oktober

Bericht door lisette-van-beek »

Schop omhoog!

Iemand al wat meer info over Cinque Terre? Het enige wat ik weet is dat een vlucht naar Pisa de beste optie is.. en dan met de trein naar La Spezia.. Ik persé de 5 dorpenwandeling wil lopen en met een bootje langs de dorpjes wil varen.. maar verder? Waar (welk dorp) en hoelang kan je het beste verblijven? Daarnaast wil ik Cinque Terre ook combineren met een bezoek aan Lucca (nu we er toch zijn :Y )

Ik hoor het graag!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

bolletjeom schreef:Globeskater...wat doe je me aan????
Ik had nog nooit gehoord van Cinque terre...en dat was prima. Maar nu heb ik dus gegoogled...en je raad het al. Nu wil ik er ook heen *_*
Ehm.. Me too! Wauw zeg, wat ziet dat er mooi uit!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik ben inmiddels naar Cinque Terre geweest en het was fantastisch mooi.. Hoe de exacte situatie op dit moment is weet ik niet want in 2011 een maand na mijn bezoek zijn er flinke overstromingen en modderstromen geweest maar plan was destijds dat alles voor het 2012 seizoen weer opgeknapt moest zijn, maar wss blijft de etappe tussen Corniglia en Manarola gesloten, was destijds al zo omdat de route daar te instabiel is..

Ik ben zelf met de auto er naar toe gereden in september 2011, september werd aangeraden omdat Juli en Augustus te heet waren, alleen destijds was de week in september dat ik er zat de heetste van die zomer. Wij sliepen op de camping in Levanto en vandaar zijn wij op de eerste dag van Monterosso naar Vernazza en de tweede dag hebben we de overige stukken gelopen met een stukje trein tussen Corniglia en Manarola. Het eerste stuk zat een paar pittige stukken wandelen in en met hitte is het belangrijk om veel drinken mee te nemen. Wij zijn expres net in een dorpje buiten de 5 dorpjes gaan zitten omdat het een stuk goedkoper is en er daar meer campings waren. Zelf vond ik Vernazza een erg leuke sfeer hebben en riomaggiore ook vanuit deze dorpjes kom je ook het makkelijkste bij het water.. een boottocht hebben wij uiteindelijk niet meer gemaakt..

Wat ik verder heel leuk vond was een fiets huren in Levanto of Framura en dan door de oude trein tunnels heen fietsen. Deze tunnels zijn sinds 1971 niet meer in gebruik want de spoorlijn is iets verder het binnenland in verhuisd en in het tunnel systeem met schitterende openingen en uitzichten is nu een mooi fietspad geworden.

Toen ik eerder in Italië was hebben wij Lucca en Pisa in 1 dag gecombineerd, al hadden wij toen wel een auto maar volgens mij is dat met openbaar vervoer ook goed te doen!
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bedankt voor de info!

Hoeveel dagen raad je minimaal aan? Ik ben in ieder geval niet van plan om het als een dagtrip te doen.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Als je een boottrip ook wilt gaan doen zou ik als uiterste minimum 3 dagen 5terre doen.. het stuk in 2 dagen lopen en dan 1 dag boot, als je het fietsen net buiten 5terre wilt doen ben je een minimum van 4 dagen nodig.. Ik geloof dat wij er destijds iets van 5 dagen voor uit getrokken hadden..
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bedankt voor de info!

Reisagenda '15:
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Week vakantie in de Puglia regio, zuid Italie

Bericht door Rebec »

Hoi Allemaal,

ik ga begin mei een week een vriendin opzoeken in Italie die daar aan het reizen is. Ik vlieg op Brindisi en vlieg terug vanuit Bari.

Wat zijn plaatsen in de Puglia regio die ik echt niet mag missen? Ik heb weinig tijd dus ik verblijf liever langer op 1 plek dan alles vluchtig zien!

Ik hoor graag adviezen! :)
zaratoestra
Reisexpert

Re: Week vakantie in de Puglia regio, zuid Italie

Bericht door zaratoestra »

hi Rebec,

wij brachten daar vorig jaar enkele weken door. Ik kom er later op terug. Ik vertrek binnen een kwartiertje naar het werk. Als je tegen woensdag nog niets gehoord hebt, stuur me dan maar een pm
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Super dankjewel Zara. Ik wacht geduldig op je antwoord :)
zaratoestra
Reisexpert

hi Rebec,
hier ben ik dus terug met 'bruikbare en minder bruikbare' info :-)
Wat het aantal kilometers tussen bepaalde plaatsen betreft heb ik weinig zicht op. Wij verbleven op een bepaalde plek van waaruit we daguitstappen maakten en enkele dagen later - meestal 3 of 4 dagen later - reden we een beetje verder, checkten in nieuwe accomodatie in en deden opnieuw 'loops'.
Wij waren er in de herfst, dus sommige dorpjes waren doods, en dat heeft onze ervaringen wat gekleurd.
Vanuit Bitonte, dat ligt in de buurt van Bari deden we per auto een trip naar Trani, Molfette en Giovinnazo.
Trani is een mooi wit dorpje met een actief vissershaventje - waar de mensen op de kade de vis verkopen en je ook de bedrijvigheid zit. Mooie, gezellige, nauwe straatjes,...
Ook een mooie kathedraal naast de zee. Die werd vorig jaar wel gerestaureerd - dus vergeet die mooie foto maar - maar zeer zeker de moeite om binnen te gaan. Als alles gesloten lijkt - probeer de achteringang onderaan (de kelderverdieping)
Trani was een van onze favorieten.
Molfetta stelde niet zo veel voor.
Bari zelf bezochten wij niet.
We bezochten ook castel del monte: op de foto's ziet het er mooi en indrukwekkend uit en tis ook wel een 'kolosje' van een gebouw maar binnen is er niets te zien. je kan slechts enkele kamers bezoeken, de torens kan je niet in. Er staan geen meubels of rekwisieten. Het kasteel en binnenplein zijn volledig leeg.
Toegang 5 euro/pp maar toen wij het wilden bezoeken was er een tentoonstelling moderne beeldhouwkunst en was het 10 eu/pp. Voelde een beetje als een rip-off. Onze theorie was dat die tentoonstelling in de herfst misschien extra inkomsten moet genereren (laagseizoen - minder toeristen - duurder toegangsticket :-) )

Onze volgende basis was Martina Franca van waaruit we Martina franca, alberobello, locorotondo en cisternino bezochten. En ostuni, savelletri, polignano a mare en san vito
Martina franca was helemaal dood toen wij er waren. Was december. Maar toch wel leuk om eens rond te wandelen. Witte huizen, nauwe straatjes,... Maar om er speciaal heen te gaan????
Als je dan toch iets bezoekt van bovenstaande ga dan naar Alberobello met zijn trulli's. Typische huisjes met een kegeldak. Alberobello is toeristisch: veel shops,... maar echt wel zalig om rond te wandelen. Mooie foto mogelijkheden.

Ostuni en Locorotondo hebben wij niet echt van genoten. Waren we moe? Was het omdat alles gesloten was?? Geen idee, maar wij hadden een beetje het gevoel 'been there, done that'. Ostuni is groter, en is een klein stadje met een ommuring. Alles wit, enkele kerken, wat gebouwen,...
Locorotondo is kleiner. Enkele straten en is dus een stadje op een klein heuveltje en in de ronde gebouwd. Nauwe straten, wit,...

Savelettri is een plek bekend voor zijn zee-egels die je kan eten.
San Vito is een zeer klein dorpje waar er naast de zee een kloostertje staat. Klooster kan je niet bezoeken.

Polignano a mare vonden wij wel heel tof en mooi. Mooi zicht op de soms ruwere kust. Vanuit het dorpje in verschillende straten 'inkijk' op zee. Witte huisjes!! wel mooi!!

Vanuit Martina Franca reden we verder naar Lecce waar we enkele dagen bleven en opnieuw daguitstappen deden.
Lecce zelf is wel gezellig en lekkere eetgelegenheden. Is een stadje en geen dorp.
Veel barokke bouwwerken. Ze noemen het 'het barokke firenze' wat wel hoge verwachtingen schept... die ze niet waar kunnen maken hebben voor mij. Maar mijn man, Bjorn, zegt dat het voor hem een van de tofste steden van italie is. Los van toppers zoals firenze en rome natuurlijk he :-)
Het wegennetwerk in dit deel van italie is minder onderhouden dan in andere regio's. Op kleine wegen soms echt wel gaten in de weg,... Toen we enkele kleine dorpen passeerden waanden we ons soms een beetje in marokko ofzo.
Gallipoli is echt wel mooi. Je kan gallipoli helemaal rondwandelen met zicht op zee. Je loopt dan aan de buitenkant van het dorp, steeds mee met de kustlijn. Ook een bedrijvig vissershaventje. Witte huisjes, enkele kerken,...
Aan de buitenkant van het dorp een zeer mooi kerkje met mooie keramieken tegels. Binnenin het dorpje nauwe straatjes, witte huizen, ...
Een zeer mooi versierde - zowel binnen als buiten - kathedraal
Otranto: opnieuw zelfde stijl: wit!! Mooi. Als je er bent moet je zeker de kathedraal bezoeken. Prachtige mozaiek op de vloer met allerlei bijbelse en niet bijbelse taferelen. Het origineel is echt heel oud en ook gerestaureerde stukken. Ik was echt onder de indruk. Een echt kunstwerkje

We bezochten ook Sternata - een zogezegd Grieks dorp - Zeer klein en niets grieks gemerkt :-)
Galatina, voor zijn kathedraal. Wel mooi maar de omweg niet echt waard

Dan was onze volgende standplaats Laterza. Van hieruit bezochten we ook enkele plekken.
Laterza heeft een nieuwe stad en een oud gedeelte. Woningen uitgehakt in de rotsen. Voor ons is het speciaal omdat we er zo hartelijk ontvangen zijn door de lokale bevolking. We keren er zeker terug. De gastvrijheid van die mensen daar is immens.
"Ze waren de kerstmarkt aan het opzetten en Bjorn en ik waren een stukje fruit aan het eten op een bankje". Ik vroeg in een mengeling van engels, spaans, italiaans en frans aan een man die daar aan het werken was wat we zeker moesten bezoeken in de streek. Hij zei dat hij iemand ging roepen voor ons. 5' later kwam de burgemeester naar ons toe en vroeg hoe hij ons kon helpen. Hij deed een telefoontje een kwartiertje later kwam er een jongeman langs die op vraag van de burgemeester ons doorheen het dorpje gidste en ons de 'cantina spagnola', een in de rotsen uitgehakte kamer met muurtekeningen, liet zien. Zomaar, gratis voor niets. Super toch hé. Normaal is die plek enkel tegen betaling per gids te bezoeken. Ook in een kerk in gesprek geraakt met een oudere man. Die man nodigde ons uit om zijn rotswoning te bezoeken en zijn ondergrondse wijnkelder. We hebben de dagen dat we er waren contact gehouden door af en toe eens langs te gaan in de kerk, hem eens uit te nodigen voor koffie,... Toen we uit het dorp vertrokken kregen we zelfgemaakte wijn mee om op kerstavond uit te drinken met onze familie en voor ouders en schoonouders elk een doosje typische koeken van de streek. Alsook voor ons een patroonheilige van Mater Domini om een veilige terugrit te hebben naar Belgie. heb die man op kerstmis gebeld om hem te zeggen dat de wijn smaakte en hem ook een postkaartje gestuurd :-) Enfin, dat terzijde,...
Mooie kerk van de patroonheilige 'Mater Domini'. Nieuw gedeelte dat gerestaureerd wordt en oud gedeelte met muurschilderingen en mozaiek.
De cantina spagnola is enkel met gids te bezoeken en is een plek dat in de rotsen werd uitgehakt. In tegenstelling tot de rotskerken van Matera bevat deze kamer 'wereldse afbeeldingen'. Wordt verbonden met de tempeliers en een plek waar men samenkwam om te vieren en mensen in te wijden.

Matera!!!!! Rotskerken, nauwe straatjes, prachtig uitzicht op de ravijn,...
Je kan ook de andere kant van de ravijn gaan bezoeken zodat je zicht hebt op matera van de andere kant.
Altamura: kan gemist worden. Enkel een kathedraal gebouwd door 'barbarossa' - dezelfde van het kasteel castel del monte. Kathedraal konden wij niet bezoeken wegens een begrafenis.
Gravina in puglia is wel leuk als je veel tijd hebt. Mooi zicht aan de overkant van de ravijn ook.
Verder bezochten we ook craco maar da's wel even rijden. Is een dorpje in een prachtige omgeving dat door aardverschuivingen werd getroffen. Is dus nu een spookdorp. je kan er enkel met gids naartoe.

Wij bleven 19 dagen in deze streek...
Bari en Brindisi bezochten we niet.
Onze toppers: Trani, Alberobello, Polignano a mare, Gallipoli en in mindere mate Otranto, en Matera. Matera is prachtig, van een totaal andere wereld precies.
Jij zal moeten beslissen wat je wil bezoeken en waar je wil verblijven. Eenmaal je eruit bent en je hebt nog vragen over bepaalde plekken moet je zeker niet aarzelen.
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Dankjewel voor de uitgebreide informatie. ik ga het eens rustig met mijn reismaatje bespreken
zaratoestra
Reisexpert

Graag gedaan. Bjorn en ik zijn nu net de foto's van Puglia aan het bekijken en selecteren...en verdorie, tis daar toch echt mooi.
Sopretty

Mooiste natuurplek(ken) in Italie

Bericht door Sopretty »

Beste!

Ik en een vriend zijn een paar maand terug van Ierland, waar we alle dagen rond de cliffs van moher hebben gelopen. Nu hebben we de smaak te pakken en willen we weer eens weg gaan.
Aangezien we elk nog student zijn kunnen we enkel een weekend (vrij-ma) gaan.
We wouden naar Italië gaan en daar dan 2 volle dagen vertoeven in de natuur.

Mijn vraag is nu, weet iemand een mooie plek in Italie? Alles draait om de natuur, we gaan geen steden of monumenten en dergelijke bezoeken, deze trip draait enkel rond de natuur. (Bergen, veel bomen, open landschappen, watervalletjes,...)

Ik hoop dat iemand ons kan helpen!
Alvast bedankt.
Travelator
Reisexpert

Re: Mooiste natuurplek(ken) in Italie

Bericht door Travelator »

@zaratoestra ?
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
kohraya
Reisexpert

Re: Mooiste natuurplek(ken) in Italie

Bericht door kohraya »

Drei Zinnen eventueel?
Plaats reactie