hi Rebec,
hier ben ik dus terug met 'bruikbare en minder bruikbare' info

Wat het aantal kilometers tussen bepaalde plaatsen betreft heb ik weinig zicht op. Wij verbleven op een bepaalde plek van waaruit we daguitstappen maakten en enkele dagen later - meestal 3 of 4 dagen later - reden we een beetje verder, checkten in nieuwe accomodatie in en deden opnieuw 'loops'.
Wij waren er in de herfst, dus sommige dorpjes waren doods, en dat heeft onze ervaringen wat gekleurd.
Vanuit Bitonte, dat ligt in de buurt van Bari deden we per auto een trip naar Trani, Molfette en Giovinnazo.
Trani is een mooi wit dorpje met een actief vissershaventje - waar de mensen op de kade de vis verkopen en je ook de bedrijvigheid zit. Mooie, gezellige, nauwe straatjes,...
Ook een mooie kathedraal naast de zee. Die werd vorig jaar wel gerestaureerd - dus vergeet die mooie foto maar - maar zeer zeker de moeite om binnen te gaan. Als alles gesloten lijkt - probeer de achteringang onderaan (de kelderverdieping)
Trani was een van onze favorieten.
Molfetta stelde niet zo veel voor.
Bari zelf bezochten wij niet.
We bezochten ook castel del monte: op de foto's ziet het er mooi en indrukwekkend uit en tis ook wel een 'kolosje' van een gebouw maar binnen is er niets te zien. je kan slechts enkele kamers bezoeken, de torens kan je niet in. Er staan geen meubels of rekwisieten. Het kasteel en binnenplein zijn volledig leeg.
Toegang 5 euro/pp maar toen wij het wilden bezoeken was er een tentoonstelling moderne beeldhouwkunst en was het 10 eu/pp. Voelde een beetje als een rip-off. Onze theorie was dat die tentoonstelling in de herfst misschien extra inkomsten moet genereren (laagseizoen - minder toeristen - duurder toegangsticket

)
Onze volgende basis was Martina Franca van waaruit we Martina franca, alberobello, locorotondo en cisternino bezochten. En ostuni, savelletri, polignano a mare en san vito
Martina franca was helemaal dood toen wij er waren. Was december. Maar toch wel leuk om eens rond te wandelen. Witte huizen, nauwe straatjes,... Maar om er speciaal heen te gaan????
Als je dan toch iets bezoekt van bovenstaande ga dan naar Alberobello met zijn trulli's. Typische huisjes met een kegeldak. Alberobello is toeristisch: veel shops,... maar echt wel zalig om rond te wandelen. Mooie foto mogelijkheden.
Ostuni en Locorotondo hebben wij niet echt van genoten. Waren we moe? Was het omdat alles gesloten was?? Geen idee, maar wij hadden een beetje het gevoel 'been there, done that'. Ostuni is groter, en is een klein stadje met een ommuring. Alles wit, enkele kerken, wat gebouwen,...
Locorotondo is kleiner. Enkele straten en is dus een stadje op een klein heuveltje en in de ronde gebouwd. Nauwe straten, wit,...
Savelettri is een plek bekend voor zijn zee-egels die je kan eten.
San Vito is een zeer klein dorpje waar er naast de zee een kloostertje staat. Klooster kan je niet bezoeken.
Polignano a mare vonden wij wel heel tof en mooi. Mooi zicht op de soms ruwere kust. Vanuit het dorpje in verschillende straten 'inkijk' op zee. Witte huisjes!! wel mooi!!
Vanuit Martina Franca reden we verder naar Lecce waar we enkele dagen bleven en opnieuw daguitstappen deden.
Lecce zelf is wel gezellig en lekkere eetgelegenheden. Is een stadje en geen dorp.
Veel barokke bouwwerken. Ze noemen het 'het barokke firenze' wat wel hoge verwachtingen schept... die ze niet waar kunnen maken hebben voor mij. Maar mijn man, Bjorn, zegt dat het voor hem een van de tofste steden van italie is. Los van toppers zoals firenze en rome natuurlijk he

Het wegennetwerk in dit deel van italie is minder onderhouden dan in andere regio's. Op kleine wegen soms echt wel gaten in de weg,... Toen we enkele kleine dorpen passeerden waanden we ons soms een beetje in marokko ofzo.
Gallipoli is echt wel mooi. Je kan gallipoli helemaal rondwandelen met zicht op zee. Je loopt dan aan de buitenkant van het dorp, steeds mee met de kustlijn. Ook een bedrijvig vissershaventje. Witte huisjes, enkele kerken,...
Aan de buitenkant van het dorp een zeer mooi kerkje met mooie keramieken tegels. Binnenin het dorpje nauwe straatjes, witte huizen, ...
Een zeer mooi versierde - zowel binnen als buiten - kathedraal
Otranto: opnieuw zelfde stijl: wit!! Mooi. Als je er bent moet je zeker de kathedraal bezoeken. Prachtige mozaiek op de vloer met allerlei bijbelse en niet bijbelse taferelen. Het origineel is echt heel oud en ook gerestaureerde stukken. Ik was echt onder de indruk. Een echt kunstwerkje
We bezochten ook Sternata - een zogezegd Grieks dorp - Zeer klein en niets grieks gemerkt

Galatina, voor zijn kathedraal. Wel mooi maar de omweg niet echt waard
Dan was onze volgende standplaats Laterza. Van hieruit bezochten we ook enkele plekken.
Laterza heeft een nieuwe stad en een oud gedeelte. Woningen uitgehakt in de rotsen. Voor ons is het speciaal omdat we er zo hartelijk ontvangen zijn door de lokale bevolking. We keren er zeker terug. De gastvrijheid van die mensen daar is immens.
"Ze waren de kerstmarkt aan het opzetten en Bjorn en ik waren een stukje fruit aan het eten op een bankje". Ik vroeg in een mengeling van engels, spaans, italiaans en frans aan een man die daar aan het werken was wat we zeker moesten bezoeken in de streek. Hij zei dat hij iemand ging roepen voor ons. 5' later kwam de burgemeester naar ons toe en vroeg hoe hij ons kon helpen. Hij deed een telefoontje een kwartiertje later kwam er een jongeman langs die op vraag van de burgemeester ons doorheen het dorpje gidste en ons de 'cantina spagnola', een in de rotsen uitgehakte kamer met muurtekeningen, liet zien. Zomaar, gratis voor niets. Super toch hé. Normaal is die plek enkel tegen betaling per gids te bezoeken. Ook in een kerk in gesprek geraakt met een oudere man. Die man nodigde ons uit om zijn rotswoning te bezoeken en zijn ondergrondse wijnkelder. We hebben de dagen dat we er waren contact gehouden door af en toe eens langs te gaan in de kerk, hem eens uit te nodigen voor koffie,... Toen we uit het dorp vertrokken kregen we zelfgemaakte wijn mee om op kerstavond uit te drinken met onze familie en voor ouders en schoonouders elk een doosje typische koeken van de streek. Alsook voor ons een patroonheilige van Mater Domini om een veilige terugrit te hebben naar Belgie. heb die man op kerstmis gebeld om hem te zeggen dat de wijn smaakte en hem ook een postkaartje gestuurd

Enfin, dat terzijde,...
Mooie kerk van de patroonheilige 'Mater Domini'. Nieuw gedeelte dat gerestaureerd wordt en oud gedeelte met muurschilderingen en mozaiek.
De cantina spagnola is enkel met gids te bezoeken en is een plek dat in de rotsen werd uitgehakt. In tegenstelling tot de rotskerken van Matera bevat deze kamer 'wereldse afbeeldingen'. Wordt verbonden met de tempeliers en een plek waar men samenkwam om te vieren en mensen in te wijden.
Matera!!!!! Rotskerken, nauwe straatjes, prachtig uitzicht op de ravijn,...
Je kan ook de andere kant van de ravijn gaan bezoeken zodat je zicht hebt op matera van de andere kant.
Altamura: kan gemist worden. Enkel een kathedraal gebouwd door 'barbarossa' - dezelfde van het kasteel castel del monte. Kathedraal konden wij niet bezoeken wegens een begrafenis.
Gravina in puglia is wel leuk als je veel tijd hebt. Mooi zicht aan de overkant van de ravijn ook.
Verder bezochten we ook craco maar da's wel even rijden. Is een dorpje in een prachtige omgeving dat door aardverschuivingen werd getroffen. Is dus nu een spookdorp. je kan er enkel met gids naartoe.
Wij bleven 19 dagen in deze streek...
Bari en Brindisi bezochten we niet.
Onze toppers: Trani, Alberobello, Polignano a mare, Gallipoli en in mindere mate Otranto, en Matera. Matera is prachtig, van een totaal andere wereld precies.
Jij zal moeten beslissen wat je wil bezoeken en waar je wil verblijven. Eenmaal je eruit bent en je hebt nog vragen over bepaalde plekken moet je zeker niet aarzelen.