Pinnen in China

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Tibetlover
Reiziger

Re: Pinnen in China

Bericht door Tibetlover »

De ING kwam vandaag met de volgende belangrijke mededeling:

Belangrijk: Betaalpas buitenland
De ING zet vanaf 21 april 2013 de Betaalpassen van de meeste klanten standaard uit voor gebruik buiten Europa.

Je kon vandaag via Mijn ING al kijken waarop je eigen bankpas staat en het dan ook al veranderen. Ik dus meteen gekeken. En mijn pas stond op "Europa". Nu weet ik niet hoelang de ING mijn pas al op Europa heeft staan. Maar het zou kunnen verklaren waarom ik in januari jl. niet kon pinnen in China. Bij de Bank of China kreeg ik toen namelijk een mededeling op het scherm met daarin het woord "prohibited". Verboden dus. Ik weet niet of dit betekent dat als je je ING pas nu op "wereld" zet, of je dan weer gewoon kunt pinnen in China. Want ik blijf het vreemd vinden. In september 2012 (en de jaren daarvoor) kon ik zonder problemen met mijn ING pasje in China pinnen en in januari 2013 met precies het zelfde pasje opeens niet meer. Ben benieuwd naar ervaringen van reizigers, die de komende tijd naar China gaan. Ik plan zelf pas weer in september a.s. te gaan en heb dus even de tijd om ervaringen van andere reizigers op dit punt af te wachten.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Tibetlover, ik denk dat het het niets mee te maken heeft dat hij op Europa staat. Tot nu bestond de beperking voor buiten Europa er (nog) niet voor ING. Dat blijkt wel uit de verzameling aan reacties. Van de ene op de andere dag niet meer kunnen pinnen. Maar toen had ING het nog niet ingevoerd. Zie verder alle voorgaande reachties hier. Ook op:
http://www.wereldwijzer.nl/forumdisplay.php?f=730
en
http://www.geledraak.nl/html/forum/view ... 99a7c61948
Tibetlover
Reiziger

Hallo Maaike,
Ik weet het niet echt. Maar de ING gaf in februari jl. schriftelijk richting mij aan, "dat ze skimming in het buitenland willen opsporen en voorkomen. En dat ze altijd een zorgvuldige afweging maken tussen servicegerichtheid en bescherming tegen fraude. Zijn er frauduleuze geldopnames in het buitenland vastgesteld,waardoor er een groot risico is, dan nemen we maatregelen om onze klanten hier tegen te beschermen, Zo nodig leggen we het geldautomatenverkeer met een bepaald land tijdelijk stil, Dat is ook in uw geval in China gebeurd." Pas toen ik daarna telefonisch met de ING belde bleek mij, dat het sinds vorig zomer in principe onmogelijk is om in China te pinnen. En dat het dus niet aan mijn pasje lag. Ik heb dan ook sterk het idee, dat de ING zelf de hand er in heeft gehad dat pinnen in China opeens niet meer mogelijk was. En dat misschien met de maatregel om de passen in principe buiten Europa uit te zetten, ook de weg voor de ING opent om de passen in China weer aan te zetten. Ik hoop in ieder geval dat dat het geval is. Ik wacht de komende tijd graag reactie van reizigers met ING passen in China af.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Tibetlover, het blijft ook bij jou een raar verhaal.
Maar ja, zoals ik gisteren al schreef kreeg ik van onze reisorganisatie het bericht dat hun reisleiding terplekke ineens afgelopen maandag niet meer kon pinnen en daarvoor wel. Dus dat is dan weer onverklaarbaar.
Tibetlover
Reiziger

Ja, het blijft erg gek. Maar het vreemdst en kwalijkst vind ik, dat de ING hierin geen openheid van zaken geeft en hun klanten via hun website informeert over de problemen met pinnen in China.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Plus het feit dat ALS er info wordt gegeven, dat de uitleg niet eenduidend is.
Hier kwam ik achter door div. vragen te stellen. Deze werden door verschillende mensen beantwoord met verschillende uitleg. Daardoor klopt het ook niet. Het lijkt erop dat ze het zelf niet weten of doen alsof ze het niet weten. Vermoedelijk is het percentage aan particulieren dat hierover klaagt in verhouding klein en laten ze iedereen maar in zijn/haar sop gaar koken en proberen ze iedereen met een zogenaamd 'logische' reden zoet te houden.
Als particulier stel je blijkbaar niet veel voor bij zo'n 'Internationale' bank.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Update:
Wij hebben vorige week onze pasjes opgehaald bij ICBC A'dam geweest. We werden uiterst correct ontvangen met koffie. Je mag inderdaad zelf je 6-cijferige bepalen voor je pasje. We kregen op de pc ter plekke duidelijke uitleg hoe het internetbankieren bij ICBC globaal werkt. Ook de pasjes kregen we gelijk mee. Nog nergens bij een bank meegemaakt dat er zoveel tijd aan ons werd besteed. Voor alsnog alleen maar een pluim!
Op het pasje staat een Union Pay logo. We bij alle banken pinnen die zo'n logo hebben. Zelfs gewoon betalen in de supermarkt etc.
Op het forum van Gele Draak http://www.geledraak.nl/html/forum/index.php schreef iemand:
"ICBC is prima, heb ik al sinds 2009 een rekening bij lopen. Je kan er inderdaad overal mee betalen in China. Er zijn ook veel ICBC filialen te vinden als je wilt pinnen. ATM toont ook alles in het Engels, moet je wel direct voordat je je pincode in toetst al voor kiezen.
Ook handig buiten China overigens. Heb al paar keer meegemaakt dat Mastercard niet werd geaccepteerd maar Unionpay wel."
norb

Bericht door norb »

tja maaike, en dan nu op naar het mooiste vacantie land. meid geniet ervan en laat je met je nieuwe card niet gek maken. hij werkt zelfs in europa. veel liefs goede reis en vooral gezond weer terug. norb
meerbackpacken

Bericht door meerbackpacken »

Wij zitten op dit moment in China.
Tot nu toe hebben wij 1 keer bij de China Cunstruction Bank gepind en een keer bij de Industrial and Commercial Bank.
Alleen bij de Nanjing Bank werd hij geweigerd.

Wij hebben nieuwe pasjes (met IBAN).
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Bedankt voor je update meerbackpacken. Heb je ook ING of een andere bank? Wij hebben in ieder geval al pasjes van ICBC, dus we zijn verzekerd van geldopname. Of wij met ING kunnen pinnen is afwachten tot we zelf in China zitten. Maar dat duurt nog een paar maanden.
meerbackpacken

Bericht door meerbackpacken »

Wij hebben ook ING. Vandaag hebben wij zonder problemen gepind bij de China Merchants Bank. We konden hier wel maar maximaal 3000 yuan per pasje opnemen (nogmaals met hetzelfde pasje pinnen kon niet).

Let er wel op dat als je binnenkort voor langere tijd gaat reizen, je de nieuwe IBAN pasjes hebt! De oudere pasjes worden allemaal nog dit jaar vervangen. De nieuwe pasjes krijg je zonder aankondiging thuis gestuurd, waarna je oude pasje nog maar 6 weken geldig is. Dus als je nog oude pasjes hebt, kan je het beste contact opnemen met de ING alarmcentrale. Zij kunnen je (gratis) de nieuwe pasjes alvast opsturen. Bij een ING kantoor moet je ervoor betalen...
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Wij zijn net gisteren teruggekomen van een rondreis uit China. We hebben onze Chinese pinpas van ICBC overal kunnen gebruiken. Is wel heel erg handig. De ING pas deed het op een aantal plaatsen weer (vooral bij hotels met veel wereldreizigers), maar (nog) niet overal.
Tibetlover
Reiziger

Dank je voor de info Maaike. Ik hoop dat jullie een mooie reis in China hebben gehad. Ik ga volgende maand ook weer naar China en wil je daarom het volgende vragen. Kun je ook zeggen of er momenteel ook problemen zijn met het pinnen met pasjes van andere banken, zoals de Rabobank? En levert het pinnen met een creditcard van visa of mastercard problemen op? Als je hierover iets kunt zeggen, dan graag. Alvast bedankt.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Er was wel een andere bank die weigerde, maar ik weet niet meer welke. Heb het net aan mijn man gevraagd, maar die weet het ook niet meer.
Mastercard van ING hebben we 1x gebruikt en dat ging goed.
De pinpas van ICBC is echt een aanrader. Je kunt er echt alles en overal mee betalen. Zelfs je boodschappen in de supermarkt. Op die pas van ICBC staat het Union Pay logo. Hiermee kun je vrijwel in alle landen op de wereld betalen/pinnen (behalve Nederland).
Je kunt je vraag ook hier stellen: http://www.geledraak.nl/html/forum/index.php Misschien dat hier weer mensen aanwezig zijn, die nu in China zitten en je vragen verder kunnen beantwoorden.

Ja het was een mooie reis:
Beijing, Datong, Taiyuan, Pingyao, X'ian, Nanjing, Suzhou, Shanghai, Guilin, Guangzhou, Hongkong.
Hoogtepunten: De Muur, Pingao, X'ian en Guilin.
Verder was het wel afgrijselijk heet. Vooral Shanghai. Hittegolf na hittegolf. Daar was het de heetste dag in Shanghai sinds 140 jaar nl. 40,8 graden. Je begeeft je alleen nog van airco naar airco. En eergisternacht mazzel dat we terug konden vliegen. Een tyfoon zou over Honkong gaan, maar boog gelukkig een beetje af. Daardoor wel kunnen vertrekken. Ik hoorde echter dat gister overdag alle vluchten waren stilgelegd en alle scholen dicht vanwege de orkaan. Nu ben ik een beetje orde aan het scheppen in de ruim 2200 foto's, het reisverslag etc.
Plaats reactie