Roadtrip Oost Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: rondreis europa

Bericht door Tikva »

Als het budget zo belangrijk voor je is kan je dan niet beter voor een goedkoper continent kiezen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
lizzie88

Bericht door lizzie88 »

dat is zeker niet het.belangrijkst!zou t alleen fijn vinden als ik hetbongeveer weet:)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Heb werkelijk geen idee qua budget... helaas. Wij houden zelden een budget bij omdat we relatief goedkoop reizen.

Je zou globaal het aantal kilometers uit kunnen rekenen die je wil gaan rijden en er dan nog wat bij optellen om je benzine uit te kunnen rekenen. Zoals gezegd, je eten en drinken kun je zo duur of goedkoop maken als je wil. En alle extra's heb je ook zelf in de hand. Globaal rekenen op een paar nachten per week betalen en dan kan het alleen maar meevallen.

En wat wij deden als we een mooi plekje vonden, bleven we gerust een weekje staan. Dat is het mooie aan tijd hebben.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
lizzie88

Bericht door lizzie88 »

SUPER dankjewel! verder nog tips?
deKort
Vakantieganger

Re: Roadtrip Midden/Oost-Europa

Bericht door deKort »

Als je geen enorme cultuurfan bent, dan denk ik dat je Praag wel in 1.5 dag kunt zien. Het historisch centrum is erg mooi, maar ook vrij klein. Je kunt je er langer vermaken, maar je zou aan 1.5 dag genoeg moeten hebben. Krakau is enorm mooi, maar ook niet ontzettend groot. Bezoek in ieder geval de Wawelberg, hier ben je zeker wel een halve dag mee kwijt. Ook de Joodse buurt is leuk, bezoek de synagoge en bijbehorende begraafplaats en er zijn vaak marktjes.
In Boedapest kun je je wel een hele week vermaken, maar ook hier kun je alle 'hoogtepunten' wel in drie dagen zien. De stad is wel erg groot dus misschien is niet alles in zo'n kort tijdsbestek te belopen, dan kun je altijd nog zo'n vreselijk toeristische bustour doen. Over de rest van de plaatsen kan ik weinig zeggen aangezien ik daar niet geweest ben, maar je planning lijkt me prima :)
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik ben zelf alleen in Budapest en Krakow en Auschwitz geweest.

Denk even na hoe je vanaf Praag via Auschwitz naar Krakow gaat. Dat zal je flink wat reistijd kosten. Je zal ook door bergen heen moeten namelijk. Beiden kampen bekijken (dus zowel Auschwitz I als Birkenau) kost je een dagdeel. Je zal in Auschwitz I in het hoogseizoen tussen bepaalde tijden verplicht mee moeten met een gids. Bekijk daarvoor even de website. Daar staat precies uitgelegd welke regels wanneer gelden voor niet georganiseerde bezoekers.

Vanaf Auschwitz naar Krakow gaan, kost je ook nog 1,5 uur tot 2 uur rijden dacht ik. In Polen is de snelheid op de wegen niet zo hoog als we in Nederland gewend zijn. 100 km rijden duurt zo'n 2 uur :) . Ik vind ook dat je zeker Wawel gezien moet hebben, het oude centrum en de Joodse wijk Kazimierz. Voor musea zelf even afweging maken wat je wel en niet wil zien. Als je geen musea bekijkt, maar puur de buitenkant, kan je deze drie highlights in 1 dag zien. Maar zou zeker aantal dingen van binnen bekijken op Wawel. Qua overnachtingen heb ik zelf goede ervaringen met Flamingo hostel (maar die schijnt deze zomer extreem duur te zijn), Greg & Tom Hostel en Goodbye Lening Let's Rock hostel. Enige nadeel is dat er regels zijn voor parkeren in Krakow en jij met jouw auto niet in het centrum mag. Aan deze hostels heb je denk ik dan ook niet zoveel. Lees even
http://www.cracow-life.com/poland/krakow-parking-zones. De tramvervoer in Krakow is goed en goedkoop dus je kan een hostel buiten deze zones kiezen en dan met tram richting stad. Of kies voor een appartementje, vaak ook goedkoop en dan heb je nog eigen voorzieningen. Volgens mij moet Kazimierz geen probleem zijn met auto als ik het kaartje op die site bekijk.

Bij de reisinformatie kan je informatie vinden over Krakow, Auschwitz https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/polen/

Ik was aantal dagen in Budapest vanwege een sportevent. We hebben 1 dag besteed aan Buda en 1 dag aan Pest. We hebben daarbij ook wat musea van binnen gezien en de architectuur highlights. Ook een badhuis is eigenlijk iets wat je echt gedaan moet hebben. Ik vond het kasteel in Buda van binnen niet zo interessant. We hebben uitgebreid artikel over Budapest bij reisinformatie staan. https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/hongarije/

Over je andere te bezoeken plaatsen kan ik niets adviseren anders dan even de reisinformatie te bekijken :)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

In Boedapest en krakow is een stuk meer te zien dan in Sarajevo. Tenzij je wilt stappen zou ik daarom een dagje minder daar doen en die bij een van de andere steden.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Aangezien je niet specificeert waar je heen wilt, vind ik het erg moeilijk om tips te geven. Europa is nogal groot, zelfs voor een half jaar....

Ik ben wel eens van China per trein naar NL gereisd (deels Europa ;)) en van Bulgarije naar NL per trein. Met de auto ben ik echter nooit verder dan Kroatië geweest...

Mijn favoriet zou het oosten zijn en het zuidoosten (Baltische staten, Bulgarije, Servië, Kroatië), maar juist daar is het vaak nogal koud in de winter...
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Kir87
Reiziger

Bericht door Kir87 »

Drie jaar geleden een korte trip door de volgende landen gemaakt (met de auto); Tsjechje, Slowakije, Oostenrijk (Wenen), Slovenie, Korte stop in Kroatie, Hongarije..
Wij hebben dit in ongeveer twee weken gedaan en hebben over in een hostel of hotel overnacht en in Bratislava een appartement gehuurd.
Verder vaak uit eten, maar wel een beetje op de kosten gelet.
Volgens mij waren wij pp rond de 600eu kwijt.
Hongarije sws lekker goedkoop. Wij zijn aan bet Balatonmeer geweest en in Budapest.
De grote steden zijn overal sowieso een stuk duurder dan wanneer je de binne landen in gaat.
Van Slovenie en Slowakije viel ons het op dat het een stukje duurder was dan bijv Tsjechie en Hongarije.
4 jr geleden jn Bulgarije geweest.. Ook vooral buiten de toeristische plaatsen spotgoedkoop.
Andere aanrader; Litouwen en Estland zijn beide super mooi en goedkoop! (Letland nog niet geweest helaas)
Succes!
Febr'15 - Keulen
Maart'15 - Gdansk, Polen
Mei'15 - Roadtrip de Balkan (Macedonie, Albanie, Kosovo)
Juli'15 - Londen
Okt5 - Barcelona
Reisverhalen en tips nu online --> http://www.travelaar.nl (Veel info over Azië & Europa)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Kir87 schreef:Andere aanrader; Litouwen en Estland zijn beide super mooi en goedkoop! (Letland nog niet geweest helaas)
Ik was vorige maand in Letland (Riga) en het viel me op hoeveel de prijzen gestegen waren sinds de vorige keren dat ik daar was (in 2004 en in 2006). Uiteraard is Riga nog altijd goedkoper dan Nederland, maar voor een maaltijd in het centrum ben je al snel 10-15 euro kwijt. Zonder drankjes.

Ook de entreegelden voor musea en kerken waren vaak meer dan 5 euro.

Per 1 januari is Letland een euro-land, ik ben zeer benieuwd wat dat betekent voor de prijzen daar...
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Joch3m3

Bericht door Joch3m3 »

Hallo Hilde,

Je route en de plannen klinken erg goed! Het lijkt wel enigzins op de plannen die ik met een paar vrienden heb. Zie het topic "Eurotrip zomer 2013".
Mag ik vragen waarom je Berlijn overslaat? Dat lijkt ons juist een hele interessante stad. Overigens verrast het mij wel hoe positief iedereen over Krakow is, ik wist niet dat dat zo'n leuk stad was.

Voor je tussenstop in Zwitserland kan je misschien voor Zurich kiezen. Misschien niet helemaal op de route maar dat lijkt mij wel een leuke stad!
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Omdat je aangeeft ook naar Auschwitz te willen, zou je ook kunnen overwegen om in Tsjechië op nog geen uur rijden vanaf Praag Theresienstadt, een voormalig concentratiekamp, te bezoeken. Trieste wordt ook wel een verborgen juweeltje genoemd, leuk dat jullie die gaat bezoeken! Wellicht kun je ook nog wat leuke stadjes aan de Sloveense kust bezoeken (Piran, Koper).
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Perfect

3 weken backpacken Oost-Europa

Bericht door Perfect »

Ik wil 3 weken gaan backpacken in Oost-Europa.

Ik heb de volgende route bedacht, maar het kan nog allemaal veranderen:

praag - krakow - wenen - bratislawa - budapest - belgrado - sofia - istanbul

Is dit te doen in 3 weken tijd?

Ik wou vliegen naar Praag en ook weer terug vliegen vanuit Istanbul. Zou je vliegen aanraden of is dit ook met de trein te doen?
Perfect

Re: 3 weken backpacken Oost-Europa

Bericht door Perfect »

en wat voor budget is hiervoor redelijk? (exclusief vliegtickets)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: 3 weken backpacken Oost-Europa

Bericht door Tikva »

Het kan zeker wel in drie weken maar persoonlijk zou ik iets minder steden proberen te doen. Je bent overal nu aan de krappe kant, ook ben je de steden misschien wel snel zat en wil je ook een keer een dagje wat natuur of gewoon relaxen. Je mist ook ontzettend veel moois, neem het stuk Sofia en Istanboel wij hebben bijna 3 weken gedaan over die twee steden en van alles er tussen in. Voor Bulgarije zou ik je toch aanraden om minimaal ook een stop in Plovdiv te maken, een veel mooiere stad dan Sofia. Ik weet niet welke steden je voorkeur hebben maar vliegen naar Krakow is een optie, wenen weglaten of zelfs vliegen naar Belgrado.

Budget? wil je elke avond stappen? ga je interrailen of gewoon met het ov, slaap je in dorms of wil je een prive kamer? dat maakt allemaal nogal uit en ik ken je reisstijl niet. Reizen is ook duurder als je alleen de steden doet. Voor een stad zoals Belgado, Sofia en Krakow moet je rekenen op rond de 25-35euro (dormroom, goedkoop eten/zelf koken en bezienswaardigheden en matig drinken) boedapest is duurder, wenen helemaal en Istanboel is ook niet goedkoop vooral door de achterlijke hoge entreeprijzen voor bezienswaardigheden daar.
Plaats reactie