Uitleg Interrailen

Wil jij meer weten over hoe je kunt Interrailen in Europa of hoe je gemakkelijk met de trein rond kunt reizen, dan is dit forum voor jou. Lees alles vragen en antwoorden van anderen door en deel ook zeker je eigen tips.
Plaats reactie
Luukieeeee

Uitleg Interrailen

Bericht door Luukieeeee »

Hallo,

Ik liep hier tegen het interrailen aan wat mij super lijkt! Alleen begrijp ik het principe qua prijzen niet helemaal ( misschien dom van mij)

Op de site https://www.nshispeed.nl/nl/interrail-bestelformulier
Staat bijvoorbeeld 10 dagen binnen 22 dagen, betekent dit dat je reis in totaal 22 dagen duurt waarvan je er 10 met de trein onbeperkt kan reizen of wat?

Een andere is 1 maand aaneengesloten... kan je dan onbeperkt 1 maand lang reizen?

Ik hoor graag van jullie,

Luuk
Laatst gewijzigd door Erik op 14 mei 2013 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link aangepast
menasil
Reisexpert

Re: Uitleg Interrailen

Bericht door menasil »

Dat is helemaal juist. 10 dagen binnen 22 dagen of aaneengesloten hele maand lang.
Melissa2305
Vakantieganger

Bericht door Melissa2305 »

Dat klopt inderdaad wat je zegt. Ik heb zelf ook geinterraild en heb hier wel wat aan gehad:

http://mijn-kijk-op.infonu.nl/reizen-en ... uropa.html

Ik zou zeggen: Vooral doen!, want het is echt een fantastisch iets :) en, ook heel belangrijk, zeer betaalbaar!
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik heb de landenpas een paar keer gedaan dan kan je 4 dagen reizen binnen een bepaalde periode en heb de global maandpas gehad..

hiermee een maand rondgereisd..

houdt er wel rekening mee dat je in sommige landen nog wat reserveringskosten kwijt bent omdat je in sommige landen bijna geen treinen zonder reservering kunt nemen, dit kost vaak max enkele euro's

nachttreinen geldt vaak een toeslag voor als je een bed neemt ipv een stoel!

Ik kan je zeker aanraden om te gaan. het is een super belevenis en ik heb het altijd erg gezellig gehad in de trein =)
Luukieeeee

Bedankt voor jullie reactie!
Wat is jullie ervaring met interrailen? wat zouden jullie doen? Oost-europa of frankrijk en spanje ofzo?
Wat is ongeveer het budget dat je moet rekenen voor hoelang?

Luuk
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Mijn route tijdens mijn maand interrails was:

Nederland - Salzburg - Budapest - Sofia - Varna - Veliko Tarnovo - Istanbul - Athene - Olympia - Thessaloniki (alleen overdag) - Skopje - Ohrid (met de bus) - Skopje - Nederland..

Tijdens deze maand interrail heb ik in hostels overnacht en enkele nachten een goedkope prive accommodatie..Ik heb nauwelijks gekookt en meestal in goedkope restaurantjes gegeten en niet al teveel aan alcohol uitgegeven..Alleen in Budapest sliep ik bij vrienden.. In totaal was ik rond de 1000 euro kwijt voor een maand interrail dit was in 2009, dus sommige prijzen zouden iets hoger kunnen liggen.
Fish1994
Vakantieganger

Bericht door Fish1994 »

Ik heb volgens mij wel is ergens gelezen dat je in Spanje veel treinen hebt waar je voor moet reserveren. Is liften geen optie?:D
Luukieeeee

Globeskater schreef:Mijn route tijdens mijn maand interrails was:

Nederland - Salzburg - Budapest - Sofia - Varna - Veliko Tarnovo - Istanbul - Athene - Olympia - Thessaloniki (alleen overdag) - Skopje - Ohrid (met de bus) - Skopje - Nederland..

Tijdens deze maand interrail heb ik in hostels overnacht en enkele nachten een goedkope prive accommodatie..Ik heb nauwelijks gekookt en meestal in goedkope restaurantjes gegeten en niet al teveel aan alcohol uitgegeven..Alleen in Budapest sliep ik bij vrienden.. In totaal was ik rond de 1000 euro kwijt voor een maand interrail dit was in 2009, dus sommige prijzen zouden iets hoger kunnen liggen.
Was dat inclusief de global interrail pas??

Een flinke trip gemaakt zo te zien, wat zijn nou echt aanraders qua steden? of routes?
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Jupp die 1000 euro was incl de global interrail pas,

Wat ik heb gemerkt is dat het lekker is om grotere steden en kleinere (kust/natuur) plaatsen af te wisselen, als je alleen maar steden doet heb je op een gegeven moment de gebouwen, kerken, tempels en die dingen wel gezien.. Nu besef ik ook dat met OV het veel makkelijker is om in de grote steden te blijven ;)

Zelf heb ik mijn schema bedacht dat ik iets van bulgarije wilde zien en met de trein naar Istanbul wilde dus dat waren eigenlijk mijn doelen, ik had destijds al vrij veel van oost/centraal europa gezien aangezien ik al in Budapest gestudeerd had en in die tijd ook veel gereisd..

Wat ik heb gehoord dat ook een mooi stuk treinen is, is van Belgrado naar Bar aan de Montenegro kust, nu is de kust van Montenegro erg mooi, maar rijden er geen treinen wat dus wel een beetje jammer is ;)

Ik zou qua keuze voor steden gaan bedenken wat het is dat je echt nog in Europa wilt zien, iedereen heeft natuurlijk andere wensen,

Mijn favorieten zijn:
Istanbul, leuk om met trein heen te gaan en schitterende stad,
Bosnië, Sarajevo is een fantastische stad en je kan er een mooie treinreis naar Mostar maken wat ook zeker de moeite waard is om te bezoeken, durf uit mijn hoofd echter niet te zeggen of die trein bijvoorbeeld doorgaat naar Kroatië.
Budapest, is een hele fijne hub met veel mogelijkheden qua treinen alle kanten op en natuurlijk een fantastische stad, maar ik ben bevooroordeeld want heb er gewoond ;)
Je zou ook bijv naar Krakow kunnen gaan en dan naar Auschwitz en eventueel de Wieliczka zoutmijnen..
Op mijn to do lijst staan nog de plitvice meren net onder Zagreb, en dat is weer goed te combineren met Zagreb dat ook erg leuk stadje is!

Er is dus erg veel keuze, ook al heb ik vrij veel gezien ik heb niet het gevoel gehad dat ik alles heel erg gehaast heb hoeven doen. Wel vond ik het fijn dat ik niet alles heel strak had gepland, reken op vertragingen, zo had ik van Skopje naar Belgrado al een vertraging van 6 uur en 3 kwartier en die trein zou ik verder nemen naar Budapest op de terugweg, door de vertraging wist ik echter dat ik in Budapest de trein ging missen, ik was toen wel heel erg blij met de thomas cook train time table zodat ik een andere route kon uitkiezen, aangezien het mijn laatste reis was en mijn ticket een dag later afliep zou ik door die vertraging anders niet thuis gekomen zijn.... leuke van dat boekje is dat het als een lopend vuurtje door de trein ging dat ik er 1 had en ik dus veel mensen heb leren kennen en ze geholpen heb met nieuwe tijdschema's ;)

Ik had een basis planning en die heb ik ondertijds meerdere malen aangepast door tips van mede reizigers..
Plaats reactie