Kerst en Oud&Nieuw ervaringen

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Re: Kerst en Oud&Nieuw ervaringen

Bericht door Rick »

Hebben jullie je nooit afgevraagd waarom de westerse mensen zo maf bezig zijn om elk jaar een kerstboom op te tuigen in huis om vervolgens na een week of wat weer naar buiten te gooien? Als je na gaat, dan slaat het toch nergens op? Een boom versieren? _O-
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hé! jij versiert je lichaam toch ook :P
Waarom mag een boom dan niet ook eens aandacht?!?! _O-
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ehhhh... :?

Sommigen mannen versieren juist liever een ander (iets anders) dan zichzelf *; (Geldt ook voor vrouwen trouwens...)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

bolletjeom schreef:hé! jij versiert je lichaam toch ook :P
Ja maar dat is sexy en een boom versieren is niet sexy. :@
Jenny schreef:Ehhhh... :?

Sommigen mannen versieren juist liever een ander (iets anders) dan zichzelf *; (Geldt ook voor vrouwen trouwens...)
Bolletje had het over een tatoeage... :*
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

O&N in nieuwzeeland liep ook iets anders dan we gedacht hadden omdat er een stormwaarschuwing was. We wilde naar een plaatsje waar meer backpacker zouden zijn. Maar we bedachten later ook dat je dan met z'n tweeen tussen een berg wildvreemde loopt te zoeken naar gezelligheid. Eigenlijk was dit een heel leuk Oud&Nieuw. bijna net zo koud als in Nederland en met een beetje vuurwerk!

een stukje uit het reisverslag:
We zijn in een piepklein plaatsje aan de kust belandt. Er zijn zo'n 15 huizen die bijna allemaal aan toeristenopvang doen, een kayakverhuur bedrijf, een basic camping ......en een landingsbaan. De eigenaar van 1 van de hotelletjes komt in zijn vliegtuigje polshoogte nemen en rijdt over de hoofdstraat ( zeg maar de enige straat) om te parkeren voor de deur. Een grappig gezicht.

Al snel hebben we kennis gemaakt met de helft van alle inwoners en die overtuigen ons er van om hier te blijven om O&N te vieren. Het strand bestaat uit mooi afgevlakte kiezels die iedereen verzameld. De regen is opgehouden maar de wind is gebleven. De branding is dan ook oorverdovend indrukwekkend. We vullen de dag met tekenen op de kiezels en praten met alle buren. We worden uitgenodigd om te komen BBQ'en bij een Kiwi stel. Rond de BBQ tijd is het al flink fris maar we zetten door. Snel daarna verhuizen we naar ons kampvuurtje waar ook Paul(schot) en Alex (duitse) zitten. Rond een uurtje of 22.00 beginnen mensen vuurwerk af te steken en een half uur later gaat er een enorme stapel brandhout in de fik. De vlammen komen zeker 5 meter hoog. Dit is het startsein voor iedereen in de weide omgeving om zich hier te verzamelen. Een bonte mix mensen van over de hele wereld( oa tsjechie en canada) en in alle leeftijden proberen mee te zingen met de accordeon. Om middernacht gaat iedereen bij elkaar langs en deelt knuffels uit. (een stuk fijner dan al dat gekus). Al het vuurwerk blijkt al de lucht in te zijn gegaan dus dat was voor ons een beetje vreemd. Binnen een uur is het feestje doodgebloed omdat het vuur bijna uit is en het dan bitter koud is. Alleen Paul zet nog even door want het is nu zijn verjaardag ( waar iedereen voor heeft gezongen!)

Op nieuwjaarsdag is er een serieuze weerswaarschuwing. Ze verwachten heel veel regen met storm. We vertrekken zo snel mogelijk om nog iets te zien van de gletsjers voordat het slechte weer binnenkomt.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Nieuw jaar in Laos (Sonkran):

15 april 2006

Het is Nieuwjaar (Songkran) in Laos (en een aantal andere landen hier) en dat moet gevierd worden. Buddha beelden worden uit tempels gehaald om te reinigen, waarna de schone beelden weer in de tempel geplaatst worden. Het water waarmee de beelden zijn gereinigd, gieten mensen over elkaar heen terwijl ze de beste wensen uitspreken voor het nieuwe jaar. De praktijk lijkt echter anders...

Iedereen gooit water naar iedereen, beginnende met een klein beetje uit een bekertje, maar al snel worden de emmers en supersoakers uit de kast gehaald. Of gewoon de tuinslang. En het zijn niet je vrienden en bekenden die je geluk wens (nat maakt), maar je bouwt een val op de doorgaande weg en ALLE vervoermiddelen worden te graven genomen. En aangezien alles open ism, raken Ben en ik verschillende keren helemaal doorweekt. Maar goed, Jenny zou Jenny niet zijn wanneer ik niet vrolijk terug zou gooien. Leuk feestje! En dan is er natuurlijk een hoop muziek en eten en natuurlijk Beer Lao....

Afbeelding

Hetgeen me echter nog het meest heeft verbaasd zijn de 'guerilla pick-up trucks'. Heel veel mensen in een laadbak die vanuit een hele grote emmer heel veel water gooien naar werkelijk alles wat ze kunnen raken. En dat terwijl ze zelf uiteraard ook flink worden bekogeld. Grappig om te zien, al is het af en toe duiken geblazen!!! (Minder leuk zijn echter de waterballonnen. Een tegenligger heeft me er een achter in mijn nek gegooid, welke nu behoorlijk pijn doet. Een slecht begin van het nieuwe jaar...)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Wow ik voel me wel een beetje suf, het lijkt wel of niemand met oud en nieuw en kerst nog thuis is:

De enige keer dat ik het in het buitenland gevierd heb was vorig jaar.

ff uit mijn dagboek hoor
Kerst gevierd in een mooi hotel op Langkawi dat we geboekt hebben via internet voor 41 euro per nacht. De bedjes waren echt super lekker. 3 dagen heelijk geslapen. Ook een badkamer met bad en elke dag verse handoeken, shampoo, douche gel en zelfs gezichtcreme :) . Het hotel was in kuah wat niet veel voorstelde. Ons kerstdiner hebben we gegeten bij een duitse man met een domino restaurant.
Dus een echt kerstdinee zou ik het niet willen noemen, 2e kerstdag hebben we een auto gehuurd (op dit eiland geen ov) en wel echt super gegeten hier:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Oud en nieuw in BKK
De laatste dag van 2007 begonnen met allerlei nuttige dingen zoals pakje sturen......, we kwamen bij het countdown plein, hier allemaal met hekken afgebakende bierdrink hoeken en een groot podium. Khao San Road was een stuk drukker dan normaal, maar zonder veel extra versieringen. Het aftellen en het vuurwerk stelde weinig voor. De dansende mensen op straat was wel weer gaaf. Om 2 uur gaan slapen.
Afbeelding Afbeelding
Ik heb ook nog een stelletje filmpjes (wie weet of en hoe ik die kan plaatsen) Sommige zijn echt super grappig.

Het serieuze moment :) staat op You Tube
http://www.youtube.com/watch?v=negyzm8Ua_A
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

evanerp schreef:Na het lezen van al deze treurige verhalen ga ik mn kerstboom alvast uitpakken Afbeelding
Ik heb nog een paar kunstbomen (nieuw en in de verpakking) te koop ;) Maar dat zou in het aanbod deel van deze site kunnen staan :)

Jaren terug heb ik een keer kerst en oud op nieuw meegemaakt in Ierland en Engeland. Met de kerst waren we in Engeland (Liverpool) maar veel hebben we toen niet gedaan aan kerst. We zijn op 2e kerstdag naar een discotheek geweest en dat was het. Met oud op nieuw zaten we in Belfast (Noord-Ierland). Daar heel de avond gedronken en dat was het. Wel een leuke avond gehad maar niet heel speciaal. Geen vuurwerk gehoord of gezien maar in Belfast zou dat ook weleens niet de bedoeling kunnen zijn misschien.

Kerst 2006 heb ik gevierd in Nha Trang (Vietnam) aan het strand en 's avonds met een groepje Engelsen in een kroeg. We hebben daar toen goed gegeten in de Ierse kroeg (ook wel Irish Pub genoemd ;) ). Met nieuwjaar was ik in Ho Chi Minh Stad en daar was een feest georganiseerd waar veel buitenlanders waren. Er waren ook optredens en er werd afgeteld. Vuurwerk heb ik niet gezien. Was een leuke avond maar ik vond het wederom niet echt heel speciaal. Ik ben dan ook meer een liefhebber van een gewone (en wat rustigere) stapavond. Wel leuk om oud op nieuw ergens anders eens te zien en mee te maken.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

@ Jenny, Songkran vond ik echt geweldig feest, heb het met een stel klasgenoten en een hele lading Thai gevierd in Thailand, wat een heerlijke dag was dat ;)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Galerius schreef:
bolletjeom schreef:hé! jij versiert je lichaam toch ook :P
Ja maar dat is sexy en een boom versieren is niet sexy. :@
Euh ... een kerstboom hangt toch ook vol met 'vruchtbaarheidsymbolen' of oude tekens van 'sensualiteit'.
Nog niet bij stil gestaan waarschijnlijk. Denk daar maar eens aan als je bij kerst op het strand onder een palmboom zit.
Of werkt dat niet bij palmbomen ... :?
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Weet ik, ben bekend met de oorsprong. :) Alleen de meesten weten niet eens waar het vandaan komt en de huidige 'versieringen' zijn amper te relateren aan de eigenlijke versieringen. Tegenwoordig zijn het kunstlichtjes, slingers en plastic ballen. Dus is het dan nog wel rechtvaardig om dat te zeggen? ;)

En om eerlijk te zijn is de oorsprong hiervan tot de dag van vandaag een (gedeeltelijke) raadsel, niemand weet namelijk precies wanneer het begonnen is en wat de reden hierachter was. Ze gaan ervan uit dat het ergens in het oude Germania begonnen is en zoals je zei dat het staat voor vruchtbaarheid, maar niemand weet het zeker. Want als je nadenkt, dan slaat het toch eigenlijk nergens op? Tijdens kerst haal je een boom binnen, ga je het versieren en dan na een week of wat gooi je hem naar buiten. En als je het dan aan iemand vraagt waarom ze een boom zetten, dan zeggen ze; dat hoort er toch bij? Maar waarom dan? Dat weet niemand...

We zien het tegenwoordig meer als (extra) vrije dagen en het 'opleuken' van die dagen en meer niet. ~:)
Plaats reactie