Reis door Thailand & Maleisie

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
guard1104

Reis door Thailand & Maleisie

Bericht door guard1104 »

In oktober gaan mijn vriend en ik voor het eerst backpacken. We hebben de landen zo ongeveer al vast staan, namelijk Thailand en Maleisië. We zijn onlangs bezig geweest met een globale reisplanning zodat we binnenkort een ticket kunnen boeken. We gaan wrs een combiticket kopen, dit omdat we na Azië door gaan vliegen naar Australië en Nieuw-Zeeland (maar dat is offtopic volgens mij :P ). De planning die we nu voor ogen hebben is als volgt:

We vliegen vanaf AMS naar Bangkok, nemen vervolgens de trein door Thailand richting Maleisië. Vanaf Singapore vliegen we naar Borneo en vanaf Borneo weer naar Bangkok.

3 dagen Bangkok
2 dagen Hua hin
1,5 dag Surat thani
2 dagen phuket
3 dagen kho phi phi

Via krabi/satun naar langkawi
5 dagen langkawi
4 dagen penang

Via penang/butterworth naar cameron highlands
4 dagen cameron highlands
3 dagen Ipoh
4 dagen kuala lumpur
2 dagen Melaka
3 dagen Singapore
11 dagen Borneo

Vanaf Borneo vliegen naar Bangkok en de volgende dag door naar Nieuw-Zeeland.

Doen we sommige plekken te kort aan? Of zijn we er juist te lang omdat er niet veel te zien is? We willen maximaal 7 weken in Azië zijn, dit omdat we 'maar' 3 maanden reizen en graag 5 weken over willen houden voor Australië en Nieuw-Zeeland.

Graag hoor ik jullie mening!!! :)
Erik
Site Admin

Re: Reis door Thailand & Maleisie

Bericht door Erik »

Zo op het eerste gezicht heb je teveel landen en te weinig tijd. Wil je niet continue aan het racen zijn en ook een beetje het vakantie idee behouden zou ik keuzes maken.

Je kunt nieuw zeeland in ongeveer 5 weken zien. Aan Australië kun je lastig een tijd koppelen, maar 5 weken voor b.v. de oost kust is veel te kort. Wanneer je jezelf beperkt tot een bepaald gedeelte zou het wel kunnen. Maar je kunt er met gemak je drie maanden vol maken door het hele land te reizen (en je kunt het eventueel ook combineren met Nieuw Zeeland).

In Azië is ook genoeg te zien in drie maanden. Ik zou dus kiezen uit Azië of Australië of Australië en Nieuw Zeeland.
Voor Australië heb je op dit moment een redelijk budget nodig, dus wil je veel doen en weinig uitgeven is Azië een goedkopere optie. Uiteindelijk moet je de keuze laten afhangen waar je graag naar toe wilt. Je huidige plan zou ik niet snel kiezen. Het is een relatief duur plan (je verplaatst jezelf erg veel) en wellicht krijg je het idee dat je steeds verder moet, ook als je ergens langer zou willen blijven.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik zal alleen even op je Azie deel reageren. Opzich de tijd die je uittrekt voor maleisie en thailand echt helemaal geen gekke periode, je route is ook een stuk realistischer dan veel dingen die we hier voorbij zien komen. Wel vergeet je de reisdagen in je planning.

Met een aantal kleine aanpassingen heb je volgens mij een mooie reis. Ik snap namelijk een aantal van je stops niet. Hua hin en Surat thani al helemaal niet zijn nou niet echt must see plekken in thailand zeker niet als je nog verder naar het zuiden gaat. Phukut overslaan mis je ook niets aan. Je kunt die tijd beter besteden op een eiland, je zou dan 3 dagen bangkok, 1 reisdag, 4 dagen eiland, 2 x reisdag incl stop in krabi naar maleisie kunnen doen. Ook moet je even kijken want afhankelijk van wanneer in oktober kan de oost of west kust beter zijn of allebei goed. Je kunt ter plekke nog besluiten naar welk eiland je gaat.

Maleisie is opzich oke, sommige plekken zou naar mijn smaak zelfs wat te veel tijd zijn maar incl reisdagen prima. Vanaf waar vlieg je naar borneo? logischer om dat vanuit KL te doen en niet vanuit Singapore. Je zou dan die twee steden om kunnen draaien.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Gezien het seizoen en het feit dat je Surat Thani (best een aardig stadje hoor, vooral de night markets zijn wel leuk, maar verder is er weinig te doen voor toeristen) toch al graag wilt bezoeken, zou ik niet richting Phuket en Ko Phi Phi gaan, maar zou ik kiezen voor Ko Samui, Ko Phangan of Ko Tao. Aan de Andaman kust is het in oktober laag-/regenseizoen en Phuket is nou niet direct een leuke bestemming in mijn ogen (en in die van vele anderen). Phi Phi is echt een feest-/winkeleiland waar je weinig meekrijgt van het "echte" Thailand.
Als je toch een toeristische plek wilt bezoeken, lijkt een van de drie bovenstaande eilanden me een betere optie, ook gezien de reisafstand. Van daaruit kun je via Hat Yai doorreizen naar Maleisië. Je slaat dan echter wel Krabi over, wat jammer is, want de omgeving daar is prachtig!
Dat is een keuze die je dan moet maken, maar als je ervoor zou kiezen om toch die kant op te gaan, zou ik Phi Phi en Phuket écht overslaan en een andere mooie plek bezoeken, zoals bv Khao Sok NP? Of extra dagen op Borneo, want je tijd daar lijkt me wat kort.
Verder ben ik zelf niet in Ipoh geweest, maar ik begrijp dat daar weinig te beleven is. Misschien nog even goed googelen?
Hua Hin ken ik trouwens niet...
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,
guard1104 schreef:We willen maximaal 7 weken in Azië zijn, dit omdat we 'maar' 3 maanden reizen en graag 5 weken over willen houden voor Australië en Nieuw-Zeeland.
Helemaal met Erik eens dat 5 weken voor Australie en Nieuw-Zeeland veel te kort is! Kies voor 1 van de 2 zodat je het gevoel hebt dat je er echt geweest bent, een deel of delen van dat land hebt kunnen zien en je niet van hot naar her hebt gereisd. Vijf weken voor Nieuw-Zeeland is net genoeg, dan kun je op beide eilanden de hoogtepunten zien en genieten van de trip. Voor vijf weken Australie zou ik inderdaad een regio of trip plannen zoals de Oostkust of Westkust, niet teveel want de afstanden zijn gigantisch!

Succes ermee!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
guard1104

Bericht door guard1104 »

We hebben nog een keer naar onze planning gekeken en ook jullie reacties gelezen. Ik snap dat we veel langer kunnen blijven in Australië of NZ. Maar we kopen een vrij goedkoop vliegticket voor Bangkok, NZ en Australië. Het zou waarschijnlijk even duur zijn (of zelfs duurder) als we NZ niet aandoen. Vandaar dat we dus toch voor beide kiezen. We zijn op het volgende gekomen voor Azië. We zijn nu 52 dagen in Azië. Dit betekent dat we 28 november naar Nieuw Zeeland zullen vliegen.

3 dagen Bangkok
1 dagen reizen bangkok / surat thani
1 dag Surat thani (ivm nacht)
1 dag reizen Surat thani / krabi of ko samul, ko tao, ko phangan
5 dagen krabi of ko samul, ko tao, ko phangan
1 dag reizen krabi of ko samul, ko tao, ko phangan /langkawi
5 dagen langkawi
1 dag reizen langkawi/penang butterworth
4 dagen penang
1 dag reizen via penang/butterworth naar cameron highlands
1 dag reizen ch naar ipoh en vanaf ipoh naar kuala lumpur
4 dagen kuala lumpur
1 dag reizen kl naar melaka
3 dagen Melaka
1 dag reizen van melaka naar singapore
3 dagen Singapore
12 dagen Borneo
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Nog een paar kleine tips, van de eilanden ko tao etc naar langkawi is naar mijn idee met openbaar vervoer niet in 1 dag te doen. Wij zijn vanuit langkwai naar thailand gegaan en busaansluitingen waren zo slecht dat we echt niet helemaal op een eiland hadden kunnen raken.

4 dagen penang en 4 dagen cameron highlands is naar mijn idee echt te veel. Penang vond ik helemaal niet leuk, genoeg mensen vinden dat wel maar dan nog is 2 dagen meer dan voldoende zeker aangezien je neem ik aan niet voor het strand komt omdat je net van de mooiere stranden op langkawi komt.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
guard1104

Bericht door guard1104 »

Ben ik met eens Tikva. Wrs wordt het ook krabi.
Hoe minder tijd voor Penang hoe meer tijd voor Borneo ;-)

Bedankt voor reacties! Erg fijn om dingetjes te horen van anderen. Wat zijn leuke dingen in de omgeving van Krabi of Langkawi? We willen daar kunnen relaxen bij het strand maar ook andere leuke dingen doen. Iemand daar tips voor?
jan farang
Reiziger

Bericht door jan farang »

hua hin zou ik overslaan als ik jullie was.....
Op zich is het wel aardig,,, maar het is meer iets voor ouderen.....
guard1104

Bericht door guard1104 »

Onze planning is weer omgegooid:

We Vliegen op 8 oktober naar Kuala Lumpur en op 25 November naar Melbourne. Op 5 January Vliegen we terug naar Kuala Lumpur om 9 January terug te Vliegen naar Amsterdam.

2 dagen KL
1 dag reizen krabi of ko samul, ko tao, ko phangan
5 dagen langkawi
4 dagen penang
1 dag reizen ch naar ipoh en vanaf ipoh naar kuala lumpuRnaar melaka
3 dagen Melaka
3 dagen Singapore
12 dagen Borneo

We hebben Dan speling van 4 dagen. Kl is voor ons een centraal punt geworden. Van uit daar gaan we Dan nog 5,5 weken door Australie reizen.

Wij denken dat dit veel beter te doen is, wat vinden jullie?
jan farang
Reiziger

alles wat je daar opnoemt ben ik wel geweest, tja je bent jong en je wilt wat :)
Je gaat voor het eerst.....
ik zou gewoon een route uitzetten, bevalt het je ergens, blijf je wat langer, en streep je wat dingen weg.
Er zijn altijd dingen die anders gaan dan je verwacht.
En ik zou me op een wat kleiner gebied concentreren,,, maar goed toen ik op jullie leeftijd zat, was ik ook niet te houden :)
Travelator
Reisexpert

Hmmm, dit lijkt me een vrij onlogische route...

Eerst even de volgende vraag:
Vlieg je vanuit Singapore naar Borneo of is je ticket naar Borneo nog niet geboekt?

Indien dit niet het geval is zou ik, ook ivm het seizoen in Thailand, een andere route kiezen.
Er zijn verschillende opties:

Je kunt van KL eerst via Melaka naar Singapore reizen en vanuit Singapore dan weer omhoog gaan. Misschien kun je een vlucht boeken van Singapore naar KL, die vluchten zijn volgens mij vrij goedkoop. Anders kun je eventueel met de bus of met de trein vanuit Singapore terug naar KL. Is ook niet zo'n lange reis. Dan kun je zelfs eventueel Johor Bahru nog meepikken, al heb ik geen idee of daar iets te zien of te doen is. Ben daar zelf niet geweest.
Wanneer je dan weer in KL bent, kun je op gemak richting het noorden reizen, waarbij je je hele route dus omdraait.
In Thailand begint het eind oktober/begin november weer wat minder te regenen, het zou dus niet verkeerd zijn om het eerste deel van je trip daar te eindigen.
Een tweede optie is om vanuit KL direct naar het noorden te reizen (dus ook weer je route omdraaien) (eventueel met een omweg/uitstapje vanuit KL naar Melaka -zeker niet overslaan-) en te eindigen in Thailand. Van daaruit kun je dan terugvliegen naar Singapore en dan van Singapore naar Borneo reizen.
Snappie 'm nog?

guard1104 schreef:Onze planning is weer omgegooid:

We Vliegen op 8 oktober naar Kuala Lumpur en op 25 November naar Melbourne. Op 5 January Vliegen we terug naar Kuala Lumpur om 9 January terug te Vliegen naar Amsterdam.

2 dagen KL
1 dag reizen krabi of ko samul, ko tao, ko phangan
5 dagen langkawi
4 dagen penang
1 dag reizen ch naar ipoh en vanaf ipoh naar kuala lumpuRnaar melaka
3 dagen Melaka
3 dagen Singapore
12 dagen Borneo

We hebben Dan speling van 4 dagen. Kl is voor ons een centraal punt geworden. Van uit daar gaan we Dan nog 5,5 weken door Australie reizen.

Wij denken dat dit veel beter te doen is, wat vinden jullie?

jan farang
Reiziger

beetje onlogisch komt het op me over,,, zou het antwoord van de beste man hier boven maar eens goed lezen,,,dat snijd hout!
Travelator
Reisexpert

jan farang schreef:beetje onlogisch komt het op me over,,, zou het antwoord van de beste man hier boven maar eens goed lezen,,,dat snijd hout!
Bedankt, enne...zeg maar vrouw, hoor : )

jan farang
Reiziger

Haha sorry had er niet opgelet :)

Ach toen ik jong was ik wou ook zo veel mogelijk zien, maar je moet nou eenmaal keuzes maken...
En je weet zelf denk ik ook wel , je maakt een plan en in grote lijnen hou je je daaraan, maar er zijn altijd omstandigheden dat je het moet aanpassen om wat voor reden dan ook.
Ik heb daar echt heel veel rondgereisd, maar het is mij nog nooit gelukt om alles te doen wat ik van plan was.
Je komt op plekken dat je denkt ik blijf langer, het weer, ziekte, de wegen, ik noem er maar een paar.
Goed ik heb ook altijd alles via de grond gedaan, vandaag de dag springt met gauw weer in een vliegtuigje om toch maar zoveel mogelijk geijkte stekken te bereiken, en daar verkijk ik me wel eens op.
Zelf ben ik eigenlijk constant on the move daar, maar heb een kleine winkel, ben fairtrade ect handelaar.
Toch begrijp ik jullie wel jongens, je weet nooit wanneer je er weer komt, en dan denk je ik prop er zoveel mogelijk in. :P

Mijn advies jongens is : Zet globaal een route uit, schrijf mooie dingen die aan die route liggen op, en beslis dan ter plekke. Dan kun je kiezen, op dat moment. Je hebt te maken met hitte, je lijf kan er op dat moment anders over denken, bekijk het op dat moment,,,,,maar zorg er vooral voor dat je een leuke relaxte vakantie hebt en hou de kop erbij...

Enjoy.....
Plaats reactie