Door bepaalde ongemakken heb ik Bromo niet gezien - ik lag onder de dekens zo'n beetje aan de voet van de vulkaan. Mijn reisgenootje is wel naar Bromo geweest en vond de Merapi, die we enige tijd daarvoor hadden beklommen, indrukwekkender. Over Kawah Ijen heb ik ook veel positieve verhalen gehoord. De mensen die ik over Bromo heb gehoord waren over het algemeen wat teleurgesteld, maar daar kan ik niet uit eigen ervaring over mee praten.
Over de Merapi kan ik wel mee praten; tijdens de beklimming is het soms even doorbijten (maar goed te doen. Vergeet vooral niet dat je ook nog naar beneden moet, dat was ik totaal vergeten en dan valt het toch even tegen), maar de zonsopgang op de top is oprecht het allermooiste dat ik in mijn 19-jarige leventje ooit heb gezien.
Zoals Jenny volgens mij ook al aangaf, zou ik ruim de tijd voor Yogya (en omgeving) nemen, er is daar zo veel te zien. Neem vooral ook de tijd om daar een beetje rond te slenteren en van de stad te genieten.
In Pangandaran heb ik me opzich een aantal dagen goed kunnen vermaken, maar ik kan je niet precies zeggen waarmee, heel veel bijzonders is er namelijk niet te doen. Als je 3 weken hebt zou ik Pangandaran overslaan en die tijd aan Yogya toevoegen.
Kawah Ijen