Reisinformatie Turkije: wie o wie denkt mee??

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
els1987

Reisinformatie Turkije: wie o wie denkt mee??

Bericht door els1987 »

Ha,

Eind april en begin mei wil ik voor twee weken naar Turkije a.freizen
Ik ben op zoek naar mensen die het leuk vinden om met me mee te denken wat betreft routes en vertrekpunt.
Wat is mooi, cultuurspecifiek (beperkt toerisme), reisbaar voor een 26-jairge vrouw alleen etc.?
Kortom: tips en inspriatie zijn meer dan welkom.
Jammer genoeg kan ik maar 2 weken, misschien iets langer, in verband met mijn studie.
De zomers in Turkije zijn heel warm. Daarom verkies ik de meiperiode boven de hitte.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Els
zaratoestra
Reisexpert

Re: Reisinformatie Turkije: wie o wie denkt mee??

Bericht door zaratoestra »

Capadocië is heel mooi. Je kan er prachtige wandelingen maken en grotwoningen/grotkerken bezoeken.
Kan zowel op eigen houtje of wanneer je meerdaagse wandelingen wil maken met een gids/organisatie.

Efeze is eigenlijk ook wel mooi. En opgravingen zoals Priene, milete en didima. in de buurt van Selcuk. Selcuk is ook je uitvalsbasis wanneer je Efeze wil bezoeken.
Istanbul is ook een topper. dit deden wij als citytrip.

In de buurt van Antalya - wat wij geen toffe plek vonden : zeer toeristisch en ook niet mooi. heb je echter wel mooie archeologische vindplaatsen: termessos, het theater van ???

Wij zijn enkele jaren terug voor 23 dagen naar Turkije geweest en vlogen op Bodrum en terug van Antalya
onze route:
1) vlucht naar bodrum
2) busrit naar Kusadasi en dolmus busje naar Selcuk
Selcuk als onze uitvalsbasis voor uitstappen in de buurt
Verkennen van Selcuk stadje
3) Efeze - archeologische vindplaats
4) excursie naar 3 arch. vindplaatsen: priene, milete, didyma (wij deden dit met een tourtje omdat je met openbaar vervooer veel tijd kwijt bent)
5) uitstap naar Dilek Milli parki en de Sarikaya canyon
6) busreis naar Pamukala , de kalkterrasse en archeologische vindplaats van Hieriapolis
aansluitend een busreis naar het meer van Egerdir
7) het meer
8) Busreis naar Nevsehir, Cappadocie
dag 9 tot dag 15 bleven we in Cappadocie - echt een prachtige streek
op dag 15 namen we een nachtbus naar Antalya.
Vanuit Antaya daguitstappen naar Perge, Aspendos, Manavgat en Side. en Termessos
Omdat Antalya niet echt ons ding was besloten we na enkele dagen terug te keren naar het meer van Egridir. Dit is niet toeristisch maar echt rustgevend , een gezellige plek om te zijn en mooi.
Vanuit Egridir bezochten we de archeologische vindplaats Sagalassos gingen we fietsen naar het Kovada meer (fietstocht van 60 km +- ) en genoten we van lekker eten, wandelingen en het dorpsleven.

De bevolking in Turkije is echt zeer vriendelijke en gastvrij op het platteland en de minder toeristische plekken.
In Egridir zaten we op het busstation en een oud,gerimpeld mannetje bracht ons 2 bekertjes en een flesje cola. Tijdens wandelingen, fietstochten riepen werkende mensen vanop de velden ons toe en brachten ons verse vruchten en brood. Zalige vakantie gehad.
Het verschil met Antalya was echter te groot !! zeer veel volk, souvenierstalletjes...

Wij reisden eind juni, begin juli.

Ik stel voor dat je eens een trotter of lonely planet bekijkt, een kleine route uitstippelt ofzo...en als ge vragen hebt of een mogelijk route...dan ben ik er steeds met mijn nederig advies :-)
Cappadocie mag je echter niet missen :-) !! vind ik
En Istanbul is ook heel mooi , maar weet niet hoe lang het rijden is en welke verbindingen er bijstaan met plaatsen op mijn route??
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Ben het helemaal eens met Zaratoestra. Houd er wel rekening mee dat het in Cappadocia 's avonds nog behoorlijk koud kan zijn in mei (gem 7 graden).

Mocht je nog een leuke strandbestemming zoeken waar je ook allerlei andere dingen kunt doen, zou je Dalyan kunnen overwegen.
els1987

Bericht door els1987 »

Heel erg bedankt.
Ik ga me er vanavond eens goed over buigen en bij vragen stuur ik een bericht!
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Zelf heb ik niet rondgereisd door Turkije, maar ben ik er vier of vijf keer geweest als 'gewone strandvakantie'. Wel hebben wij altijd de omgeving verkend door zelf op pad te gaan. Mocht je tijdens je reis toch nog wat dagen aan de kust willen doorbrengen, dan is inderdaad de omgeving van Antalya een aanrader. Manavgat, Aspendos, Kurunda watervallen en de antieke stad van Side zijn heerlijk om een paar dagen te vertoeven.

Capadocië staat nog steeds op ons wensenlijstje, omdat dit er helaas nog nooit van is gekomen. Mijn collega is altijd vol lof over haar ervaringen aan deze plaats. De bevolking is zeer gastvrij en nog authentiek in tegenstelling tot de mensen in de toeristische gebieden (is in de afgelopen 5-10 jaar ontzettend veranderd).
Marijkepanis

Bericht door Marijkepanis »

Turkije heeft echt te veel mooie plekken, ik ben zelf voor 6 maanden in Turkije dus weet wel het een en andere leuke plekjes. Ik zou zeker langs gaan bij Fethiye dit is een kust plaats in de buurt van Antalya, ik denk dat het dan nog niet heel erg toeristisch is het is een kleine kust plaats en ik vond het heerlijk. Je moet er zeker gaan paragliden is niet duur en je bent voor ongeveer 30 a 40 in de lucht. Hele mooie ervaring. Verder kun je dan doorreizen naar Pamukkale wat aan te raden is om heel vroeg er heen te gaan. Zelf was ik hier sochtens om 8 uur en dan zie je de zon mooi achter de bergen komen en is het nog rustig. Ik raad je aan om de onder ingang te nemen, want dan loop je op je blote voeten door de warm water bron naar boven, waarbij het water steeds warmer wordt. Daarbij wordt bij elke stap het uitzicht mooier.

Istanbul is natuurlijk een mooie plek om heen te gaan en daar moet je wel 3 of 4 dagen voor uittrekken minstens. Verder is Cappadocia inderdaad erg mooi en zeker de moeite waard. Dit is een relatief groot gebied dus misschien is een auto huren dan een goed idee.

Tot slot weet ik dat je een mooie hiking hebt vanaf Antalya, dit is de Lycian trail die ruim 500 km beslaat deze loopt van Antalya richting Fethiye. Een vriendin van mij heeft dit gedaan voor 4 dagen, ze sliepen wel in een tent om gewoon door te lopen. Hoe het zit met dagtripjes maken weet ik niet zo goed. Ze vond het in elk geval erg mooi en bij elke bocht veranderd het landschap.

De mensen in turkije zijn erg vriendelijk en willen je graag helpen met van alles. Ik raad je zeker aan om naar de wat kleinere plaatsen te gaan en een beetje rond te lopen en zeker niet alleen de toeristische plekken te bezoeken. Een ding weet ik zeker en dat is dat je een hele mooie vakantie gaat hebben. Waar je ook heen gaat. Wat betreft of het veilig is om te reizen alleen als vrouw, zover ik weet is dat wel zo. Je moet alleen niet gaan hitch hiken, je kunt voor weinig geld de bus nemen om rond te reizen. De bussen zijn vrij luxe als je de grotere hebt van bijvoorbeeld Ankara naar Fethiye doe je 9 uur over en er is wifi aanboord en je wordt bediend. Je betaald daar ongeveer 20 euro voor. Op die manier kun je vrij goedkoop lange afstanden overbruggen.

Hele fijne reis gewenst.
Plaats reactie