Guatemala in 3,5 week

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Ralph
Reisexpert

Guatemala in 3,5 week

Bericht door Ralph »

31 Mei vlieg ik naar Cancun om vanaf daar naar het zuiden te reizen en Guatemala te zien. Nu heb ik kort alvast iets opgezet, maar ik vind het er nogal druk uitzien.

Kan iemand me een betere inschatting geven van hoeveel dagen ik ongeveer op elk stuk kwijt zal zijn?
Is dit haalbaar / logisch, missen er nog dingen?

31 Aankomst - Tulum
1 Reis naar Tikal
2 Tikal
3 Tikal\Flores
4 Reis naar Coban\Lanquin\Semuc
5 Coban\Lanquin\Semuc
6 Coban\Lanquin\Semuc
7 Coban\Lanquin\Semuc
8 Reis naar Xela
9 Xela omgeving
10 Xela omgeving
11 Lago Atitlan
12 Lago Atitlan
13 Lago Atitlan
14 Antigua
15 Antigua
16 Antigua
17 San Pedro
18 Copan
19 Livingston
20 Rio Dulce
21 Terugreis noord \ Mexico
22 Terugreis noord \ Mexico
23 Isla Mucheres - Duiken
24 Laatste dag, terug naar Cancun zelf
25 Terugvlucht - Ochtend

Ps. Bah, eerste keer dat ik maar een x aantal weken heb en dus moet/wil plannen :N
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Guatemala in 3,5 week

Bericht door Tikva »

Opzich is je route redelijk oke, maar soms te krap kijk even goed naar de reistijden. Van Tulum naar Tikal in een dag lijkt me echt niet te doen. Het is een uur of 3-4 naar de grens met Belize en dan nog een uur of 8 naar de grens met guatemala en dan nog 2 uur ofzo naar Tikal. Wellicht is er een dure toeristenbus waar dat mee kan maar met openbaar vervoer en bus wisselen enzo lukt dat niet. Je komt met je planning niet direct in de knel want die 2e dag flores/tikal is niet echt nodig.

Coban/lanquin/semuc zou ik ook eentje laten valen, mijn suggestie coban. Dan heb je tenminste lekker drie dagen in lanquin om een beetje te ontspannen en een dag om naar semuc te gaan.

Gezien de reisafstanden zou ik dat Xela gedeelte omdraaien, dus eerst naar Antigue, dan het meer en dan xela. Omdat je niet zoveel tijd hebt zou ik Copan (die in honduras neem ik aan) laten zitten. Als je Tikal al hebt gezien valt Copan toch wat tegen, beter kan je dan ook in Mexico de ruines van Chitzen Itza bezoeken (niet voor niets een van de 7 nieuwe wereldwonderen) en natuurlijk die bij Tulum en als je nog tijd hebt ook in Mexico die van Coba. Kost allemaal minder tijd dan het uitstapje naar Copan.

Rio Dulce/Livingstone zou omgedraaid moeten worden?
Je terugreis is ook een beetje onduidelijk? wat ga je doen, weet je zeker dat je op een dag in livingstone bent dat er een boot naar Belize gaat. Dat schema is nogal onbetrouwbaar. Als je weer met de bus moet dan moet je weer eerst naar Flores en dan weer door Belize heen, zelfde lange route als de heenweg.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ben toevallig bezig met het updaten van de Guatemala reisinformatie met de dingen die ik heb opgeschreven tijdens de reis. Wij hebben het rondje de andere kant op gemaakt, maar tijden blijven veelal hetzelfde. Van Flores naar Belize City was 5 - 6 uur (was wel per ook deels per boot). Van Belize City via Chetumal naar Playa Del Carmen was ook zo iets. Zal het nog even nazoeken.

Ik gok dat je met ArkeFly vliegt? Volgens mij kom je dan ook aan in de avond. Wat vervoersopties heb je dan niet heel veel opties. Een directe rit van het vliegveld in Cancun naar Tulum was volgens mij ook iets van een ruim uurtje rijden. Wanneer je de volgende dag direct doorgaat naar Tikal heb je een flinke reis voor de boeg :)

Tulum (aan het strand) is de moeite waard om even bij te komen, als je jezelf de tijd kunt gunnen. Ben niet in alle plaatsen geweest, maar terwijl ik bezig ben met Guatemala updaten zal ik de reistijden die ik heb genoteerd ook even hier plaatsen, zodat je een inschatting kunt maken.

Sowieso vond ik dat het reizen in Guatemala redelijk veel tijd in beslag nam en dat je redelijk goed moest plannen en foutmarges moet aanhouden. :) Bussen in Mexico rijden wat dat betreft veel beter volgens de tijden.
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Bedankt voor de feedback. Coban \ Copan ga ik beide schrappen. Verder heb ik in Mexico al het "belangrijke" al gezien (heb eerder gereist van M.C. > Cancun), vandaar dat ik zsm. naar het zuiden wil. Tulum is eigenlijk het enige plaatsje wat ik nog wil zien in die hoek. En ik vind een hele dag reizen niet erg, alle dagen die ik verlies van Tulum/Tikal is gewoon een dag minder in Guatamala.

@Erik:
Ik vlieg met Jetairfly en kom aan om 14.30 in Cancun, hopelijk kan ik dan die dag nog naar Tulum.

@Tikva:
Xela en Antigua omdraaien? Ik heb ze zo gedaan omdat vanaf Antigua de weg naar Rio\Livingston korter lijkt.

Verder probeer ik voornamelijk een globale planning te maken met een paar must-see's erop.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ralph schreef: @Erik:
Ik vlieg met Jetairfly en kom aan om 14.30 in Cancun, hopelijk kan ik dan die dag nog naar Tulum.
Mooie tijd, Ado rijdt om 15:40 dus die zou je wel moeten kunnen halen en dan ben je ruim voor de avond in Tulum.
Vandaag nog een heel stuk Belize en Guatemala geupdate. Morgen moet ik nog even alles nalopen om te kijken of ik alle aantekeningen heb verwerkt en daarna nog enkele highlights beschrijven. Dan is de info weer op :)

Daarna mag jij het verder aanvullen als je weer terug bent >:)
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Erik schreef:
Ralph schreef: @Erik:
Mooie tijd, Ado rijdt om 15:40 dus die zou je wel moeten kunnen halen en dan ben je ruim voor de avond in Tulum.
Vandaag nog een heel stuk Belize en Guatemala geupdate. Morgen moet ik nog even alles nalopen om te kijken of ik alle aantekeningen heb verwerkt en daarna nog enkele highlights beschrijven. Dan is de info weer op :)

Daarna mag jij het verder aanvullen als je weer terug bent >:)
Haha thx. ^O^

En we zien wel als ik terug kom.
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Nog een ding om rekening mee te houden. Als je van Xela naar Livingston wil, ga je weer via Antigua want er is geen andere weg.

Ik zou na Semuc naar Rio Dulce en Livingston gaan, dan naar Antigua, dan naar Atitlan en daarna naar Xela. Je zou dan vanaf daar terug kunnen via San Cristobal (mx) of met een bus naar Guatemala stad en dan een nachtbus ofzo terug richting Mexico.

Als je specifieke info wil over bustijden, chickenbussen, alamo's of shuttle moet je het maar laten weten. Ik ben nu 3 maanden in Guatemala en heb nog een paar weken te gaan. T is jammer dat je moet plannen want Guatemala is heel geschikt om lekker rustig aan te doen, veel reizigers zijn voor een langere tijd op een plek en dat maakt het heel leuk. Er zijn er ook zeker die gewoon vlot doorreizen hoor, niet iedereen wil Spaans leren of heeft de mogelijkheid te doen wat hij/zij wil doen.

Je kan in die drie weken wel veel zien hoor. Houd je ook van hiken? Als dat zo is zou je kunnen overwegen de Santa Maria (1-dag) of Tajamulco (2-dagen) te beklimmen. Ook is er een gave trek vanaf Xela naar Lago Atitlan in drie dagen en je bagage wordt daarheen gebracht.

Als je aanbevelingen wil voor hostel oid laat je het maar weten. Er zijn hier veel goede hostels en het is de moeite om wat zoekwerk te verrichten op Tripadvisor enzo. Vaak kan 1 euro meer het verschil maken tussen een ok hostel en een hostel vol gezelligheid, goed ontbijt, bar en dakterras!

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

@Ingritaaa, super informatie. Bedankt.

Het grote punt waar ik nog mee zit is dat er wellicht een vriend van me al daar is en ik dus redelijk snel naar hem wil reizen. Maar dat zal ik pas 1-2 weken van tevoren weten. Ik verwacht dat ik hem dan in Semuc zal ontmoeten, maar ik wil Tikal vooraf zien.

Alternatieve route via dulce\livingston komt wellicht ook goed uit, even kijken hoe het gaat lopen.

- Hostel tips zijn erg welkom voor elke plaats, dorm rooms + relaxe sfeer / gezelligheid hebben altijd mijn voorkeur.
- Ik zal niet via San Cristobal terug gaan, Daar ben ik namelijk al geweest.
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Het begin van je planning is helemaal prima hoor, klinkt logisch.
Tikal - Coban - Semuc - Lanquin - Rio Dulce - Livingston - Antigua - Atitlan - Xela - terug naar Mexico op een of andere manier :).
De rit van Xela naar Guatemala stad is 3 a 3,5 uur in een best relaxte bus (Alamo/Pulman). Dat zou je kunnen overwegen om terug te gaan. Via Flores, Belice City enzovoorts.

Qua hostels kan ik je aanbevelen:
Antigua - The Terrace 65Q voor een dorm met ontbijt en altijd heel gezellig, leuke bar op het dakterras en ideaal om mensen te ontmoeten.
Antigua - Yellow House 80Q voor een dorm met echt een huge, te lekker ontbijt, lieve mensen, ook een dakterras maar geen bar en is wat rustiger.
Antigua - Restaurant Porque No, lekker klein en knus en heerlijk eten. Echt naartoe gaan!

San Pedro la Laguna - Mr Mullets, 40Q voor een dorm en gewoon heel fijn hostel, leuke tuin en heeft Nederlandse eigenaren. Je kunt er zowaar kroketten eten. Zijn vaak feestje in de weekenden, zo niet zijn de feestjes in Zoola hostel.

Xela - Black Cat hostel, 60Q, gewoon prima hostel. Ik verblijf zelf in Don Diego want dat is lekker goedkoop voor als je een maandje blijft.

Lanquin - Zephyr Lodge, iets van 60Q?, leuk hostel maar wel een beetje prijzig qua biertjes. Je kan er ook voor kiezen om in Semuc zelf te blijven bij El Portal, erg mooi en scheelt je een busritje van 1,5 uur in de ochtend om de watervallen enzo te bezoeken. Ik zou zeggen 1 nacht El Portal en daarna Zephyr om een feestje mee te pakken ;).

Coban - Los Amigos

Rio Dulce en Livingston ben ik nog niet geweest dus daar kan ik je nog niets over vertellen. Wel de aanbeveling voor Casa de Iguana gekregen in Livingston.

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Vandaag een paar veranderingen doorgebracht nav. feedback en even met een maat doorsproken (die is dan al 4+ weken in Guatemala):

31 Aankomst - Tulum
1 Reis naar Tikal
2 Tikal
3 Tikal\Flores
4 Reis naar Lanquin\Semuc
5 Lanquin\Semuc (hier ontmoet ik een maat van me)
6 Lanquin\Semuc
7 Lanquin\Semuc
8 Reis naar Rio Dulce
9 Rio Dulce
10 Livingston
11 Naar Antigua via Puerto Barrios en G.C.
12 Antigua
13 Antigua
14 Antigua
15 Lago Atitlan (ergens motors huren als dat een beetje betaalbaar is)
16 Lago Atitlan
17 Lago Atitlan
18 Lago Atitlan
19 Extra dag
20 Extra dag
21 Terugreis noord \ Mexico (ga ik kijken of ik kan vliegen via G.C. > Cancun).
22 Terugreis noord \ Mexico (hopelijk extra dag duiken als het vliegen mogelijk is).
23 Isla Mucheres - Duiken
24 Laatste dag, terug naar Cancun zelf
25 Terugvlucht - Ochtend
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Weet iemand of er goedkope vluchten gaan van GUA > CAN ? Goedkoopste wat ik kan vinden is 320 euro via Mexico Stad.

Datum is (rond) 22 juni (enkeltje).
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Lastig je kunt beter de grens oversteken bijv tapachula airport in mexico voor goedkopere vluchten.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie