Hallo allemaal,
Ik ben van plan om in 4 weken van Hanoi naar Shanghai te reizen / backpacken.
Wie heeft deze reis ook gemaakt, is het een route die de moeite waard is?
Is het haalbaar in 4 weken? Wanneer is de beste reistijd en welk vervoersmiddel is het meest geschikt?
Alle tips zijn welkom :-D
Bedankt alvast!
Groetjes, Anne
Van Hanoi naar Shangai
Re: Van Hanoi naar Shangai
Tijdens mijn reis door China heb ik veel met de trein gereisd. Een prima manier om van A naar B te komen, zeker wanneer je tickets boekt voor een slaapcoupé. De bedden zijn goed (zowel de hardsleepers als de softsleepers) en je komt uitgerust aan op de plek van bestemming. Je kan kaartjes best een paar dagen voor vertrek boeken, mits je niet tijdens de Chinese feestdagen reist. Je hostel kan je eventueel ook helpen bij het boeken van tickets voor de trein, maar het is ook prima zelf te doen (met wat geduld).
De kortste/makkelijkste weg van Hanoi naar Shanghai is waarschijnlijk via Kunming. Je kan eventueel ook een bezoek brengen aan Sapa in Vietnam (aanrader!) en dan de grens overgaan. Ik ben niet lang in Kunming geweest, om de een of andere reden stond de stad me tegen.
Ik ben daarna via Yunnan naar Beijing gereisd, en dat vond ik prachtig. Ligt echter voor jou niet helemaal op de route...
Qua reistijd raad ik je aan wat klimaattabellen te bekijken en te vergelijken. In onze zomer loop je het risico dat noor Vietnam getroffen wordt door hevige regens en soms een tyfoon, terwijl het in de winter in Sapa erg koud kan zijn. Wat dat betreft klinkt het voorjaar als een aanrader, maar ik was in mei in China en heb toen ook veel en heftige regen gehad... Het weer laat zich niet beïnvloeden. Gezien de drukte rond de Chinese jaarwisseling zou ik in ieder geval die periode níet kiezen om door China te reizen.
De kortste/makkelijkste weg van Hanoi naar Shanghai is waarschijnlijk via Kunming. Je kan eventueel ook een bezoek brengen aan Sapa in Vietnam (aanrader!) en dan de grens overgaan. Ik ben niet lang in Kunming geweest, om de een of andere reden stond de stad me tegen.
Ik ben daarna via Yunnan naar Beijing gereisd, en dat vond ik prachtig. Ligt echter voor jou niet helemaal op de route...
Qua reistijd raad ik je aan wat klimaattabellen te bekijken en te vergelijken. In onze zomer loop je het risico dat noor Vietnam getroffen wordt door hevige regens en soms een tyfoon, terwijl het in de winter in Sapa erg koud kan zijn. Wat dat betreft klinkt het voorjaar als een aanrader, maar ik was in mei in China en heb toen ook veel en heftige regen gehad... Het weer laat zich niet beïnvloeden. Gezien de drukte rond de Chinese jaarwisseling zou ik in ieder geval die periode níet kiezen om door China te reizen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
- Kims
- Reisexpert
Re: Van Hanoi naar Shangai
Kunming ligt toch middenin Yunnan? Geweldige provincie om te bezoeken, enorm divers en interessant, maar voor zover ik het kan zien ligt het niet echt op je route als je vrij direkt van A naar B wil. Mits je natuurlijk bereid bent om een kleine omweg te maken die het meer dan de moeite waard is. Dan kun je via Yunnan naar Sichuan en dan richting het Oosten.Jenny schreef:De kortste/makkelijkste weg van Hanoi naar Shanghai is waarschijnlijk via Kunming.
Welke route had je zelf in gedachten?
Voor een kortere route, misschien handiger om via Guangzhou te reizen, maar dat is een enorme stad met weinig charme. Je zou dan via Yangshuo kunnen reizen. Een schitterend plekje, wel toeristisch maar erg mooi.
China is erg leuk om in te reizen en qua route kun je ervan maken wat je wil. Vier weken geeft je ruimte om vanalles te doen en zien. Het reizen in China met het openbaar vervoer is makkelijk, er rijden zo goed als overal bussen of treinen heen.
Beste reistijd? Ligt er aan wat je wil. Als je het warm wilt hebben zou je begin of eind zomer kunnen kiezen. Midzomer kan bloedje heet en megadruk zijn. Als je het rustiger wil hebben en wat koeler is tussen de herfst en lente een prima tijd. Het voordeel is dat je vrij zuidelijk reist dus dat het wel koud kan worden midwinter maar niet zo barkoud als in het Noorden, mits je natuurlijk de bergen in gaat (zoals wij hebben gedaan, brrrr...)
Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!