Thai - Laos - Cambodja - Maleisie - Singapore +-3 Maanden

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
TenJ

Thai - Laos - Cambodja - Maleisie - Singapore +-3 Maanden

Bericht door TenJ »

Dag allemaal,

Allereerst complimenten voor deze site, super dat jullie veel tijd opofferen om medereizigers van nuttige informatie te voorzien! Wij hebben al veel handige tips van dit forum gehaald.

Ik ga samen met mijn vriendin van 30-05 tot 06-09 een reis door Azië maken. We hebben een globale planning in ons hoofd zitten die we graag aan jullie (kenners _O_ ) voorleggen. We hebben enkele vragen maar echt alle tips en adviezen zijn welkom! Het is voor ons beide onze eerste echte reis dus het kan goed zijn dat we bepaalde zaken verkeerd inschatten of vergeten. Het is een ruwe planning waar we ons, los van enkele vaststaande punten, niet perse aan hoeven te houden. We vinden het alleen zonde als we, door niks voor te bereiden, misschien mooie dingen mislopen/vergeten!

Thailand – Laos – Cambodja – Maleisië – Singapore – Thailand

30-05 - landen in Bangkok en enkele dagen verblijven. Vervolgens ongeveer de volgende route afleggen:

Bangkok – Kanchanaburi – Ayutthaya – Pitsanulok (Dagtrip naar Sukothai) – Chiang Mai – Pai – Chiang Rai

Is Khao Yai National Park de moeite om hiervoor (om) te reizen?
Is de gouden driehoek de moeite waard?

Rond 17-06 aankomen in Chang Mai en hier ongeveer vijf dagen verblijven. (trekking, tijgers, etc.)
Eventueel willen we hier de Mae Hong Son Loop doen maar dit duurt wel lang en hier zullen we dus iets anders voor moeten laten, aanrader?

Hierna willen we, het liefst per Slow Boat naar Laos. We willen graag de Gibbon Experience doen en Luang namtha bezoeken. Wat is hierbij verstandiger om te doen? Eerst daarheen en terug voor de Slow Boat of vanaf daar doorreizen en de Slow Boat vergeten?

Rond 30-06 verwachten we dan, na Gibbon en Namtha, in Luang Prabang te zijn en hier 2 dagen te verblijven. Hoe nu verder? We willen sowieso in Loas nog 'The Loop' doen en dan vanaf daar via Pakse doorreizen naar Cambodja? We hebben gelezen dat Vientiane niet heel interessant is dus dat hoeven we niet perse te zien. Vang Vieng schijnt dan wel weer de moeite waard te zijn maar hier twijfelen we over. Dit stuk is voor ons nog onduidelijk dus graag krijgen we tips voor Luang Prabang – Tha Kaek (loop) *_* .

Rond 6-07 verwachten we in Tha Kaek de Loop te doen tot 11-07. Vervolgens doorreizen naar Pakse, 4000 eilanden, Champasak. Hier schatten we ongeveer een goede week te blijven.

Rondom 20-07 (wat marge meegenomen voor ziekte/vertraging/etc.) kunnen we dan aan Cambodja beginnen. Het idee is om Muang Khong – Siem Reap – (Boottocht) - Battambang - Phnom Penh als route aan te houden.

Is het kwa tijd mogelijk om bijvoorbeeld ook het zuiden (kustlijn/Bokor National Park, etc) aan te doen of wordt het dan erg krap? Daarnaast lijkt het dolfijnenspotten in Kratie ons ook erg gaaf, maar dit ligt wel heel erg uit de route of is dat te doen? Raden jullie in dat geval aan om bijv. Battambang om te ruilen voor het zuiden of Kratie?

We willen 05-08 als einddatum nemen voor Thailand-Laos-Cambodja en eindigen in Phnom Penh. Is dit realistisch?

Vervolgens het volgende, laatste en meer ‘gevlogen en vaststaande’ gedeelte van onze reis:

06-08 Vliegen van Phnom Penh – Kuala Lumpur
3 dagen Kuala Lumpur, Idee om uitstapje naar de Highlands te maken vanuit KL?

Vervolgens via Melakka (1 nacht slapen) naar Singapore over land.
4 dagen in Singapore verblijven

15-08 Vliegen van Singapore – Kuala Lumpur – Kota Bahru (Als we 2 vluchten op 1 dag doen zit daar minimaal een paar uur tussen, is dit voldoende? Is er regelmatig vertraging op binnenlandse vluchten? Adviseren jullie om dan een dag te wachten? Dit vinden we zelf zonde van de tijd :{ ).

Door naar Perinthians en daar 6 dagen genieten van het bounty gevoel.

22-08 Vliegen van Kota Bahru – Kuala Lumpur – Surat Thani
Hier komen we voor de tweede keer aan in Thailand, twee weken voor vertrek naar NL.
We nemen hier de boot naar Ko Tao om een PADI duikbrevet te halen (1 week). Hierna willen we op Ko Phangan een Full Moonparty meemaken en de laatste dagen lekker relaxen op een ontspannen eiland. (Tips hiervoor? Zijn Phangan en Samui erg op dronken Engelsen georiënteerd of valt dat mee?)

Raden jullie aan om bijvoorbeeld het duikbrevet rond de Perinthians te halen?

05-09 Vliegen van Surat Thani naar Bangkok.
Beetje shoppen en lekker uitrusten voor de terugreis naar Nederland.. (Nu al een naar gevoel bij).

06-09 Bangkok – Helsinki – Amsterdam.
Retour Amsterdam – Bangkok is geboekt. We hebben alle andere (6) bovengenoemde vliegtickets gevonden via Airasia.com en totaal komen we op nog geen 160 euro, dit vinden wij het gemak van weinig reistijd en alle extra bestemmingen meer dan waard. Zijn jullie het hiermee eens of zien wij iets over het hoofd?

We hebben voor iets meer dan 3 maanden als budget 3000 EU p.p. begroot exclusief vluchten, en voorbereidingen. (Visums, vaccinaties, backpack, Gibbon Experience en Duikcursus vallen dus buiten dit budget). Is dit voldoende om ‘lekker’ te kunnen reizen?

De hoofdvraag is natuurlijk of deze planning/route logisch, verstandig & haalbaar is…

Alvast heel erg bedankt voor de reacties, we weten dat dit veel vragen zijn die allemaal door elkaar heen staan maar ieder antwoord/tip is welkom! ^O^
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Re: Thai - Laos - Cambodja - Maleisie - Singapore +-3 Maande

Bericht door lisette-van-beek »

Even een korte reactie op je budget: Dat is zeker meer dan genoeg! Je kan er zelfs 5 maanden mee rondkomen!Voor 20 euro per persoon per dag kun je al makkelijk rondkomen, wat je voor 90 dagen dus maar 1800 euro gaat kosten. ik deed het zelf voor 15 euro per dag INCLUSIEF duikcursus, dus het moet zeker goedkomen.

Je route zal ik later deze week even bekijken.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

de route an sich is reëel. Pin je echter niet vast op de dagen die je noemt: jullie gaan een paar maanden reizen, je weet nooit waar je onderweg zin in hebt. en dat hoeft ook niet! Hét voordeel van lekker lang weg gaan.
TenJ schreef: Is de gouden driehoek de moeite waard?
Ik heb het gedaan als dagtrip toen ik vrijwilligerswerk deed inde omgeving van CHeing Rai. Aardig als je tijd over hebt, maar ik zou het geen hoogtepunt willen noemen,
TenJ schreef: Rond 17-06 aankomen in Chang Mai en hier ongeveer vijf dagen verblijven. (trekking, tijgers, etc.)
Eventueel willen we hier de Mae Hong Son Loop doen maar dit duurt wel lang en hier zullen we dus iets anders voor moeten laten, aanrader?
De tijgers heb ik niet gezien, ik wist niet dat die ook bij Chieng Mai zitten? Wel bij Kanchanaburi.... Ik vind die shows met tijgers waarmee je op de foto kan altijd een beetje nep, dus die sla ik meestal over.

Naar Mae Hong Son ben ik nooit geweest. Het vrijwilligerswerk wat ik heb gedaan wat bij een Hill Tribe. Zij vertelden me over de ondrukking van de Thaise regering van bepaalde Tribes, en de uitbuiting ten baten van het toerisme. Mij werd om die reden afgeraden naar de Longnecks bij Mae Hong Son te gaan. De vrouwen leven daar oorspronkelijk niet, en zijn alleen maar verplaatst om het toerisme te dienen (idem voor de Longnecks bij Inle Lake in Myanmar). Omdat de vrouwen statenloos zijn en van tijd tot tijd complete dorpen werden/worden platsgebrand hebben de vrouwen geen keus. Walgelijk toch?
TenJ schreef: Hierna willen we, het liefst per Slow Boat naar Laos. We willen graag de Gibbon Experience doen en Luang namtha bezoeken. Wat is hierbij verstandiger om te doen? Eerst daarheen en terug voor de Slow Boat of vanaf daar doorreizen en de Slow Boat vergeten?
Ik heb de slowboat niet genomen maar ben vanuit de grens meteen naar Luang Nam Tha gereisd. Laten heb ik een bootje van Noi Kiauw naar Luang Prabang genomen, een veel minder toeristische route.
TenJ schreef: Rond 30-06 verwachten we dan, na Gibbon en Namtha, in Luang Prabang te zijn en hier 2 dagen te verblijven. Hoe nu verder? We willen sowieso in Loas nog 'The Loop' doen en dan vanaf daar via Pakse doorreizen naar Cambodja? We hebben gelezen dat Vientiane niet heel interessant is dus dat hoeven we niet perse te zien. Vang Vieng schijnt dan wel weer de moeite waard te zijn maar hier twijfelen we over. Dit stuk is voor ons nog onduidelijk dus graag krijgen we tips voor Luang Prabang – Tha Kaek (loop) *_* .?
De omgeving van Vang Vieng is een aanrader. Je kan er prachtig caven en kayakken. Zeker de moeite!

Vientiennen is inderdaad niet echt bijzonder, maar de bus van Vang Vieng richting zuiden komt door Vientienne, en het is lekker om de benen een dagje te strekken :Y
TenJ schreef: Rondom 20-07 (wat marge meegenomen voor ziekte/vertraging/etc.) kunnen we dan aan Cambodja beginnen. Het idee is om Muang Khong – Siem Reap – (Boottocht) - Battambang - Phnom Penh als route aan te houden.
Gewoon doorreizen als je geen vertraging hebt, of ergens blijven hangen als je het naar de zin hebt. Je kan ook in Cambodja evt wat dingen skippen mocht je echt in tijdnood komen.
TenJ schreef: Is het kwa tijd mogelijk om bijvoorbeeld ook het zuiden (kustlijn/Bokor National Park, etc) aan te doen of wordt het dan erg krap? Daarnaast lijkt het dolfijnenspotten in Kratie ons ook erg gaaf, maar dit ligt wel heel erg uit de route of is dat te doen? Raden jullie in dat geval aan om bijv. Battambang om te ruilen voor het zuiden of Kratie?
Wederom: gewoon ter plekke beslissen! Ik heb Kratie bezocht en Battambang niet, wat deels een gevolg was van het feit dat ik een week in Siem Reap ben blijven hangen om ook de meer afgelegen tempels te zijn. Je hoeft echt niet nu al te beslissen :)

We willen 05-08 als einddatum nemen voor Thailand-Laos-Cambodja en eindigen in Phnom Penh. Is dit realistisch?
TenJ schreef: 06-08 Vliegen van Phnom Penh – Kuala Lumpur
Welke Highlands? De Cameron Highlands zijn te ver als dagtrip uit Kuala Lumpur. Daarnaast is Kuala Lumpur een veelzijdige stad waar je makkelijk 3 dagen kan vermaken. Ik ben er nu meer dan 5 keer geweest en altijd ontdek ik weer wat nieuws.
TenJ schreef: Vervolgens via Melakka (1 nacht slapen) naar Singapore over land.
4 dagen in Singapore verblijven
Ik zou zeker twee nachten in Melakka verblijven.
TenJ schreef: Retour Amsterdam – Bangkok is geboekt. We hebben alle andere (6) bovengenoemde vliegtickets gevonden via Airasia.com en totaal komen we op nog geen 160 euro, dit vinden wij het gemak van weinig reistijd en alle extra bestemmingen meer dan waard. Zijn jullie het hiermee eens of zien wij iets over het hoofd?
Als jullie je daar goed bij voelen dan moeten jullie dat doen. Het is jullie feestje *O*
TenJ schreef: We hebben voor iets meer dan 3 maanden als budget 3000 EU p.p. begroot exclusief vluchten, en voorbereidingen. (Visums, vaccinaties, backpack, Gibbon Experience en Duikcursus vallen dus buiten dit budget). Is dit voldoende om ‘lekker’ te kunnen reizen?
Een aantal duurdere dingen vallen buiten jullie budget, ter plekke heb je dus ongeveer 1000 euro per persoon per maand te besteden. Dat moet echt genoeg zijn om je ook af en toe een beetje luxe te veroorloven.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Je route ziet er goed doordacht uit, je hebt tijd en budget genoeg. Zou me nu niet te druk maken om exacte data, ter plekke kom je ook weer dingen tegen. Misschien leuke reizigers waar je wat langer mee wilt optrekken, een griepje waardoor je ergens langer blijft of rot weer om eerder weg te gaan.
Alleen de Gibbon Experience moet je echt reserveren maar die zit gelukkig redelijk vroeg in je reis.

Een opmerking, slow boat naar Laos is niet handig in combinatie met Gibbon Experience. Je vertrekt namelijk vanaf Huay Xai naar de startplek van de Gibbon Experience, na afloop kan je of per bus doorreizen naar Luang Namtha en dan per bus naar Luang Prabang of terug naar Huay Xai en dan de slowboat en dan weer per bus heen en terug naar Luang Namtha. Dat laatste is nogal omslachtig dus ik zou de slowboot gewoon laten zitten. Ook een stop die de moeite waard is tussen Luang Namtha en Luang Prabang is Meung Noi neu
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
TimmyG

Bericht door TimmyG »

Kort vraagje/opmerking. Waarom vliegen naar KL, dan richting Singapore en dan weer terug met 2 binnenlandse vluchten? Is dat niet omslachtig? Heb gezocht en Tigerairways.com gevonden, $25 voor een enkeltje Phnom Penh - Singapore. Dan vanaf Singapore omhoog werken. Lijkt me logischer (toch?).
http://www.opnaardehorizon.blogspot.com, mijn reisblog over 6 maanden Zuidoost-Azië
TenJ

Bericht door TenJ »

lisette-van-beek schreef:Even een korte reactie op je budget: Dat is zeker meer dan genoeg! Je kan er zelfs 5 maanden mee rondkomen!Voor 20 euro per persoon per dag kun je al makkelijk rondkomen, wat je voor 90 dagen dus maar 1800 euro gaat kosten. ik deed het zelf voor 15 euro per dag INCLUSIEF duikcursus, dus het moet zeker goedkomen.

Je route zal ik later deze week even bekijken.
Bedankt voor de info, goed om te horen dat het voldoende is. We willen zo nu en dan een avondje doorzakken, misschien een keer wat luxer slapen, vandaar dat extra budget.

We zagen dat jij ongeveer dezelfde landen hebt bezocht dus we zijn benieuwd naar je kijk op de route!
TenJ

Bericht door TenJ »

Jenny schreef:de route an sich is reëel. Pin je echter niet vast op de dagen die je noemt: jullie gaan een paar maanden reizen, je weet nooit waar je onderweg zin in hebt. en dat hoeft ook niet! Hét voordeel van lekker lang weg gaan.
Allereerst bedankt voor je hele uitgebreide reactie, top!

Klopt, we pinnen ons ook niet vast op de dagen, tot aan het vlieg gedeelte dan :). We hebben het er vooral bijgezet om te kijken of het überhaupt reel is.
TenJ schreef: Is de gouden driehoek de moeite waard?
Jenny schreef: Ik heb het gedaan als dagtrip toen ik vrijwilligerswerk deed inde omgeving van CHeing Rai. Aardig als je tijd over hebt, maar ik zou het geen hoogtepunt willen noemen,
Bedankt voor de tip, dit laten we denk ik schieten dan.
TenJ schreef: Rond 17-06 aankomen in Chang Mai en hier ongeveer vijf dagen verblijven. (trekking, tijgers, etc.)
Jenny schreef: De tijgers heb ik niet gezien, ik wist niet dat die ook bij Chieng Mai zitten? Wel bij Kanchanaburi.... Ik vind die shows met tijgers waarmee je op de foto kan altijd een beetje nep, dus die sla ik meestal over.

Naar Mae Hong Son ben ik nooit geweest. Het vrijwilligerswerk wat ik heb gedaan wat bij een Hill Tribe. Zij vertelden me over de ondrukking van de Thaise regering van bepaalde Tribes, en de uitbuiting ten baten van het toerisme. Mij werd om die reden afgeraden naar de Longnecks bij Mae Hong Son te gaan. De vrouwen leven daar oorspronkelijk niet, en zijn alleen maar verplaatst om het toerisme te dienen (idem voor de Longnecks bij Inle Lake in Myanmar). Omdat de vrouwen statenloos zijn en van tijd tot tijd complete dorpen werden/worden platsgebrand hebben de vrouwen geen keus. Walgelijk toch?
Ik heb iets gelezen over een wat 'diervriendelijkere' tijgerpark in de buurt van Chieng Mai, heb zelfs op hun site gezeten. De naam ben ik even kwijt, ik zal het opzoeken. Ons lijken zwaar gedrogeerde tijgers ook niet heel fraai vandaar dat we hier blij mee waren, recensies op tripadvisor waren positief..

Inderdaad walgelijk wat je beschrijft, dit zullen we achterwege laten.
TenJ schreef: Hierna willen we, het liefst per Slow Boat naar Laos. We willen graag de Gibbon Experience doen en Luang namtha bezoeken. Wat is hierbij verstandiger om te doen? Eerst daarheen en terug voor de Slow Boat of vanaf daar doorreizen en de Slow Boat vergeten?
Jenny schreef: Ik heb de slowboat niet genomen maar ben vanuit de grens meteen naar Luang Nam Tha gereisd. Laten heb ik een bootje van Noi Kiauw naar Luang Prabang genomen, een veel minder toeristische route.
Bedankt voor deze tip, wij gaan waarschijnlijk ook via deze weg. Heb je hier misschien meer informatie over? Met name die bootreis?
TenJ schreef: Rond 30-06 verwachten we dan, na Gibbon en Namtha, in Luang Prabang te zijn en hier 2 dagen te verblijven. Hoe nu verder? We willen sowieso in Loas nog 'The Loop' doen en dan vanaf daar via Pakse doorreizen naar Cambodja? We hebben gelezen dat Vientiane niet heel interessant is dus dat hoeven we niet perse te zien. Vang Vieng schijnt dan wel weer de moeite waard te zijn maar hier twijfelen we over. Dit stuk is voor ons nog onduidelijk dus graag krijgen we tips voor Luang Prabang – Tha Kaek (loop) *_* .?
Jenny schreef: De omgeving van Vang Vieng is een aanrader. Je kan er prachtig caven en kayakken. Zeker de moeite!

Vientiennen is inderdaad niet echt bijzonder, maar de bus van Vang Vieng richting zuiden komt door Vientienne, en het is lekker om de benen een dagje te strekken :Y
Wederom goede tips, als dit de enige manier is om door te reizen zullen we Vientiennen zeker even aandoen. Vang Vieng idem dito! Ik las verhalen dat het er minder 'Chersonissos' achtig aan toe gaat de laatste tijd, klopt dat?
TenJ schreef: 06-08 Vliegen van Phnom Penh – Kuala Lumpur
Jenny schreef: Welke Highlands? De Cameron Highlands zijn te ver als dagtrip uit Kuala Lumpur. Daarnaast is Kuala Lumpur een veelzijdige stad waar je makkelijk 3 dagen kan vermaken. Ik ben er nu meer dan 5 keer geweest en altijd ontdek ik weer wat nieuws.
Inderdaad de Cameron Highlands, naar aanleiding van de laatste reactie op dit forum hebben we besloten om inderdaad te vliegen naar Singapore, over land via Melaka naar Kuala Lumpur te reizen en ook over land, via de Cameron Highlands naar de Perinthians. Eventueel kunnen we dan, langer in KL blijven omdat we niet vluchtgebonden zijn. Las veel verhalen dat KL in een paar dagen wel te doen is, zeker na Singapore.

TenJ schreef: We hebben voor iets meer dan 3 maanden als budget 3000 EU p.p. begroot exclusief vluchten, en voorbereidingen. (Visums, vaccinaties, backpack, Gibbon Experience en Duikcursus vallen dus buiten dit budget). Is dit voldoende om ‘lekker’ te kunnen reizen?
Jenny schreef: Een aantal duurdere dingen vallen buiten jullie budget, ter plekke heb je dus ongeveer 1000 euro per persoon per maand te besteden. Dat moet echt genoeg zijn om je ook af en toe een beetje luxe te veroorloven.
^O^
TenJ

Bericht door TenJ »

Tikva schreef:Je route ziet er goed doordacht uit, je hebt tijd en budget genoeg. Zou me nu niet te druk maken om exacte data, ter plekke kom je ook weer dingen tegen. Misschien leuke reizigers waar je wat langer mee wilt optrekken, een griepje waardoor je ergens langer blijft of rot weer om eerder weg te gaan.
Alleen de Gibbon Experience moet je echt reserveren maar die zit gelukkig redelijk vroeg in je reis.

Een opmerking, slow boat naar Laos is niet handig in combinatie met Gibbon Experience. Je vertrekt namelijk vanaf Huay Xai naar de startplek van de Gibbon Experience, na afloop kan je of per bus doorreizen naar Luang Namtha en dan per bus naar Luang Prabang of terug naar Huay Xai en dan de slowboat en dan weer per bus heen en terug naar Luang Namtha. Dat laatste is nogal omslachtig dus ik zou de slowboot gewoon laten zitten. Ook een stop die de moeite waard is tussen Luang Namtha en Luang Prabang is Meung Noi neu
Bedankt voor je reactie, goed om te lezen dat de route er doordacht uitziet en haalbaar is.

Jenny heeft het hierboven over een bootreis naar Luang Prabang, heb jij hier ook ervaring mee/informatie over?
Hoe lang duurt de busrit Namtha - Prabang?

Dat dorpje zetten we op ons lijstje, wat is het bijzondere hieraan?
TenJ

Bericht door TenJ »

TimmyG schreef:Kort vraagje/opmerking. Waarom vliegen naar KL, dan richting Singapore en dan weer terug met 2 binnenlandse vluchten? Is dat niet omslachtig? Heb gezocht en Tigerairways.com gevonden, $25 voor een enkeltje Phnom Penh - Singapore. Dan vanaf Singapore omhoog werken. Lijkt me logischer (toch?).
Hele goede tip, dit is inderdaad een stuk logischer. Ik heb enkel op airasia.com gekeken voor tickets vanuit PP.

Bedankt ^O^ !
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Hier mijn reisverslag van Laos: http://www.ikreis.net/main.php?cid=314.

Bij noord Laos staat de boottrip van Noi Kiauw naar Luang Prabang beschreven. Vanuit Luang Nam Tha kun je in een dag naar Noi Kiauw reizen. Toen ik dit deed moest ik een paar keer overstappen, je moet ter plekke even navragen hoe dat nu zit.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

De stops die hier genoemd worden, Nong Khiaw en Muang Ngoi Neua, zijn zeer de moeite waard. Deze dorpjes (in combinatie met de bootreis ernaartoe) waren voor mij het hoogtepunt van Laos en misschien ook wel van heel mijn reis door Azie
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
TenJ

Bericht door TenJ »

Bedankt voor je verslag Jenny, gaat van pas komen.

We gaan vanuit de Gibbon Experience direct door naar Luang Nam Tha om vervolgens via de hierboven genoemde dorpjes door te reizen naar Luang Prabang.

Jenny, we bedoelden hierboven Tiger Kingdom bij Chiang Mai. Recensies zijn een stuk positiever dan bijvoorbeeld Tiger Temple.

Met betrekking tot het duikbrevet:

Wat raden jullie aan m.b.t. de plek voor het halen van ons duikbrevet, Ko Tao of Perinthians?

We willen de laatste week, of een gedeelte hiervan, lekker uitwaaien op een mooi eiland. Als we ons brevet halen op Ko Tao zijn we voor ons gevoel gebonden aan Tao, Phangan of Samui of heeft iemand een, makkelijk te reizen, tip?
LML

Bericht door LML »

Ik heb de route Maleisië-Thailand-Laos-Vietnam-Cambodja-Thailand-Maleisië-Borneo gedaan en ben daarna nog paar keer naar Maleisië en Borneo geweest.

Wat ik je zal aanraden is behaal je PADI aan het begin van je reis. Als je dan ergens komt waar je kan duiken dan heb je je OW al en kun je dat ook daadwerkelijk doen waar je dat wilt. Aangezien je ook naar Perhentian gaat en je daar goed en mooi kunt duiken. Het water is er kalm en er zijn veel leuke duikplekken.

Mijn Padi OW heb ik destijds behaald op Koh Tao, maar achteraf hadden we spijt dat we dat niet eerder hadden gedaan. We hebben daarna weliswaar nog genoeg gedoken, maar het had zoveel meer kunnen zijn! Maargoed het ligt er aan of duiken je ligt. Perhentian is wel echt een bounty eiland en dat vond ik van Koh Tao veel minder. Waarschijnlijk ook omdat Koh Tao veel bezocht wordt door veel mensen die daar hun brevet halen. Perhentian is erg rustig en hebben ze veel meer mooie duikspots. Koh Tao zijn veel jongeren dus maak je snel vrienden waarmee je in klasjes van 6 a 10 personen je Padi gaat halen. Dat vond ik zelf wel leuk. Maar verwacht niet dat je bij Koh Tao heel veel bijzonders ziet. Het zicht is daar namelijk een stuk minder dan bij Perhentian.

Khao Yai National Park is zeker een bezoek waard. Wij zijn in veel Jungles geweest, maar ik denk dat we hier het meeste grote wild hebben gezien. Weliswaar hadden wij wat locals ingeschakeld die heel kleinschalig excursies doen. We gingen eerst met een jeep heel ver het park in. Vervolgens zijn we echt door de jungle wezen lopen. Hier hebben we apen, olifanten, hertachtigen, slangen, schorpioenen en heel veel soorten insecten en vogels gezien. Onze ontmoeting met een mannetjes olifant die ons er niet langs liet is me erg bijgebleven. We hebben toen 30 minuten staan wachten totdat we door konden in het donker, want het was te gevaarlijk om langs hem te rijden met de auto. Toen wij aankwamen bij die locals zat er een Duitse jongen al 3 dagen te wachten op meer backpackers. De familie doet alleen excursies bij meer dan 2 personen. Zij hebben ook overnachtingsplekken, hoewel je hier niet veel van moet verwachten. De excursies duurden 2 dagen en vervolgens zijn we afgezet op het trein station. Het voordeel van families die dit soort tourtjes doen is dat ze op zoek gaan naar wat jij wil zien en het kleinschalig is. Als je het bij grote bedrijven regelt dan zit je met veel mensen in de jungle, waardoor je eigenlijk niks ziet wat betreft groot wild.

Tijgers zou ik niet bezoeken. Ze zijn gedrogeerd en daardoor kun je met ze op de foto. Tijgers zijn niet te domesticeren en horen ook niet met touristen op de foto. Als je dit wel doet dan houd je dit soort praktijken in stand!
In plaats daarvan kun je beter het Elephant Nature park bezoeken. Hier kun je tevens vrijwilligerswerk doen. Dit zijn olifanten die zijn gered uit de touristenindustrie en worden voorbereid op terug keer in de natuur. Het is een heel groot natuurgebied en door het te bezoeken ( 60 euro pp dacht ik) draag jij je steentje bij aan het goede werk dat deze mensen doen. Je mag ze ook voeren en je wassen in de rivier als ze daar zin in hebben.

Waar ik me altijd zo aan heb gestoord toen ik daar ging backpacken is het feit dat er zoveel mensen allerlei dingen doen om 'die mooie foto' thuis te kunnen laten zien. Ze realiseren zich echter niet dat ze door tripjes als het bezoeken van tijgers om mee op de foto te gaan ze de industrie van dieren verwaarlozing in stand houden. Laat je dus niet teveel leiden wat locals zeggen, maar doe gedegen zelf onderzoek alvorens je tripjes plant naar bepaalde parken.
Hetzelfde geld voor bedelende kinderen die je overal tegenkomt in Thailand, Laos en Cambodja. Je gevoel zeg dat je ze geld moet geven, maar vervolgens kunnen ze alles inleveren bij bendes. Door geld te geven houd je dit soort praktijken in stand. In plaats daarvan kun je beter eten of iets dergelijks geven, maar geef nooit geld. O-)
Loekie92

Bericht door Loekie92 »

LML schreef:Ik heb de route Maleisië-Thailand-Laos-Vietnam-Cambodja-Thailand-Maleisië-Borneo gedaan en ben daarna nog paar keer naar Maleisië en Borneo geweest.
Mag ik vragen hoelang je over deze route gedaan hebt? :)
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Loekie92 schreef:
LML schreef:Ik heb de route Maleisië-Thailand-Laos-Vietnam-Cambodja-Thailand-Maleisië-Borneo gedaan en ben daarna nog paar keer naar Maleisië en Borneo geweest.
Mag ik vragen hoelang je over deze route gedaan hebt? :)
Je stelt de vraag niet aan mij maar ik wil tóch antwoorden ;)

Ik ben ook door Thailand - Laos - Vietnam - Cambodja - Zuid Thailand - Maleisie / Singapore en Maleisisch Borneo gereisd en deed 6 maanden over deze route.

Reisagenda '15:
Plaats reactie