Roadtrip door Europa
Re: tips roadtrip busje huren
Los van je leeftijd kleven er meer nadelen aan het huren van een busje om daarmee naar het buitenland te rijden. Afhankelijk van de verhuurder heb je maar 70-100 vrije kilometers per dag.
Je wilt naar Kroatie, en dat is retour ruim 2500 kilometer. Voor elke kilometer die je buiten je vrije aantal maakt, betaal je al snel ongeveer 20 cent. Ik weet niet hoe lang jullie weg willen en hoeveen vrije kilometers hebben, maar de 'boete' voor de extra kilometers loopt echt heel snel op! Nog los van de benzinekosten.
Bovendien mag je niet met alle busjes de grens over, en betaal je soms meer aan verzekeringen.
Is het geen idee om met twee auto's te reizen in plaats van met een busje?
Je wilt naar Kroatie, en dat is retour ruim 2500 kilometer. Voor elke kilometer die je buiten je vrije aantal maakt, betaal je al snel ongeveer 20 cent. Ik weet niet hoe lang jullie weg willen en hoeveen vrije kilometers hebben, maar de 'boete' voor de extra kilometers loopt echt heel snel op! Nog los van de benzinekosten.
Bovendien mag je niet met alle busjes de grens over, en betaal je soms meer aan verzekeringen.
Is het geen idee om met twee auto's te reizen in plaats van met een busje?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Reizen in Europa?
Hoi!
In de zomervakantie willen een vriendin en ik (16 en 17) graag met z'n tweeën rond de 10 dagen reizen. Aangezien wij beiden helemaal geen reiservaring hebben, leek het me handig om de hulp van mensen met meer ervaring in te schakelen.
We willen absoluut geen zon/zee/strand vakantie, we zoeken naar een uitdaging met veel avontuur.
Welke steden/plekken in Europa mogen wij zeker niet missen? (En het liefst niet te wild, dan houden onze ouders ons vast in Nederland.)
Alvast bedankt!
In de zomervakantie willen een vriendin en ik (16 en 17) graag met z'n tweeën rond de 10 dagen reizen. Aangezien wij beiden helemaal geen reiservaring hebben, leek het me handig om de hulp van mensen met meer ervaring in te schakelen.
We willen absoluut geen zon/zee/strand vakantie, we zoeken naar een uitdaging met veel avontuur.

Welke steden/plekken in Europa mogen wij zeker niet missen? (En het liefst niet te wild, dan houden onze ouders ons vast in Nederland.)
Alvast bedankt!
Re: Reizen in Europa?
Gezellig, zo'n trip in het vooruitzicht
Hoe willen jullie reizen? Met de trein, de bus of het vliegtuig, of een combinatie? Gaan jullie voor cultuur en/of natuur? Stedentripjes of meer van een bepaald gebied zien?

..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Re: Reizen in Europa?
Met de bus is waarschijnlijk het goedkoopst. Je kunt dan met bijvoorbeeld de Eurolines bussen van Nederland naar verschillende steden reizen. Ik denk dat je het gemakkelijkste naar stranden kunt (als je toch een paar dagen lekker wil zonnen) in Spanje of Italië met het openbaar vervoer.
Net als wat reismeis aangeeft het is maar net wat je wilt en wat je budget is.
Net als wat reismeis aangeeft het is maar net wat je wilt en wat je budget is.
3 weken Roadtrip Europa - tips / duur?
Ik en een vriendin willen in juli graag een roadtrip maken met een combiantie van zowel strand, natuur, historie en cultuur. We hebben een (beperkt) budget en huren een aantal weken een auto.
Dit is nu de planning:
http://goo.gl/maps/PFh5q
Op hoofdlijnen - met tussendoor steeds reisdagen van ongeveer 5-6 uur:
Utrecht
Praag - 2 dagen stad
Krakau - 3 dagen stad + Auswitsch
Tatra Mountains, Slowakije - 1 dag natuur
Wenen - 2 dagen stad
Plitvicemeren - 2 dagen natuur
Rovinj - 4 dagen strand + Venetië met boot
Utrecht
In totaal met reisdagen komen we dan op 20 dagen uit.
Wie heeft tips en ervaring? Ik ben vooral benieuwd of dit niet teveel is
Alleen dingen afstrepen is ook zo zonde......
Verder: met welk budget moeten we rekening houden, wat zijn goede bespaartips?
Dit is nu de planning:
http://goo.gl/maps/PFh5q
Op hoofdlijnen - met tussendoor steeds reisdagen van ongeveer 5-6 uur:
Utrecht
Praag - 2 dagen stad
Wenen - 2 dagen stad
Rovinj - 4 dagen strand + Venetië met boot
Utrecht
In totaal met reisdagen komen we dan op 20 dagen uit.
Wie heeft tips en ervaring? Ik ben vooral benieuwd of dit niet teveel is

Verder: met welk budget moeten we rekening houden, wat zijn goede bespaartips?
Re: 3 weken Roadtrip Europa - tips / duur?
Ik kom alleen op één dag meer uit (21) met alle reisdagen die ik tel
Je gaat alles per auto doen? Of alleen delen van de route?
Ik ben zelf alleen in Krakow en de Tatra geweest. Ik heb zelf de Tatra aan de Poolse kant gezien (Zakopane en omgeving). Ik zou met een tour naar de Slowaakse kant gaan, maar die tour ging niet door. Ik vroeg mij af wat jouw uitvalsbasis in de Tatra zal worden? Want als je in het 'hoge Tatra gebergte' zit, ben je nog wel even onderweg naar Wenen. In de bergen rijdt het verkeer ontzettend traag en duurt de rit wel even.

Je gaat alles per auto doen? Of alleen delen van de route?
Ik ben zelf alleen in Krakow en de Tatra geweest. Ik heb zelf de Tatra aan de Poolse kant gezien (Zakopane en omgeving). Ik zou met een tour naar de Slowaakse kant gaan, maar die tour ging niet door. Ik vroeg mij af wat jouw uitvalsbasis in de Tatra zal worden? Want als je in het 'hoge Tatra gebergte' zit, ben je nog wel even onderweg naar Wenen. In de bergen rijdt het verkeer ontzettend traag en duurt de rit wel even.
Daar hebben we nog niet over nagedacht, was alleen een optie.
Een verkorte versie van de route zou zijn:
Praag 3 dagen stad
1 reisdag
Wenen 2 dagen
1 reisdag
Plitvicemeren 2 dagen
1 reisdag
Porec (3 dagen + 1 dag Venetië)
Lastig in te schatten wat wijsheid is. Meer zien en wat minder tijd of minder steden en meer tijd. Krakau schijnt ook erg mooi te zijn, in combinatie met Auswitsch. Eventueel Tatra-bergen dan overslaan.
Een verkorte versie van de route zou zijn:
Praag 3 dagen stad
1 reisdag
Wenen 2 dagen
1 reisdag
Plitvicemeren 2 dagen
1 reisdag
Porec (3 dagen + 1 dag Venetië)
Lastig in te schatten wat wijsheid is. Meer zien en wat minder tijd of minder steden en meer tijd. Krakau schijnt ook erg mooi te zijn, in combinatie met Auswitsch. Eventueel Tatra-bergen dan overslaan.
Ik denk dat het belangrijk is van te voren te bedenken of je per auto of per OV wil. Als je een auto wil huren voor de hele route, is de vraag of je daar elk land mee in mag. Sommige verhuurbedrijven staan dat niet toe. Ik heb wel een optie voor je om per OV naar Slowaakse Tatra te geraken (Poprad) en vanaf daar naar Wenen te gaan. Je kan namelijk een bus nemen in Zakopane naar Poprad. Heb eventueel wel wat linkjes. Maar Poprad is de 'lage Tatra' en ligt echt aan de voet. Ik zou eerder Krakow kiezen en Tatra overslaan dan Tatra doen en Krakow overslaan. Maar je kan Krakow ook eens op een ander moment doen als losse stedentrip .
Ik kan verder geen advies geven over de hele route omdat ik in de meeste steden niet geweest ben.
Ik kan verder geen advies geven over de hele route omdat ik in de meeste steden niet geweest ben.
We gaan met onze eigen auto!
Waar we nog niet over nagedacht hebben is het Tatra geberte. Omdat dat redelijk groot is, is dat wellicht beter om te skippen?
Route wordt dan (20 dagen):
Heenreis 10 uur
- Praag - 3 dagen stad
Reisdag 5 uur
- Krakau- 2 dagen stad
- Auswitsch- 1 dag
Reisdag 5 uur
- Wenen- 2 dagen stad
Reisdag 5 uur
- Plitvicemeren - 2 dagen natuur
Reisdag 4 uur
-Porec - 4 dagen strand + Venetië
Terugreis
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of dit redelijkerwijs haalbaar is. Combinatie reisdagen en steden. Wil nog wel een beetje vakantiegevoel hebben
Waar we nog niet over nagedacht hebben is het Tatra geberte. Omdat dat redelijk groot is, is dat wellicht beter om te skippen?
Route wordt dan (20 dagen):
Heenreis 10 uur
- Praag - 3 dagen stad
Reisdag 5 uur
- Krakau- 2 dagen stad
- Auswitsch- 1 dag
Reisdag 5 uur
- Wenen- 2 dagen stad
Reisdag 5 uur
- Plitvicemeren - 2 dagen natuur
Reisdag 4 uur
-Porec - 4 dagen strand + Venetië
Terugreis
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of dit redelijkerwijs haalbaar is. Combinatie reisdagen en steden. Wil nog wel een beetje vakantiegevoel hebben

Iemand een idee:
- met hoeveel budget we rekening moeten houden?
- of onze planning qua reistijd en reiskilometers 'te doen' is?
en: hoe houden we het zo goedkoop mogelijk?
- met hoeveel budget we rekening moeten houden?
- of onze planning qua reistijd en reiskilometers 'te doen' is?
en: hoe houden we het zo goedkoop mogelijk?
Opzich ziet je planning er goed uit. Budget kijk een bij de reisinfo van de landen. Wil je in hostels slapen en zelf koken of ga je elke dag uit eten? Wenen, Porec en Venetie kunnen wat betreft dat laatste echt wel prijzig zijn. Goedkoop houden kan dan door bijvoorbeeld via tripadvisor goedkope restaurants te zoeken en niet bij de toeristische plekken uit te komen. In jouw geval in de zomer zou ik kamers/hostels wel van te voren reserveren dan kan je nog terecht bij de goedkopere plekken.
Kijk ook voor alle steden van te voren op welke dagen bepaalde musea gratis geopend zijn. Wij konden in krakow bijvoorbeeld gratis naar diverse wawel musea door op tijd op te staan voor de beperkte hoeveelheid gratis kaarten. Scheelde toch weer 25 euro p.p.
Los van de benzine denk ik dat je toch al heel snel aan minimaal 50 euro per dag gaat komen zonder gekke dingen te doen, meer als je altijd uit eten gaat/stappen etc..
Kijk ook voor alle steden van te voren op welke dagen bepaalde musea gratis geopend zijn. Wij konden in krakow bijvoorbeeld gratis naar diverse wawel musea door op tijd op te staan voor de beperkte hoeveelheid gratis kaarten. Scheelde toch weer 25 euro p.p.
Los van de benzine denk ik dat je toch al heel snel aan minimaal 50 euro per dag gaat komen zonder gekke dingen te doen, meer als je altijd uit eten gaat/stappen etc..
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
-
Roadtrip door Europa
Beste,
Mijn vriend en ik willen deze zomer een roadtrip maken door Europa, het mag een 2 weken duren.
Voor mij is dit de eerste keer dat ik zoiets doe en zou graag enkele tips hebben over plekken die ik zeker gezien moet hebben.
Alvast bedankt!
Ellen Van den Berghen
Mijn vriend en ik willen deze zomer een roadtrip maken door Europa, het mag een 2 weken duren.
Voor mij is dit de eerste keer dat ik zoiets doe en zou graag enkele tips hebben over plekken die ik zeker gezien moet hebben.
Alvast bedankt!
Ellen Van den Berghen
Re: Roadtrip door Europa
Hoi Ellen, welkom op het forum!
Om je vraag beter te beantwoorden stel ik even wat aanvullende vragen. Wat is ongeveer je budget per persoon? Wil je graag strand of liever cultuur of een mix daartussen? Had je zelf al wat in gedachte? Want je kunt behoorlijk divers op reis in Europa
Om je vraag beter te beantwoorden stel ik even wat aanvullende vragen. Wat is ongeveer je budget per persoon? Wil je graag strand of liever cultuur of een mix daartussen? Had je zelf al wat in gedachte? Want je kunt behoorlijk divers op reis in Europa

-
Re: Roadtrip door Europa
Ik zou graag een mix van beide hebben en mijn budget ligt rond de 700 euro, all in.
Praag - 2 dagen stad
Wenen - 2 dagen stad
Rovinj - 4 dagen strand
(door AroundJe)
vond ik wel een leuke mix maar dat is mss teveel om op een 2 weken te doen?
Bedankt voor de snelle reactie
Praag - 2 dagen stad
Wenen - 2 dagen stad
Rovinj - 4 dagen strand
(door AroundJe)
vond ik wel een leuke mix maar dat is mss teveel om op een 2 weken te doen?
Bedankt voor de snelle reactie