Lenzen specificaties ontrafelt

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Plaats reactie
Erik
Site Admin

Lenzen specificaties ontrafelt

Bericht door Erik »

Voor mezelf en voor andere ben ik op zoek naar een eenvoudige uitleg van de specificaties van cameralenzen. Ik kan soms niet helemaal volgen waar een bepaald prijsverschil verklaard kan worden. Ik weet van andere elektronische apparatuur dat een bepaalde letter of specificatie toevoeging een wereld van verschil kan maken ondanks dat het product hetzelfde lijkt. Daarom hier maar wat vragen.

Als voorbeeld:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM Sony

Sigma = Merk lens
10-20mm = het bereik van de lens
F4-5.6 = lichtsterkte (maar waarom heeft het er twee in plaats van 1?)
EX = ??
DC = ??
HSM = ??
OS = ??
Sony = Merk camera / body waarvoor de lens geschikt is. Soms staat er bij deze lenzen ook nog "Macro" maar waar dat precies vandaan komt (voor deze lens) begrijp ik niet. Zoals bij deze lens vermeld staat: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Sony) Ook OS kan ik niet helemaal volgen.

Verder begrijp ik de volgende term niet:
Full Frame Wat is het wat doet het en waar heb je het al dan niet voor nodig?

Verder zie ik dat er in bepaalde lenzen stabilisatie zit. Wordt dit bij lenzen ook nog apart aangegeven? En moet je nog een onderscheid maken bij bijvoorbeeld de Sony waarin de stabilisatie in te body zit in de lenzen? (Dus zijn er lenzen met stabilisatie in de lens voor de Sony, want het lijkt me dat je dat niet wilt?)
Jenny
Reisexpert

Re: Lenzen specificaties ontrafelt

Bericht door Jenny »

Voor brandpuntafstand en diafragma:
http://forum.zoom.nl/viewtopic.php?t=5007
http://nl.wikipedia.org/wiki/Objectief_(fotografie)

De reden waarom bij sommige getallen twee diafragmagetallen staan, is de reden dan wanneer je zoomt de grootsmogelijke diafragmaopening vaak kleiner wordt (kleiner = groter getal). De scherptediepte wordt dus groter, dat wil zeggen dat je minder onscherpte in je foto hebt.

Probeer maar eens uit: minimaal inzoomen en maximaal uitzoomen. Tenzij je een hele dure lens hebt, verspringt het getalletje automatisch.

EX = ??
DC = ??
HSM = ??
OS = ??
Zijn waarschijnlijk allemaal type lenzen. Aangezien ik geen verstand heb van sony's kan ik daar niks zinnigs over zeggen.

Full frame zegt wat over je sensor. Alleen duurdere camera's hebben een full frame sensor, dus die zijn lichtgevoeliger. De meeste camera's croppen daarentegen het beeld (verkleinen het), dat wordt ook wel een cropfactor genoemd. De cropfactor verschilt van camera tot camera, maar ligt vaak rond de 1,4 - 1.6. Als je een foto maakt met een groothoeklens met een brandpuntafstand van 10 mm, dan is dat daadwerkelijk een 10 mm foto met een full frame camera. Maak je daarentegen een foto met een niet-full frame camera, dan lijkt het of je een foto hebt gemaakt met een 14 mm lens. Je hebt dan minder groothoek.

De getallen die op de lens staan (10 - 20 mm) worden ook wel kleinbeeldequivalent genoemnd. Dat wil zeggen het effect wat ze hadden op de ouderwetse 35 mm filmpjes. Dit maakt het mogelijk om lenzen te beoordelen op het glaswerk, zonder dat je verschillen krijgt doordat verschillende camera's verschillende cropfactors hebben.

Verder raad ik je aan om een goede fotocursus te volgen, omdat je daar leert wat de mogelijkheden en de onmogelijkheden van deze getallen zijn.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Deels overlappend met het antwoord van Jenny, maar beter dubbel dan niet zullen we maar denken...
10-20mm = het bereik van de lens
Klopt, formeel de brandpuntsafstand. Zie ook hieronder de uitleg van full frame.
F4-5.6 = lichtsterkte (maar waarom heeft het er twee in plaats van 1?)
Inderdaad de lichtsterkte, of beter gezegd, het maximale diafragma. Een kleiner getal betekent een grotere opening, dus lichtsterker. Dit is een logaritmische reeks, waarbij elke volgendde "stop" een halvering van het doorgelaten licht tot gevolg heeft, meest gebruikelijk is deze reeks: 1.0, 1.4, 2.0, 2.8, 4.0, 5.6 en 8.0, maar elke tussenliggende waarde is mogelijk.

Dit klinkt allemaal wellicht wat onlogisch (kleiner getal = meer licht), maar komt doordat het getal een verhouding tussen de branpuntsafstand en de diafragmaopening aangeeft. Als voorbeeld, een 50mm lens met diafragma f/1 heeft dus een lensopening van 50mm doorsnee, eenzelfde lens met diafragma f/2 (=2 "stops" kleiner) heeft nog maar een opening van 25mm. Zoals we allemaal op de basisschool geleerd hebben werkt oppervlakte kwadratisch, dus een halvering van de diameter levert nog slechts een kwart van het lichtdoorlatende oppervlak op.
EX = ??
Marketingkreet van Sigma om hun "professionele" objectieven aan te duiden. Niet teveel waarde aan hechten, er zijn hele matige EX-objectieven, en hele goede objectieven zonder die aanduiding.
DC = ??
Sigma-aanduiding voor APS-C objectieven, Nikon gebruikt hiervoor "DX", Canon "EF-S", Sony DT. Voor uitleg hierover, zie hieronder de uitleg van full frame.
HSM = ??
Sigma-aanduiding voor snellere autofocus m.b.v. ingebouwde ringmotor. Nikon gebruikt hiervoor AF-S, Canon USM, Sony SSM.
OS = ??
Sigma-aanduiding voor optische stabilisatie. Nikon gebruikt hiervoor VR, Canon IS. Voor Sony en ook Pentax is dit niet echt relevant, aangezien die reeds voorzien zijn van stabilisatie in de body.
Soms staat er bij deze lenzen ook nog "Macro" maar waar dat precies vandaan komt (voor deze lens) begrijp ik niet.
Formeel wordt iets pas als macrolens gezien indien deze een 1:1 vergroting kent, d.w.z. een object van 1 cm zou ook als zodanig scherp op de sensor moeten komen. In de praktijk betekent dit vooral dat je dus van zeer korte afstand moet kunnen scherpstellen. Sigma strooit echter wat al te graag met die term, heeft niet echt veel betekenis daardoor.
Verder begrijp ik de volgende term niet:
Full Frame Wat is het wat doet het en waar heb je het al dan niet voor nodig?
Met full frame wordt gedoeld op het "ouderwetse" filmformaat van normale fotorolletjes. Hierbij was een enkel negatief 36x24mm. Een full frame camera heeft een sensor die exact even groot is. Zo'n sensor is echter peperduur, daarom gebruiken de meeste camera's een kleinere sensor, bij DSLR's meestal zogenaamd APS-C, ongeveer 24x16mm. Compactcamera's maar ook bijvoorbeeld Panasonic en Olympus gebruiken nog kleinere formaten. Maar er zijn ook camera's met juist een grotere sensor dan "full frame", alleen kosten die net zoveel als een leuke auto...

Een lens voor een kleinere sensor hoeft maar een kleiner oppervlak van licht te voorzien, en kan daardoor als geheel ook kleiner (en goedkoper) uitgevoerd worden.

Hier komt echter wel een van de meest verwarrende aspecten om de hoek kijken: de crop-factor. De brandpuntsafstand van een lens is een optisch kenmerk, dit staat geheel los van de gebruikte sensor/camera. Het effect van een bepaalde brandpuntsafstand, de beeldhoek, oftewel hetgeen je daadwerkelijk op de foto kan proppen, verandert echter wel daardoor. Voor elke camera (dus niet de lens!) geldt dus een cropfactor, waarmee je kan berekenen wat het effect van een lens op die camera is t.o.v. een full frame (die dus logischerwijs altijd een cropfactor 1 heeft). Een APS-C camera heeft een cropfactor van 1,5 (Canon door een fractioneel kleinere sensor 1,6), wat betekent dat een 18mm lens daarom dezelfde beeldhoek geeft als een 18 x 1,5 = 27mm lens op een full frame. Let wel: dit is puur om een vergelijk eenvoudiger te maken, er verandert niks aan de optische eigenschappen van een lens. Van oudsher is men gewend vanuit fotorolletjes en dus full frame-formaat te denken, vandaar dat die crop-factor ook nu nog naar dat formaat rekent.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

De uitleg van Wizard is al helemaal compleet en uiterst gedetailleerd dat ik er niets meer aan kan toevoegen.
Maar misschien enkele interessante linken:

* die van Sigma zelf met de lens waar we het over hebben
(hier met de uitleg van al die letters): http://www.sigma-photo.co.jp/english/le ... 0_20_4_56/

* die van DPreview.com, de meest complete site als je lenzen of camera's wil vergelijken e.d.
(hier met dezelfde vraag als jij): http://forums.dpreview.com/forums/post/36262667

Enige aanvulling op Wizzard:
Ik heb dus die Sigma 10-20mm lens op mijn Sony. Met cropfactor 1,5 is dat dus eigenlijk een 15-30mm lens.
Op mijn Canon full frame heb ik een 17-40 lens. Aangezien dit zonder cropfactor is, zie je dat het uiteindelijke bereik van beide lenzen gelijk is. Die 17-40 is in dit geval dus een breedhoek.
Zou je die 17-40 op een Canon met cropfactor zetten (de 7D of de 600D bvb), dan heb je geen breedhoek meer. Het bereik zou dan resulteren in 27-64mm.
Plaats reactie