3 weken Maleisie

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Bodine

3 weken Maleisie

Bericht door Bodine »

Hoi allemaal,

Wij vliegen op 21 juli richting Kuala Lumpur voor 3 weken backpacken.
Nou hebben we al vele highlights uitgezocht, maar we komen nog niet echt uit de route.
Wat sluit het beste aan etc.? We willen voornamelijk per bus reizen en graag eindigen met een eiland voor een relaxte afsluiting. (hoeft niet helemaal op het end, als het maar in de laatste week valt)
Kunnen jullie ons helpen met een geschikte haalbare route op basis van kennis of ervaring?
Dit zijn onze bestemmingen:
Kuala Lumpur, Matu Caves, Kuala Gandha, Malakka, Singapore, Taman Negara, Cameron Highlands, Langkawi, Penang, Perhentians.
Eventuele aanvulling o.i.d. altijd welkom!!!

Groetjes!
ricardobuma
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: 3 weken Maleisie

Bericht door ricardobuma »

Al deze bestemmingen voor drie weken is nét iets te veel van het goede. Je zal een paar keuzes moeten maken om het reisbaar én leuk te houden. Constant haasten is ook niet prettig, bovendien kan je beter 7 plaatsen goed zien als 10 plaatsen een beetje.

Vorig jaar heb ik een groot deel van je bestemmingen aangedaan, maar ook keuzes moeten maken. Zo was voor mij Langkawi bijvoorbeeld niet haalbaar. Mijn reis was op een redelijk tempo. Niet overhaast, maar zou het zeker niet sneller doen.

Mijn reisschema heb ik hieronder bijgevoegd, misschien kan je er wat ideeën mee opdoen voor je eigen reis. Houdt er wel rekening mee dat het wat omslachtiger én langer reizen is om Singapore en Melakka erbij te doen aangezien jullie vanuit KL starten. Daarnaast willen jullie naar Kuala Ghanda (wegens de olifanten, las ik) ; ik zag dat het redelijk afgelegen ligt, dus biedt jezelf wat ruimte voor de mogelijke lange reistijd.

De stranden op Penang en de badplaats Batu Ferringhi vond ik eigenlijk een ( en de enige ) tegenvaller op m'n reis. Verder is Penang wel leuk, met Georgetown en Kek Lok Si Temple.

Perhentians vond ik erg mooi, Langkawi kan ik niet over oordelen.

Code: Selecteer alles

16 april: Amsterdam - Dubai
17 april: Dubai
18 april: Dubai
19 april: Dubai - Singapore
20 april: Singapore
21 april: Singapore
22 april: Singapore - Melakka
23 april: Melakka
24 april: Melakka - Kuala Lumpur
25 april: Kuala Lumpur
26 april: Kuala Lumpur (in middag naar Batu Caves)
27 april: Kuala Lumpur - Cameron Highlands
28 april: Cameron Highlands
29 april: Cameron Highlands - Taman Negara
30 april: Taman Negara
01 mei:  Taman Negara - Kuala Besut- Perhentians (Kecil)
02 mei: Perhentians (Kecil)
03 mei: Perhentians (Kecil)
04 mei: Perhentians (Kecil)
05 mei: Perhentians - Kuala Besut - Georgetown (Penang)
06 mei: Penang; Georgetown
07 mei: Penang; Batu Ferringhi
08 mei: Penang; Batu Ferringhi
09 mei: Penang - Phuket
10 mei: Phuket
11 mei: Phuket - Khao Sok NP
12 mei: Khao Sok NP
13 mei: Khao Sok NP - Surat Thani - Bangkok
14 mei: Bangkok
15 mei: Bangkok
16 mei: Bangkok
17 mei: Bangkok - Kanchanaburi
18 mei: Kanchanaburi
19 mei: Kanchanaburi - Ayutthaya - Chiang Mai
20 mei: Chiang Mai
21 mei: Chiang Mai
22 mei: Chiang Mai
23 mei: Chiang Mai - Bangkok
24 mei: Bangkok
25 mei: Bangkok - Dubai - Amsterdam
Hoe boek jij jouw vliegtickets? Help mij afstuderen met het invullen van een korte enquête: https://goo.gl/e85Von
Bodine

Bericht door Bodine »

Bedankt voor je reactie. Zo'n vermoeden hadden we zelf ook al een beetje.. We zullen dus ergens wat moeten skippen. Waarschijnlijk zal dit dan Langkawi of Singapore worden, of eventueel zelfs beide, omdat deze het meest afgelegen liggen. We dachten zelf om Melakka helemaal op het einde te doen. Mochten we dan toch sneller dan verwacht weer terug zijn in KL, dan kunnen we altijd nog een trip richting Melakka doen. Ik zie in je schema dat jij er geweest bent, zou je het aanraden?! Overal lezen we dat het bussennetwerk erg goed is in Maleisie, heb jij hier ervaring mee? Kun je bijvoorbeeld overal wel komen, welke kant we ook omgaan zeg maar, of zijn er echt verbindingen die niet gemaakt kunnen worden? Bedankt voor het bijvoegen van je route! Erg handig!!
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Voor de meest uitgebreide info over Maleisie kun je kijken op http://www.veelzijdigmaleisie.nl

Ik begrijp dat jullie met de bus willen rondreizen. Als dat ook voornamenlijk met de prijs te maken heeft, raad ik je aan om toch even naar tickets van Airasia te kijken. Op dit moment zijn er namenlijk nog hele goedkope tickets beschikbaar voor vluchten t/m 31 juli. Een paar voorbeelden: van Kuala Lumpur naar Kota Bharu (Perhentians) vanaf 9 euro, naar Penang vanaf 12 euro, naar Langkawi vanaf 14 euro en naar Kuching (Borneo) vanaf 22 euro. Van Kota Bharu kun je met Firefly ook direct naar Penang vliegen vanaf 17 euro.
Zie: http://www.airasia.com/my/en/home.page en http://www.fireflyz.com.my/
ricardobuma
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door ricardobuma »

Ik vond Melakka een leuk stadje om te bezoeken. De stad is niet zo groot en het centrum behoorlijk compact, dus je kan een hoop in een middag zien.

Het bussennetwerk in Maleisië is goed en uitgebreid. Kualu Lumpur heeft meerdere grote busterminals en Melakka heeft ook een vrij nieuwe busterminal. Bij binnenkomst zie je veel loketjes van operators die verschillende bestemmingen aandoen. Check even de prijzen tussen de verschillende busmaatschappijen.

Deze bussen zijn grote coaches zoals wij die in Nederland ook kennen. Vaak zelfs met meer beenruimte.

Tussen toeristische highlights als de Cameron Highlands, Taman Negara, Perhentians etc. gaan vaak minibusjes van operators als Han Travel en NKS Travel.
Hoe boek jij jouw vliegtickets? Help mij afstuderen met het invullen van een korte enquête: https://goo.gl/e85Von
Bodine

Bericht door Bodine »

Vliegen is inderdaad nog een handige tip. Dit gaan we nog even uitzoeken.

Tot nu toe hebben we deze route. Het is wel vrij krap.. Zou het haalbaar zijn of moet er toch ergens nog iets veranderd worden?

22juli 17.00 aankomst KL
23 juli KL (rust dagje)
24juli KL-Melakka
25juli Melakka
26juli Melakka-Tioman
27-28juli Tioman
29juli Tioman-KL
30juli KL (kuala Gandah)
31 juli KL-Cameron Highlands
1aug CH
2aug CH-Tanam Negara
3-4aug TN
5aug TN-Perhentians
6-8 Perhentians
9aug Perhentians-KL
10 aug uitloop
11aug KL (Matu Caves)
12aug vlucht 23.15 KL

Is het slimmer om vanuit KL naar Cameron Highlands te gaan en dan Tanam Negara en Perhentian.. of KL - Tanam Negara en dan naar Perhentians en via Cameron Highlands weer naar KL?
Is het mogelijk om vanuit Kota Bharu in 1 dag weer in KL te zijn?
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Het is zeker mogelijk om van Kota Bharu in 1 dag weer in KL te zijn. Of het ook mogelijk is om vanuit de perhentians in 1 dag in KL te zijn weet ik niet zeker, maar ik neem aan van wel (als je de ochtend boot neemt). Misschien kan iemand anders dit bevestigen?

Even wat feedback op je route:

Je kiest ervoor om 3 keer in KL te verblijven. Ik zou er voor kiezen om minder vaak naar KL te gaan: alleen aan het begin en het einde. Dat scheelt je weer wat reistijd. Daarnaast zie ik dat in totaal je 4 hele dagen hebt staan voor KL (inclusief Batu Caves en Kuala Gandah)+ plus nog een avond (aankomstdag) en een ochtend/middag (vertrekdag). Dat is zeker meer dan voldoende. Ben er zelf 3 dagen geweest (zonder bezoek aan Kuala Gandah) en ik vond dat ik zeker genoeg tijd heb gehad om te doen wat ik wilde doen. Naar mijns inziens kan je er makkelijk nog een dagje af halen. Ik raad je aan om te verblijven in Chinatown, dat vond ik het leukste gedeelte van de stad. Sfeer is super, op straat eten etc, wat leuke bezienswaardigheden op loopafstand en de skytrain om de hoek brengt je verder overal.

De tijd die je gerekend hebt voor Melakka en CH is zeker voldoende. Taman Negara ook, maar mocht je erg van jungle houden kan je er ook nog een dag bij pakken, om zo bijv meerdaagse trekking te doen inclusief overnachting in jungle.

Ik zou er zelf voor kiezen om 1 van de 2 eilanden te kiezen en daar dan wat langer te verblijven. Maar ik snap aan de andere kant ook dat zo veel mogelijk wilt zien :)
De perhentians zijn super! Ik zou in jou geval kiezen voor perhentian Kecil, de sfeer is daar leuker en stranden zijn erg super! Perhentian Besar heeft ook super mooie stranden, maar de sfeer is wat minder.

Veel plezier!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Bodine

Bericht door Bodine »

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

We gaan van te voren als we aankomen in Kota Bharu nog even checken hoelaat de bussen gaan en of we het redden met een vroege boot vanaf Perhentian of dat we die avond ervoor een late boot nemen en overnachten in Kota Bharu.

Wat betreft KL heb je zeker gelijk.. Hier zaten we ook al over na te denken. We hebben bij aankomst 1 dag ingepland, omdat we liever helemaal op het einde nog wat speling hebben en dan lager in KL zijn. De reden dat we tussendoor in KL zijn (en dan als we er toch zijn naar Kuala Gandah gaan), is omdat we niet zeker waren dat we vanuit Mersing (Tioman) direct naar Cameron Highlands kunnen.. En dus genoodzaakt zijn via KL te gaan...
Chinatown is een goeie tip, hier gaan we zeker verblijven!! Iemand ervaring met de route Mersing - CH??

CH en Malakka zaten we ook nog wat mee. Voor beide hebben we een hele dag uitgetrokken, terwijl we eigenlijk (ben ik bang) vrij snel uitgekeken zijn na een paar uurtjes. CH zouden we anders zeker langer willen kijken, maar omdat we vorig zomer in Darjeeling waren, hebben we nu het idee dat dit er veel op gaat lijken, vandaar. Maar het is denk ik niet mogelijk om er vroeg te komen en later op de middag weer weg te gaan?? ZOu je het dan nog redden om vanuit Malakka nog optijd bij Tioman aan te komen en vanuit CH nog optijd in TN te zijn?

De eilanden heb je wel gelijk in idd.. Toch willen we heel graag beide zien. Dus dat hebben we er dan maar voor over! ;D
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Bodine schreef:Iemand ervaring met de route Mersing - CH??
Geen ervaring mee, maar Maleisie kennende moet dat geen probleem zijn. Even zoeken op 'roadmap malaysia' wil ook wel helpen -> er lopen in ieder geval wegen van Mersing naar cameron highlands. Verder plan ik ook af en toe de route gewoon via google maps -> het wordt wel een redelijk lange rit zo te zien (met de auto 7 uur). Maar misschien zijn er wel nachtbussen ofzo. Verder kan ik je wat dit betreft niet helpen ;)
Bodine schreef:CH en Malakka zaten we ook nog wat mee. Voor beide hebben we een hele dag uitgetrokken, terwijl we eigenlijk (ben ik bang) vrij snel uitgekeken zijn na een paar uurtjes. CH zouden we anders zeker langer willen kijken, maar omdat we vorig zomer in Darjeeling waren, hebben we nu het idee dat dit er veel op gaat lijken, vandaar. Maar het is denk ik niet mogelijk om er vroeg te komen en later op de middag weer weg te gaan?? ZOu je het dan nog redden om vanuit Malakka nog optijd bij Tioman aan te komen en vanuit CH nog optijd in TN te zijn?
wij zijn zelf rond het middaguur vanuit CH naar TN vertrokken (minivanbusje). We kwamen daar aan het einde van de middag aan.

De route van KL naar Melakka duurt niet lang. De route Melakka - Mersing ook niet. Wat betreft Melakka: Als je vroeg vanuit KL vertrekt heb je de hele dag nog in Melakka en kan je ter plekke beslissen of je daar nog een dag aan vast wilt plakken, of de volgende dag al weer wilt gaan.

Maar zulke details kan je verder bijna niet uitzoeken nu... Je weet nu nog niet precies niet welke bussen je neemt en hoelaat je ergens aankomt. Of je moet helemaal skippen als je twijfelt, of ter plekke kijken wat mogelijk is. Wij hadden van te voren ook besloten om CH zo in te vullen: aankomstdag - hele dag in CH - vertrekdag.
Daadwerkelijk liep het anders: We zijn zelf vroeg in de middag al in CH aangekomen (hadden we niet verwacht van te voren), gelift naar de theeplantages.. 's avonds besloten dat we de volgende dag alleen nog een ochtendexcursie wilden doen en daarom gelijk een ticket voor de volgende middag richting taman negara geboekt. Die hele dag in CH dus niet nodig gehad.

ik denk verder dat dit een prima route is voor 3 weken. Moet echt wel goedkomen. Verder gewoon ter plekke kijken.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Bodine

Bericht door Bodine »

Mersing-CH moet zeker goed komen dan. Als er wegen naartoe zijn dan lukt dit vast! In het ergste geval gaan we gewoon via KL!
Wel handig om te weten dat het bij jullie prima verging om rond het middaguur vanuit CH naar TN te gaan. We gaan inderdaad gewoon vroeg naar Melakka toe en dan kijken we vanaf daar wel! En CH laten we dan ook gewoon zo en mochten we eerder klaar zijn, hebben we alleen maar weer extra tijd voor TN of Perhentians. Alles plannen lukt ook niet! ;D
Super bedankt voor je hulp!! De route staat in ieder geval!
Bodine

Bericht door Bodine »

Nog wat aanpassingen na de tips! Graag nog een snelle blik of dit haalbaar is? :)

22juli 17.00 aankomst KL
23 juli KL (sightseeing)
24juli KL-Melakka
25juli Melakka - Tioman
26-28juli Tioman
29juli Tioman-(KL)-Cameron Highlands
30 juli CH
31 juli CH-Tanam Negara
1-2 aug TN
3aug TN-Perhentians
4-8 aug Perhentians
9aug Perhentians-KL
10aug KL (kuala Gandah)
11aug KL (Matu Caves)
12aug vlucht 23.15 KL

Melakka ingekort, en KL in het midden weggelaten (of er alleen langs om naar CH te gaan). Nu hadden we wat dagen over en die hebben we bij de Perhentians opgedaan (nu 5 dagen) en Tioman (nu 3 dagen). TN hebben we 2 dagen gelaten. We willen geen meerdaagse tocht en eigenlijk alleen een tocht 's middags en 's avonds een een ritje naar orang asli. Mochten we toch besluiten dat TN langer wordt, dan hebben we gewoon 4 dagen op Perhentian...
emiels
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door emiels »

Wat wil je eigenlijk op Tioman gaan doen? Een duik of snorkeltrip nemen of chillen op 't strand? Meer is er daar namelijk echt niet te doen. Ik heb met 2 vrienden op ABC geslapen en we waren zo'n 8 uur per dag aan het kaarten omdat 't zo saai was haha. Bovendien was het toen (september 2012) 's avonds altijd een uitdaging om eten te vinden, meestal was er maar 1 restaurant open welke de volgende dag niet meer open was.

Melakka kun je zeker in 1 3/4 dag doen wat lukt als je een vroege ochtend bus uit KL neemt. CH naar TN is makkelijk in een dag doen, zelfs als je ervoor kiest om het laatste stuk met de boot naar Kuala Tahan te gaan. Zelf vond ik die bootreis niet zo denderend omdat de rivier te breed is en je niet het gevoel hebt dat je midden in de jungle zit. Als het een van je eerste boottripjes is, is het trouwens wel een aanrader hoor.

Mocht je nog ergens met een dag in de knoop komen dan kun je de Batu Caves ook nog op de laatste dag doen, met de lokale (metro)trein is dat prima te doen in een uur of 4. Bovendien is de metro nog goedkoper en sneller dan de bus!

Nog een tip als je met de bus terug gaat naar KL, altijd vragen waar de eindhalte van de bus is. Ik had weleens de goedkoopste bus genomen en werd ergens aan de rand eruit gekiept en moest nog een uur met de metro rondtouren voordat ik in Chinatown was. Neem altijd in ieder geval een trui mee in de grote bussen want de airco's staan altijd op standje Antartica. Perhentians en Kuala Gandah heb ik niet gedaan dus kan er ook niets over vertellen :P Veel plezier in ieder geval
Greed isn't going anywhere. They should put that up on a billboard across Times Square!
Bodine

Bericht door Bodine »

In principe willen we gewoon lekker op het strand liggen en snorkelen. Misschien de omgeving wat verkennen etc. Klinkt niet erg aanlokkelijk zo haha.. We hebben nu een dag van Tioman afgetrokken en deze bij Tanam Negara op gedaan. Mochten we Tioman toch leuk vinden, blijven we een dag langer.

Fijn dat dat allemaal haalbaar is. Iemand anders tipte ons dat Mersing - CH wel een erg lange route is en dat de kans groot is dat we niet meer een bus krijgen vanuit KL als we daar al laat aankomen. Dus daarom hebben we besloten om nu Melakka en Tioman om te draaien. Dus vanuit KL naar Tioman, en dan Melakka een nacht, en vanuit daar door naar CH. Zo moet het haalbaar zijn dachten we...

22juli 17.00 aankomst KL
23 juli KL (sightseeing)
24juli KL-Tioman
25-26 Tioman
27 juli Tioman-Melakka
28 juli Melakka-Cameron Highlands
29 juli CH
30 juli CH-Tanam Negara
31juli-2 aug TN
3aug TN-Perhentians
4-8 aug Perhentians
9aug Perhentians-KL
10aug KL (kuala Gandah)
11aug KL (Matu Caves)
12aug vlucht 23.15 KL

Ook handig om te weten dat Batu Caves dus gemakkelijk per metro kan en eventueel zelfs de laatste dag nog. Hebben we iig wat speling! En de trui zullen we zeker meenemen! ;p

Super bedankt voor je reactie! Erg handig! :D
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Waarschijnlijk weten jullie het wel, maar anders is het handig om te weten dat je tijdens de Ramadan reist en dat het suikerfeest van ca. 8 t/m 11 augustus valt.
LML

Bericht door LML »

Ik ben zelf 5x in Maleisië geweest en ook in Borneo meermaals. Ik wil het je niet lastiger maken dan het al is, maar heb je er ook over gedacht om naar Borneo te vliegen? Als je wildlife wilt zien kom je op het vaste land van Maleisië niet echt aan je trekken.

Daarnaast ben ik het eens met Emiels dat er op Tioman inderdaad vrij weinig te doen is. Je kunt beter, als je aan een strand wilt liggen, duiken en/of snorkelen, meer tijd spenderen op Perhentians. Mijn voorkeur gaat dan tevens uit naar Perhentian Besar omdat dit eiland mooier en rustiger is dan Kecil. Mocht je willen duiken of een PADI willen halen raad ik je Urban Island Divers aan. Ik ken de medewerkers daar persoonlijk en ze weten heel veel en zijn heel gastvrij.

Langkawi vond ik zelf een leuk eiland, maar zou ik niet bezoeken als je voor het eerst naar Maleisië gaat. Je wilt natuurlijk dan alleen het beste wat Maleisië te bieden heeft en nogmaals raad ik je dan aan om naar Pulau Perhentian te gaan. Langkawi is een erg leuk eiland om met een scooter te verkennen. Qua stranden vond ik het tegenvallen evenals het zeewater. Maargoed het is altijd mooier dan de middelandse zee natuurlijk! Wat dat betreft is er een duidelijk verschil met de westkust van Maleisie en de oostkust. Weliswaar is Langkawi wat drukker en is er meer te doen en ook meer variatie qua eten als op bijv. Perhentian en Tioman.

Wat betreft wild life zou ik je adviseren naar Borneo te gaan. Sabah is voor de korte duur dat je er bent prima te doen in een week als je Taman Negare overslaat. In 2011 was ik 25 euro kwijt voor een retourtje en in 2012 rond de 40 euro. Beiden keren dat ik er ben geweest was in de tijd juli/augustus. Als je op het goede moment boekt met Air Asia dan kun je een mooie goedkope ticket regelen.

Als je advies wilt over Borneo laat het dan maar weten. ;)
Plaats reactie