Marrakech vs Fes
Marrakech vs Fes
Wow zodra je in Fez het vliegtuig uitstapt ben je Nederland totaal vergeten! heerlijk!
Re: Café Verweggistan
1001 nachtRebec schreef:Wow zodra je in Fez het vliegtuig uitstapt ben je Nederland totaal vergeten! heerlijk!

-
- Reisexpert
@Rebec: als je even in Fez bent laat gerust maar weten hoe het daar gegaan is. Wij hebben vrienden die daar wonen en willen er wel nog eens op bezoek. Vind de ryanair tickets momenteel nog te duur - 350 euro/een en terug/2 personen en ondanks de warmte en cultuur zie ik toch een beetje op tegen de mentaliteit die er mogelijks zou kunnen zijn. Ik heb nl. niet zo goede ervaringen/herinneringen aan Marrakech
Marrakech is niet helemaal te vergelijken met Fes. Het is er stukken rustiger al blijft het natuurlijk wel het zelfde land met haar gebruiken 

Fez is veel rustiger dan Marrakech! De mensen zijn vriendelijker en minder agressief qua verkoop, en je wordt niet steeds half aangereden door brommertjes.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Hoe agressief is de verkoop in Marrakech dan? Meer of minder dan de verkoop in bv. Caïro in de toeristische delen?
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Re: Marrakech vs Fes
In Marrakesh kan het grote plein vooral lastig zijn om plezierig overheen te lopen. Mensen die je aanraken (bij mannen) en je wat proberen te verkopen, maar ook plots een aapje op je schouder zetten en daarna geld vragen. In Fes heb je dat allemaal niet en is een normale Marokkaanse stad waar je hoogstens iemand moet betalen om uit de souks te komen wanneer je verdwaald bent.
- bolletjeom
- Reisexpert
En ik vind marrakech dan weer leuker....
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Dat ze dingen op je zetten of omdoen vind ik echt vreselijk :p Ik ben veeeeel te beleefd en aardig om daar problemen van te maken, dus die situaties worden vaak heel erg awkwardErik schreef:In Marrakesh kan het grote plein vooral lastig zijn om plezierig overheen te lopen. Mensen die je aanraken (bij mannen) en je wat proberen te verkopen, maar ook plots een aapje op je schouder zetten en daarna geld vragen. In Fes heb je dat allemaal niet en is een normale Marokkaanse stad waar je hoogstens iemand moet betalen om uit de souks te komen wanneer je verdwaald bent.

Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
oei ik zie nu pas deze topic! (ook omdat ik nu een dongel heb en kan internetten in kenitra)
Fez beviel goed. Maar niet om heel lang te verblijven. De Medina is prachtig en 's avonds heb je een mooi uitzicht over de oude stad. het nieuwe gedeelte is niet veel aan. Veelal hetzelfde. Je wordt wel heel erg nagekeken. Maar wat wil je met vier meiden. Een avondje met een australische jongen de stad verkend, maar was super eng om in de avond in de medina te komen. Ze wilde mij al kopen voor 2 kamelen. maarja ik leef nog. Ook in een authentieke hamam geweest, tussen de locals jezelf wassen. Aparte ervaring.
Wijzelf vlogen vanaf weeze en het was 150 euro voor een retourtje prima te doen dus! Alllen Ryan Air is heel streng met bagage.. Gelukkig hoefde ik mijn handbagage niet te wegen anders was ik de klos geweest en had ik iets achter moeten laten.
De marokkanen zijn zo gastvrij daar moeten we echt nog even aan wennen als onafhankelijke nederlandse vrouw. Maar ook wel fijn om eens in de watten gelegd te worden. Hopelijk kunnen we in de weekenden nog tripjes maken. De 2 australiers zeiden ook dat Marrakesh zeker de moeite waard was en dat je je ogen uitkijkt.
Fez beviel goed. Maar niet om heel lang te verblijven. De Medina is prachtig en 's avonds heb je een mooi uitzicht over de oude stad. het nieuwe gedeelte is niet veel aan. Veelal hetzelfde. Je wordt wel heel erg nagekeken. Maar wat wil je met vier meiden. Een avondje met een australische jongen de stad verkend, maar was super eng om in de avond in de medina te komen. Ze wilde mij al kopen voor 2 kamelen. maarja ik leef nog. Ook in een authentieke hamam geweest, tussen de locals jezelf wassen. Aparte ervaring.
Wijzelf vlogen vanaf weeze en het was 150 euro voor een retourtje prima te doen dus! Alllen Ryan Air is heel streng met bagage.. Gelukkig hoefde ik mijn handbagage niet te wegen anders was ik de klos geweest en had ik iets achter moeten laten.
De marokkanen zijn zo gastvrij daar moeten we echt nog even aan wennen als onafhankelijke nederlandse vrouw. Maar ook wel fijn om eens in de watten gelegd te worden. Hopelijk kunnen we in de weekenden nog tripjes maken. De 2 australiers zeiden ook dat Marrakesh zeker de moeite waard was en dat je je ogen uitkijkt.
Waar mijn voorkeur naar uit gaat, laat ik even in het midden om de boel niet te beïnvloedenbolletjeom schreef:En ik vind marrakech dan weer leuker....

Ik ben dit weekend naar Marrakech geweest. Wat een hectische en drukke stad. Ik ben inmiddels helemaal ingeburgerd hier en voel me totaal niet fijn onder de toeristen in Marrakech. Ze probeerden ons constant op te lichten, maar gelukkig kennen we de gewoontes hier. Ook werden we in de souqs steeds nageroepen. Alle Nederlandse woorden kennen ze. Op het plein werden we nog belaagd door een man met aap. Nee niet mijn stad. Het iets rustigere fes spreekt mij dan meer aan. Hoewel in Marrakech misschien iets meer te zien is. Wij zijn de tweede dag naar Ourika Valley gegaan. Dat was echt prachtig! Even de hectische stad verlaten en naar de bergen en watervallen! Mooi!
- bolletjeom
- Reisexpert
ik zie dat ik geacht werd mijn post toe te lichten......bolletjeom schreef:En ik vind marrakech dan weer leuker....
Waar mijn voorkeur naar uit gaat, laat ik even in het midden om de boel niet te beïnvloeden, maar probeer wel de verschillen te benoemen. Jij bent als vrouw alleen geweest toch? Hoe waren de verschillen daar tussen de twee steden?
Ik voel me...als vrouw....alleen op beide plekken even veel op mijn gemak. Ik vond zelf de manier zoals je benadert wordt als toerist in Fes vervelender dan in Marrakech maar dat is zo iets persoonlijks. Het hangt zo af van tegen wie je op loopt maar ook hoe het met je eigen humeur en instelling van die dag zit.
Als stad vind ik dat Marrakech veel meer te bieden heeft. Vandaar mijn voorkeur.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Als man werd ik veel meer vastgepakt door verkopers in Marrakech dan in Fés. Vastpakken om iets te verkopen ben ik niet echt van gediend. Probeer daar meestal subtiel uit los te komen, maar zelfs dat was soms best lastig. Marrakech is wel groter en heeft meer diversiteit, maar uiteindelijk vind ik beide steden eigenlijk zeer de moeite waard.