In hoeverre plannen jullie je reis?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
ehouse
Reisexpert

In hoeverre plannen jullie je reis?

Bericht door ehouse »

Hey,

In hoeverre plannen de meeste hier hun vakantie? Gaat het van het ene extreem, waarin alles tot in detail geregeld is tot het andere uiterste waarin enkel het vliegtuigticket geboekt is? Of hangt dit af van verblijfduurte, een vakantie van een week is nog iets anders dan drie maanden rondtrekken?

Ik ga ervan uit dat dit bij de meeste ergens in het midden ligt. In een grote lijnen wordt de vakantie uitgetekend en ter plaatste verder ingevuld. In het begin toen ik mijn reizen zelf plande, deed ik dat ook gedetailleerder dan nu, maar aan de andere kant lees ik meestal nog best veel voordat ik vertrek. Ik zou het jammer vinden om bepaalde dingen te missen of niet meer gepland krijgen als je eenmaal ter plaatste bent. Want ik ben al reizigers tegengekomen die gewoon belangrijke of interessante dingen niet hebben bezocht omdat ze dat vaak gewoon niet wisten. Aan de andere kant ga je op den duur er misschien zo veel tijd in blijven steken dat er ter plaatse nog te weinig spontaniteit overblijft.
ubiytsa
Reisexpert

Re: In hoeverre plannen jullie je reis?

Bericht door ubiytsa »

Ik ga nog maar twee jaar zonder ouders weg (toevallig deze zomer weer voor de laatste keer met), dus ik heb daar weinig ervaring mee. De reizen die ik alleen heb gemaakt zijn Costa Rica + Cuba, Japan, Rusland.

Costa Rica/Cuba waren alleen de vluchten geboekt. De hostels/casas werden daar gewoon gevonden (of aanbevolen) en daar hadden we dan ook alle vrijheid om te gaan en staan waar we wilden. Dit heeft sowieso mijn voorkeur :)

Japan boekten we wel, omdat ik las dat het in de zomer lastig kan zijn om de budgethostels nog in te komen (al viel dit volgens mij wel mee) en omdat de treinen gewoon op tijd geboekt moesten worden.

Rusland (Moskou/St. Petersburg) was puur geboekt omdat dit nodig was voor visum en omdat het toch al vaststond wat we gingen doen voor zo'n korte reis :P
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik ben erg van structuur en planning...... Bij ons ligt eigenlijk alles vast: verblijf, eventuele vluchten en de vertrek-/terugkomdatum. De rest is in principe vrij, bijvoorbeeld wat we willen ondernemen. Ik lees me wel altijd in over wat er allemaal te zien of te doen is en soms zijn er echt bepaalde dingen die we graag willen, maar uiteindelijk zien we dat allemaal wel. Dat kan ik inmiddels ietsje meer loslaten hehe :) Kleine hoera voor mij! Ik moet er wel bijzeggen dat wij ook (helaas) nooit langer dan drie weken weg zijn!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Als het niet gaat om een kort verblijf zoals bij wintersport of weekendje weg dan boek ik alleen een vliegticket en de eerste twee overnachtingen. Ik lees me wel heel goed in zodat ik wel van tevoren weet wat ik ongeveer wil zien. Heerlijk om maximaal flexibel te zijn. Wel goed de nationale/lokale feestdagen en eventementen in de gaten houden en die ontlopen of vooruitboeken.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Uiteraard vluchten, en aangezien het meestal om relatief korte trips gaat ook de hotels. Ter plekke wil ik dan nog wel eens iets annuleren en omboeken, maar in grote lijnen licht alles dus vast. De verdere invulling is uiteraard wel flexibel, ik probeer meestal wel een ruwe dagplanning te maken, maar daar komt meestal (specifieke evenementen daargelaten) totaal niks van terecht.

En zo af en toe ook wel een groepsreis, dan ligt uiteraard vrijwel alles helemaal vast, afhankelijk van de reisorganisatie kan je dan hooguit nog zelf bepalen hoe je je dagen invult.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Planning bestaat enkel uit het boeken van de tickets en het inlezen in boeken of internet.
Bij mijn volgende reis plan ik de route zo, dat ik bij nieuwe maan in een bepaalde streek ben omdat ik daar aan sterren fotografie wil doen. Maanlicht is dan taboe. Met zulke dingen dien ik dus ook rekening te houden bij mijn volgende planning.
whotravelsfar

Bericht door whotravelsfar »

Het liefst plannen mijn vriend en ik ook zo min mogelijk. meestal boek ik alleen het vliegticket en het hotel voor de eerste dag/nacht. Heerlijk al die vrijheid tijdens het reizen en als het me ergens niet bevalt kun je lekker snel weer weg.

Helaas voor de komende vakantie naar Cuba wel meer moeten plannen omdat we daar heel lastig toegang tot internet hebben, maar ik kan niet wachten om volgens jaar weer lekker met de backpack te gaan island hoppen in Thailand :)
emiels
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door emiels »

De eerste keer dat ik weg ging had ik alleen een enkeltje naar Beijing en ik ben 6 maanden gegaan waar de wind (en weersvoorspellingen) mij brachten. Inmiddels heb ik een terug ticket naar NL vanuit BKK dus blijf ik tot juni rondom Thailand zwerven maar tussen dan en nu heb ik enkel overmorgen een binnenlandse vlucht in de Fillepijnen. Vrijheid is blijheid zeg ik altijd maar en die hoogtepunten hoor je wel van andere reizigers. Vraag altijd direct als ik aankom wat er voor moois te zien is in de buurt, zijn er geen andere reizigers dan ga ik wel naar 't hotelpersoneel. Mezelf inlezen voordat ik ergens naartoe ga heb ik nog nooit (17 maanden nu) gedaan :)
Greed isn't going anywhere. They should put that up on a billboard across Times Square!
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

whotravelsfar schreef:Het liefst plannen mijn vriend en ik ook zo min mogelijk. meestal boek ik alleen het vliegticket en het hotel voor de eerste dag/nacht. Heerlijk al die vrijheid tijdens het reizen en als het me ergens niet bevalt kun je lekker snel weer weg.

Helaas voor de komende vakantie naar Cuba wel meer moeten plannen omdat we daar heel lastig toegang tot internet hebben, maar ik kan niet wachten om volgens jaar weer lekker met de backpack te gaan island hoppen in Thailand :)
Zou ik niet doen. Hoewel er genoeg internetcafé's zijn, is het zo enorm makkelijk om zonder te boeken daar te reizen. Boek één casa particulares (veeeeel leuker dan hotels) die je ophaalt van het vliegveld. Vraag vervolgens aan de bewoner van het huis of hij/zij nog iemand kent met een casa en zo heb je direct weer een volgende. Je bent dan nergens aan verbonden en iedere casa was hartstikke goed ;)
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik boek een vliegticket, neem een Lonely Planet mee en lees me wat in op een aantal fora. Meer niet.

Vorige week ben ik een aantal dagen naar Barcelona geweest. Pas de ochtend voor vertrek ben ik was gaan lezen over de bezienswaardigheden in de stad. 's Avonds in het hotel een beetje bedacht was ik de volgende ochtend wilde gaan doen, en zo rond de luch plande ik het volgende dagdeel ;)

M'n volgende trip is naar Uzbekistan. Voor de uitnodigingsbrief en m'n visa heb ik alle accommodatie vast moeteneggen :( Ik heb de LP dus doorbladerd.

Wanneer ik later dit jaar naar Peru ga, zal ik de inca-trail vast moeten leggen als ik deze wil doen. Dat wil ik deze maand beslissen. Vliegtickets heb ik al, meer niet. Daarnaast moet ik beslissen of ik al dan niet ook naar Bolivia wil?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Afgelopen jaar hebben wij voor het eerst een grote en verre reis gemaakt naar Australië. In eerste instantie zijn wij gaan zoeken naar georganiseerde reizen, omdat we geen idee hadden van de mogelijkheden. Maar bij het lezen van reisschema's kregen we het behoorlijk 'benauwd'. We zagen ons zelf al achter een gids aan lopen :{ . Vanaf dat punt hebben we het anders ingestoken en denk ik dat we uiteindelijk een middenweg hebben gevonden.

We hebben een startpakket geboekt: retourtickets (met binnenlandse vluchten), hotel in Sydney voor de eerste dagen en een camper voor 2 weken. Vanwege de binnenlandse vluchten waren we niet helemaal vrij, maar dit was zoveel goedkoper i.c.m. een retourticket bij Quantas dat we hier toch voor gekozen hebben. Hierdoor ontstonden 'blokken in de reis'. Op basis daarvan hebben we een globaal schema gemaakt per gebied. Verder hebben we ontzettend veel gelezen en informatie opgezocht. Het lezen en verdiepen was super leuk en daardoor leef je nog meer naar je rei toe!

Toen we eenmaal op pad gingen na Sydney vonden we het best spannend. Het was maar de vraag of we ergens wel konden slapen? Dit duurde uiteindelijk 2 dagen als je merkt hoe makkelijk het gaat. We zouden nu niet anders meer willen! We zijn nu bezig om ons te verdiepen in Indonesië en gaan deze keer écht backpacken. De lonely planet en dit forum zijn onze bijbel!

Groetjes Danielle
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Wij plannen het liefst zo min mogelijk, vaak enkel de heenvlucht (indien mogelijk) en dan zien we het wel. Dat geeft een heerlijk gevoel van vrijheid en de keuze hebben om ergens langer of korter te blijven. Ook lezen we niet teveel vantevoren over alle 'ins en outs', dan heb je niet allerlei verwachtingen wat toch niet perse overeenkomt met de werkelijkheid. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Vaak hebben we de luxe van tijd en dat scheelt, want als je dat niet hebt kan ik me voorstellen dat je wel wat meer wil plannen.

Voor de Trans-Siberie Express hadden we (helaas) een aantal treinkaartjes vantevoren geregeld om er in Rusland achter te komen dat het ontzettend makkelijk (en veel goedkoper) is om zelf kaartjes te kopen. En voor we naar China gingen, hadden we niet het idee dat we dat een leuk land zouden vinden. Niets was minder waar, het was een land wat ons dagelijks aangenaam verrastte en we uiteindelijk 3 maanden zijn gebleven ^O^ Toen we door Europa reisden, hoorden we vanalles over Albanie en hoe gevaarlijk het er wel niet was en dat er TBC in de melk zou zitten, bla bla bla... Bleek het een van onze leukste reiservaringen te zijn tot dan toe (en natuurlijk niets waar van alle verhalen) en zijn we er uiteindelijk weken gebleven.

En zo komen we er telkens weer achter dat reizen in de meeste landen relatief makkelijk is en goed zelf te doen ondanks wat mensen allemaal beweren. En zelfs als het wat moeilijker is, geeft dat ook weer een gevoel van voldoening en valt het achteraf altijd mee.

:W
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik plan steeds minder, voor dat ik op reis ga heb ik meestal wel een paar dingen die ik erg graag wil zien maar meestal boek ik een vlucht en de eerste 2 nachten om even bij te kunnen komen van de reis.. Op die manier laat ik mij vooral leiden door waar ik zin in heb en wie ik tegen kom.. als het slecht weer is reis ik verder als ik het naar mijn zin heb blijf ik ergens langer..

Dit kan helaas niet voor elke trip die je maakt dus soms moet je wat meer regelen.. bij mijn interrail ging ik na 3 weken eens kijken hoe ik de laatste week het slimste kon indelen om wel op mijn ticket weer thuis te komen..ik vind het verder ook heerlijk om gewoon in mijn auto te stappen en einde van de dag ergens tentje op te zetten.. met couchsurfen of bewelcome is het echter wel zo dat je beetje meer moet plannen als je een host wilt vinden die je zelf aanstaat..vandaar dat ik ook lang niet altijd gebruik maak van couchsurfen of bewelcome!
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Met deze vraag zit ik nu ook echt een beetje! Ik ga dus in september naar Australie. Ik heb geen idee voor hoe lang en waar ik allemaal heen wil (natuurlijk weet ik wel welke steden ongeveer) Mijn vraag is eigenlijk ook, moet je dat wel willen plannen van te voren? Tegelijkertijd zie ik hier ook op het forum mensen met hele lijsten van wat ze willen zien. Dan denk ik: moet ik dat ook niet hebben?
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik kan alleen maar zeggen: Je moet doen waar jij je het prettigst bij voelt!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Plaats reactie