Roadtrip Oost Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
marcelvdbor

Oost-Europa 5 tot 6 weken

Bericht door marcelvdbor »

Hallo,

Ik ben van plan aanjomende zomer door oost europa te gaan backpacken. De planning is 5 tot 6 weken erover te doen. Reizen doormiddel van trein en misschien het vliegtuig om van en naar moskou te reizen.
Nu heb ik een globaal schema opgesteld welke landen/ steden ik wil gaan bezoeken. Waarvan een aantal must-sees.

Nu alleen de vraag aan ervaren reizigers, is deze trip te halen in het tijdsbestek?

Nederland
Berlijn, Duitsland (Als tussenstop voor polen)
Polen (Krakow, Auschwitz, warschau)
Litouwen (Vilnius)
Letland ( Riga, Jurmala)
Estland ( Tallinn, Paldisk)
St Petersburg
Moskou
Wit-Rusland
Oekraine (Kiev, Tsjernobyl, Lviv (mustsee))
Moldavie (Bezoek hoofdstad aan vriendin van mn neef)
Slowakije (Bratislava)
Tsjechie (Praag)
Nederland

Op de terugweg vanaf tsjechie misschien nog een kijkje nemen bij een oude vervallen legerbasis waar ik met het werk kort ben geweest
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Oost-Europa 5 tot 6 weken

Bericht door Tikva »

Persoonlijk zou ik wat meer tijd nemen voor deze trip. Ga uit van 1,5-2 weken voor Duitsland en Polen en voor de Baltische staten is zoiets ook een mooie tijd. Dan heb je nog 2-3 weken over voor de rest en dat is te weinig. Hoe wil je reizen? met interrail of met low-cost airlines zoals Ryanair. In het laatste geval kan je ook tijd besparen door gelijk naar Polen te vliegen of gezien je must-sees naar bijvoorbeeld Riga en daar dan je trip te starten.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik heb zelf de eerste keer Krakow (inc. dagtrip Auschwitz) en Warschau in ongeveer 7 nachten gedaan. Warschau zou je in één hele dag gezien kunnen hebben, mits je niet echt meer wil zien dan oude centrum/palace of culture & science en bijvoorbeeld Warsaw Uprising Museum. Er is meer te zien. Lazienki park is ook erg mooi evenals Wilanow (zo'n 30 minuten van de stad af). Maar zorg dan wel dat je er 2 nachten slaapt zodat je er echt de tijd voor hebt. Krakow inc. Auschwitz zou ik toch minstens 3 nachten nemen zo heb je 1 dag Auschwitz en 1 dag voor de stad. Als je je trein naar Warschau gunstig plant, kun je 's ochtends misschien nog wat van Krakow zien of die dag al benutten voor Warschau. Treinreis duurt zon 3 uur.

Moskou zou ik ook de tijd voor nemen en niet door heen racen. Vergeet niet dat je voor Rusland wel goed moet weten wanneer je daar heen wil ivm visum dat je moet regelen.

Ik denk dat je misschien er meer aan hebt om naar Krakow te vliegen (of Katowice) dan Berlijn alleen aan te doen als tussenstop voor Polen. Scheelt je weer wat reistijd.

Ik denk ook dat je aan 5-6 weken niet genoeg zal hebben.
marcelvdbor

Bericht door marcelvdbor »

Bedankt voor de reacties. Heb er even kritisch naar gekeken en kom nu op het volgende

Beginnen met een vlucht naar krakow, eindigen met een vlucht vanaf warsaw naar NLD mocht er tijd over zijn nog langs berlijn of praag

Reizen zoveel mogelijk met de nachttrein

4 dagen: krakow

10 dagen: Lviv, oekraine
Cisinau, moldavie
Kiev, oekraine

7 dagen: Moskou, rusland
St petersburg, rusland

10 dagen: Tallinn, estland
Riga, letland
Vilnius, litouwen

4 dagen: Warsaw, polen

Vind het erg moeilijk om te bedenken hoe lang ik ergens moet blijven. De steden Lviv, Chisinau en Kiev vind ik de belangrijkste. In lviv wil ik de kindertehuizen bezoeken waar ik een aantal jaren terug heb gewerkt, in kiev wil ik richting tsjernobyl en prypiat met een gids, en chisinau woont de vriendin van mn neef. Deze plekken sla ik dus zeker niet over.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik vind het ook wel heel veel voor 5 á 6 weken, het lijkt me een heel gevlieg en ik neem aan dat je toch ook enigszins uitgerust weer thuis wilt komen. Maar goed, dat is maar net wat je wilt!

Wat persoonlijke ervaringen mbt het eerste plan: Wij zijn in mei dit jaar naar Riga geweest. Deze stad kun je in twee dagen echt wel helemaal gezien hebben. Praag (en directe omgeving, bijvoorbeeld het stadje Kutna Hora, diverse prachtige kastelen, het concentratiekamp Theresienstadt) zou ik minimaal drie dagen voor rekenen, ik ben er inmiddels drie keer geweest en het verveelt nooit! Voor Auschwitz en Birkenau heb je 1 dag nodig. Wij waren 1 dag in Krakau, maar dat is te weinig. Bratislava schijnt mooi, maar heel klein te zijn: het moet in 1 á 2 dagen te ontdekken zijn. Misschien kun je het combineren met Wenen, wat op nog geen 80 km van Bratislava ligt?
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Oh, en houd ook rekening met het feit dat je voor bepaalde landen een visum aan moet vragen....
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Nieuwe plan ziet er al veel beter uit. Rusland en Oekrainie kan ik je niet echt mee helpen. Krakow 4 dagen lijkt me een mooie tijd. Als je alleen de drie hoofdsteden wilt zien in de baltische staten kan het net wat korter maar gezien de leuke dagrips (kasteel, dagje strand, national park) vanuit de hoofdsteden lijkt 10 dagen me prima. Alleen warsaw is 4 dagen echt te veel. Een dagje is daar voldoende.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Vier dagen Warschau is inderdaad aan ruime kant. Maar als je meer wil zien dan ik heb genoemd, is een dag ook weer te weinig. Ligt echt aan wat je wil:) maar gezien de aard van je reis en de bestemmingen die je verder wil doen, zou ik wat van warschau afhalen. Dit zou je weer kunnen gebruikend voor oekraïne.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Leuk in de buurt van Riga is bijvoorbeeld Sigulda en Krimulda (prima te bereiken met de trein). Of het etnografisch museum, Europa's oudste en grootste openluchtmuseum.
ehouse
Reisexpert

Bericht door ehouse »

Bratislava heb je op een dag wel gezien.
Twee jaar terug heb ik met kameraden 11 dagen rondgereisd in de Baltische staten (vilnius, Klaipeda, Riga, Tallin). Dat was voldoende. Als je in tijd nood zit, kan je je ook beperken tot Vilnius en Tallin, de twee leukste steden!
willemvannoorloos

fietsen door Oost-Europa

Bericht door willemvannoorloos »

Ik ben van plan om met de fiets van Turkije naar Bulgarije te gaan en zo verder door Oost-Europa. Heb je voor je fiets papieren nodig om de grens over te krijgen?

groet

Willem
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: fietsen door Oost-Europa

Bericht door Globeskater »

Hey Willem,

Wat ik heb gehoord van mijn ouders is dat vooral campings in de zuid oostelijke landen ;lastig soms zijn.. Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere mensen..

Voor zover ik weet ben je alleen identiteitspapieren nodig om met de fiets van land naar land te gaan.
Vlinder

Rondreis Europa

Bericht door Vlinder »

Hoi medereizigers,

Aanstaande zomer ben ik van plan om een rondreis door Europa te maken van ongeveer 28 dagen. Ik wil met een vriendin starten in Praag en van daaruit alleen verder reizen. Nu heb ik een aantal plekken in gedachten waar ik sowieso heen wil, namelijk Parijs, Londen, Manchester en Dublin. Ik wil daar graag naartoe via Noord-Italië (Milaan? Venetië?) en misschien Zuid-Frankrijk waar mijn ouders dan op een camping zitten.

Ik kan hier nog een aantal steden aan toevoegen, maar ik wil in elke stad wel een aantal dagen de tijd hebben. Sowieso ben ik benieuwd welke stad in Noord-Italië het meest het bezoeken waard is. Ook twijfel ik nog tussen Cork, Galway of Belfast als 2e stad in Ierland. Tips voor leuke steden?

Dan het volgende punt, het vervoersmiddel. Naar Praag gaan we met het vliegtuig, maar verder zal ik zoveel mogelijk met de trein gaan. Mogelijk wordt het wel vliegen naar Londen en Dublin, aangezien de ferry volgens mij duurder is dan een vlucht bij een goedkope maatschappij. Is het in dit geval slimmer om een interrail-ticket van 22 dagen aan te schaffen of losse reizen te boeken?

En verder nog de kosten. Ik heb geen specifiek bedrag wat ik maximaal uit wil geven, maar een inschatting van de kosten is natuurlijk wel handig. Op basis van de interrail heb ik de volgende schatting gemaakt:

- Interrail ticket € 300
- Vliegtickets € 150 (Praag / Londen / Dublin +/- 50 per vlucht)
- Overnachtingen € 400 (27 nachten x 15 euro)
- Dagbesteding € 500

Is dit een beetje realistisch? Qua begroting voor de dagbesteding heb ik geen idee waar ik van uit moet gaan. Ik verwacht dat ik dagen zal hebben waar ik voor 10-15 euro kan eten en drinken, maar van mijn eerdere weekendjes weg weet ik ook dat ik zo 50 euro in de kroeg uit kan geven..

Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben. Alvast bedankt!
ubiytsa
Reisexpert

Re: Rondreis Europa

Bericht door ubiytsa »

Als je zoveel landen in al die verschillende regio's in Europa wil bezoeken moet je wel een heel snel tempo hebben om dat te doen in 28 dagen. Acht of negen plaatsen en je moet rekenen op zo'n 22 dagen waar je iets kunt bezoeken (als je al 100% van de dagen vol wil maken met stedentrips). Dat is minder dan drie dagen per stad. Ik denk dat je je prima 4/5 dagen kunt vermaken in steden als Praag, Dublin, Parijs en Londen.

Milaan zou ik zelf overslaan, omdat ik het zelf tegen vond vallen. Of je moet windowshoppen leuk vinden natuurlijk :P

Over je begroting: Die €15 per nacht durf ik niets over te zeggen, maar die dagbesteding vind ik wel erg laag. Je geeft aan 10-15 euro per dag te kunnen uitgeven, maar dan moet je wel zelf gaan koken lijkt mij. Ontbijt, lunch, diner, drinken, tussendoortjes, metro/bus, entree voor attracties (van Londen weet ik dat het heel duur is). Als je dan ook nog uit wil gaan ga je het bij lange na niet redden met dat geld :P
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Vlinder

Re: Rondreis Europa

Bericht door Vlinder »

Bedankt voor je advies!
Een aantal van die plekken zijn puur omdat ik er toch in de buurt ben. Ik denk er nu aan om van Praag met de nachttrein naar Venetië te gaan, daar een dagje rond te slenteren en de volgende dag door te reizen naar Nice. Daar is het dan een kort bezoekje met overnachting bij mijn ouders (als ze daar al zitten, die zijn ook besluiteloos :P ). Verder is ook Manchester een bezoek aan een kennis, dus dan is 2/3 dagen voldoende. En in Dublin ben ik al een aantal keer geweest, dat is dan alleen mijn overstapplek, een paar vrienden bezoeken en verder het land in.

De planning heb ik een beetje als volgt in mijn hoofd:
Dag 1: Amsterdam - Praag
Dag 2-4: Praag
Dag 5: Praag - Venetië (nachttrein)
Dag 6: Venetië
Dag 7: Venetië - Nice
Dag 8: Nice - Parijs (nachttrein?)
Dag 9-12: Parijs
Dag 13: Parijs - Londen
Dag 14-17: Londen
Dag 18: Londen - Manchester
Dag 19-20: Manchester
Dag 21: Manchester - Dublin
Dag 22-23: Dublin
Dag 24: Dublin - ?
Dag 25-27: Willekeurige stad in Ierland
Dag 28: Ierland - Amsterdam

Dan heb ik in elke stad toch een redelijke tijd om te besteden?

De dagbesteding zal ik inderdaad wat ruimer moeten nemen denk ik. Een paar dagen zelf koken lijkt me geen probleem en echt stappen zal ik waarschijnlijk ook niet doen, maar ja, dure attracties is dan zeker iets waar ik rekening mee moet houden. Wat kan ik dan het beste als gemiddeld bedrag per dag aanhouden?
Plaats reactie