Verslaafd aan de WiFi op reis

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Erik
Site Admin

Verslaafd aan de WiFi op reis

Bericht door Erik »

Wanneer we op reis gaan lijken we bijna niet meer zonder te kunnen: internet en in het bijzonder WiFi. Al voor we het land uit zijn checken we nog even snel onze mail op de smartphone, de laatste Facebook status en plaatsen we een Tweet dat we bijna in het vliegtuig stappen. Je voelt je bijna ongemakkelijk wanneer je dit niet kunt doen voor je vertrek.

Soms slaat de verslaving naar internet en een WiFi signaal wel erg ver door. Zo zag ik op mijn laatste reis een gezin ontbijten, waarbij de moeder meer aandacht had voor haar smartphone en het internet dan voor haar gezin. Het gebrek aan aandacht aan de prachtige omgeving cijfer ik dan maar even gemakkelijk weg. Ik dacht eerst nog dat de vrouw op een belangrijk bericht zat te wachten, maar die twijfel werd weggenomen toen ook tijdens het diner en volgende ontbijt de smartphone en de iPad prominent op tafel lagen en de volledige aandacht hierop gevestigd waren. Haar man keek wat verdwaasd en dromerig rond. Hij was duidelijk niet geïnteresseerd wat mensen op Facebook(?) hebben gedaan.

Niet veel later stapte een tweede koppel het restaurantje binnen, hij met een iMac, zij met een iPad. De man zat lekker wat berichten weg te typen en de vrouw liep met haar iPad boven haar hoofd te zoeken naar een signaal, wat natuurlijk altijd een grappig gezicht is. Onvoorstelbaar trouwens dat mensen hier ook foto's mee (kunnen) maken van bezienswaardigheden. Tijdens het diner werd het internetten uiteraard gewoon voortgezet. Grote verschil met het gezin was dat ze af en toe in ieder geval nog wat dingetjes op de schermen lieten zien en toch nog wel wat aandacht voor elkaar hadden, ook al waren ze individueel bezig.

Ook lijkt het hebben van een smartphone en een WiFi verbinding nieuwe contacten in de weg te staan. Zo zag ik op een andere plek een twee jonge reizigers zitten. Ze kenden elkaar nog niet dat bleek wel uit het gesprek dat ze voerde (waar kom je vandaan, welke muziek vind je leuk, etc etc). De jongen deed zichtbaar zijn best om een goede indruk bij de knappe dame achter te laten, wellicht met succes? Vlak nadat het eten was besteld kwam de ober een briefje brengen voor de dame. De access code voor de Wifi in het restaurant natuurlijk! Deze code was één uur lang geldig, dus werd de iPhone er bij gepakt en de nieuwe berichtjes van vrienden gedownload. Want ja je laat een uur internet natuurlijk niet ongebruikt voorbij schieten. Het gesprek sloeg om naar pijnlijke stiltes (ondanks de live band op de achtergrond). Het avondeten werd door de dame genuttigd met "haar vrienden op internet" en hij zat samen met een dame, maar zichtbaar eenzaam aan tafel.

In veel hotels en restaurants heb je tegenwoordig gratis WiFi, maar soms is het signaal te zwak op deze overal op te ontvangen, waardoor je net als bij rokers groepjes mensen bij elkaar krijgt. De rokers om te roken de internetverslaafden om een WiFi signaal proberen op te pikken.  Hotels lijken op sommige plaatsen bewust geen WiFi aan te bieden in de kamers, mogelijk uit angst dat mensen niet meer uit hun kamer komen?

WiFi en een smartphone op reis is super handig, maar maakt het in sommige gevallen ook wel erg individualistisch. Aan de andere kant zie je ook dat solo-reizigers meer mogelijkheden gekregen hebben om direct met de mensen thuis dingen te delen. Iets waar ze meer waarde aan lijken te hechten dan met de mensen die er op dat moment om zich heen bevinden. Hoe is jouw internet gebruik op reis en zijn bovenstaande voorbeelden herkenbaar of toeval?
Torra
Reisexpert

Re: Verslaafd aan de WiFi

Bericht door Torra »

Nou hier dan een verslaafde :Y
Nu we onze reis ( 4 maanden ZO Azie) voor het grootste gedeelte zelf regelen, vind ik het heerlijk om te speuren naar info over de volgende bestemming. Ook hotels zoeken en boeken liggend aan het zwembad vind ik top!
Maar het is dan ook mijn hobby en niet mijn werk.
Maar mijn watsapp ga ik minder gebruiken, hoef niet zo nodig alle ins en outs van onze 4 kinderen te volgen.
Onze volgende bestemming is Myanmar. Ik verwacht daar langzaam internet of geen. Dus sowieso radiostilte ;)
Chantall
Reiziger

Verslaafd aan de WiFi

Bericht door Chantall »

Zelf heb ik geen smartphone en ook geen ander apparaat waar ik Wifi op kan ontvangen, maar ben er wel over aan het denken. Merk wel dat als je in een gebied zit zonder Wifi iedereen meteen z'n telefoon erbij pakt als er weer Wifi is, en net als in NL vind ik dat best wel jammer en een soort van associaal.
Maar daarnaast is het idd ook wel heel handig als je even wat wilt opzoeken oid. En makkelijker om even contact met het thuisfront te maken omdat je niet helemaal opzoek hoeft naar een internetcafe, terwijl je zoveel leukere dingen kunt doen.
Laugh and enjoy!
Globetrot
Reisexpert

Verslaafd aan de WiFi

Bericht door Globetrot »

Tot afgelopen zomer heb ik zelfs nooit een mobiele telefoon bij me gehad en ook vrijwel geen gebruik gemaakt van internetcafé's. M'n zoontje kreeg z'n Nintendo ook niet mee op reis...

Tja, en dan zit je op de Perhentians ergens aan een strandje en je denkt dat je gemakkelijk met andere mensen in contact komt...

Vergeet het maar, want die hebben het druk met facebook, blogs, spelletjes etc.

Ik vind het jammer dat mensen zo weinig aanwezig zijn op de plek waar ze zijn en blijkbaar geen tijd hebben om echt vakantie te houden, weg van alle rompslomp thuis...

Volgende zomer toch wel een kleine smartphone mee, zodat ik met m'n moeder kan Skypen. Die is 77 en vindt het erg leuk om even te horen wat wij beleven!
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik gooi even de kont tegen de krib...
Nou vind ik zelf dat ik redelijk sociaal ben ingesteld (hopelijk kunnen enkele mensen hier dat zowaar beamen lol), maar ik zie niet in wat er asociaal aan is om als reiziger met je snuffelgum achter je laptop te zitten...?
Wat is er bijvoorbeeld asocialer aan om met je laptop bezig te zijn dan om met je snoet in een boek te zitten? (dit wordt dan kennelijk wel weer geaccepteerd)
Ik ben alleen op reis en zit heel vaak achter m'n laptop, om accommodatie te zoeken, om met het thuisfront te kletsen, om een spelletje te spelen, om iets op het forum te schrijven etc...
Ik ben ook niet echt op zoek naar sociale contacten, in tegenstelling tot veel andere mensen die "alleen" op reis zijn.
Ik ben graag alleen en maak heus wel eens een praatje, maar niet vaak en niet met iedereen.
Ook geloof ik dat ik op cultureel gebied echt wel aan m'n trekken kom. Het is niet zo dat ik alleen maar met m'n laptop bezig ben, maar ik maak er wel veelvuldig gebruik van.
Overigens werk ik onderweg ook op m'n laptop, en dan heb ik al helemaal geen zin om gestoord te worden.
Waarom men dit als asociaal ervaart snap ik niet zo goed.
Als ik graag met andere westerlingen in contact zou willen komen, zou ik gewoon in Nederland blijven. Daar heb ik mensen genoeg om me heen om mee te kletsen.
Thuis knoop je toch ook niet met jan en alleman een praatje aan?
En dan doe ik nog niet eens aan facebook of iets dergelijks...
Dus asociaal? Helemaal niet mee eens : )
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Als je echt rustig wilt werken of wat op wilt zoeken kan je dat toch doen in je kamer of rustig aan een tafeltje in een cafe ofzo. Als mensen echt in de gezamenlijke ruimte zitten zoals wat je in Europese hostels vaak hebt vind ik ook niet zo gezellig als mensen alleen maar zitten te internetten. Asociaal wordt het pas echt als ze dan ook nog hardop zitten te skypen of zonder oordopjes een film te kijken.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Tikva schreef:Als je echt rustig wilt werken of wat op wilt zoeken kan je dat toch doen in je kamer of rustig aan een tafeltje in een cafe ofzo. Als mensen echt in de gezamenlijke ruimte zitten zoals wat je in Europese hostels vaak hebt vind ik ook niet zo gezellig als mensen alleen maar zitten te internetten. Asociaal wordt het pas echt als ze dan ook nog hardop zitten te skypen of zonder oordopjes een film te kijken.
Nou, dan ben ik zeker heel asociaal, want ik baseer de keuzes die ik maak niet op wat anderen gezellig vinden, maar op waar ik me zelf prettig bij voel, ook als ik in een hostel zit :X
Als mensen zonder oordopjes een film kijken en ik wil rust aan m'n hoofd, vind ik dat ook niet zo fijn, maar waarom is het asociaal als iemand een skype- of telefoongesprek voert? (in een hostel of in de trein bijvoorbeeld, daar klagen ook altijd veel mensen over, snap ik ook niet) (oké, tenzij iemand keihard gaat zitten blèren)
Of er nu één persoon naast je zit die in een telefoon kletst of dat er twee mensen naast je zitten die een gesprek voeren. Het aantal decibellen blijft toch gelijk? Wat is dan precies het verschil?
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Mijn dansjuf had een briljante opmerking, Ik ga dus voor een maand in een instelling voor straatkinderen onderzoek doen in Marokko. Ze hebben daar wel internet maar geen wifi. Mijn juf vroeg dus of we wel konden appen, ik zo nee want ze hebben geen wifi.... ohhh Dus we kunnen appen? Haha de oudere generatie weet echt niet wat wifi inhoudt en dat ze dat niet overal al hebben.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Travelator schreef:Wat is dan precies het verschil?
Goede vraag, misschien ouderwets maar in mijn ogen is een gezamenlijke ruimte bedoeld om contact te maken met mensen en dus niet om een beetje te zitten bellen. Vroeger.. :? 10 jaar geleden ofzo toen ik voor het eerst ging reizen moest je naar een internetcafe om contact met thuis te hebben, gezamenlijke ruimte om te kletsen en je kamer om privé in je dagboek te schrijven of een boek te lezen als je geen zin had gestoord te worden.

Skypen vind ik erg storend, als mensen samen een gesprek hebben dan kan je daarbij aansluiten door een vraag te stellen of een tip te geven terwijl skypen "prive" is.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Torra
Reisexpert

Bericht door Torra »

Ja hoor eens Rebec, nou moet ik toch ff reageren! In jouw ogen ben ik natuurlijk stokoud, 61, maar ik weet toch echt wel wat WIFI is :%

En ik ga een heel eind mee met Travelator. Wij hoeven ook niet zonodig gezellig sociaal contact op vakantie. Thuis al sociale verplichtingen genoeg. En als je heel lang op reis bent, gewoon maar voor de fun is het zoals ik al eerder beschreven hebt, heel handig om iets op te zoeken, te boeken etc.
In plaats van veel boeken mee te sjouwen, lees ik ook heel veel op mijn tablet. (Ouderen lezen makkelijk op tablet door contrastverschil, Rebec).
En ik heb nog nooit iemand heel lang horen skypen. Daarbij ergeren wij ons niet zo snel en zijn we niet overgevoelig voor geluiden. Misschien al doof aan het worden???
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Rebec schreef:Mijn dansjuf had een briljante opmerking, Ik ga dus voor een maand in een instelling voor straatkinderen onderzoek doen in Marokko. Ze hebben daar wel internet maar geen wifi. Mijn juf vroeg dus of we wel konden appen, ik zo nee want ze hebben geen wifi.... ohhh Dus we kunnen appen? Haha de oudere generatie weet echt niet wat wifi inhoudt en dat ze dat niet overal al hebben.
Mooi project! Zit je zo afgelegen dat je ook op andere plekken geen Wifi hebt?

Ik denk dat er wel duidelijk een onderscheid gemaakt moet worden in het gebruik van Wifi / internet wanneer je met een groep mensen bent en wanneer je het puur voor jezelf gebruikt. Wanneer je met anderen bent vind ik het "not-done". Helemaal wanneer je midden in een gesprek met iemand naar je telefoon grijpt omdat je een "appje hebt", wanneer je alleen bent vind ik het hetzelfde als Travelator (maar op een of andere manier moet je dan ook niet midden in gaan zitten zodat je anderen die wél willen socializen in de weg zit :) ) . Ik denk wel dat de drempel om contacten te leggen door de smartphone wel steeds lastiger wordt. Vroeger had je niet altijd een boek bij, maar tegenwoordig wel altijd je telefoon dus je kunt jezelf altijd meteen entertainen als er ergens internet is. Het maakt het soms dus wel minder sociaal. Aan de andere kant is het nog nooit zo gemakkelijk geweest om snel en zoveel mogelijk met het thuisfront te delen (wat ook erg fijn is).

Skypen in een stille ruimte vind ik wel soms storend. Vooral omdat je dan maar een kant van het verhaal kan horen en dat het vaak erg uitbundig is :) Telefoons hingen "vroeger" ook op plekken waar je wat meer privé een gesprek kon voeren, dus misschien dat het daar vandaan komt?
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Haha sorry Torra, was zo niet bedoeld! Mijn mama is ook 61 en heeft ook een tabletje.. ! Alleen echt weten wat wifi inhoudt en alles weet ze dan denk ik weer niet.. Hoewel ze een snelle leerling is! O-)

@Erik Ik zit in een stadje Kenitra. Ik weet dat er een McDonalds en Pizzahut in de buurt zit, dus er zal heust wel ergens wifi zijn, maar in de instelling gewoon internet met een draadje :) Gelukkig want ik heb het nodig voor mijn onderzoek!

Als ik op vakantie ga vind ik ht heerlijk om even geen internet te hebben! Lekker ontspannen.. Alleen af en toe een berichtje aan het thuisfront, maar dat kan ook in een smsje.. Nu ga ik natuurlijk wat langer en ik 'woon'er voor een maandje dus dan zal het toch anders voelen denk ik zo!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Erik, het werkt natuurlijk ook andersom: juist doordat je wifi hebt houd je makkelijker contact met elkaar op de route. Afgelopen zomer in de Filipijnen samengereisd met een Canadees. Een aantal keer reisde hij net wat sneller of langerzamer naar de volgende plek, en dan kregen we tips van elkaar. Vervolgens zagen we elkaar weer. Ze hebben een dag of 4-5 echt samen gereisd.

Hetzelfde voor een Deen, ook in de Filipijnen.

Tuurlijk, je kan dingen ook aan het toeval over laten. Zeker toen ik bv in Laos reisde en iedereen dezelfde route nam kwam ik steeds dezelfde mensen tegen. Maar soms zijn mensen zo leuk dat je ontmoetingen liever niet aan het toeval over laat.

Enneh, ik kan me niet voorstellen dat mensen die geen contact willen MIDDEN in de gemeenschappelijke ruimte gaat zitten. Dan heb je zelf last van anderen. In een hoekje werkt voor alle partijen veel beter :)

P.S. Is het sociaal wanneer een groep reizigers in hun eigen taal communiceert in de gemeenschappelijke ruimte ?!?!? Ik spreek die taal mss wel niet? ;)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Verslaafd aan de WiFi

Bericht door AnnemiekeinZA »

Om heerlijk af te kikken van de Wifi, ga dan naar Cuba. Geweldig geen Wifi en internet langzaam. Nu geen moment gemist hoor dat ik niet online was. Heerlijk
Groet uit Zuid Afrika, Annemieke

https://reizenzuidafrica.eu
Plaats reactie