Auto huren Macedonie

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
Robin
Reisexpert

Auto huren Macedonie

Bericht door Robin »

Hallo,

Ik zit erover te denken om in het voorjaar een week naar Macedonie te gaan (en dan rond te reizen). Omdat ik met een peuter van dan bijna 2 reis overweeg ik om een auto te huren ipv met openbaar vervoer te reizen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe zijn de wegen en hoe rijden mensen daar? En hoe is de bewegwijzering (alhoewel ik aanneem dat tomtom mij hierbij ook zou moeten kunnen helpen).
Erik
Site Admin

Re: Auto huren Macedonie

Bericht door Erik »

Ik heb even met je meegezocht, maar kon ook niet echt nuttige informatie vinden. Ik ga even kijken of ik wat mensen kan vinden die je kunnen helpen om je vraag te beantwoorden.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Wat Nederlandse info betreft kan ik alleen vinden dat de hoofdwegen goed begaanbaar en onderhouden zijn en de onverharde wegen zijn behoorlijk slecht. Misschien kun je nog wat met deze site: http://www.wegenwiki.nl/Macedonië
En heb je wat aan onderstaande stukjes:
Road travel
Road conditions and driving standards vary widely. Driving styles differ significantly from those in UK. There are frequent accidents. Take care at all times while driving or on foot.
You can drive in Macedonia with either a UK licence or International Driving Permit.
By law all vehicles must use side lights/ dipped headlights during the day.
It is illegal to use mobile phones while driving.
It is a legal requirement for drivers and passengers to wear seatbelts.
The legal drink/drive limit in Macedonia is lower than in the UK. The blood alcohol limit is 50mg of alcohol per 100ml of blood or 0.5 per millilitre. Drink driving whilst over the limit can result in heavy fines and the possibility of arrest. There is a policy of zero tolerance for professional (eg HGV) drivers.
If you are taking your own car, you must have vehicle registration/ownership documents and a locally valid insurance policy. If you do not have a green card valid for Macedonia you will be charged a cash border insurance fee, the price of which depends on your vehicle. You should confirm that your insurance company recognises that your policy covers Macedonia.
In case of emergency, drivers may contact the police (telephone 192), the ambulance service (telephone 194), or roadside assistance (telephone 196).
In the event of an accident, don’t move a vehicle until the police have recorded the incident and allowed you to do so.
See the AA and RAC guides to driving in Macedonia.
http://www.theaa.com/motoring_advice/to ... edonia.pdf
TRAFFIC SAFETY AND ROAD CONDITIONS:
While in Macedonia, you may encounter road conditions that differ significantly from those in the United States.

Driving safely in Macedonia requires excellent defensive driving skills. Many drivers routinely ignore speed limits and other traffic regulations, such as stopping for red lights and stop signs. Drivers may make illegal left turns from the far right lane, or drive into oncoming lanes of traffic. The combination of speeding, unsafe driving practices, poor vehicle maintenance, the mixture of new and old vehicles on the roads, and poor lighting contributes to unsafe driving conditions. Drivers and passengers should always wear seatbelts in Macedonia. Pedestrians should exercise extreme caution when crossing the street, even when using crosswalks, as local drivers often do not slow down or stop for pedestrians.

A valid U.S. driver’s license in conjunction with an International Driving Permit is required for U.S. citizens driving in Macedonia. Driving is on the right side of the road. Speed limits are generally posted. Most major highways are in good repair, but many secondary urban and rural roads are poorly maintained and lighted. Horse-drawn carts, livestock, dead animals, rocks, or other objects are sometimes found in the roadway. Some vehicles are old and lack standard front or rear lights. Secondary mountain roads can be narrow, poorly marked, and lacking guardrails, and may quickly become dangerous in inclement weather. Public transportation in Macedonia is dilapidated. Roadside emergency services are limited.

In case of emergency, drivers may contact the police at telephone 192, the Ambulance Service at telephone 194, and Roadside Assistance at telephone 196.
By car
If travelling by car, be sure your tires are good enough. Especially in spring and autumn, weather in the mountains (Ohrid, Bitola) can differ significantly from the weather in the area you're coming from. You shall be aware, that even if the roads are bad, there is a toll charge which can be as much as 1,50 EUR for 20 kms bad road (Eg from Kumanovo to Skopje).
Veiligheid /info wegen
De wegen zijn doorgaans in goede staat en goed onderhouden. Men moet echter rekening houden met trage, niet gemotoriseerde, weggebruikers en met de onvoorspelbare lokale rijstijl (voorrang en inhaalverbod worden niet steeds gerespecteerd). Er wordt tol geheven op autowegen. Bij ongeval de wagen niet verplaatsen vooraleer de politie de nodige vaststellingen heeft gedaan. Aan de grens moet de internationale verzekering van de wagen - 'groene kaart' met de vermelding “FYROM” - worden voorgelegd. 's Nachts rijden wordt best vermeden. Wegenhulpdiensten zijn onbestaande. Ook overdag is het verplicht altijd met dimlichten aan te rijden. Een alcoholgehalte tot 0,5 promille is toegelaten. Het dragen van de gordel is verplicht voor de chauffeur en zijn passagiers.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Hi reismeis,

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik had zelf ook al gelezen dat de rijstijl nogal onvoorspelbaar was, maar ik zag op de website van een mainstream touroperator dat deze individuele rondreizen met huurauto's aanbiedt, daarom dacht ik dat het misschien wel meevalt in werkelijkheid... Hopelijk reageert er nog iemand die ervaring heeft.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ik heb in Macedonië vooral met openbaar vervoer gereisd.. maar wat ik gezien heb van de rijstijl is dat het redelijk gevaarlijk is op de weg.. heb relatief veel aanrijdingen gezien en hele rare verkeerssituaties.. Ik was wat dat betreft blij dat ik veilig in een bus zat..

Wat mij verder opviel is dat er veel dure auto's rondreden als mercedessen..

Ik zal dus als ik een auto zou huren niet te hoog eigen risico nemen, vanwege de kans op aanrijdingen..
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Globeskater,
Thanks voor je reactie. Zelf rijden wordt het dus niet.... zou je openbaar vervoer met een kind van bijna 2 aanraden?

Gr. Robin
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

De doorgaande bus Skopje - Ohrid, was een nette luxe bus dus dat is zeker goed te doen.. in Ohrid zelf nam ik een lokale bus naar Sveti Naum en dat was allesbehalve prettig.. veel te volle bus zonder airconditioning en echt heel heet.. Ik weet niet of de situatie op de weg de laatste jaren verbeterd is, want ik was er in 2008 maar heb niet vaak zoveel ongelukken in korte tijd gezien..
Prenger

Bericht door Prenger »

Ik even wat recht zetten. Macedonië is helemaal niet onveilig qua rijden, de mensen rijden er absoluut niet onveilig. Ik ben de afgelopen jaren meerdere keren in Macedonië geweest, vier keer met eigen auto vanuit Nederland en twee keer heb ik een huur auto genomen. Het rijden is daar goed te doen, de wegen zijn meestal best goed en af en toe moet je wat opletten. Ik ben daar nog nooit gevaarlijk diepe gaten of iets dergelijks tegen gekomen.

Auto's huren heb ik in Macedonië gedaan bij Europecar, die zit in Ohrid, Skopje en op het vliegveld van Skopje. Ze hebben daar ook gewoon goeie auto's en je kunt hem zo meenemen vanaf het vliegveld.

Dus je kunt gerust een auto huren en zelf rijden!
Plaats reactie