5 maanden ZO-Azië

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
TimmyG

5 maanden ZO-Azië

Bericht door TimmyG »

Hallo! Sinds een paar weken zit in mijn hoofd voor 5 maanden in ZO-Azië te gaan backpacken wanneer ik afgestudeerd ben. Nu heb ik nog nooit gebackpacked in m'n eentje en hoewel ik inmiddels 27 ben, is het toch een flinke onderneming lijkt me. Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik zin krijg om dat te gaan doen.

Mijn doel is vooral veel van de verschillende culturen mee te maken, genieten van de natuur (enkele trekkings maken), eindigen op het strand en zoveel mogelijk te zien wat er te zien valt. Ik heb al heel veel op internet gelezen over de verschillende mogelijkheden. Aan de hand van die info heb ik besloten zo min mogelijk vast te gaan leggen (alleen heen- en terugreis) en gewoon doen wat mij op dat moment het leukst lijkt. Ook hopen op het ontmoeten van mede-backpackers en daar stukken mee optrekken.

Nu heb ik voor mezelf wel een soort leidraad in google maps gemaakt. Omdat ik dat leuk vind om te doen, maar ook om enigszins van tevoren een klein idee over mijn route te hebben. Zoals je kunt zien zou ik met mijn route zo min mogelijk willen vliegen, en vooral gebruik maken van bus/boot/auto/taxi/tuktuk en eventueel trein (Hue - Hanoi?). De enige vlucht is die van Hanoi naar Singapore. Hoe vinden jullie deze reis? Ik heb bij elke plek een aantal dagen weergegeven, maar dit is dus meer een soort minimum aantal. Over Thailand/Laos/Cambodja/Vietnam zou ik maximaal 100 dagen willen doen en over Singapore/Maleisie/Zuid-Thailand 50 dagen. Heenreis naar Bangkok begin juli en terugreis begin december (dus eind november op de stranden in Zuid-Thailand). Heb het zo gedaan dat met name Laos en Cambodja 'last' van het regenseizoen zouden kunnen hebben.

Hoe vinden jullie deze route, is het haalbaar om dit te doen in 5 maanden, of zouden jullie wat anders adviseren? Zijn er nog locaties die ik mis? En is een budget van 7000 euro realistisch (incl. reis)?
http://www.opnaardehorizon.blogspot.com, mijn reisblog over 6 maanden Zuidoost-Azië
Travelator
Reisexpert

Re: 5 maanden ZO-Azië

Bericht door Travelator »

Even een compliment voor jouw mooie, duidelijke vraagstelling én voor je kaartje! Geweldig gedaan!

Verder kan ik je alleen vertellen dat ik je route door Zuid-Thailand erg leuk vind. Leuke combi van toeristisch en minder toeristisch en te gek dat je naar Ko Chang en Ko Payam gaat! Mijn lievelingsplekjes in Zuid-Thailand: )
Ik heb gehoord dat Ko Kradan prachtig is, maar ben er nog niet geweest. Eventueel nog een extra optie?
Ook vond ik het Tarutao National Park (Ko Tarutao => kamperen op het strand, Ko Bulone => wandelen tussen de leguanen en Ko Lipe => toeristisch, maar een snorkelparadijsje) erg mooi.
Misschien zou je van Penang via Langkawi naar boven kunnen reizen.
Lijkt me sowieso leuker dan via Hat Yai. Ik had werkelijk helemaal niks met die stad, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Trang daarentegen vond ik weer wel erg leuk, hoewel er geen bal te doen is. Gewoon veel lieve mensen en vooral lekker (en bizar) eten. Trang staat bekend om z'n afwisselende keuken, ivm de grote hoeveelheid Thai van Chinese afkomst die hier wonen.
Alle andere landen kan ik nog weinig over zeggen, want daar ben ik nog niet geweest.
Ik denk wel (uitgaande van mijn manier van reizen) dat je uiteindelijk een aantal (of zelfs veel) plaatsen zult overslaan, omdat je planning behoorlijk (heel erg behoorlijk) vol zit.
Maar wel leuk dat je het open laat. Zo kun je ter plekke bepalen en nogalle kanten op!

Veel plezier met de verdere voorbereidingen!

ps. Als je van duiken en snorkelen houdt, vergeet dan de Similan eilanden niet!!!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
TimmyG

Bericht door TimmyG »

Dank Travelator!

De route in Zuid-Thailand kan eigenlijk nog het meest veranderen. Ik heb ook inderdaad ook de route Penang - Langkawi - andere eilanden bedacht, maar dat duurt langer en is volgens mij ook een stuk duurder. Hat Yai en Trang zijn in 'mijn' route meer overstap-plaatsen richting Krabi. Hoewel bizar eten in Trang mij wel aanstaat! Dit is trouwens typisch iets wat op het moment zelf besloten en gewijzigd kan worden.

Ik zal zeker dingen overslaan of andere dingen toevoegen, maar heb dit gemaakt om te kijken of het mogelijk is in 150 dagen. En ik heb in feite nog 30 dagen 'vrij te besteden' en alle dingen die ik sowieso wil doen / zien zitten erin: River Kwai, Chiang Mai, Luang Prabang, 4000 islands, Angkor Wat, Hue/Hoi An, Ha Long Bay, Cameron Highlands & stranden.
http://www.opnaardehorizon.blogspot.com, mijn reisblog over 6 maanden Zuidoost-Azië
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Bedoel je nu dat je express 'last' van het regen seizoen wilt hebben? haha. Geniaal.

Je budget zit wel goed. Ik had zelf 5000 euro nodig voor 6 maanden, inclusief ALLES, (backpack, inentingen, vlucht, leven in azie, souvenirs, extra kosten bij het pinnen, skypetegoed enzovoorts) maar reisde dan wel samen met m'n vriend. Hostelovernachting is relatief goedkoper als je met zijn 2en reist namelijk. Maar wat mij betreft moet het zeker lukken.

Je route kan ook prima in 5 maanden. Ik heb hetzelfde gedaan + Sabah (borneo) en had 6 maanden nodig. Ik kan je mijn planning sturen als je wilt, kan je even kijken. Ik heb deze echter achteraf opgesteld, had van te voren geen gedetailleerde route in mijn hoofd. Stuur me maar een prive bericht als je interesse hebt. Ik heb wel wat minder plaatsen bezocht dan jij, maar bleef overal wel wat langer. In Chiang Mai bijvoorbeeld 10 dagen gebleven. Er is daar zoveel te doen, 3 dagen is zeker te kort. Heb bewust ook Pitsanulok en Sukothai over geslagen, want was na Ayutthaya en Bangkok een beetje 'tempelmoe' en wist dat ik in Chiang Mai ook een paar niet te missen tempels tegen zou komen.. ;) etc etc.

ik wil ook even opmerken dat je in je route geen rekening gehouden hebt met reisdagen. Veel routes zijn aardig lang en slokken echt wel een halve dag tot een dag op. Daarom denk ik ook dat je zeker wat dingen gaat skippen. Anders is het niet haalbaar.

PS: één van mijn hoogtepunten vond ik de Perhentian Islands. Die mis ik bij jou. Zeker heen gaan! :)

Veel plezier in ieder geval!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
TimmyG

Bericht door TimmyG »

Haha nee, liefst heb ik helemaal geen regenseizoen, maar als ik dan toch in die periode daar ben, dan maar Laos en Cambodja, waar het volgens mij zelfs mooier (groener) is tijdens die periode. Het regenseizoen zal dan niet eens een grote belemmering zijn. De reis 1 of 2 maanden uitstellen zou ook onhandig zijn, dan zit ik in Vietnam in de 'kou' (bovendien duurt het dan nog zo lang ;) ).

Nee heb niet echt rekening gehouden met reisdagen inderdaad, maar bij die 1-dags-plekken had ik in mijn hoofd dat je ergens in de middag aankomt, hostel zoekt, 'even' de locatie bekijkt, naar bed en de volgende dag weer doorreist. Of toch een extra dag blijft als de locatie bijzonder blijkt.

Ik zal ook eens kijken naar Oost-Maleisië. En je hebt bericht!
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Je gaat nu juist midden in het regenseizoen. Als je pech hebt kan het op veel plekken tot november flink regenen! Ook in Thailand en Vietnam. En voor Maleisie geldt dat het daar in onze winterwaanden niet de meest gunstige periode is.
Was trouwens zelf in januari in Vietnam, alleen sapa en hanoi waren koeler (lange broek en mouwen) maar vanaf Hue naar het zuiden alleen maar volop zon en hoge temperaturen gehad.

Maar ja, het regenseizoen kan ook erg mee vallen. ;P
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Eindelijk iemand die wel eerst zelf onderzoek doet. Ipv alleen "waar moet ik heen".

3 korte tips:
-Pai (Boven Chiang Mai) vond ik erg leuk
-http://wikitravel.org/en/Tha_Khaek < The Loop in Laos is een van mijn (en met mij vele anderen) hoogtepunten in Laos geweest.
-Battambang (in Cambodja) vond ik zelf niet geweldig.
TimmyG

Bericht door TimmyG »

Heb mijn kaart een beetje geupdated, met wat langere verblijftijden en wat zij-routes eruit gegooid (zijn nu punaises geworden). Ook de tips erin verwerkt.

Ik heb wel opeens wat nieuws bedacht. Als ik nou begin met de treinreis van Bangkok naar Vientiane (misschien Vang Vieng meenemen) en vervolgens naar Zuid-Laos ga en de route vervolg. Dan kom ik in uiteindelijk in Hanoi, ga ik naar Sapa en via Dien Bien Phu, Muang Khua, Muang Ngoi naar Luang Prabang. Van daar ga ik naar Noord-Laos of meteen richting Noord-Thailand. Vanaf Chiang Mai vlieg ik dan naar Singapore voor het zuidelijke deel.

Deze route zou qua regenseizoen 'beter' uitkomen, maar is wel wat omslachtiger denk ik. Ook doe ik dan twee keer Laos, is dat überhaupt mogelijk qua visa?
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Als je dan toch die richting uit gaat 'muang ngoi - muang khua - ... vind ik dat je ook zeker Phongsaly niet mag overslaan.
In de omgeving van Phongsaly kan je meerdaagse trekkings maken waar je overnacht bij de lokale bevolking. Speciaal is dat deze allemaal van een verschillende etnische minderheid komen en nog steeds in traditionele klederdracht gekleed zijn.
De groep heet Akha, verschillende minderheden zijn Mouchi, Loma, Eupa..... allemaal verschillende kledij, huizenbouw en gebruiken
TimmyG

Bericht door TimmyG »

Ha, na maaaaanden afstuderen heb ik toch eindelijk mijn ticket geboekt. Ik vertrek 28 augustus naar Kuala Lumpur en kom 3 maart weer terug. De planning is in de loop der maanden behoorlijk gewijzigd. Zo is Kuala Lumpur dus mijn uitvalsbasis geworden en niet Bangkok.
Eerst doe ik een klein rondje Maleisië richting de Perhentians (en ik ga naar Redang, iemand ervaring mee? Mijn broertje zit daar namelijk voor 2 maanden).
Vervolgens vlieg ik naar Chiang Mai, zak ik af naar Bangkok en vlieg ik van Bangkok naar Ho Chi Minh City. Van HCMC ga ik naar noord-Vietnam, over land via Sapa naar Laos en zak ik daar weer naar het zuiden richting Cambodja. In Cambodja vier ik Kerst met mijn familie (in Siem Reap), gaan we met de boot naar Battambang en vanaf daar ga ik Thailand weer in. Een maandje eiland-hoppen (Koh Chang - Koh Kut - Bangkok - Koh Chang (klein) - Koh Phayam - Khao Sok - Krabi - Koh Lanta - Koh Lipe lijkt me een leuk lijstje). Dan Maleisië richting Singapore. Niks ligt nog vast (behalve Siem Reap met Kerst), maar deze route zal ik gebruiken als leidraad.

Voor de laatste maand heb ik nog verschillende opties: Myanmar, Sumatra, Maleisië (Sabah) of de Filipijnen (of een combi). Op dit moment lijken me de Filipijnen heel tof, maar ik zal pas daar beslissen.
Plaats reactie