Tips voor Marokko
Re: gluten- en zuivelvrij mogelijk? kamelenmelk te koop?
Meenemen lijkt me niet echt haalbaar. Ik heb verder geen verstand van gluten en intoleranties, maar hopelijk kan ik je toch met mijn antwoord helpen. Over het algemeen krijg je bij ontbijt en bij maaltijden geen melk. Alleen (verse) munt thee met kilo's suiker. Naast te thee krijg je vaak pannekoeken, (stok)brood met een boter en jam schaaltje.
Er zijn geen supermarkten zoals je die bij ons kent, voornamelijk kleine kraampjes aan de straat waar je dezelfde dingen kunt kopen als in Nederland bij een kiosk (sowieso beperkt aanbod). Rijstewafels kan ik mij niet herinneren en verwacht ook niet dat ze die hebben?
Avond maaltijden bestaan vaak uit verse groente, couscous of rijst en kruiden .Sausjes e.d. krijg je weinig of ze zijn optioneel. Dus vrij basic eten wat op smaak gebracht wordt door kruiden.
Er zijn geen supermarkten zoals je die bij ons kent, voornamelijk kleine kraampjes aan de straat waar je dezelfde dingen kunt kopen als in Nederland bij een kiosk (sowieso beperkt aanbod). Rijstewafels kan ik mij niet herinneren en verwacht ook niet dat ze die hebben?
Avond maaltijden bestaan vaak uit verse groente, couscous of rijst en kruiden .Sausjes e.d. krijg je weinig of ze zijn optioneel. Dus vrij basic eten wat op smaak gebracht wordt door kruiden.
Dank je wel, Erik.
Meestal lukt het me wel om inderdaad alleen groente en vlees te bestellen in restaurants, ook in het buitenland. Ik dacht dat in Marokko veel stoofschotels werden gegeten en dan is het maar de vraag of er bindmiddele en/of room doorzit. Ik begrijp dat ik dit wel kan omzeilen. 't Zal wel goed komen dan.
Nog even verder doorzoeken of er kamelenmelk te koop is, dan kan ik kant en klare glutenvrije pap en muesli meenemen voor het ontbijt.
Meestal lukt het me wel om inderdaad alleen groente en vlees te bestellen in restaurants, ook in het buitenland. Ik dacht dat in Marokko veel stoofschotels werden gegeten en dan is het maar de vraag of er bindmiddele en/of room doorzit. Ik begrijp dat ik dit wel kan omzeilen. 't Zal wel goed komen dan.
Nog even verder doorzoeken of er kamelenmelk te koop is, dan kan ik kant en klare glutenvrije pap en muesli meenemen voor het ontbijt.
Of er in de stoofschotels bindmiddelen of room doorzit durf ik niet te zeggen. Wat je zou kunnen doen is leren of om je vragen / opmerkingen in het Frans te leren. Dat spreken ze namelijk allemaal en dan kun je het in ieder geval aangeven. Zou je opmerkingen ook zo eenvoudig mogelijk formuleren zoals "geen melk producten" o.i.d.
In sommige hotels kun je gemakkelijk je eigen ontbijt samen stellen, maar niet bij allemaal. Dat is dus iets dat je vooraf zou moeten bekijken.
In sommige hotels kun je gemakkelijk je eigen ontbijt samen stellen, maar niet bij allemaal. Dat is dus iets dat je vooraf zou moeten bekijken.
Ja, ik heb inderdaad al vertalingen in het frans en arabisch. Maar het was even de vraag of ik veel zelf zou moeten meenemen. Gaat wel lukken. 

- bolletjeom
- Reisexpert
Zuivel is voor baby's.
Zonder gekheid. In veel delen van de wereld drinken volwassene dit niet.
Ik heb een melkintolerantie dus geen alergie en heb in marokko geen problemen gehad. Ik heb kookcursussen gedaan daar en kook thuis ook wel marrokaans maar ben nog nooit zuivel tegen gekomen.
Ik zit me nu zelfs af te vragen of ik er wel eens een koe heb gezien.
Van gluten weet ik niets dus daar kan ik je niet mee helpen. Ben zelf wel een rijstwafel grootverbruiker maar heb ze niet gezien in marokko
Zonder gekheid. In veel delen van de wereld drinken volwassene dit niet.
Ik heb een melkintolerantie dus geen alergie en heb in marokko geen problemen gehad. Ik heb kookcursussen gedaan daar en kook thuis ook wel marrokaans maar ben nog nooit zuivel tegen gekomen.
Van gluten weet ik niets dus daar kan ik je niet mee helpen. Ben zelf wel een rijstwafel grootverbruiker maar heb ze niet gezien in marokko
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
In Casablanca zijn toetjes van melkproducten te krijgen. Ik hoopte die elders in het land te vinden, maar kwam van een koude kermis thuis....
Marokko is geen melkland.
Marokko is geen melkland.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Inderdaad melk is voor baby's. Zuivel hebben we ook helemaal niet nodig.bolletjeom schreef:Zuivel is voor baby's.
Ik heb kookcursussen gedaan daar en kook thuis ook wel marrokaans maar ben nog nooit zuivel tegen gekomen.
Hieruit concludeer ik, dat het niet te verwachten is dat er zuivel door het eten een zit. Scheelt al veel.
Als ik zuivel of soja gebruik ben ik binnen 1 a 2 uur nl. echt verschrikkelijk hondsmoe. Dat kan ik niet gebruiken tijdens onze trektocht. Maar ik wil er ook niet om thuis blijven.

En Jenny, jij had dus alles al goed afgestroopt.Dank je wel.
Terug van een weekje Marokko, het eten is prima verlopen. Ik had wel zelf veel rijstewafels, glutenvrije crackers en zuivelvrije boter (een pot kokosolie/boter) meegenomen voor het ontbijt i.v.m. mijn dieet. Verder was het altijd mogelijk om glutenvrij te eten, o.a. friet, rijst aardappelen, groente en vlees zonder sausjes. Of de tahin schalen waarin het eten wordt gemaakt en opgediend helemaal schoon zijn weet ik niet maar gelukkig heb ik een intolerantie voor gluten en geen allergie. Verder snappen ze in Marokko totaal niet wat glutenvrij eten is. Ik had wel een arabische en franse vertaling van de belangrijkste verboden granen enzo. Rijstewafels waren soms wel te koop in een supermarkt maar er zat dan ook weer tarwe door.
Kamelenmelk was helaas slechts op 1 plaats onderweg te koop. De kamelen zijn er grotendeels alleen voor de toeristen.
Mooie test geweest, nu op naar Zuid Afrika ik durf het wel aan.
Bolletje com, er zijn veel koeien in Marokko maar die staan allemaal op stal.
Kamelenmelk was helaas slechts op 1 plaats onderweg te koop. De kamelen zijn er grotendeels alleen voor de toeristen.
Mooie test geweest, nu op naar Zuid Afrika ik durf het wel aan.
Bolletje com, er zijn veel koeien in Marokko maar die staan allemaal op stal.
Dank voor de terugkoppeling! Zullen reizigers na jou die met eenzelfde vragen zitten, waarderen 

-
Temperatuur Marrakech december
Hoi,
In december gaan wij naar Marrakech, nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met de temperatuur in Marrakech in de kerst periode.
Ik lees namelijk veel verschillenden dingen. Misschien kunnen jullie mij duidelijkheid geven.
En misschien hebben jullie nog tips om te zien of te doen.
Alvast bedankt.
Gr Jean-Paul
In december gaan wij naar Marrakech, nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met de temperatuur in Marrakech in de kerst periode.
Ik lees namelijk veel verschillenden dingen. Misschien kunnen jullie mij duidelijkheid geven.
En misschien hebben jullie nog tips om te zien of te doen.
Alvast bedankt.
Gr Jean-Paul
Re: Temperatuur Marrakech december
Ik was er een paar jaar geleden met kerst. Overdag was het toen lekker warm (een t-shirt was net te koud, maar een dun shirt met lange mouwen was perfect) maar 's avonds koelt het er af.
De meeste accommodatie heeft geen verwarming, en ik vond het in de kamer soms net te koud voor het slapen gaan. Er zijn overigens wel voldoende dekens.
Controleer ook even of er warm water is.
De meeste accommodatie heeft geen verwarming, en ik vond het in de kamer soms net te koud voor het slapen gaan. Er zijn overigens wel voldoende dekens.
Controleer ook even of er warm water is.
-
Qreply
Hoi Jenny,
Bedankt voor je reactie, dat ga ik gelijk even doen.
Gr Jean-Paul
Bedankt voor je reactie, dat ga ik gelijk even doen.
Gr Jean-Paul
-
Re: Temperatuur Marrakech december
Hoi Jenny,
Bedankt voor je reactie, dan neem ik in ieder geval geen T-shirts mee met korte mouwen. Ik ga gelijk even checken of er warm water aanwezig is.
Bedankt,.
Gr Jean-Paul
Bedankt voor je reactie, dan neem ik in ieder geval geen T-shirts mee met korte mouwen. Ik ga gelijk even checken of er warm water aanwezig is.
Bedankt,.
Gr Jean-Paul
kleding marokko
hallo ik ga over 2 weken samen met mijn vriendin naar marokko te backpacken.
nu hebben we verschillende meningen over welke kleding geschikt zou zijn voor de marokkaanse cultuur.
dus vraag ik me af hoe moet ik me gepast kleden als man en als vrouw.
En mocht het waar zijn dat we continu bedekt zouden moeten rond lopen is dit dat overal het geval. of zijn er uitzonderingen.
alvast bedankt voor eventuele reacties.
mvg mathijs en rianne
nu hebben we verschillende meningen over welke kleding geschikt zou zijn voor de marokkaanse cultuur.
dus vraag ik me af hoe moet ik me gepast kleden als man en als vrouw.
En mocht het waar zijn dat we continu bedekt zouden moeten rond lopen is dit dat overal het geval. of zijn er uitzonderingen.
alvast bedankt voor eventuele reacties.
mvg mathijs en rianne
Re: kleding marokko
Ik zou m'n schouders en knieën altijd bedenkt houden als vrouw. Dus geen hemdjes. Meestal kies ik voor een driekwartbroek. Je kan evt. een sjaaltje meenemen voor als je een moskee ingaat wat je kan inzetten als hoofddoek. In een moskee trok ik meestal Eem dunne bloes met lange mouwen over m'n t-shirt aan.
Marokkaanse mannen zullen niet in korte broek lopen. Ik zou zeker een lange broek aandoen als je een moskee ingaat.
Omdat het s avonds best af kan koelen, is het sowieso fijn om met laagjes te werken.
Marokkaanse mannen zullen niet in korte broek lopen. Ik zou zeker een lange broek aandoen als je een moskee ingaat.
Omdat het s avonds best af kan koelen, is het sowieso fijn om met laagjes te werken.