Te laat met aanpassen annuleringsverzekering

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Plaats reactie
Angela82
Reisexpert

Te laat met aanpassen annuleringsverzekering

Bericht door Angela82 »

HoiHoi,

ik heb me te laat gerealiseerd dat mijn annuleringsbedrag te laag is bij mijn (doorlopende) annuleringsverzekering. Dat moet gebeuren binnen 14 dagen na boeking en ik heb er totaal niet bij nagedacht om het bedrag aan te passen 8)7 .

Is er een andere mogelijkheid om dat op te vangen?
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: Te laat met aanpassen annuleringsverzekering

Bericht door WizardOfOss »

Ik zou die vraag toch even bij de verzekeraar of je adviseur neerleggen, hoe goedbedoeld adviezen hier op deze site ook zijn, dit blijft altijd lastige materie.

Maar om toch even in de rol van adviseur te kruipen: de vraag is overigens of het überhaupt lonend is om de volledige reissom te verzekeren. Naar mijn mening moet je eigenlijk alleen risico's verzekeren die je niet zelf kan/wil dragen. Dat kan dus ook inhouden dat je maar een deel van de reissom verzekerd, en in geval van annulering dus zelf voor het restant opdraait. De premie voor zo'n verzekering is over het algemeen bepaald niet misselijk, en de voorwaarden waaronder je er aanspraak op kan maken erg strikt.

Zelf heb ik ook slechts een doorlopende annuleringsverzekering tot maximaal €1500, en dat ook alleen maar omdat dit een goedkope toevoeging op m'n reisverzekering was. Mocht ik een duurdere reis binnen de voorwaarden van de verzekering moeten annuleren zal ik dus het bedrag boven die €1500 dus kwijt zijn. Vervelend uiteraard, maar niet onoverkomelijk.

Bedenk overigens ook dat je in geval van annulering niet altijd aan alle kosten vast zit. Bij een pakketreis is dat meestal wel het geval, maar als je zelf een losse vlucht en hotels hebt geboekt is het een ander verhaal. De ticketprijs ben je normaal gesproken kwijt (voor flexibele tickets betaal je meestal fors meer), maar de luchthavenbelasting kan je wel altijd terugvragen, dat gaat toch vaak om een fors bedrag. En hotels kan je meestal ook annuleren, al kunnen daar soms wel kosten aan verbonden zijn. De schade in geval van annulering valt dan een stuk lager uit dan de totale kosten van de reis.
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Bedankt voor je reactie.

Ik heb het al gecheckt bij mijn verzekeraar en zij kunnen helaas niks doen.
Mijn annuleringsverzekering gaat tot € 800,-. Ik heb een losse vlucht geboekt en de georganiseerde reis is ook los geboekt. Mocht de reis om wat voor reden niet door kunnen gaan, zou ik een redelijk verlies hebben.
Als het met instabiliteit van de landen te maken heeft (Oezbekistan en Kirgizië), dan neem ik aan dat ik de reis terugkrijg van de organisatie, omdat zij degene zullen zijn die het annuleren.

Ah well, tot nu toe heb ik 'm maar één keer nodig gehad, laten we dat vooral zo houden :)
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Angela82 schreef:Bedankt voor je reactie.

Ik heb het al gecheckt bij mijn verzekeraar en zij kunnen helaas niks doen.
Mijn annuleringsverzekering gaat tot € 800,-. Ik heb een losse vlucht geboekt en de georganiseerde reis is ook los geboekt. Mocht de reis om wat voor reden niet door kunnen gaan, zou ik een redelijk verlies hebben.
Als het met instabiliteit van de landen te maken heeft (Oezbekistan en Kirgizië), dan neem ik aan dat ik de reis terugkrijg van de organisatie, omdat zij degene zullen zijn die het annuleren.

Ah well, tot nu toe heb ik 'm maar één keer nodig gehad, laten we dat vooral zo houden :)
"Mocht de reis om wat voor reden niet door kunnen gaan, zou ik een redelijk verlies hebben. "

Ligt er helemaal aan wie annuleert en waarom.
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Ik doelde op als ik zelf de reis zou moeten annuleren. Dan zijn de kosten voor mijzelf.

Ah well, ik heb één keer een reis halverwege moeten afbreken i.v.m. een sterfgeval. Verder zijn alle reizen prima verlopen, dus waarom nu niet :)
Plaats reactie