4x4 Selfdrive Oeganda, Okt.-Nov. 2013
4x4 Selfdrive Oeganda, Okt.-Nov. 2013
Het Afrika virus heeft weer toegeslagen en we hebben al de vliegtickets voor Oeganda gekocht.
We vliegen zaterdag 26 oktober 2013 naar Entebbe en komen 27 november 2013 weer terug.
Het wordt een selfdrive safari met een 4x4. We hebben al een Toyota Hilux Surf gereserveerd voor de hele periode bij Alpha rent-a-car Uganda.
We hebben een programma gemaakt om eens te kijken wat we zoal willen gaan doen.
Dit is ook om uit te zoeken wanneer we in het Bwindi NP zouden zijn om vooraf de permits te kunnen bespreken.
26 th of october 2013 flight Amsterdam Entebbe
27th of october arrival – get our car from the rental company – sleeping Kampala
28 th of october 9 hours trip from kampala to Kitgum (see also the rhino’s)
29th of october 4 hours trip from Kitgum to Kidepo NP
30th of october Kidepo NP (1)
31th of october Kidepo NP (2)
1th of november Kidepo NP (3)
2th of november 4 hours trip from Kidepo NP to Kitgum
3th of november 7 hours trip from Kitgum to Murchinson falls NP
4th of november Murchinson falls NP (1) nile trip to falls
5th of november Murchinson Falls NP (2) nile trip to delta
6th of november Murchinson Falls NP (3)
7th of november Murchinson Falls NP BUDANGO FOREST (chimps habituation full day) (4)
8th of november Trip from Murch. Falls to Kibale NP
9th of november Kibale NP (1) Visit swamp
10th of november Kibale NP (2) CHimp habituation full day
11th of november Kibale NP (3)
12th of november trip from Kibale NP to Queen El. NP
13th of november Queen El. NP (1)
14th of november Queen El.NP (2)
15th of november Queen El.NP (3) Ishasa
16th of november Queen El.NP (4) Ishasa
17th of november trip from Ishasa to Buhoma (bwindi) 2hours
18th of november Bwindi NP (1) Batwa pygmee walk
19th of november Bwindi NP (2) FIRST GORILLA TREKKING Rushegura group?
20th of november Bwindi NP (3)
21th of november Bwindi NP (4) SECOND GORILLA TREKKING Hbinyanja group?
22th of november trip from Buhoma to Kisoro
23th of november Mgahinga NP (1) Golden monkey trekking
24th of november trip from Kisoro to Mburo NP
25th of november Mburo NP (1)
26th of november trip from Mburo NP to Kampala, returning the car to the carcompany
27th of novmeber flight Entebbe- Amsterdam
We gaan eerst nog naar India voor bijna 3 weken (16 maart-3 april). Daar zijn we nu nog met de voorbereidingen bezig.
Dus daar gaat nu nog de meeste energie in zitten.
We vliegen zaterdag 26 oktober 2013 naar Entebbe en komen 27 november 2013 weer terug.
Het wordt een selfdrive safari met een 4x4. We hebben al een Toyota Hilux Surf gereserveerd voor de hele periode bij Alpha rent-a-car Uganda.
We hebben een programma gemaakt om eens te kijken wat we zoal willen gaan doen.
Dit is ook om uit te zoeken wanneer we in het Bwindi NP zouden zijn om vooraf de permits te kunnen bespreken.
26 th of october 2013 flight Amsterdam Entebbe
27th of october arrival – get our car from the rental company – sleeping Kampala
28 th of october 9 hours trip from kampala to Kitgum (see also the rhino’s)
29th of october 4 hours trip from Kitgum to Kidepo NP
30th of october Kidepo NP (1)
31th of october Kidepo NP (2)
1th of november Kidepo NP (3)
2th of november 4 hours trip from Kidepo NP to Kitgum
3th of november 7 hours trip from Kitgum to Murchinson falls NP
4th of november Murchinson falls NP (1) nile trip to falls
5th of november Murchinson Falls NP (2) nile trip to delta
6th of november Murchinson Falls NP (3)
7th of november Murchinson Falls NP BUDANGO FOREST (chimps habituation full day) (4)
8th of november Trip from Murch. Falls to Kibale NP
9th of november Kibale NP (1) Visit swamp
10th of november Kibale NP (2) CHimp habituation full day
11th of november Kibale NP (3)
12th of november trip from Kibale NP to Queen El. NP
13th of november Queen El. NP (1)
14th of november Queen El.NP (2)
15th of november Queen El.NP (3) Ishasa
16th of november Queen El.NP (4) Ishasa
17th of november trip from Ishasa to Buhoma (bwindi) 2hours
18th of november Bwindi NP (1) Batwa pygmee walk
19th of november Bwindi NP (2) FIRST GORILLA TREKKING Rushegura group?
20th of november Bwindi NP (3)
21th of november Bwindi NP (4) SECOND GORILLA TREKKING Hbinyanja group?
22th of november trip from Buhoma to Kisoro
23th of november Mgahinga NP (1) Golden monkey trekking
24th of november trip from Kisoro to Mburo NP
25th of november Mburo NP (1)
26th of november trip from Mburo NP to Kampala, returning the car to the carcompany
27th of novmeber flight Entebbe- Amsterdam
We gaan eerst nog naar India voor bijna 3 weken (16 maart-3 april). Daar zijn we nu nog met de voorbereidingen bezig.
Dus daar gaat nu nog de meeste energie in zitten.
Mijn foto's en tribal-art:http://peter.international
Re: 4x4 Selfdrive Oeganda, Okt.-Nov. 2013
Ik zie dat ik per ongeluk het bericht 2 maal had geplaatst. Dit berichtje mag dus verwijderd worden.
Boeiende reis. Ik hoop daar ook ooit te geraken als de kinderen eens het huis uit zijn.
Hou je ons op de hoogte hoe het is geweest?
Grtz, Manuel.
Hou je ons op de hoogte hoe het is geweest?
Grtz, Manuel.
Ik ben ook heel benieuwd naar je ervaringen. Wij willen dit vermoedelijk volgend jaar ook gaan doen (dit jaar eerst China). Ga je van deze vakantie een reisverslag maken? Zo ja dan kijk ik daar nu al naar uit. 

We maken eigenlijk alleen maar een reisverslag in de vorm van een videofilm. Tevens een heleboel foto's. Op schrift zetten we niets. We zijn altijd zo druk bezig dat we daar geen tijd (en zin) voor hebben.Maaike T schreef:Ik ben ook heel benieuwd naar je ervaringen. Wij willen dit vermoedelijk volgend jaar ook gaan doen (dit jaar eerst China). Ga je van deze vakantie een reisverslag maken? Zo ja dan kijk ik daar nu al naar uit.
Jammer, maar ik kan het me wel voorstellen. Ik zou er ook geen puf meer in hebben. Bovendien moet je ook een beetje kunnen schrijven. Bij onze reizen houdt manlief altijd elke avond een dagboekje bij. Thuis werken we het dan uit.
-
Qreply
Beste Tentec,
Ik heb een paar vragen, maar begrijp dat je die pas zult beantwoorden na je India trip.
Allereerst ziet de reis er professioneel uit heb je daar hulp bij gekregen of zelf helemaal uitgezocht? Met name moet er gereserveerd worden in de NP-en? En is het mogelijk om met een soort bush camper te reizen dus slapen in je auto? Kan je de grens over naar Rwanda?
Waar ik benieuwd naar ben is het budget, zelf heb ik zo’n 30 dagen in Zuid-Afrika en Botswana met bush camper gereisd en was ongeveer 8000 euro kwijt, moet ik aan zo’n zelfde bedrag denken?
Als je antwoord kan dat ook via de mail tvkouteren@hotmail.com ik hoop wat van je te horen.
Fijne vakantie(s) alvast.
Ton van Kouteren
Ik heb een paar vragen, maar begrijp dat je die pas zult beantwoorden na je India trip.
Allereerst ziet de reis er professioneel uit heb je daar hulp bij gekregen of zelf helemaal uitgezocht? Met name moet er gereserveerd worden in de NP-en? En is het mogelijk om met een soort bush camper te reizen dus slapen in je auto? Kan je de grens over naar Rwanda?
Waar ik benieuwd naar ben is het budget, zelf heb ik zo’n 30 dagen in Zuid-Afrika en Botswana met bush camper gereisd en was ongeveer 8000 euro kwijt, moet ik aan zo’n zelfde bedrag denken?
Als je antwoord kan dat ook via de mail tvkouteren@hotmail.com ik hoop wat van je te horen.
Fijne vakantie(s) alvast.
Ton van Kouteren
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Qreply
8000 euro?!?! Is dit een typfout of moet ik zuid-afrika maar uit mijn hoofd zetten?TonVanKouteren schreef: Waar ik benieuwd naar ben is het budget, zelf heb ik zo’n 30 dagen in Zuid-Afrika en Botswana met bush camper gereisd en was ongeveer 8000 euro kwijt, moet ik aan zo’n zelfde bedrag denken?

Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.
Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Reisagenda '15:
-
Het zal best goedkoper kunnen maar hieronder wat uitleg.
Wij waren voor 30 dagen Bush camper, vliegreis Johannesburg, 15 dagen Okavango delta, entree en kampplaats, 4 dagen Kalahari dessert, entree en kampplaats en 6 dagen Krugerpark entree en kampplaats. Al zo’n 5400 euro kwijt. Dan komt er diesel bij (als je in de Okavango low 4*4 rijdt dan verbruikt je 1 op 4!) eten, drinken en andere dingetjes al met al 7500 euro.
Er zal ongetwijfeld op dat laatste bespaard kunnen worden maar die 5400 die staat als je met een Bush camper reist vast.
Wij waren voor 30 dagen Bush camper, vliegreis Johannesburg, 15 dagen Okavango delta, entree en kampplaats, 4 dagen Kalahari dessert, entree en kampplaats en 6 dagen Krugerpark entree en kampplaats. Al zo’n 5400 euro kwijt. Dan komt er diesel bij (als je in de Okavango low 4*4 rijdt dan verbruikt je 1 op 4!) eten, drinken en andere dingetjes al met al 7500 euro.
Er zal ongetwijfeld op dat laatste bespaard kunnen worden maar die 5400 die staat als je met een Bush camper reist vast.
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Die camper en het lange verblijf in de NP's verklaart inderdaad een hoop.
Jammer dat sommige landen zo prijzig zijn. Met 8000 euro kan ik een jaar in Azie verblijven: dan is de keuze snel gemaakt! Maarja.. je wilt wel eens iets anders...
Jammer dat sommige landen zo prijzig zijn. Met 8000 euro kan ik een jaar in Azie verblijven: dan is de keuze snel gemaakt! Maarja.. je wilt wel eens iets anders...
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.
Reisagenda '15:
Reisagenda '15:
Aanstaande zaterdag is het zo ver. We vertrekken naar Uganda en hebben de route nog wat aangepast. We hebben nu een 4x4 Toyota Landcruiser 3.5 diesel met roofhatch (omhoog uitklapbaar dak) voor 30 dagen van Alpha rent-a-car. Tot nu toe een prima ervaring met dit bedrijf en ik heb het vertrouwen dat het zo blijft. We huren ook een koelkastje, 2 stoeltjes en tafel. Verder 3 jerrycans extra diesel, een schep, compressor om bandenspanning te verhogen (na verlaging bij zandpaden). Verder gaan we niet kamperen met eigen tent. We slapen wel een aantal keren bij locale guesthouses van de plaatselijke communities.
We gaan zo'n 29 gamedrives maken (1 ochtend en 1 middag, hoewel we soms hele dag in het park blijven), daarnaast 2 maal een gorillatracking, 1 keer een dagtrip naar de Golden Monkey's en hele lange dag met de chimpansees in Kibale: de chimps habituation experience. Daarbij volgen we de chimpansees van het wakker worden tot het weer gaan slapen.
Ook doen we nog een nachtwandeling in hetzelfde bos om de nachtdieren te kunnen zien.
Bij Ziwa Rhino Sanctuary gaan we niet de gecultiveerde rhino's bekijken omdat ons dat te onnatuurlijk lijkt. Het is meer een dierentuinachtig iets. Wel gaan we daar met een kano vroeg in de ochtend op zoek naar de schoenbekooievaar.
Wat ook heel bijzonder is, is het feit dat we precies op de juiste plek zitten op de juiste datum voor een spectaculaire totale zonsverduistering! We hebben niet eens de route hoeven aanpassen. Wel heb ik de beste locatie in de buurt gezocht met het beste zicht op de zon. Die staat tijdens de zonsverduistering al erg laag omdat het later pas in de middag is.
Ik heb meteen een waarschuwing voor mensen die ook zelf willen gaan plannen: heb ontzettend veel geduld met het UWA waar de tickets voor de Gorillatracking geregeld moet worden. Het heeft maanden geduurd voordat ik het voor elkaar had om de tickets geboekt te krijgen. Ze reageren gewoon niet! Ik heb op het laatst maar de directeur gemaild om via hem het geheel op gang te krijgen. Daardoor is het alsnog gelukt. Ze lezen gewoon ook niet de mail goed. Als je vragen stelt antwoorden ze alleen waarop ze zin hebben of ze snappen de vraag niet. Dus: begin op tijd met de planning. Wij hebben nu wel de discountpermits kunnen bemachtigen van US$350 pp ipv de US$500 pp ivm november discount. De prijzen zullen hoger worden voor 2014, zeggen ze. Dus zijn wij in ieder geval op tijd gegaan. We gaan nu 2 maal de gorilla's bezoeken omdat we toch discount hadden. Het is dan wel totaal US$700 pp, maar dan hebben we ook 2 maal de kans ze goed te zien.
Dit wordt onze route: (in het Engels omdat ik hem naar de autoverhuurder heb gestuurd)
26 october start, arrival at morning 27 oct. Sleep short in Entebbe backpackers, after that collecting the car at 11 o’clock
27 october 1 night Red Chili Kampala
28 october 1 night Ziwa Rhino Sanctuary, Canoe trip
29 october 1night kitgum
30 october 3 nights Apoka Hostal Kidepo NP
31 october Kidepo NP
1 november Kidepo NP
2 november 1 night Gulu
3 november 1 night fort murchinson, seeing the total sun eclipse!
4 november 3 nights Red Chili Restcamp, Murchison NP
5 november Murchison NP
6 november Murchison NP
7 november 1 night Boomu
8 november 3 nights Tinka’s homestay Bigodi,
9 november Bigodi wetlands walk, crater lakes
10 november Kibale NP chimps hibatuation experience (full day)
11 november 2 nights Mweya Hostel QENP (= Queen Elizabeth NP)
12 november QENP
13 november 1 night QE Bush lodge QENP
14 november 1 night Byoona amagara, Bunyoni lake
15 november 2 nights Amajambere, Batwa village and cave, Golden monkey experience
16 november ,,
17 november 1 night Lake mutanda
18 november 1 night Nkuringo Gorillacamp, FIRST Gorilla trip Nkuringo group
19 november 1 night Nshongi camp
20 november 1 night Buhoma community SECOND Gorilla trip Hbinyanja group
21 november 3 nights @ the river, Ishasha QENP
22 november QENP
23 november QENP
24 november 1 night Mweya Hostel QENP
25 november 1 night QE Bush camp QENP
26 november 1 night Entebbe backpackers
27 november in the night flight home
Nu nog de laatste voorbereidingen doen zoals de kleding impregneren met Permethrin tegen de tse-tse vliegen die op sommige plekken nogal vervelend zouden kunnen zijn. Die heb ik trouwens uit Amerika over laten komen. Is hier in Nederland niet te koop.
We gaan zo'n 29 gamedrives maken (1 ochtend en 1 middag, hoewel we soms hele dag in het park blijven), daarnaast 2 maal een gorillatracking, 1 keer een dagtrip naar de Golden Monkey's en hele lange dag met de chimpansees in Kibale: de chimps habituation experience. Daarbij volgen we de chimpansees van het wakker worden tot het weer gaan slapen.
Ook doen we nog een nachtwandeling in hetzelfde bos om de nachtdieren te kunnen zien.
Bij Ziwa Rhino Sanctuary gaan we niet de gecultiveerde rhino's bekijken omdat ons dat te onnatuurlijk lijkt. Het is meer een dierentuinachtig iets. Wel gaan we daar met een kano vroeg in de ochtend op zoek naar de schoenbekooievaar.
Wat ook heel bijzonder is, is het feit dat we precies op de juiste plek zitten op de juiste datum voor een spectaculaire totale zonsverduistering! We hebben niet eens de route hoeven aanpassen. Wel heb ik de beste locatie in de buurt gezocht met het beste zicht op de zon. Die staat tijdens de zonsverduistering al erg laag omdat het later pas in de middag is.
Ik heb meteen een waarschuwing voor mensen die ook zelf willen gaan plannen: heb ontzettend veel geduld met het UWA waar de tickets voor de Gorillatracking geregeld moet worden. Het heeft maanden geduurd voordat ik het voor elkaar had om de tickets geboekt te krijgen. Ze reageren gewoon niet! Ik heb op het laatst maar de directeur gemaild om via hem het geheel op gang te krijgen. Daardoor is het alsnog gelukt. Ze lezen gewoon ook niet de mail goed. Als je vragen stelt antwoorden ze alleen waarop ze zin hebben of ze snappen de vraag niet. Dus: begin op tijd met de planning. Wij hebben nu wel de discountpermits kunnen bemachtigen van US$350 pp ipv de US$500 pp ivm november discount. De prijzen zullen hoger worden voor 2014, zeggen ze. Dus zijn wij in ieder geval op tijd gegaan. We gaan nu 2 maal de gorilla's bezoeken omdat we toch discount hadden. Het is dan wel totaal US$700 pp, maar dan hebben we ook 2 maal de kans ze goed te zien.
Dit wordt onze route: (in het Engels omdat ik hem naar de autoverhuurder heb gestuurd)
26 october start, arrival at morning 27 oct. Sleep short in Entebbe backpackers, after that collecting the car at 11 o’clock
27 october 1 night Red Chili Kampala
28 october 1 night Ziwa Rhino Sanctuary, Canoe trip
29 october 1night kitgum
30 october 3 nights Apoka Hostal Kidepo NP
31 october Kidepo NP
1 november Kidepo NP
2 november 1 night Gulu
3 november 1 night fort murchinson, seeing the total sun eclipse!
4 november 3 nights Red Chili Restcamp, Murchison NP
5 november Murchison NP
6 november Murchison NP
7 november 1 night Boomu
8 november 3 nights Tinka’s homestay Bigodi,
9 november Bigodi wetlands walk, crater lakes
10 november Kibale NP chimps hibatuation experience (full day)
11 november 2 nights Mweya Hostel QENP (= Queen Elizabeth NP)
12 november QENP
13 november 1 night QE Bush lodge QENP
14 november 1 night Byoona amagara, Bunyoni lake
15 november 2 nights Amajambere, Batwa village and cave, Golden monkey experience
16 november ,,
17 november 1 night Lake mutanda
18 november 1 night Nkuringo Gorillacamp, FIRST Gorilla trip Nkuringo group
19 november 1 night Nshongi camp
20 november 1 night Buhoma community SECOND Gorilla trip Hbinyanja group
21 november 3 nights @ the river, Ishasha QENP
22 november QENP
23 november QENP
24 november 1 night Mweya Hostel QENP
25 november 1 night QE Bush camp QENP
26 november 1 night Entebbe backpackers
27 november in the night flight home
Nu nog de laatste voorbereidingen doen zoals de kleding impregneren met Permethrin tegen de tse-tse vliegen die op sommige plekken nogal vervelend zouden kunnen zijn. Die heb ik trouwens uit Amerika over laten komen. Is hier in Nederland niet te koop.
Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie het hebben gehad, laat je nog weten hoe het is geweest? Ook erg benieuwd naar de Gorilla-trek in Bwindi (die ook bij ons op het programma staat). Zelf terplekke wat geregeld met de gids en eigen overnachting of hebben jullie een tour geboekt?
Oja, heb je zelf invloed op de groep gorilla's waarvoor je een permit krijgt of is het gewoon afwachten? Wij hebben wel een voorkeur namelijk, maar weet niet of je dat kunt aangeven bij het aanvragen? Thanks!
Oja, heb je zelf invloed op de groep gorilla's waarvoor je een permit krijgt of is het gewoon afwachten? Wij hebben wel een voorkeur namelijk, maar weet niet of je dat kunt aangeven bij het aanvragen? Thanks!