Verschil van mening met reisgenootje
Verschil van mening met reisgenootje
Hallo allemaal,
Sinds 2 weken ben ik samen met een vriend van mij aan het reizen door maleisië.vanaf maandag zullen we verblijven op langkawi en dan nog het weekend op penang. Nu geeft mijn reisgenootje zojuist aan dat hij op langkawi graag in een dorm wil gaan slapen omdat hij dan sneller contacten heeft met anderen... ikzelf heb liever iets prive, badkamer delenvind ik niet erg maar omdat ik een lichte slaper ben is een dorm geen optie...
Dit heb ik dus ook aangegeven bij hem maar hij lijkt zijn eigen plan te gaan trekken... hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Sinds 2 weken ben ik samen met een vriend van mij aan het reizen door maleisië.vanaf maandag zullen we verblijven op langkawi en dan nog het weekend op penang. Nu geeft mijn reisgenootje zojuist aan dat hij op langkawi graag in een dorm wil gaan slapen omdat hij dan sneller contacten heeft met anderen... ikzelf heb liever iets prive, badkamer delenvind ik niet erg maar omdat ik een lichte slaper ben is een dorm geen optie...
Dit heb ik dus ook aangegeven bij hem maar hij lijkt zijn eigen plan te gaan trekken... hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Re: reisgenootje
Is het een reisgenoot die je al kent uit Nederland, of iemand die je onderweg hebt leren kennen? Met iemand die al lang een vriend is moet je over zoiets als dit geen ruzie maken, maar tot een oplossing komen 
Je zou voor kunnen stellen om eens een nachtje in een dorm als proef te slapen. Laat zien dat je het wilt proberen. Mijn ervaring is dat het soms echt meevalt hoe weinig last je van anderen hebt. Zeker wanneer niet alle bedden bezet zijn. Uiteraard moet je dan geen party-hostel selecteren.
Mijn ervaring is trouwens niet dat je in een dorm makkelijker mensen leert kennen. (Ik heb in Azië nooit in een dorm geslapen, wel in Duitsland, Engeland, Zuid-Afrika enz.) Je maakt soms wel even een praatje, maar dat kan ook in de gemeenschappelijke keuken of tuin, in een bus, restaurant (ontbijt!) of tijdens een tourtje. Kijkend naar m'n eigen reizen dan heb ik juist tijdens bus- en treinreizen de meeste mensen leren kennen. Mensen met wie ik soms een aantal dagen of zelf nog langer mee samen reisde. (In een dorm slaap je alleen, je gaat niet socializen in een ruimte waar anderen nog/al slapen.)
Ik raad je dan ook aan als je mensen wil leren kennen om een hostel uit te zoeken met een gezamenlijke ruimte, liefst inclusief ontbijt.
Verder weet ik natuurlijk je budget niet, maar je kan voor jezelf hoe dan ook een single room boeken als je er met je reisgenoot niet uit komt. Je moet niet je vakantie verpesten.

Je zou voor kunnen stellen om eens een nachtje in een dorm als proef te slapen. Laat zien dat je het wilt proberen. Mijn ervaring is dat het soms echt meevalt hoe weinig last je van anderen hebt. Zeker wanneer niet alle bedden bezet zijn. Uiteraard moet je dan geen party-hostel selecteren.
Mijn ervaring is trouwens niet dat je in een dorm makkelijker mensen leert kennen. (Ik heb in Azië nooit in een dorm geslapen, wel in Duitsland, Engeland, Zuid-Afrika enz.) Je maakt soms wel even een praatje, maar dat kan ook in de gemeenschappelijke keuken of tuin, in een bus, restaurant (ontbijt!) of tijdens een tourtje. Kijkend naar m'n eigen reizen dan heb ik juist tijdens bus- en treinreizen de meeste mensen leren kennen. Mensen met wie ik soms een aantal dagen of zelf nog langer mee samen reisde. (In een dorm slaap je alleen, je gaat niet socializen in een ruimte waar anderen nog/al slapen.)
Ik raad je dan ook aan als je mensen wil leren kennen om een hostel uit te zoeken met een gezamenlijke ruimte, liefst inclusief ontbijt.
Verder weet ik natuurlijk je budget niet, maar je kan voor jezelf hoe dan ook een single room boeken als je er met je reisgenoot niet uit komt. Je moet niet je vakantie verpesten.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
-
- Reisexpert
Voor mij is het erg belangrijk, wanneer ik samen met iemand reis, dat ik kan doen wat voor mij goed voelt/belangrijk is zonder die ander daarmee te belasten die waarschijnlijk dezelfde wens heeft.
Ik zou dus voor die paar nachtjes een eigen kamer nemen (er zijn ook veel hostels met zowel dorms als privékamers) en m'n vriend in de dorm laten slapen.
Je hoeft toch niet álles samen te doen? Ieder z'n eigen voorkeuren (vind ik).
Dat geldt (voor mij) overigens ook voor het dingen bezichtigen. Je hebt nu eenmaal niet altijd zin in dezelfde dingen...
Ik zou dus voor die paar nachtjes een eigen kamer nemen (er zijn ook veel hostels met zowel dorms als privékamers) en m'n vriend in de dorm laten slapen.
Je hoeft toch niet álles samen te doen? Ieder z'n eigen voorkeuren (vind ik).
Dat geldt (voor mij) overigens ook voor het dingen bezichtigen. Je hebt nu eenmaal niet altijd zin in dezelfde dingen...
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl
bedankt voor jullie reacties. Ik denk er idd over om de dorm te proberen, wie weet is het niet druk en valt alles mee. Ik had wel in gedachten mijn laatste dagen voor ik naar huis ga wat lluxer te verblijven en dat wil ik nog steeds dus zal t nog s in de groep gooien 
Ik ken hem al vanuit nederland maar het is de eerste keer dat we samen reizen. Hij was al in KL toen ik kwam. Ik ga de 29e naar huis en hij gaat dan naar thailand toe.

Ik ken hem al vanuit nederland maar het is de eerste keer dat we samen reizen. Hij was al in KL toen ik kwam. Ik ga de 29e naar huis en hij gaat dan naar thailand toe.
Re: Verschil van mening met reisgenootje
Een goed reisgenootje is inderdaad heel erg fijn, dus ook ik zou aanraden om te kijken tot welke oplossing je kunt komen. Wanneer je net als wat de dames voorstellen in een dorm blijft slapen kun je ook oordopjes gebruiken om minder snel "last" te hebben van geluid. Dit zijn vaak de dingen waar je wakker van kunt worden. Je kunt ook proberen om eerst wat kleinere dorm rooms uit te proberen waar je met b.v. 4 man op een kamer ligt (als deze beschikbaar zijn). Door dorms af te wisselen met privé kamers kun je beide dat krijgen wat je graag wilt (mocht het geen optie zijn om ieder je eigen weg te gaan).
Puur uit nieuwsgierigheid ben ik ook wel benieuwd waarom hij de behoefte heeft om nieuwe mensen te ontmoeten?Is dat omdat hij bang is straks alleen verder te moeten of om andere redenen?
Mocht het allemaal niet werken (worst case) dan zou ik er in ieder geval voor zorgen dat je zo goed mogelijk uitelkaar gaat. Zonder een ruzie of zonder dat je een slecht gevoel overhoud aan je vakantie. Wie weet is het alleen reizen voor een paar dagen een mooie uitdaging om te kijken of het je bevalt?
Puur uit nieuwsgierigheid ben ik ook wel benieuwd waarom hij de behoefte heeft om nieuwe mensen te ontmoeten?Is dat omdat hij bang is straks alleen verder te moeten of om andere redenen?
Mocht het allemaal niet werken (worst case) dan zou ik er in ieder geval voor zorgen dat je zo goed mogelijk uitelkaar gaat. Zonder een ruzie of zonder dat je een slecht gevoel overhoud aan je vakantie. Wie weet is het alleen reizen voor een paar dagen een mooie uitdaging om te kijken of het je bevalt?
Mijn ervaring met dorms is juist dat ik totaal niet met mensen praat. Oké, de 'good morning', 'good evening', etc. natuurlijk wel, maar het is dat moment dat je rustig op je kamer zit. Praten doe je niet in de slaapkamer, maar in de gezamenlijke woonkamer. En eerlijk gezegd is mij ook vrijwel nooit iets gevraagd in de dorm zelf, mensen respecteren dat je je terugtrekt en zo niet dan zal ik zelf geen vragen stellen aan zo'n persoon.
Ik wil echt geen gesprekken als ik op bed lig met een onbekende terwijl ik even lekker rustig wil liggen hoor.
Hoe zou ik ermee omgaan? Een keer proberen, een goed gesprek aangaan als het je niet bevalt.
Ik wil echt geen gesprekken als ik op bed lig met een onbekende terwijl ik even lekker rustig wil liggen hoor.
Hoe zou ik ermee omgaan? Een keer proberen, een goed gesprek aangaan als het je niet bevalt.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Ik heb tegen hem gezegd dat ik een dorm best wil proberen. Hij geeft aan dat je op een prive kamer alleen maar tegen 4 muren aan kijkt en in een dorm zie je nog ns anderen...
Ik laat hierdoor zeker mijn vakantie niet verpesten maar weet wel dat ik met hem niet meer samen zal reizen in de toekomst. Hij onderneemt ook weinig waardoor ik al een aantal keren alleen op pad ben geweest. Ik heb er bewust voor gekozen niet alleen te reizen omdat ik graag mijn ervaringen deel als ik op reis ben...maar heb nu af en toe het gevoel dat ik alsnog alleen ben...
Ik laat hierdoor zeker mijn vakantie niet verpesten maar weet wel dat ik met hem niet meer samen zal reizen in de toekomst. Hij onderneemt ook weinig waardoor ik al een aantal keren alleen op pad ben geweest. Ik heb er bewust voor gekozen niet alleen te reizen omdat ik graag mijn ervaringen deel als ik op reis ben...maar heb nu af en toe het gevoel dat ik alsnog alleen ben...
-
- Reisexpert
't is jammer Tess dat je het zo ervaart. maak er alsnog het beste van, laat je vakantie niet vergallen en denk gewoon positief: op die manier ben je opnieuw een levenservaring rijker!! Good luck and have fun!!
Wat raar. Een normaal persoon blijft toch ook niet in de slaap of dormkamer van een hostel zitten als diegene contact wil maken? In de gezamenlijke ruimte heb je veel meer keuze uit mensenJesss218 schreef:Ik heb tegen hem gezegd dat ik een dorm best wil proberen. Hij geeft aan dat je op een prive kamer alleen maar tegen 4 muren aan kijkt en in een dorm zie je nog ns anderen...

Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
That's what i was thinking! Maargoed, geen discussie, zijn beslissing is gemaakt...ubiytsa schreef:Wat raar. Een normaal persoon blijft toch ook niet in de slaap of dormkamer van een hostel zitten als diegene contact wil maken? In de gezamenlijke ruimte heb je veel meer keuze uit mensenJesss218 schreef:Ik heb tegen hem gezegd dat ik een dorm best wil proberen. Hij geeft aan dat je op een prive kamer alleen maar tegen 4 muren aan kijkt en in een dorm zie je nog ns anderen...
Reizen is anders dan gewoon met elkaar om gaan. Sommige combinaties werken prima, andere niet. Jou valt de combinatie tegen, hem waarschijnlijk nooit.
Misschien vindt hij jou niet de ideale kamergenoot, maar wilt hij dat niet zeggen. Misschien denkt hij echt dat hij andere mensen keert kennen op deze manier. Je weet het niet. En is het relevant, jij had toch al niet de intentie vaker met hem te reizen.
Gewoon lekker je ding doen en genieten dus!
Misschien vindt hij jou niet de ideale kamergenoot, maar wilt hij dat niet zeggen. Misschien denkt hij echt dat hij andere mensen keert kennen op deze manier. Je weet het niet. En is het relevant, jij had toch al niet de intentie vaker met hem te reizen.
Gewoon lekker je ding doen en genieten dus!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
-
- Reisexpert
Ik vind dit zo'n rare discussie...
Waarom doe je niet gewoon even allebei je eigen ding in plaats van dingen te gaan forceren en iets te gaan doen tegen je zin in...?
Snap echt deze posts niet zo, maar dat zal wel aan mij liggen.

Waarom doe je niet gewoon even allebei je eigen ding in plaats van dingen te gaan forceren en iets te gaan doen tegen je zin in...?
Snap echt deze posts niet zo, maar dat zal wel aan mij liggen.

You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
Omdat dit niet voor iedereen zo werktTravelator schreef:Ik vind dit zo'n rare discussie...

Tot nu toe heb ik 1x zelf geslapen in een dorm hier in zuid oost azie. Heb ik daar op die slaapzaal mensen leren kennen? nee, waar dan wel? bij het kampvuur of het ontbijt. Een dorm in mijn ogen is meestal alleen goedkoper in zuid oost azie als je in je eentje reist. Reis je met zn 2en kost een 2 persoonskamer (met of zonder gedeelde douche) per persoon uit eindelijk minder. Voor westerse landen geld dit natuurlijk niet. (maar ook hier niemand echt leren kennen. Keuken is daar een betere plek voor
)
Oftewel eigenlijk heb ik tot nu toe het zelfde ervaren als wat hierboven werd gezegt. Natuurlijk kun je wel het gewoon een keer uitproberen, stel je je er in ieder geval voor open en kun je daarvoor geen blaam krijgen. Maar zou aan hem ook zeker voorstellen om naar gezamelijke ruimtes te gaan!

Oftewel eigenlijk heb ik tot nu toe het zelfde ervaren als wat hierboven werd gezegt. Natuurlijk kun je wel het gewoon een keer uitproberen, stel je je er in ieder geval voor open en kun je daarvoor geen blaam krijgen. Maar zou aan hem ook zeker voorstellen om naar gezamelijke ruimtes te gaan!
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Goh, ik moet zeggen dat de reacties mij een beetje verbazen!
Ik zit nu al ruim 3 maanden in ZO Azie, heb de eerste maanden altijd een kamer voor mezelf gehad want ik had niet zo'n zin in de drukte van een dorm. De afgelopen 3 weken heb ik echter non-stop in dorms gezeten, en behalve dat je er wat minder slaap krijgt (mensen komen wat later terug/staan vroeg op) heb ik het altijd goed naar mn zin gehad!
In iedere dorm waar ik ben geweest heb ik altijd wel contact gevonden, en altijd aanspraak gehad.
Vaak daarna nog een dag of twee met de mensen uit de dorm opgetrokken en daarna altijd weer nieuwe mensen leren kennen (vaak ook in de dorm kamer!). Het leukste is wel een goede gemeenschappelijke kamer, dat is nog net iets makkelijker, maar ook in een dorm zelf heb ik altijd heel makkelijk nieuwe contacten gelegd.
Juist omdat je die mensen niet zelf uitzoekt maar er min of meer tussen gegooid word kom je veel mensen tegen die je zelf anders misschien nooit aangesproken had.
Ik zit nu al ruim 3 maanden in ZO Azie, heb de eerste maanden altijd een kamer voor mezelf gehad want ik had niet zo'n zin in de drukte van een dorm. De afgelopen 3 weken heb ik echter non-stop in dorms gezeten, en behalve dat je er wat minder slaap krijgt (mensen komen wat later terug/staan vroeg op) heb ik het altijd goed naar mn zin gehad!
In iedere dorm waar ik ben geweest heb ik altijd wel contact gevonden, en altijd aanspraak gehad.
Vaak daarna nog een dag of twee met de mensen uit de dorm opgetrokken en daarna altijd weer nieuwe mensen leren kennen (vaak ook in de dorm kamer!). Het leukste is wel een goede gemeenschappelijke kamer, dat is nog net iets makkelijker, maar ook in een dorm zelf heb ik altijd heel makkelijk nieuwe contacten gelegd.
Juist omdat je die mensen niet zelf uitzoekt maar er min of meer tussen gegooid word kom je veel mensen tegen die je zelf anders misschien nooit aangesproken had.