Budget Myanmar
Re: Myanmar: Dollars / Kyat
Ik heb de dollars met mijn creditcard gehaald. Zat geen limiet aan, behalve dan je limiet van je creditcard!
ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika
Bedankt voor de info en weet je misschien nog waar deze bank was? Ik kan op hun site niet zien waar de hoofdlocatie is.
Nee, echt geen flauw idee. Ben toen een halve dag op zoek geweest met een tuk-tuk om een grote bankvestiging te vinden. Als je iets vraagt in de trant van hoofdkantoor dan weten ze het wel. Ik kan me alleen nog herinneren dat het erg groot was haha. Succes!
ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika
We zijn inmiddels in Myanmar.
Omdat we vanuit Cambodja via BKKnaar Yangoon reisden hadden we in Sville dollars getrokken die er niet goed uitzagen. We hebben een paar banken afgelopen met de vraag onze dollars voor schonere om te ruilen. Zij begrepen het en gaven goede service.
Wij moesten flink wat meenemen om onze travelagent te betalen voor alle reserveringen van hotels, vluchten, gidsen en transport welke hij voor ons geregeld had.
Waar volgens hem op wordt gelet is geen stempels, inktvlekken en biljetten van na 2003. Dus daar zorgden wij voor. Tamelijk gladde biljetten en gewoon in een plastic zakje in de geldbuidel.
Totaal geen probleem tot nu toe ondervonden bij het gebruik.
Wij hebben wel ATMs gezien maar niet gebruikt.
Maar we moeten, mogen nog de tweede helft van onze reis, dus als er nog iets bijzonders is zal ik dat melden.
In vrijwel elk hotel (mid range) WIFI trouwens. Soms erg langzaam en veel onderbrekingen door stroomuitval.
Omdat we vanuit Cambodja via BKKnaar Yangoon reisden hadden we in Sville dollars getrokken die er niet goed uitzagen. We hebben een paar banken afgelopen met de vraag onze dollars voor schonere om te ruilen. Zij begrepen het en gaven goede service.
Wij moesten flink wat meenemen om onze travelagent te betalen voor alle reserveringen van hotels, vluchten, gidsen en transport welke hij voor ons geregeld had.
Waar volgens hem op wordt gelet is geen stempels, inktvlekken en biljetten van na 2003. Dus daar zorgden wij voor. Tamelijk gladde biljetten en gewoon in een plastic zakje in de geldbuidel.
Totaal geen probleem tot nu toe ondervonden bij het gebruik.
Wij hebben wel ATMs gezien maar niet gebruikt.
Maar we moeten, mogen nog de tweede helft van onze reis, dus als er nog iets bijzonders is zal ik dat melden.
In vrijwel elk hotel (mid range) WIFI trouwens. Soms erg langzaam en veel onderbrekingen door stroomuitval.
Qreply
Hallo,
Ik lees heel veel over het halen van Dollars in Bangkok, voordat men naar Myanmar gaat. Geldt hetzelfde voor Kuala Lumpur? Zijn daar ook gewoon banken waar je deze perfecte dollarbiljetten kunt kopen? Dat zal mijn tussenstop zijn voor Myanmar namelijk...
Ik lees heel veel over het halen van Dollars in Bangkok, voordat men naar Myanmar gaat. Geldt hetzelfde voor Kuala Lumpur? Zijn daar ook gewoon banken waar je deze perfecte dollarbiljetten kunt kopen? Dat zal mijn tussenstop zijn voor Myanmar namelijk...
Re: Dollars Myanmar / Birma: waar halen?
De dollars hoeven niet heel erg netjes te zijn. Onze licht gekreukelde werden geaccepteerd. Net als de euro's. Mochten ze moeilijk doen, laat ze dan kiezen uit een paar beschikbare biljetten. Het wordt al steeds makkelijker. Wij hadden voor 1000 dollar spiksplinter nieuwe biljetten mee en 1000 minder goede. De nieuwe zijn ALLEMAAL mee terug gekomen. Verder met redelijk nieuwe euro's Kyats gewisseld mocht je die nog op zak hebben. Helaas heb ik geen info over KL.
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
moet je overal in myanmar met dollars betalen? is het niet handiger je dollars bij aankomst gelijk in te wisselen voor kyat?
Je moet in Myanmar met dollars betalen in hotels, voor de trein, het vliegtuig en bij alle parken, musea, tempels de entree.
Dus zeker niet alles omwisselen!
Dus zeker niet alles omwisselen!
Je kan altijd in bangkok wat geld (bath) pinnen en omwisselen in dollars (evt op vliegveld) en dan proberen om je niet zo perfecte dollars ook te wisselen.. Wij reisden een jaar en omdat we niet met teveel geld op zak wilden lopen hebben we bath moeten pinnen en deze bij de balie omgewisseld in dollars en vantevoren gezegd dat we alleen perfecte briefjes wilden.
Ik vlieg eerst voor 1 nachtje op Bangkok en daarna door naar Myanmar. Zou het handig zijn in NL al dollars te halen? Of goedkoper om het daar op het vliegveld te doen bijvoorbeeld ?
Geld trekken bij AEONbank in BKK is goedkoop. Maar dan moet jeje bht nog omwisselen in dollars. Als je een visacard hebt met genoeg saldo.
Of met je bankpas bht opnemen. Dat is het allergoedkoopst. Bij de AEONbank.
AEONbank filialen in BKK kan je opzoeken op internet.
Ik werk niet bij die bank hoor
Heb alleen een man die dat allemaal uitpluist.
Of met je bankpas bht opnemen. Dat is het allergoedkoopst. Bij de AEONbank.
AEONbank filialen in BKK kan je opzoeken op internet.
Ik werk niet bij die bank hoor

Geldzaken in Myanmar, hoe zit het nou???
Over 2 weken ga ik samen met mijn vriend 5 weken naar Myanmar. Ik lees veel tegenstrijdige berichten over hoe om te gaan met geld in Myanmar. De ene site zegt dat je zo veel mogelijk in contante dollars mee moet nemen, de andere site zegt dat je in bijna iedere grote stad kunt pinnen!!!
Wie is er onlangs nog in Myanmar geweest en kan me daar meer over vertellen??? Het liefst zou ik een deel euro's meenemen (scheelt wisselen in NL) en de rest met pinpas en creditkaart (heb zowel master als visa).
Alvast bedankt!
Renske
Wie is er onlangs nog in Myanmar geweest en kan me daar meer over vertellen??? Het liefst zou ik een deel euro's meenemen (scheelt wisselen in NL) en de rest met pinpas en creditkaart (heb zowel master als visa).
Alvast bedankt!
Renske
Re: Geldzaken in Myanmar, hoe zit het nou???
Ik heb mensen op onze facebook pagina gevraagd even mee te denken.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Wellicht dat je hier wat aan hebt:
http://www.brotherlouis.nl/reistips-bac ... creditcard
http://www.brotherlouis.nl/reistips-bac ... creditcard

Wij zijn een jaar geleden in Myanmar geweest. Dus helaas niet zeer up to date aangezien er heel veel aan het veranderen is.
Pinnen is sinds november 2012 (beperkt) mogelijk, zelf geen ervaring mee aangezien wij er die maand waren.
Waar we wel ervaring mee hebben is het geld wisselen. Euro's worden in hotels en banken zonder (al te veel) problemen gewisseld. Soms hadden wij zelfs een betere koers met euro's dan met dollars. Het ontloopt elkaar niet veel, zeker omdat je geen wisselkoers verlies hebt naar de dollar.
Bezienswaardigheden kunnen ook soms met euro's betaald worden (uitkijktoren in Bagan bijvoorbeeld) maar dan betaal je wel meer, 1 dollar tegen 1 euro tegen 1000 kyat. Dus neem zeker per persoon een paar honderd dollar mee (al is het maar voor nood).
Hier een overzicht van entreegelden: http://www.ananda-travel.com/UK/entranc ... mar_uk.htm
Biljetten moesten vorig jaar nog zeer netjes zijn. Geen kreuk/vouw en scheurtjes. Voor ons was het een sport om de minder goede biljetten eerst uit te geven. Dit om voor nood de nette biljetten beschikbaar te houden. Biljetten met scherpe vouwen of scheurtjes werden echt niet aangenomen. Licht gevouwen/kreukt met een beetje charme wel.
Wij waren vorig jaar in 2,5 weken voor eten, drinken en bezienswaardigheden 350 euro p.p. kwijt. Hotels en meeste vervoer was al geboekt.
Veel plezier in Myanmar!!
Pinnen is sinds november 2012 (beperkt) mogelijk, zelf geen ervaring mee aangezien wij er die maand waren.
Waar we wel ervaring mee hebben is het geld wisselen. Euro's worden in hotels en banken zonder (al te veel) problemen gewisseld. Soms hadden wij zelfs een betere koers met euro's dan met dollars. Het ontloopt elkaar niet veel, zeker omdat je geen wisselkoers verlies hebt naar de dollar.
Bezienswaardigheden kunnen ook soms met euro's betaald worden (uitkijktoren in Bagan bijvoorbeeld) maar dan betaal je wel meer, 1 dollar tegen 1 euro tegen 1000 kyat. Dus neem zeker per persoon een paar honderd dollar mee (al is het maar voor nood).
Hier een overzicht van entreegelden: http://www.ananda-travel.com/UK/entranc ... mar_uk.htm
Biljetten moesten vorig jaar nog zeer netjes zijn. Geen kreuk/vouw en scheurtjes. Voor ons was het een sport om de minder goede biljetten eerst uit te geven. Dit om voor nood de nette biljetten beschikbaar te houden. Biljetten met scherpe vouwen of scheurtjes werden echt niet aangenomen. Licht gevouwen/kreukt met een beetje charme wel.
Wij waren vorig jaar in 2,5 weken voor eten, drinken en bezienswaardigheden 350 euro p.p. kwijt. Hotels en meeste vervoer was al geboekt.
Veel plezier in Myanmar!!
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.