Rondreis China

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
Maxx

Rondreis China

Bericht door Maxx »

Hallo allemaal,
In juli wil ik met mijn vriendin een maand door china reizen (allebei voor de eerste keer). Onderstaand het reisschema dat wij van plan zijn aan te houden. Zou hartstikke fijn zijn als jullie tips / suggesties aan-en afraders kunnen geven naar aanleiding van het schema. Qua budget: 2500,- p.p. voor de hele maand (tickets, slaapplaats, eten, uitjes alles erop en eraan) is dit haalbaar? we zijn allebei wel gesteld op luxe zoals prive sanitair, prive kamer, raam in de kamer etc.
Schema:
30-6-2013 aankomst Beijing
1-7-2013 Beijing
2-7-2013 "
3-7-2013 "
4-7-2013 "
5-7-2013 "
6-7-2013 "
7-7-2013 "
8-7-2013 Reisdag naar Datong (trein)
9-7-2013 Datong
10-7-2013 Reisdag naar Pingyao (trein)
11-7-2013 Pingyao
12-7-2013 Pingyao
Nachttrein naar Xi'an
13-7-2013 Xi'an
14-7-2013 "
15-7-2013 "
16-7-2013 "
17-7-2013 "
18-7-2013 Vliegtuig naar Guilin (en Yangshuo e.d.)
19-7-2013 Guilin
20-7-2013 "
21-7-2013 "
22-7-2013 "
23-7-2013 Vliegtuig naar Shanghai
24-7-2013 Shanghai
25-7-2013 "
26-7-2013 "
27-7-2013 "
28-7-2013 "
29-7-2013 "
30-7-2013 Terug naar huis.
zaratoestra
Reisexpert

Re: Rondreis China

Bericht door zaratoestra »

Enkele opmerkingen:

Datong: je hebt hier maar 1 dag. Ofwel doe je een georganiseerde excursie via het CITS (vrij prijzig - althans in onze ogen maar na een tijdje reizen geraak je soms een beetje je realiteitszin qua geldbesef en het willen uitgeven ervan kwijt)
Wanneer je zowel naar het hangende klooster als de grotten wil gaan dan is 1 dag echt wel krap wanneer je dit op eigen houtje wil.
Voor de rest is Datong de miezerigste stad - vuil ook, die we in China bezochten

Pingyao en Beijinjg zijn ok. doe vanuit Beijing zeker een trip naar de muur
Xian is een toffe plek om even te zijn. maar het aantal dagen hiervoor lijkt me nu wel veel.
To do: terracotta, moslim wijk en zijn lekkere eten, de moskee in de moslim wijk en het shaanxi-museum is een echte aanrader
Wees vroeg aan het museum, tickets zijn gratis maar slechts beperkte oplage - paspoort meenemen

Ik zou een beetje tijd in Xian afpingelen en langer in de streek van Yangshuo en Guilin verblijven.
De omgeving van Yangshuo zijn er toffe fietstochten te doen op eigen houtje
De streek van Guilin heb je Xinping - fietsen, boottochtjes
De dragon backbone rijstterrassen zijn naar het schijnt de moeite waard, wij waren hier niet en kan het qua afstand ook niet plaatsen tov van Guilin/Yangshuo
Eten is goedkoop. Accomodatie is iets duurder maar kan je hier weinig feedback geven. Wij sliepen meestal - budgetaire redenen - in een dorm

Neem zeker een point-it boekje mee, heel weinig Engels gesproken
Geniet maar van China, 'tis zalig
Wat de maand juli betreft kan het wel heel druk zijn. Mijn vriendin is vorig jaar in juli geweest en ze hebben de vooropgestlede route af en toe moeten wijzigen en ook vluchten moeten nemen omdat de treintickets uitverkocht waren
maak je echter geen zorgen maar maak misschien ter plekke een beetje een planning wat de treinen betreft.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Leuke trip!

Ben het eens met de tips die Zara heeft gegeven. Een extra dagje Datong zou goed zijn en zoveel dagen zou ik niet in Xi'an willen doorbrengen als je ook in het schitterende gebied rond Yangshuo kunt zijn. Wij zijn in Yangshuo een dag met een scooter erop uit getrokken, heerlijk en zo mooi in die omgeving. Wij verbleven buiten Yangshuo, lekker wat landelijker en rustig. In Yangshuo kan het een beetje een circus worden. Guilin is niet erg bijzonder, zou ik doorheen reizen op weg naar Yangshuo en daar niet verblijven als het kan.

Heel veel plezier, maar dat komt zeker goed! ^O^
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Maxx

Qreply

Bericht door Maxx »

Hartstikke bedankt voor de snelle respons!
De attracties die Datong te bieden heeft zijn begrijp ik dus wat lastig op een dag te doen. Ik had dit inderdaad zo bedacht omdat ik overal las hoe vreselijk die stad wel niet was dus dacht hup even snel die kloosters e.d. bekijken en wegwezen daar;). Maar ik zal er zeker over nadenken om daar dan toch maar een dagje aan te plakken, is misschien ook wel wat rustiger reizen. Verder zou ik nu een dag of 5 in Xi'an zijn.. hoeveel dagen zouden jullie er af halen, waarbij je in Xi'an toch voldoende tijd hebt om alles (rustig aan) te bekijken?
Verder lees ik inderdaad overal dat Yangshuo en omgeving prachtig is. Misschien is het een idee om ook een dagje minder in Shanghai te blijven dan.
Ik zie online dat er veel georganiseerde tours zijn in alle plekken waar wij heen gaan (met name Guilin en omgeving). Ik vind deze vaak toch best prijzig (70 eu + p.p. per dag, waarbij je dan wel in een hotelletje zit). Daarom mijn vraag: is het wijs om ter plekke excursies te regelen bij de balie van de accomodatie? Of is dit vanwege bijv. communicatieve redenen niet te doen. En ik vraag me ook af of je dan niet de hoofdprijs betaald..
Maxx

Bericht door Maxx »

Hartstikke bedankt voor de snelle respons!

De attracties die Datong te bieden heeft zijn begrijp ik dus wat lastig op een dag te doen. Ik had dit inderdaad zo bedacht omdat ik overal las hoe vreselijk die stad wel niet was dus dacht hup even snel die kloosters e.d. bekijken en wegwezen daar;). Maar ik zal er zeker over nadenken om daar dan toch maar een dagje aan te plakken, is misschien ook wel wat rustiger reizen. Verder zou ik nu een dag of 5 in Xi'an zijn.. hoeveel dagen zouden jullie er af halen, waarbij je in Xi'an toch voldoende tijd hebt om alles (rustig aan) te bekijken?

Ik lees inderdaad overal dat Yangshuo en omgeving prachtig is. Misschien is het een idee om ook een dagje minder in Shanghai te blijven dan.

Ik zie online dat er veel georganiseerde tours zijn in alle plekken waar wij heen gaan (met name Guilin en omgeving). Ik vind deze vaak toch best prijzig (70 eu + p.p. per dag, waarbij je dan wel in een hotelletje zit). Daarom mijn vraag: is het wijs om ter plekke excursies te regelen bij de balie van de accomodatie? Of is dit vanwege bijv. communicatieve redenen niet te doen. En ik vraag me ook af of je dan niet de hoofdprijs betaald..
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Ligt er aan wat je precies in Xi'an wil doen en zien, maar een dag of 3 zou voor de bovengenoemde dingen wel voldoende moeten zijn.

70 euro per dag is inderdaad erg duur. Wij vinden het altijd fijn om zelf dingen te regelen zodat je meer vrijheid hebt en niet aan groepen etc vastzit. Wij verbleven daar in een hostel met eigen kamer en badkamer voor zo'n 10 euro per nacht, maar dat was buiten het hoogseizoen. Dan hou je nog wel heel veel over voor het rondkijken. Als je wat meer tijd hebt, betekent het ook dat je wat meer rust kun inbouwen en niet vastzit aan een vast toerschema. Het is zeker op zo'n megatoeristische plek als Yangshuo heel makkelijk om alles zelf te regelen en hostels bieden inderdaad ook vaak vanalles. Huur een fiets of scooter en je kunt makkelijk dingen zelf bezoeken in het gebied.

Wij vonden het reizen in China uberhaupt niet moeilijk, kost soms wat moeite om ergens te komen maar de mensen zijn ontzettend behulpzaam en vriendelijk. Dat was geweldig om mee te maken. En jullie gaan naar vrij toeristische plekken, dus dat zal vrij makkelijk zijn. Het openbaar vervoer is erg goed en zelf kaartjes etc regelen is niet moeilijk.

Hou er wel rekening mee dat je inderdaad in het hoogseizoen zit en het dus hoe dan ook superdruk overal zal zijn. Het meest verrassende vonden wij dat zo'n 90-95% van de toeristen Chinees zijn en je als blanke een minderheid en vaak een bezienswaardigheid bent, zeker als je ook maar iets van de 'beaten track' afgaat.

Veel plezier!
Maxx

Bericht door Maxx »

Hey,

Wat zijn die hostels betaalbaar zeg, zijn die online al te reserveren? En hoe zit het in die hostels qua hygiëne? Verder vraag ik me af of er nog dingen zijn die we moeten toevoegen aan onze reis omdat ze essentieel zijn. Wat goed om te horen trouwens dat alles zo makkelijk is! Ik wist niet dat het in juli zo druk is dan.. Bedankt voor de reactie:)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Wij boekten regelmatig via sites als hostelworld or hostelbookers. Vaak staan populaire/goede hostels op beide sites en regelmatig zit er een prijsverschil in, dus het loont om te checken. Op die sites schrijven mensen ook hun ervaringen, dus dat is erg informatief. Chinezen zijn niet perse het meest hygienische volk op aarde, maar de (internationale) hostels moeten wel schoon zijn omdat er anders minder reizigers komen. Wij hebben ook een aantal keren in Chinese ho(s)tels geslapen en dat was buitengewoon smerig... Maar ja, alles went...soort van, zeg maar....

Veel plezier!
Plaats reactie