Naar Zuid-Amerika, waar te beginnen?!

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
ReneeW

Naar Zuid-Amerika, waar te beginnen?!

Bericht door ReneeW »

Hallo allemaal!

Mijn naam is Renée en ik ben 20jaar oud. Eind februari wil ik vertrekken naar Zuid-Amerika, dit is voor mij de eerste keer dat ik ga backpacken. Ik heb nog maar een maand om alles te plannen en als ik alles zo lees lijkt dat veel te kort..Weet niet meer waar ik moet beginnen!

Ik heb een paar dringende vragen en ik hoop dat jullie me daarmee kunnen helpen.

Mijn plan is om te beginnen in Rio de Janeiro en eind juni terug te vliegen vanuit Bogota. Wat ik echt wil zijn de Iguacu watervallen zien, naar het regenwoud in de Amazone en om de Inca trail te lopen. Nou dacht ik als richtlijn om vanuit Rio de Janeiro, door Sao Paulo naar de watervallen te gaan en dan door het binnenland weer omhoog, nog een stukje langs de kust en dan de Amazone te volgen tot Manaus om mogelijk daar het regenwoud in te gaan.. Dan door de gaan naar Peru en daar verder te zien. Nou vraag ik me af, is dit een logische route? Ik zou het wel fijn vinden om een beetje een "standaard" route te doen om zo ook andere reizigers tegen te komen.

Verder is dit dus voor mij de eerste keer dat ik echt met een rugzak ga rond trekken, nou ben ik nogal tenger en vroeg ik me af wat jullie aanraden als maat voor mijn tas. Ik ga uiteraard proberen zo min mogelijk mee te nemen maar alsnog.. Moet ik ook een slaapzak meenemen of is alleen een lakenzak genoeg? En wat te doen met handdoeken? Ik las over sneldrooghanddoeken, is dit handig, en als vrouw zijnde, kan ik daar ook mijn haar mee drogen?

Ik heb +/- 4000euro excl. ticket voor die 4maanden, is dat genoeg? Want ik lees overal iets anders..

En als laatste.. Ik lees in veel verhalen over de Inca trail dat je toch wel een erg goede conditie moet hebben. Nou is mijn conditie niet dramatisch maar ook niet echt geweldig. Was sowieso van plan om deze laatste maand nog even wat extra keertjes naar de sportschool te gaan maar is dat genoeg? En ik las ook over dat je tegen de hoogte moet kunnen, hoe bereid ik me hierop voor?

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen, alvast bedankt!
Groetjes :)
HendrikHerman
Reiziger

Inca Trail en hoogte.

Bericht door HendrikHerman »

Voor de Inca Trail is een redelijke conditie nodig, maar geen bijzondere. Die krijg je vanzelf wel als je als rugzakreiziger er naar toe reist. Je hoeft er niet voor in Nederland naar de sportschool. Wat de hoogte betreft, dat is een kwestie van aanpassing door het lichaam, dat daarvoor de tijd moet hebben. Voor de meeste mensen is het genoeg om als je op grote hoogte aankomt het de eerste dag(en) rustig aan doen. Dus in Cusco niet gelijk de Inca Trail of een alternatieve trail lopen. Je kunt vanuit Cusco Machu Picchu (want daar gaat het om) ook bezoeken zonder een trail te lopen. Dat is goedkoper. Met de trein (die trouwens prijzig is) of met lokaal vervoer via Santa María, Santa Teresa en Hydro Electric, dan twee tot drie uur lopen naar Aguascalientes langs de spoorlijn.
Backpackers hebben in Peru normaal gesproken geen rugzak bij zich. Als je die een keer nodig zou hebben kan je die gewoonlijk wel ter plekke huren. Een lakenzak kan wel handig zijn.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Naar Zuid-Amerika, waar te beginnen?!

Bericht door Tikva »

Mooi plan, veel plezier met je reis. Je hebt inderdaad weinig tijd om alles te regelen. Een van de dingen die je direct moet doen is injecties gaan halen. Een beetje standaard route het niet echt wat je wilt doen. Tenminste de meeste mensen zullen via Salta en dan bolivia, peru naar colombia gaan of via chili en niet via manaus. Vanaf manaus moet je namelijk weer een stuk terug omlaag reizen om nog naar MP te gaan. Wellicht een idee nog even te kijken of je persee naar Manaus wil of eventueel in bolivia of peru naar de amazone. Uiteindelijk zal je wat je ook kiest genoeg reizigers tegen komen.

Rugzak moet je echt passen, zeker als je aangeeft geen standaard postuur te hebben. Vanwege je reizen door ook koude landen zou ik wel kiezen voor een wat grotere optie bijvoorbeeld 60L. Slaapzak is echt niet nodig. Kost veel ruimte in je tas en die paar keer dat het wel fijn is zoals tijdens salar uyuni tour of meerdaagse trekking kan je die prima huren. Ik ben zelf wel fan van sneldrogende handdoeken, zeker in landen waar de was niet snel droogt. Ook prima voor je haar als is het soms lastig dat helemaal droog te krijgen, maar dat is ook met een gewone handdoek.

Budget is niet heel ruim. Zeker omdat je alleen op reis bent heb je nou eenmaal meer kosten dan mensen die samen reizen. Als vrouw alleen wil je soms ook liever wat meer uitgeven voor een hotel of taxi gewoon voor de veiligheid. Voor landen als Peru en Bolivia is je budget te doen maar ik vraag me af of je in Brazilië ook uitkunt. Wat ik hoor is het daar toch flink duurder.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
ReneeW

Bericht door ReneeW »

Bedankt voor de reacties! Daar heb ik zeker wat aan. Vaccinaties heb ik meteen geregeld!

HendrikHerman, hoe bedoel je dat backpackers in Peru meestal geen rugzak mee hebben? Wat gebruiken ze dan?

Verder had ik nog deze vraag: Wat voor schoenen raden jullie aan? Mijn hele familie roept spontaan Palladiums maar die vond ik er toch niet echt stevig uitzien. Nou ben ik vandaag even in de winkel gaan kijken en kreeg als advies echte bergschoenen of anders gewoon een paar stevige Addidasjes.

Heb mijn ticket geboekt! Door alle verhalen kan ik niet wachten!
HendrikHerman
Reiziger

Bericht door HendrikHerman »

Een fout. Ik bedoelde geen slaapzak. Excuus.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik loop zelf het lekkerste langere tochten op een paar stevige bergschoenen, maar heb daarnaast altijd gympjes bij voor korte stadswandelingen, avondje uit en dat soort dingen. Ik vind het prettig mijn schoeisel te kunnen verwisselen. Maar kan me voorstellen dat als je lang gaat reizen, die extra paar schoenen net teveel ruimte in gaan nemen.

Oh ja, lakenzak vond ik zelf tijdens backpackrondje (weliswaar in Europa maar toch) wel fijn. Je weet nooit waar je terecht komt qua slapen.
Plaats reactie