Definitieve route interrail 2013

Wil jij meer weten over hoe je kunt Interrailen in Europa of hoe je gemakkelijk met de trein rond kunt reizen, dan is dit forum voor jou. Lees alles vragen en antwoorden van anderen door en deel ook zeker je eigen tips.
Plaats reactie
DanielleKathinka
Vakantieganger

Definitieve route interrail 2013

Bericht door DanielleKathinka »

Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden heb ik een post geplaatst over een interrail vakantie, dit plan is concreet geworden en hier is een globale planning van gekomen. Om verwarring te voorkomen met het andere idee, maak ik een nieuwe post aan. :@

Het idee is:

Dag 1 per nachttrein vanuit Utrecht naar Praag. Reistijd 14 uur
Dag 2 + 3 Verblijf in Praag.
Bezoeken; De koninklijke route; Karlova, Karelsbrug, Kampa, De Praagse burcht en het oude centrum.
Dag 4 per dagtrein vanuit Praag naar Trencin. Reistijd 6 uur
Dag 5 + 6 Verblijf in Trencin.
Bezoeken; Kasteel en centrum
Dag 7 per dagtrein vanuit Trencin naar Bratislava. Reistijd 2 uur
Dag 8 per dagtrein vanuit Bratislava naar Boedapest. Reistijd 3 uur
Dag 9 + 10 Verblijf in Boedapest.
Bezoeken; Baden, musea's, centrum.
Dag 11 per dagtrein vanuit Boedapest naar Pecs. Reistijd 7 uur
Dag 12 Verblijf in Pecs.
Bezoeken; Synagoge & St. Petrus Kathedraal
Dag 13 per dagtrein vanuit Pecs naar Zagreb. Reistijd 6 uur
Dag 14 + 15 Verblijf in Zagreb
Bezoeken; Kathedraal, Uitstapjes misschien naar Rijeka de havenstad en de Plitvice meren
Dag 16 per dagtrein vanuit Zagreb naar Bled. Reistijd 3 uur
Dag 17 + 18 Verblijf in Bled
Bezoeken; Meer, uitstapje naar drielandenpunt Oostenrijk,Italie,Servie.
Dag 19 per dagtrein vanuit Bled naar Salzburg. Reistijd 4 uur
Dag 20 per dagtrein vanuit Salzburg naar Berlijn. Reistijd 9 uur
Dag 21 Verblijf in Berlijn.
Bezoeken; Centrum, Berlijnse muur en andere historische gebouwen. Tips?
Dag 22 per dagtrein terug naar huis. :) Reistijd 6 uur

Ook hebben wij een budget opgesteld, graag hier commentaar op geven, te veel of te weinig.

Totaal kosten

Overnachtingskosten € 525,00
Treinkosten € 550,00
Overige kosten € 750,00

Totaal € 1.825,00 voor 2 personen!

Wij kopen een interrailpas voor 10 reisdagen in 22 dagen, die gaan we pas gebruiken op dag 4. De nachttrein vanuit Utrecht naar Praag kopen we los, ik heb een jaartrajectkaart bij de NS en krijg daarmee 50% korting. We hebben gekozen voor dagtreinen, omdat hier geen toeslag op zit.

Bezienswaardigheden en uitstapjes tips zijn van harte welkom, ook een mooie/goedkope overnachtingsplaats zijn van harte welkom. Ik hoor graag van jullie. :)
Jenny
Reisexpert

Re: Definitieve route interrail 2013

Bericht door Jenny »

DanielleKathinka schreef:
Treinkosten € 550,00
Overige kosten € 750,00

Als ik goed tel, dan ga je er van uit dat je per overnachting 25 euro kwijt bent voor 2 personen. Ik weet niet of je in een dorm wilt slapen of dat je een eigen kamer wilt, maar heel erg ruim is je budget niet.

Voor de overige activiteiten reken je op 750 euro, dat is dus 375 euro per persoon voor ongeveer 20 dagen, dus 19 euro per dag. Ook dat vind ik niet echt ruim, tenzij je van plan bent om altijd in de supermarkt je lunch te halen en elke avond zelf te koken. De dagen dat je onderweg bent, kan dat lastig zijn.

Daarnaast vind ik dat je erg veel reisdagen hebt. In steden als Berlijn en Praag kun je je makkelijk 3 dagen vermaken. Je trip komt erg gehaast over.

Ik zie dat je vanuit Zagreb naar Rijeka en de Plitvic watervallen wilt gaan. Rijeka is echt veel te ver als dagtrip, en ook over de watervallen twijfel ik of het haalbaar is. Misschien lukt het wel met een tourtje, maar de prijzen hiervan lopen soms aardig op in Kroatie. Ik was er in 1995, 1996 en 2009, en de laatste keer waren de prijzen (in Dubrovnic) nauwelijks goedkoper dan in NL.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
DanielleKathinka
Vakantieganger

Jenny schreef:
DanielleKathinka schreef:
Treinkosten € 550,00
Overige kosten € 750,00

Als ik goed tel, dan ga je er van uit dat je per overnachting 25 euro kwijt bent voor 2 personen. Ik weet niet of je in een dorm wilt slapen of dat je een eigen kamer wilt, maar heel erg ruim is je budget niet.

Voor de overige activiteiten reken je op 750 euro, dat is dus 375 euro per persoon voor ongeveer 20 dagen, dus 19 euro per dag. Ook dat vind ik niet echt ruim, tenzij je van plan bent om altijd in de supermarkt je lunch te halen en elke avond zelf te koken. De dagen dat je onderweg bent, kan dat lastig zijn.

Daarnaast vind ik dat je erg veel reisdagen hebt. In steden als Berlijn en Praag kun je je makkelijk 3 dagen vermaken. Je trip komt erg gehaast over.

Ik zie dat je vanuit Zagreb naar Rijeka en de Plitvic watervallen wilt gaan. Rijeka is echt veel te ver als dagtrip, en ook over de watervallen twijfel ik of het haalbaar is. Misschien lukt het wel met een tourtje, maar de prijzen hiervan lopen soms aardig op in Kroatie. Ik was er in 1995, 1996 en 2009, en de laatste keer waren de prijzen (in Dubrovnic) nauwelijks goedkoper dan in NL.
Bedankt, wat voorn bedragen zou jij aanraden? We hebben niet heel veel te besteden.. Berlijn zijn wij al is eerder geweest, vandaar niet zoveel dagen..

De dagtripjes vanuit Zagreb hadden we als optie, verder nog niet echt naar gekeken. Maar bedankt voor de tip!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ook ik denk dat je budget te klein is. Overnachten zal wellicht nog gaan als je in een dorm slaapt maar dan moet je wel van te voren reserveren bij de goedkoopste en dus niet persee de leukste hostels. Maar je dagbudget voor eten en uitjes is ook erg krap. Met 10 euro meer per persoon per dag wordt je reis nog steeds budget maar wat beter te doen.

Steden zoals boedapest verdienen ook meer tijd dan je nu hebt.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
DanielleKathinka
Vakantieganger

Tikva schreef:Ook ik denk dat je budget te klein is. Overnachten zal wellicht nog gaan als je in een dorm slaapt maar dan moet je wel van te voren reserveren bij de goedkoopste en dus niet persee de leukste hostels. Maar je dagbudget voor eten en uitjes is ook erg krap. Met 10 euro meer per persoon per dag wordt je reis nog steeds budget maar wat beter te doen.

Steden zoals boedapest verdienen ook meer tijd dan je nu hebt.
Bedankt voor het kritiek op het budget, dit is wat wij nu tot onze beschikking hebben. Maar dit kan opzich nog wel 300 euro meer worden in totaal.. En is het anders een optie om minder te reizen en in goedkopere steden te verblijven?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

300 euro meer is 7,50 extra per persoon per dag. Het is nog steeds niet ruim, maar wel beter te doen.

Ik vind Kroatië en Oostenrijk tegenvallen qua prijzen. (Budapest trouwens ook.) Je kan overwegen die landen over te slaan. Een nachttrein is wellicht goedkoper dan een nachtje hostel. Even zelf puzzelen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
DanielleKathinka
Vakantieganger

Jenny schreef:300 euro meer is 7,50 extra per persoon per dag. Het is nog steeds niet ruim, maar wel beter te doen.

Ik vind Kroatië en Oostenrijk tegenvallen qua prijzen. (Budapest trouwens ook.) Je kan overwegen die landen over te slaan. Een nachttrein is wellicht goedkoper dan een nachtje hostel. Even zelf puzzelen.
We houden deze reis vast en kijken hoeveel we nog kunnen sparen, maar bedankt voor de tips. :) We kunnen op het laatste moment nog delen wegschrappen of langer blijven in een bepaalde plaats.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Qua tips voor diverse steden die jij noemt, kun je denk ik het beste even bij de reisinformatie kijken (https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/). Mbt tot Berlijn is er net een concreet topic geopend: post116831.html#p116831

Verder misschien kijken hoe je kunt besparen op overnachten door met nachttreinen te reizen. Zelf lunch/diner verzorgen kan goedkoop zijn maar ook lang niet altijd als je aangewezen bent op kleine verpakkingen doordat je nergens lang blijft zeg maar. Zelf vind ik de charme van reizen ook af en toe (soms altijd) eten in lokale restaurants.
DanielleKathinka
Vakantieganger

menasil schreef:Qua tips voor diverse steden die jij noemt, kun je denk ik het beste even bij de reisinformatie kijken (https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/). Mbt tot Berlijn is er net een concreet topic geopend: post116831.html#p116831
Bedankt voor de tip, zal het eens doorlezen. :)
Plaats reactie