Hallo allemaal,
Wij gaan van 14 februari t/m juni backpacken in Indonesië en Zuid-Oost Azië.
Ons plan was om te starten in Jakarta (daar vliegen we ook heen), we hebben daar 2 nachten in een hotel geboekt, om vervolgens te willen doorreizen naar Bogor, Bandung en het oosten van Java. Om vervolgens naar Bali en een van de Gili eilanden te gaan.
Nu is de situatie zo dat Jakarta nu negatief in het nieuws is door de extreme moessonregens en overstromingen wat een gedeelte van de stad plat heeft gelegd? We kunnen in ieder geval verschillende dingen vinden over hoofdwegen die niet meer toegankelijk zijn (modderstromen) water van 2 meter hoog; gebouwen die gesloten zijn; weinig tot geen vervoer mogelijk 100.000 mensen zonder woning, 26 doden e.d. Best heftig allemaal.
Wij houden het nieuws nu in de gaten. Maar overwegen om onze reis om te gooien. En Indonesië pas in mei aan te doen (dan moeten we wel allerlei vluchten extra gaan boeken e.d......) Weet iemand hoe de situatie nu is? Hoe de situatie over 3 weken zal zijn? En heeft iemand tips voor ons? Wat raad je ons aan? Wel gewoon door gaan reizen in Indonesië (naar het hotel in Jakarta, of Jakarta overslaan?) Of Indonesië even laten (het is immers zozo regenseizoen, daar zullen meer gebieden last van hebben?) en verschuiven in ons schema. We vinden het erg lastig en ik kan er nog maar weinig over vinden op internet.
We hopen op reacties, misschien van mensen die hetzelfde plan ook hebben/hadden?
Groetjes!
Wel/niet naar Jakarta met deze extreme overstromingen?
Re: Wel/niet naar Jakarta met deze extreme overstromingen?
Ik las dat de situatie in Jakarta weer wat aan het verbeteren was. Misschien dat er stukken blijven waar je de gevolgen kunt zien maar de vraag is of je daar echt last van zal ondervinden. In Jakarta zelf is niet zo heel veel te doen. Dus 2 nachten daar blijven lijkt mij wat lang. Bogor is wel aan te raden. Daar zou je zelfs kunnen starten. in de buurt van Bogor is genoeg te zien en te doen om jezelf bezig te houden en toch rustig te starten.
Bij de reisinformatie van indonesie op deze site kun je misschien ook contact opnemen bij twee gidsen. Zij kunnen je de actuele situatie vertellen en je verder helpen. De namen staan in het Bogor artikel en in dat van Jakarta.
Bij de reisinformatie van indonesie op deze site kun je misschien ook contact opnemen bij twee gidsen. Zij kunnen je de actuele situatie vertellen en je verder helpen. De namen staan in het Bogor artikel en in dat van Jakarta.
Re: Wel/niet naar Jakarta met deze extreme overstromingen?
Hoi Erik,
Ontzettend bedankt voor je reactie!
Een goede tip om contact op te kunnen nemen met deze twee gidsen, zodat zij ons meer kunnen vertellen.
Omdat ik op een ander forum ook reacties heb gekregen over de weersomstandigheden op andere plekken op Java en Bali, hebben we de afgelopen dagen gekeken naar de andere optie om Indonesië in mei/juni aan te doen als laatste reisland van ons avontuur.
Dat zou betekenen dat we 14 februari aankomen op het vliegveld op Jakarta om 18:10
en dat we dan of dezelfde avond door willen reizen naar Kota kinabalu (Borneo) om 20:55 (ik ben van mening dat er een grote kans is dat we deze vlucht niet zullen halen!?) of de volgende ochtend om 5:40 naar Singapore. Waar we onze reis zullen hervatten. En dan dus zullen eindigen in mei/juni in Indonesië.
Wat vind jij van deze keuze? De (extreme) regenval zal namelijk de komende weken nog flink aanhouden. En mei staat bekend als een betere reistijd voor Indonesië, hebben we gelezen.
Verder: Is het slim om een van deze vluchten al vast te leggen? En is het verstandig om een (ander) hotel te boeken in de buurt van het vliegveld voor 1 nacht? Of zouden we ook de nacht redelijk door kunnen brengen op het vliegveld? Aangezien de 1e vlucht naar Singapore om 5:40 bijvoorbeeld al vertrekt.
Mijn laatste vraag voor nu: Weet je dan ook hoe het met een visum zit? Zullen wij dan gewoon een toeristenvisum voor 30 dagen moeten kopen?
Ik hoop dat jij, of iemand anders ons nog een beetje verder kan helpen.
Fijn weekend!
Groetjes!
Ontzettend bedankt voor je reactie!
Een goede tip om contact op te kunnen nemen met deze twee gidsen, zodat zij ons meer kunnen vertellen.
Omdat ik op een ander forum ook reacties heb gekregen over de weersomstandigheden op andere plekken op Java en Bali, hebben we de afgelopen dagen gekeken naar de andere optie om Indonesië in mei/juni aan te doen als laatste reisland van ons avontuur.
Dat zou betekenen dat we 14 februari aankomen op het vliegveld op Jakarta om 18:10
en dat we dan of dezelfde avond door willen reizen naar Kota kinabalu (Borneo) om 20:55 (ik ben van mening dat er een grote kans is dat we deze vlucht niet zullen halen!?) of de volgende ochtend om 5:40 naar Singapore. Waar we onze reis zullen hervatten. En dan dus zullen eindigen in mei/juni in Indonesië.
Wat vind jij van deze keuze? De (extreme) regenval zal namelijk de komende weken nog flink aanhouden. En mei staat bekend als een betere reistijd voor Indonesië, hebben we gelezen.
Verder: Is het slim om een van deze vluchten al vast te leggen? En is het verstandig om een (ander) hotel te boeken in de buurt van het vliegveld voor 1 nacht? Of zouden we ook de nacht redelijk door kunnen brengen op het vliegveld? Aangezien de 1e vlucht naar Singapore om 5:40 bijvoorbeeld al vertrekt.
Mijn laatste vraag voor nu: Weet je dan ook hoe het met een visum zit? Zullen wij dan gewoon een toeristenvisum voor 30 dagen moeten kopen?
Ik hoop dat jij, of iemand anders ons nog een beetje verder kan helpen.
Fijn weekend!
Groetjes!