Rondreis door Thailand Laos Vietnam en Cambodja

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
zaratoestra
Reisexpert

Re: Diversen vragen over Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja!

Bericht door zaratoestra »

ivm de grensovergangen...maak je geen zorgen. Da's allemaal vlot.
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

Qua Veiligheid zal ik me niet te druk maken.

1. Het kan overal en altijd fout gaan. Mijn ervaring is dat het gewoon veilig is. Maar je moet het natuurlijk ook niet opzoeken.
2. Met je spullen wel uitkijken. Zelf niet ervaren maar wel veel verhalen gehoord over open gemaakte tassen.

Ik denk dat Chiang Mai leuker is als Chiang Rai

De halong bay toch zal ik zeker niet de duurste nemen. Wat wij merkten was dat iedereen op dezelfde soort boten gezet wordt ongeacht wat je betaald. zo betaalden wij 38 dollar geloof ik en zaten we op een boot waar mensen 75 voor betaalden.

De grensovergangen gaan makkelijk. Alleen in Cambodja probeerden ze ons te scammen. Uiteraard niet gelukt.
Koop je Visum dus ook echt aan de grens en niet in een kantoortje in de buurt

Internet heb je eigenlijk overal. Computers maar ook WIFI

Als je nog vragen hebt. PB gerust.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Vietnam ben ik niet geweest, de 3 andere wel.
Qua tijd mag je gemiddeld 1 maand per land rekenen, alhoewel het altijd sneller kan.
Maar als het je eerste keer is in deze landen, zou ik toch de minimum tijd handhaven en er geen rush rush reis van maken.

Ik heb al 2 spiegelreflex - en 2 compact camera's gevonden op reis.
Dus ook al zijn die landen niet onveilig, niet elke toerist gaat even veilig om met zijn eigen spullen.
Niets onbeheerd achterlaten of op de grond zetten. Zelf draag ik mijn cameratas steeds op mijn buik.
Mag ook wel, daar zit voor 1000-den € aan materiaal in. Het zijn vooral andere toeristen die die waarde kennen.
Of je nu 20 of 60 bent; steeds je gezond verstand gebruiken.

Antwoorden op je specifieke vragen komen regelmatig terug (er loopt deze week een gelijkaardig topic). Even zoeken en je vindt alle info. Toch even dit:
Vang Vieng is zoals gezegd wel leuk voor het landschap. Maar het zuiden van Laos vind ik het interessantste deel op de toeristische route.
Pai is wellicht een tikje leuker dan Chiang Mai voor een trekking.
Regels bij grensovergangen veranderen nog wel eens (vooral ivm visum van Cambodja naar Laos). Een paar extra pasfoto's komen vaak van pas. En wissel niet te veel geld aan de grens wegens oplichters.
En voor de rest ... niet te veel zorgen maken ;)
AngelinoRonaldo

Visumvraag - rondreis Thailand, Laos, Cambodja e Vietnam

Bericht door AngelinoRonaldo »

Goedemiddag beste medereizigers!

Over een kleine drie weken (13 februari!) vertrek ik met mijn vriendin naar Thailand. Het plan is om vervolgens de standaard rondreis te maken door Laos, Cambodja en Vietnam (13 feb - 13 mei). Het leek telkens nog zo ver weg, maar nu komt het toch wel erg dichtbij! Wordt dus wel eens tijd om ons visum te regelen (inderdaad aan de late kant!).

Heb natuurlijk even zitten rondkijken op het internet, maar het blijft me toch nog wel een beetje onduidelijk. Wij hadden de gedachte een "Tourist Visa 1 entry" te halen voor Thailand (dit is voor 60 dagen). Als ik het goed begrijp is zelfs dit niet eens nodig, maar ik heb toch graag volledige zekerheid dat ik het land tenminste binnenkom (aangezien je bij 'Visa on entry' soms moet aantonen dat je binnen 30 dagen weer het land verlaat).

Wij zijn van plan om te eindigen in Vietnam en via Hanoi terug te vliegen naar Bangkok (of Phuket, dat moeten we nog even kijken). Opzich krijg je nu - als het goed is - weer een 'visa on entry' van 30 dagen? Vraag me echter af of ze niet moeilijk doen, aangezien mijn 'Tourrist Visa 1 entry' in principe nog geldig is (kan het alleen niet meer gebruiken, omdat ik me 'entry' gebruikt heb).

Ambassade en Consulaat telkens in gesprek of niet bereikbaar, dus vandaar dat ik het maar even aan mijn medereizigers vraag Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,

Angelino
zaratoestra
Reisexpert

Re: Visumvraag - rondreis Thailand, Laos, Cambodja e Vietnam

Vietnam geeft geen visa on arrival... dus niet aan de landsgrenzen. Daarom moet je dit op voorhand aanvragen in een buurland;
Cambodja en Laos hoeven geen probleem te zijn. Dit kan je volgens mij aan de grens regelen ofwel indien nodig in een buurland. Dat duurt maar enkele dagen;

Wat Thailand betreft zou ik op voorhand mijn visum aanvragen aangezien je pas enkele maanden later het land weer verlaat en airlines je dus kunnen weigeren op hun vliegtuig.
Je kan met een op voorhand aangevraagd single entry visum thailand binnen komen. Dat is 30 dagen geldig.
Wanneer je vervolgens door reist naar een ander land , ga je het land weer uit en is je visum dus niet meer geldig;
Wanneer je opnieuw , weken of maanden later thailand opnieuw binnen komt kan je een visum krijgen.

Ofwel aan de grens, dat is 15 dagen geldig wanneer je overland het land binnen komt
ofwel wanneer je vliegt krijg je een visum voor 30dagen

Kijk hier ook even rond want bij FAQ visavragen krijg je een antwoord op je vragen.
Ik snap uit je vraag eigenlijk ook niet goed wat je vragen zijn????
AngelinoRonaldo

Bedankt voor je antwoord!
Van Vietnam was me duidelijk, dat regelen we waarschijnlijk in Cambodja.

Als mijn eerste visum inderdaad niet meer geldig is zodra ik het land verlaat, dan is het me helemaal duidelijk. Ik dacht dat het 'Tourist Visa 1 entry' - aangezien deze 3 maanden geldig is - misschien in de weg zou zitten wat betreft het verkrijgen van mij visa on arrival (als ik vanuit Hanoi Bangkok binnenkom).

Groeten
AngelinoRonaldo

en dan hoef ik niet aan te geven dat ik weer binnen 60 dagen het land uit ben? Want dat kan ik namelijk niet aangezien ik dan nog in Vietnam zit.
zaratoestra
Reisexpert

Wanneer je je visum hier in nederland aanvraagt moet je formulieren invullen. Je kan dan schrijven dat je overland de buurlanden wenst te bezoeken en een globale route geven. Bv. Bangkok - Sukhotai - Chang Mai - (laos) Luang Prabang, Vientiane , vang vieng, ........
En dan zeg je dat je later het land terug binnen komt om naar huis te vliegen.

Ik weet niet of de formulieren van thailand op die manier opgesteld zijn, maar zo ging het er bij ons - bij verschillende visa aanvragen aan toe
Veel succes
AngelinoRonaldo

Aanvraagformulier van Thailand is niet zo uitgebreid helaas.

Thais consulaat: Thailand zelf vindt het oké, als je maar weg bent binnen 30 dagen (hoef je niet per se aan te tonen), maar bel voor de zekerheid je luchtvaarmaatschappij.

Luchtvaartmaatschappij: Je bent zelf verantwoordelijk voor je visum. Als je een visum hebt voor de gehele tijd, dan houdt de luchtvaartmaatschappij je niet tegen. Bel voor de zekerheid het Thais consulaat.

Ah fijn, ik haal wel gewoon een single entry visum voor 60 dagen. Wat fijn dat ze het allemaal zo duidelijk maken.

Bedankt nog ;)
joristheunissen

Qreply

Bericht door joristheunissen »

Visum voor Thailand kan je op voorhand aanvragen, maar wij hebben dit niet gedaan. Wij zijn afgelopen zomer ook voor 3 maanden naar ZO-Azië geweest en hadden geen visum aangevraagd voor Thailand. Je krijgt er een als je arriveert, ons heeft niemand gevraagd om aan te tonen dat we binnen de 30 dagen het land zouden verlaten.
Cambodja en Laos kan je gewoon aan de grens kopen (best US$ meenemen).
Ons visum voor Vietnam hebben wij in Phnom Penh aangevraagd. Gewoon je paspoort afgeven in een reisburo, betalen en de dag erna kan je je reispas met visum gaan afhalen! Goed rondkijken en vergelijken, want de prijs per reisburo kan nog verschillen!
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Re: Qreply

Bericht door stevenl »

joristheunissen schreef:Visum voor Thailand kan je op voorhand aanvragen, maar wij hebben dit niet gedaan. Wij zijn afgelopen zomer ook voor 3 maanden naar ZO-Azië geweest en hadden geen visum aangevraagd voor Thailand. Je krijgt er een als je arriveert,
Niet correct, je krijgt een visumvrije entree, geen visum.
joristheunissen schreef:ons heeft niemand gevraagd om aan te tonen dat we binnen de 30 dagen het land zouden verlaten.
Mooi voor jullie, zoals al vaak aangegeven is dit voor immigratie ook geen probleem. Probleem ligt bij de luchtvaartmaatschappij, zij zijn er voor verantwoordelijk dat de reizigers aan de visumeisen voldoen. En zonder vliegticket naar buiten Thailand binnen 30 dagen voldoe je niet aan de visumeisen en kun je dus mogelijk worden geweigerd door de luchtvaartmaatschappij.
Jort38

Qreply

Bericht door Jort38 »

Bij binnenkomst in Thailand krijg je inderdaad een 30 dagen visum. Mij is nog nooit gevraagd om aan te tonen dat ik binnen 30 dagen terugga.
Als ik langer blijf, ga ik "even" het land uit en krijg bij re-entry gewoon weer 30 dagen stempel.

Voor Vietnam moet je wel, van te voren, een visum aanvragen!
zaratoestra
Reisexpert

Wij hebben vorig jaar 1 jaar met een round the world ticket gereisd en ons is bijna in elke luchthaven naar een onward ticket gevraagd
Dus ik denk dat je onnodig risicos neemt wanneer je niet in orde bent conform de regel dat je moet bewijzen dat je het land weer verlaat
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Re: Qreply

Bericht door stevenl »

Jort38 schreef:Bij binnenkomst in Thailand krijg je inderdaad een 30 dagen visum. Mij is nog nooit gevraagd om aan te tonen dat ik binnen 30 dagen terugga.
Als ik langer blijf, ga ik "even" het land uit en krijg bij re-entry gewoon weer 30 dagen stempel.

Voor Vietnam moet je wel, van te voren, een visum aanvragen!
Voor visumvragen is het heel belangrijk om de juisten termen te gebruiken. Voor Nederlanders/Belgen bestaat geen 30 dagen visum, wel een visumvrije entree van 30 (aankomst door de lucht) of 15 (aankomst over land/water) dagen. Daarnaast is er voor een visumvrije entree geen vereiste om terug te gaan, maar een vereiste om het land binnen 30 dagen door de lucht te verlaten.
mauddtjee
Vakantieganger

Veel vragen over Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam

Bericht door mauddtjee »

Hallo iedereen!

28 januari vlieg ik naar Beijing om na een week verder te gaan naar Hong Kong en een week daarop weer verder te vliegen naar Thailand. Ik ben van plan hier 3 weken te blijven, dan over te steken voor een week Laos, vanuit Laos over steken voor 4 weken Vietnam, vanuit Vietnam 1 week Cambodja en daarna weer 3 weken Thailand. Ik heb dus 14 weken en kan super veel zien. Ik heb al een goede planning, maar nog wel wat vragen.

1. Ik vind al die verhalen over een visum toch best ingewikkeld. Ik neem aan dat ik voor Beijing geen visum nodig heb aangezien ik maar een week blijf en ik mijn ticket naar Hong Kong al heb. Hetzelfde geldt voor Hong Kong. Maar hoe zit het met Thailand? Ik blijf er eerst 3 weken, maar heb geen ticket dat ik over een grens ga (aangezien ik ergens een bus pak), dus heb ik dan aan een visum voor 30 dagen genoeg of MOET ik hiernaast ook een ticket dat ik het land ook echt binnen 30 dagen verlaat? Hetzelfde probleem met de andere landen. Voor Laos kan ik bij de grens 15 dagen krijgen en dat is ook genoeg, maar heb ik dan geen ticket nodig als bewijs dat ik naar Vietnam ga na een week?

2. Ik ga in Vietnam naar Hanoi, Hue, Hoi An, HCMC en Phu Quoc en heb hier 4 weken voor (dus meer dan genoeg). Kunnen jullie me nog andere leuke plaatsen aanraden die ik echt niet mag missen? Ik kom ook de grens over bij Dien Bien Phu, heeft iemand hier ervaringen mee? Deze stad speelde namelijk een grote rol in de Vietnamoorlog, maar kan er weinig over vinden.

3. Mijn laatste 3 weken in Thailand wil ik graag relaxen en dit ga ik dan ook doen in het zuiden. Ik begin in Koh Chang daarna Hua Hin gevolgd door Koh Pangan, Tao en Samui. Vanuit daar wil ik ook graag nog naar Koh Phi Phi en Krabi. Is dit een leuke route of kan ik beter Koh Phi Phi en Krabi niet doen? Ohja en weet iemand ook nog leuke hutjes op palen op die eilanden? Wil daar graag wat meer luxe dan een hostel ofzo.

Ik denk dat dit mijn belangrijkste vragen zijn zover. Maar als jullie nog goede tips of een toevoeging hebben dan hoor ik het graag! Ook leuke plekjes die ik moet zien ofzo, ik heb namelijk alle tijd om veel te zien en te doen.

Dankjewel!
Groetjes Maud.
Plaats reactie