Treinreis Amsterdam - Istanbul

Wil jij meer weten over hoe je kunt Interrailen in Europa of hoe je gemakkelijk met de trein rond kunt reizen, dan is dit forum voor jou. Lees alles vragen en antwoorden van anderen door en deel ook zeker je eigen tips.
Plaats reactie
DanielleKathinka
Vakantieganger

Treinreis Amsterdam - Istanbul

Bericht door DanielleKathinka »

Hallo iedereen!

Deze zomer willen mijn vriend en ik een treinreis gaan maken (beide 18 jaar). Wij hadden een aardige route in onze gedachten, deze klinkt als volgt; Amsterdam - Wenen - Boedapest - Belgrado - Ohrid - Sofia - Istanbul. Vanuit Istanbul willen wij terug vliegen. Wij hebben bewust voor het oosten gekozen omdat dit erg goedkoop is, Wenen en Istanbul willen we beide graag heen, en we kunnen dit goed combineren met deze reis lijkt ons. Of niet?

Ik heb hier al veel verhalen gelezen en ben mega enthousiast. Heeft iemand tips, of plaatsen die we onderweg zeker moeten bezoeken? We willen veel van de cultuur zien maar ook een dag goed winkelen. :)

Hostels, stadscampings, vrij camperen, hotels etc. ? Wat is aan te raden? Is een treinrreis terug goedkoper dan vliegen? Is een interrail makkelijk bij deze reis of toch losse kaartjes?

We zijn nog erg zoekende, ook omdat wij een low budget hebben maar toch een mooie reis willen maken door ( een deel van) Europa.

Ik hoor het graag van jullie!
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Re: Treinreis Amsterdam - Istanbul

Bericht door goedkoopvliegenclub »

Ik zou de dure treinreis naar Wenen schrappen en vervangen door Praag. Deze stad is betaalbaar bereikbaar met http://www.citynightline.nl/ Of naar Wenen met Transavia vanaf Rotterdam, (wel nu boeken). houdt er rekening mee dat Wenen een dure stad is.

Ohrid is niet per trein bereikbaar, Je moet of met de bus vanaf Skopje of met de bus vanaf Belgrado. als je toch in Ohrid bent moet je zeker een tochtje naar Albaniè maken.

Vanaf Istanbul kan je betaalbaar naar Nederland terug vliegen met Pegasus of Transavia (wel op tijd boeken).

IK denk in dit geval dat losse kaartjes de beste oplossing zijn. Eventueel kan je hierover informatie opvragen bij de treinreiswinkel.

Succes
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Klinkt als een leuke route. Of interrail handiger is zal ook afhangen van hoeveel tijd je voor deze route hebt. Als je genoeg tijd hebt denk ik ook losse tickets. In deze steden kan je prima in hostels terecht ook wel zo gezellig.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
DanielleKathinka
Vakantieganger

goedkoopvliegenclub schreef:Ik zou de dure treinreis naar Wenen schrappen en vervangen door Praag. Deze stad is betaalbaar bereikbaar met http://www.citynightline.nl/ Of naar Wenen met Transavia vanaf Rotterdam, (wel nu boeken). houdt er rekening mee dat Wenen een dure stad is.
Oke bedankt voor de tip! Wij vliegen het liefst alleen terug, ik ga naar de optie Praag kijken.

Ohrid is niet per trein bereikbaar, Je moet of met de bus vanaf Skopje of met de bus vanaf Belgrado. als je toch in Ohrid bent moet je zeker een tochtje naar Albaniè maken. Kosten deze kaartjes veel geld? Weet jij toevallig of het mogelijk is om vanuit Ohrid naar Sofia te reizen?

Vanaf Istanbul kan je betaalbaar naar Nederland terug vliegen met Pegasus of Transavia (wel op tijd boeken).

Dit had ik inderdaad al gezien :)
Succes
Tikva schreef:Klinkt als een leuke route. Of interrail handiger is zal ook afhangen van hoeveel tijd je voor deze route hebt. Als je genoeg tijd hebt denk ik ook losse tickets. In deze steden kan je prima in hostels terecht ook wel zo gezellig.
We hebben een maand de tijd, we willen zo'n 4 dagen per stad verblijven. Een interrail kaart is dan zo'n 435 voor een maand geloof ik. Aangezien reizen in het oosten erg goedkoop is zijn daar losse kaartjes goedkoper, maar om van Nederland naar Wenen te gaan is een dure reis..
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb het grootste deel van de reis in omgekeerde volgorde gedaan. Ik was tijdens de aswolk in Sofia, en ben toen per trein naar Nederland gegaan.

Ik zou zeker ook stoppen in Berlijn, Praag en Sofia. Tenminste, de trein die ik vanuit Wenen naar Amsterdam had ging over Praag en Berlijn. Ik ben er toen niet uitgestapt. Wel in Wenen en Belgrado ;)

Op het station in Belgrado zit een soort van VVV. Daar hebben ze veel gratis informatie over de stad. Een aanrader om eens rond te neuzen en een kaart te scoren.

In Bulgarije is Plovdiv ook een aanrader.

Gezien de afstanden zou ik wel investeren in bedjes in de trein. Je komt zo uitgerust aan bij de volgende bestemming, en je spaart een overnachting uit.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
DanielleKathinka
Vakantieganger

Ondertussen hebben wij alweer een heleboel tips hier en daar gehoord. Op dit moment is de planning om in Praag te starten, Wenen zien wij vanaf aangezien de hoge kosten. Hierna willen wij door naar Boedapest - Zagreb - Trieste - Skopje - Ohrid - Kavala - Istanbul.

Tussen Trieste (Italie) en Skopje zoeken wij nog een overnachting bestemming, mag ook voor twee nachten zijn. Over Kavala/Istanbul twijfelen wij nu nogal omdat het nogal uit de route ligt. Vanuit Sofia gaat een trein richting Istanbul? Maar deze reis kan verhinderd worden door overstromingen dus we twijfelen of we wel een vliegticket moeten kopen?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Waarom reis je niet andersom, dus dat je je reis begint in Istanbul? Je kan dan in ieder gewenst tempo terug naar huis rijden en je hoeft niet bang te zijn je trein te missen.

Er zijn treinen van Belgrado via Sofia naar Istanbul. Maar als gezegd: ik zou zeker ook een stop maken in Sofia!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door goedkoopvliegenclub »

Ohrid .-Sofia . kan je het beste met de bus doen via Skopje. De trein vanaf Skopje rijdt flink om via Nis in Servië.

Over de busprijzen moet je je geen zorgen maken. Dit blijft low cost.

De optie via Kavala lijkt mij geen goede. Je krijgt 2 keer een moeilijke grensovergang. Je oorspronkelijke plan van Ohrid naar Sofia lijkt mij een beter plan.

De optie (van Jenny) om te starten in Istanbul lijkt mij een goede. dan kan je makkelijker improviseren en zit je niet aan de vertrekdata vast
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
DanielleKathinka
Vakantieganger

Wij hebben ook een route ingedachte waarbij we Griekenland en Turkije overslaan.

Praag - Boedapest - Belgrado - Skopje/Ohrid - Split - Triest - Wenen (Vanuit Triest gaat er rechts streeks een trein zegt Wikipedia is dit waar?)

Is dit een realistische route? Volgens mij kunnen we veel gebruik maken van nachttreinen op dit traject?
Plaats reactie