4 maanden ZO Azië + Nieuw zeeland

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
lpompen

4 maanden ZO Azië + Nieuw zeeland

Bericht door lpompen »

Beste mede reiziger,

Mijn vriendin en ik hebben besloten een reis te maken door ZO Azië en Nieuw-Zeeland. We hebben hier 4 à 5 maanden de tijd voor en zijn nu aan het bekijken welke landen we aan willen gaan doen.
Hoewel er veel op de forums te vinden is, vinden we het toch fijn om wat feedback op ons voorlopig (en erg globale) reisplanning te krijgen.

Zoals het er nu naar uit ziet willen we Thailand, Laos, Cambodja, Indonesië, Maleisië en Nieuw Zeeland aandoen. Daarbij hebben we de volgende planning in gedachte:

Thailand 3 wk (noord/zuid)
Laos 2,5 wk
Cambodja 2,5 wk
Maleisië 3 wk
Indonesië 2 wk
Nieuw-Zeeland 4 wk

Hiermee komt het totaal op 17 weken (ongeveer 4 maanden) waarbij we dan 2 weken als reserve hebben gehouden. De planning is om vrijwilligerswerk te gaan doen in Indonesië op een oerang-oetan opvang.

Ik besef dat we veel landen aan willen doen in korte tijd, en wil graag jullie mening hierover. Verder zijn overige tips/opmerkingen van harte welkom en eventuele Do's or dont's's :? hoor ik ook graag (dus welke niet al onder aparte topics vermeld staan ;)).

Kijk uit naar jullie inzichten :).
zaratoestra
Reisexpert

Re: 4 maanden ZO Azië + Nieuw zeeland

Bericht door zaratoestra »

Thailand 3 wk (noord/zuid)
Laos 2,5 wk
Cambodja 2,5 wk
Maleisië 3 wk
Indonesië 2 wk
Nieuw-Zeeland 4 wk

Wat bedoel je met Maleisie? Het vasteland of Borneo?
Welke eilanden in Indonesie wil je bezoeken? of wil je op 2 weken tijd enkel in een opvang centre voor apen werken?
Wat bedoel je met 2 weken 'reserve' voor die apen of om al reizend in Zuid-Oost Azie te besteden.

't is een heel mooie route wat jullie deden en op zich is op die tijdspanne - per land - veel mogelijk. Ik ben echter geneigd om de tijd die je voor de meeste landen uittrekt te kort te vinden.
Ga er van uit dat je af en toe een rustdag nodig hebt, dat je reisdagen hebt (dus ganse dagen op de bus, of allessinds het merendeel van de dag waarop je niets meer kan bezoeken) en dat je ook op plekken zal komen waar je nog langer wil blijven en waar je met pijn in het hart zal vertrekken.
3 weken Thailand is veel te kort. 2,5 weken Laos is ook veel te kort ( enkel de hoogtepunten volgens velen: Bolavenplateau, Vang Vieng, Luang Prabang en je hebt al veel dagen gespendeerd.
Cambodja moet goed lukken op die tijdsspanne - wij bleven er echter 5 weken hangen en hadden gerust nog langer kunnen blijven. Zo zie je maar he.

4 weken voor Nieuw Zeeland vind ik ook te kort. 't is een heel eind en dan zou het jammer zijn om niet wat langer te blijven. Op 4 weken kan je echter heel veel zien, versta me niet verkeerd. je zou bv. 3 weken Zuid kunnen doen en 1 week noord. Wij hebben voor onze route-tijdsindeling ons ook gebaseerd op wat anderen zeiden. je moet immers sommige vluchtdata vastleggen en beslisten 7 weken in NZ te blijven. Dit vonden wij veel te kort.

Wat ik hier neerschrijf is enkel mijn mening, en veel anderen zullen er anders over denken. 't is te doen maar je zal er flink de pas moeten inhouden en da's nu net wat je op zo'n prachtige reis niet wilt.
Hopelijk klink ik niet té zuur!! da's allessinds niet mijn bedoeling
lpompen

Bericht door lpompen »

Bedankt voor je reactie!

Mn planning was miss niet helemaal duidelijk.
In maleisië zijn we er nog niet helemaal uit of we naar het vaste land of Borneo willen. In ieder geval niet beide. Tips/suggesties om een keuze makkelijker te maken zijn meer dan welkom!

In Indonesië zijn we nog aan het zoeken waar we heen willen. In ieder geval een selectie van het land (dus één of enkele eilanden). En de twee weken die er voor staan zijn puur het reizen. De overige twee weken willen we dus (indien we een leuke plek vinden) het vrijwilligers werk gaan doen. In totaal dus vier weken Indonesië.

En in NZ willen we alleen het noordelijk eiland, en noorden van het zuidelijk eiland afreizen.

Het is eigenlijk niet ons doel om constant onderweg te zijn. We zijn in 2007 vijf weken in Zuid Afrika geweest en hebben toen gemiddeld 250 km per dag afgelegd. Hierdoor hebben we wel erg veel gezien maar het was wel ontzettend vermoeiend en ik zie ons dit niet voor 4 maanden volhouden.
Om toch veel van ZO Azië te kunnen zien willen we wel veel landen aan doen, maar dan voornamelijk van plek naar plek reizen om dan daar even te blijven. Dus in feite geen echte rondtrek maar meer naar plaats A,B en C en vanuit daar dingen bekijken. We denken op die manier toch veel leuke dingen te kunnen zien zonder helemaal lijp te worden van al het reizen.

T is voor ons wel de eerste keer dat we gaan backpacken, en hebben eigenlijk geen idee wat een juiste richtlijn is voor het aantal km wat je gemiddeld per dag af legt. Hangt natuurlijk ook af van type vervoer etc.

ps. Je klinkt niet zuur ;) liever te veel opmerkingen dan straks er achter komen dat we te veel willen doen in te weinig tijd of te snel door willen en zo de landen niet echt ontdekken :).
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik zou minimaal een land laten vallen om meer tijd in de rest te hebben. Je planning is op Cambodja na overal wel erg krap. Zeker bij 4 maanden heb je ook af een toe een relax weekje nodig.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Niellles
Reiziger

Bericht door Niellles »

Ik heb, helaas, lang niet alle landen bezocht op jouw lijstje. Dus ik kan je niet op alle landen adviseren.

Het lijkt me, zoals anderen al zeiden, allemaal wat krap. 3 weken Thailand lijkt me genoeg om alle must-sees te zien, maar veel te krap om op je gemak rustig door het land te trekken.

3 weken is genoeg om iets van Maleisië te zien, maar je moet bedenken dat je dan ook lang niet alles kan zien.

En dan als laatste; 2 weken voor Indonesië?!?!?! Ik dacht dat ik er 6 weken ben geweest en dat vond ik lang niet genoeg voor Sumatra, Java en Bali. Het ligt er aan wat je wilt doen; als je er alleen op Bali wilt feesten dan heb je aan 2 weken genoeg. In alle andere gevallen niet.

Ik zou eerder rustig de tijd nemen om een paar landen te bezoeken dan snel door veel meer landen racen (dan heb je ook nog eens een goede reden om later een keer terug te komen).

Veel plezier in ieder geval. Ik ben jaloers.
Rose
Vakantieganger

Bericht door Rose »

Ik doe/ga al deze landen behalve indonesie ook doen, in ongeveer even veel tijd. Ik heb zeker geen haast en heb ook niet het gevoel dat ik iets over heb geslagen, maar heb van mezelf ook een redelijk hoog reistempo. Als je ook regelmatig paar dagen op het strand wil liggen is dit wel behoorlijk kort.

Thailand 3 weken was genoeg voor mij, dus dat is (naar mijn ervaring) iig genoeg. Cambodja kan ook in 2 weken en ik zou zeker kijken of je je tijd in laos een beetje kan rekken, fantastisch land. Als je in maleisie bijv. alleen de westkust doet zou 3 weken ook voldoende moeten zijn, borneo weet ik niks van.

indonesie is erg groot en besef je dan ook dat 2 weken misschien maar 1 eiland betekend. Aangezien de rest van je reis ook al vlot verloopt zou ik daarom zeggen kies voor die 2 weken dan ook maar 1 eiland, bijv bali, om een beetje te settelen en stukje rust aan het strand erbij te pakken oid. Je kan nooit genoeg zien in zo'n korte tijd dus ga dat ook niet proberen, maar ga later gewoon een keer terug voor de rest.

NZ word als enige wel echt krap. Er is veel te zien en te doen, en zoals gezegd erg ver weg. Als je je tijd daar kan rekken zeker doen! Ik ga het ook in een maand doen, maar voor mij word het meer familie bezoek, met tussendoor dingen zien. Wil me dan ook alleen focussen op het noorder eiland. Als je het niet erg vind om niet alles te zien en dingen over te slaan kan je het zeker doen, maar probeer je wel te bedenken of je dat geen zonde vind en het niet liever bewaard voor een andere keer en nu wat langer in azie wilt blijven!
lpompen

Bericht door lpompen »

Allemaal bedankt voor jullie reacties! ^O^

Ik denk dat we een land gaan laten vallen om onszelf wat meer rust te gunnen. Welk land dit gaat worden zijn we nog niet over uit. We weten alleen dat we zeker naar Thailand willen. Daarnaast is het vrijwilligerswerk wat we willen gaan doen in Indonesië dus dat land staat dan ook vast.

Het vrijwilligerswerk wat we willen gaan doen zou plaatsvinden in het noorden van sulawesi (indonesie) en we willen dan aansluitend, en tijdens dit vrijwilligerswerk het eiland verkennen. In totaal willen we dit in zo’n 3 tot 4 weken doen dan.

Hiermee komt onze planning op:

Indonesië (Sulawesi) 4 wk
Thailand 4 wk
Laos ? wk
Cambodja ? wk
Maleisië ? wk
Nieuw-Zeeland ? wk

Waarvan een van deze landen dus ‘weg mag’ … |:(

Ik merk dat we het erg lastig vinden om hier een juiste keuze in te maken. Iedereen heeft wel pro’s en con’s met de verschillende landen. Toch zou ik het fijn vinden als jullie bereid zijn om deze landen als jullie eigen planning neer te zetten (waarbij we in totaal dus 19 weken onderweg zijn).

Kijk uit naar jullie reacties!
Rose
Vakantieganger

Bericht door Rose »

Als ik jou was zou ik dan Maleisie weglaten, niet omdat het geen leuk land is, maar van alle landen in je lijstje is dat het land waar ik de meest wisselende verhalen over hoor. Zit inmiddels al 2,5 maand in Azie, en heb nog geen slechte ervaring gehoord over Cambodja en Laos, en zeker als je Thailand gaat doen is dit een makkelijke en logische route.

Voor Cambodja zou ik zeggen dat 2 weken genoeg is, de hoogte punten zijn zo'n beetje Siem Reap en Phnom Penh, twee grote steden, en je zou dan nog naar wat kleinere plaatsjes kunnen gaan. Bijv. Kratie (boven Phnom Penh, zeldzame dolfijnen in de Mekong rivier spotten), Battambang (bamboetrein, batcave etc) en Sihanoukville (strand), al schijnt Sihanoukville niet helemaal het einde te zijn, je kan vanaf daar beter de boot nemen naar eiland Koh Rong, zit vol backpackers.

Laos ligt er een beetje aan hoeveel je wilt zien, bereid je voor op lange busreizen want de wegen zijn verschrikkelijk, maar het land is zeker de moeite waard. Luang Prabang zeker niet overslaan, Vientiane (hoofdstad) niet te lang blijven hangen, is een mooie stad maar eigenlijk niks te doen. Je zou kunnen gaan tuben in Vang Vieng, of als je de tijd neemt kan je vanaf Luang Prabang nog verder naar het noorden, Luang Namtha, prachtige natuur en nog helemaal niet toeristisch. Dit alles kan je in 3 weken doen, plak je er nog een weekje aan kan je met de bus naar het zuiden voor de 4000 eilanden en Pakse, en evt. is er nog een grot halverwege de route van noord naar zuid laos die ook de moeite waard schijnt te zijn.

Met dit tempo hoef je je nergens te haasten, maar heb je genoeg tijd om dingen te zien zonder ergens lang te blijven hangen. Dan zit je aan zo'n 13/14 weken in Azie en heb je 5 tot 6 weken in NZ. Is denk ik alsnog niet genoeg tijd om beide eilanden te kunnen zien, maar dan kan je in ieder geval 1 eiland helemaal goed bezoeken.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Ik zal aangeven hoelang ik in de Landen geweest ben:

Thailand: 9 weken (kan korter, ik vond de eilanden super dus ben daar 4 weken gebleven)
Laos: 5 weken (reken zeker 4 weken als je heel laos wilt zien)
Vietnam: 4 weken
Cambodja: 2,5 week
Maleisie vaste land: 3 weken (dit vond ik achteraf wat gehaast maar we hadden helaas geen tijd meer

overige landen geen ervaring mee!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Plaats reactie