Ik ben op zoek naar advies over het soort malariatabletten dat wij het best kunnen gebruiken.
2 februari 2013 vertrek ik samen met mijn vriend naar Azië. We beginnen in Bangkok, gaan een week naar Koh Kood.. maar de rest ligt nog niet vast. We verwachten Thailand, Vietnam, Laos, Cambodja en Indonesië te gaan bezoeken. We verblijven ongeveer 5 a 6 maanden in Azië.
We hebben inmiddels bijna al onze vaccinaties gehaald bij de GGD, maar we weten nog niet zo goed wat we willen doen aan malariapreventie. De GGD adviseerde om elke dag Mallarone tabletten te slikken, omdat in sommige gebieden waar wij (misschien) naartoe gaan, de muggen resistent zijn tegen Lariam. Wij zien het beide eigenlijk niet zo zitten om 150 dagen lang een pil in te nemen.
Ik heb veel op internet gezocht en door voor- en nadelen van de beide producten op een rijtje gezet. Ik ben benieuwd naar jullie mening of ervaring:
Lariam
+ Gebruiksgemak: wekelijkse inname
+ Prijs: goedkoper dan Malarone
+ Testperiode in Nederland
- Afgeraden om ermee te duiken ivm evenwichtsstoornissen (we willen wel graag gaan duiken en snorkelen!)
- Niet iedereen reageert goed op Lariam
Malarone:
+ Gebruiksgemak: beginnen op 1 dag voordat je Malariagebied betreedt (maar hoe weet je nu precies wat wel/geen gebied is met Malaria?

- Prijs: Duur! 150 x 3 is 450 euro voor 5 maanden gebruik!
- Het wordt afgeraden het langer dan 36 dagen te gebruiken
Een alternatief is Doxycycline, maar hier heb ik vrijwel alleen maar negatieve verhalen over gehoord/gelezen en de GGD heeft het niet eens genoemd.
Wij denken zelf aan Lariam, maar wie kan ons buiten de GGD een goed advies geven?
Alvast heel erg bedankt!