Drie weken naar Indonesie

Stel hier je vragen over Indonesië.
Joost92

Drie weken naar Indonesie

Bericht door Joost92 »

Hallo allemaal,
Ik en mijn vriendin willen deze zomer graag voor 3 weken (meer is helaas niet mogelijk) naar Azie, zelf zaten we te denken aan Indonesie. Nou is het voor ons beide de eerste keer dat we gaan "backpacken" dus hierbij:
Iemand nog een mooie route voor 3 weken? (voornamelijk natuur en andere mooie dingen, maar ook wel n paar dagen strand).
Tips voor tickets?
En alle andere mogelijke tips?
Bij voorbaat dank!
Jenny
Reisexpert

Re: Indonesie

Bericht door Jenny »

Heb je andere berichten op dit forum al eens doorgekeken? Een veelbesproken route voor 3 weken is om te reizen van Jakarta naar Bali. Je moet dan wel behoorlijk doorreizen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Joost92

Bericht door Joost92 »

Jenny schreef:Heb je andere berichten op dit forum al eens doorgekeken? Een veelbesproken route voor 3 weken is om te reizen van Jakarta naar Bali. Je moet dan wel behoorlijk doorreizen.
Ja, ik ben druk aan het lezen! haha. Maar lees zoveel verschillende (mooie) verhalen dat het maar lastig blijft om te kiezen. Jakarta naar Bali klonk inderdaad goed, en dan vanaf Bali weer een binnenlandse vlucht terug naar Jakarta?

Treinen zijn ook goed te doen tussen te steden las ik? En verder nog tips voor dingen we echt niet mogen missen op Java?

Bedankt!

Joost.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Wat Java betreft gebruik google even of de zoeker hier op het forum.
Volgende zaken zijn wel top, maar da's enkel een topje van de ijsberg.
Yogjakarta en omgeving
Prambanan tempel
Borobodur tempel
Bromo vulkaan
Kawah Ijen vulkaan

Haal even een reisgids uit je bib en da's ook altijd gemakkelijk. Kan je gerichter vragen gaan stellen.

Have fun!!
Quvac
Reiziger

Bericht door Quvac »

Wij hebben afgelopen jaar een 3 weekse route gedaan door indonesie. helaas idd veel te kort. maar je kan wel een hoop zien.

wij vlogen op jakarta om vervolgens met de trein naar yogyakarta te gaan. dit moet een mooie rit zijn, helaas waren alle dagtrainen al vol in verband met het suikerfeest en moesten we dus met de nachttrein. achteraf gezien hadden we beter onze vlucht op yogya kunnen zetten.

vanuit yogya kan heel simper een georganiseerd tourtje doen van een aantal dagen.
in de wijk prawirotaman is het een overvloed aan bureaus. ook kan je hier makkelijk scooters huren om een deel zelf te doen.

wij hebben toen gekozen voor een dagje yogya (paleis, batiq etc), een dagje borobudur en prambanan, en vervolgens in 3 dagen naar bromo, ijen plateau en door naar bali.

dan is incl je vliegreis etc je eerste week al aardig om. er is nog veel meer te zien op java maar wij hebben er voor gekozen om gelijk door te gaan naar bali waar we een week in Ubud hebben gezeten. Vanuit Ubud is het makkelijk om dagtripjes te organiseren per auto of scooter. wij hebben daar iemand gevraagt of hij ons war rond rijden 3 dagen. Dagje noorden (watervallen, hot springs, family tempel, Lovina), Dagje zuiden (tanah lot, Ulu watu, jimbaran voor de visgerechten, dreamland, en wat hout, silver en batiq knutselaars) en als laatste een dagje oost voor de besakih tempel en de vulkaan.

Verder nog wat losse tripjes gedaan, zoals raften, olifantenpark etc etc

de laatste week hebben we op Gili Air gezeten om ons advanced duikbrevet te halen. Een heerlijk eiland wat je in een dik uur rondloopt. lekker uitwaaien, relaxen en elke dag wat duiken!

ff een klein simpel schematje wat je dus zou kunnen doen in 3 weken:) het is aanpoten maar je kan genoeg zien. gewoon inlezen over de dingen die je graag wil zien en doen. maar als je niet iets speciaals hebt in jakarta zou k dat overslaan. het viel ons zwaar tegen daar.!

succes met je reis!:)
Joost92

Bericht door Joost92 »

Dat klinkt heel goed, dankje!

Ik heb ook gehoord dat Bromo echt de moeite waard is? Een ander idee is om wat langer op java te blijven (yogya, bromo etc) en dan via Bali (en daar dus niet echt te blijven) naar Gili te reizen om daar wat langer te blijven in een backpacker hut oid, is dit aan te raden/te doen in drie weken (dit omdat Bali toch toeristischer schijnt te zijn) ? ook gezien de terugreis naar jakarta..

Joost.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Persoonlijk vind ik dat de Gili's hun beste tijd hebben gehad. Ik was er in 2006, in 2007 en in 2012. Er zijn veel meer hotels bijgekomen, en de prijzen zijn voor Indonesische begrippen belachelijk hoog. In supermarkten worden horecaprijzen gerekend, dus 1 euro voor een blikje cola.

Op Bali zijn veel stranden waar minder mensen komen. Maar wil je alleen maar strand of wil je meer? Duiken vind ik bij Bali mooier, en er is ook meer cultuur.

Voor mij was Amed op Bali een verademing na het drukke en onpersoonlijke Gili T.
Joost92

Bericht door Joost92 »

Oh oke, dus ook wel veel beeinvloed door toerisme al.. jammer. Dan toch maar Bali maar met een grote boog om Kuta heen? en dan Gili als dag trip? (2u boot hoorde ik vanaf Bali, maar gaan die boten ook s'avonds nog bijvoorbeeld). Wil toch wel meer dan strand alleen, maar Gili lijkt me toch wel leuk om n keer gezien te hebben?
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Gilli als dagtrip lijkt mij persoonlijk de moeite dan echt niet waard. Als je dan toch wil gaan boek dan toch zeker een overnachting ter plekke
Joost92

Bericht door Joost92 »

Mm, Gili meerdere dagen of toch vergane glorie en helemaal skippen?
Quvac
Reiziger

Bericht door Quvac »

Gili Trawangan is niet de moeite waard. dan kan je idd net zo goed naar llorret. Gili air vond ik leuker dan Amed. Wil je nog rustiger kan je ook kiezen voor Gili Meno.

Gili Air heeft 1 straat met bars en restauranten. de hoeveelheid hotels valt wel mee. de duikscholen zijn iig van goede kwaliteit!

als je de rust met je wederhelft wil opzoeken ga je gewoon naar de westkant vant het eiland. daar kan je heerlijk lopen zonder ook maar iets of iemand tegen te komen. het leuke is ook dat je hier geen gemotoriseerd vervoer tegenkomt op het eiland.

wil je een kortere periode zou k niet naar de eilanden gaan en dan is Amed een goede plek. maar ook dat begint zich al uit te breiden.

voor rust en natuur is Menjangan island, helemaal in het oosten bij java, ook nog een goede optie. kan je ook mooi duiken en snorkelen.

ik heb bij Amed niet gedoken. vond het bij de Gili;s erg mooi maar alleen op sunset point nog goed koraal gezien verder is het overal kapot! mss is dat bij amed oid idd beter!:)

succes met keus:)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Amed heeft mooier koraal dan de Gili's. Plus betere muck dives.

Ik heb in Lipah gezeten, net ten zuiden van Amed. Tijdens m'n verblijf geen buitenlanders gezien, heerlijk. (Wel uiteraard bij de duikschool, maar ik had gekozen voor een privegids dus tijdens de duiken weer alleen.)

De Gili's als dagtrip is lastig. De snelle boot vanaf Bali vaart namelijk meteen terug.
rindubali
Vakantieganger

Re: Drie weken naar Indonesie

Bericht door rindubali »

Reizen door Indonesie neemt heel veel tijd en 3 weken is dan te weinig.
Kies bijv. een vlucht op Jakarta, blijf hier enkele dagen om deze wereldstad te ondergaan en vlieg daarna door naar het eiland Bali (met Air Asia, veilig, goedkoop en gemakkelijk online te regelen). Ik zou kiezen voor 1 eiland .en dan springt Bali er uit. Waarom? Omdat Bali eigenlijk alles heeft, prachtige natuur en een heel bijzondere cultuur, de Hindoereligie, de prachtige desa's. Het toeristische zuiden van Bali is heel toeristisch, maar buiten dat gebied heeft Bali ook heel veel te bieden.
Wil je helemaal geen toerisme zien en nog echt de oorspronkelijke Balinese cultuur ondergaan en wil je echt in contact komen met de lokale bevolking, ga dan naar het eiland Nusa Penida. Dit eilandje is een provincie van Bali. Hier heeft de tijd nog stil gestaan en vind je idyllische strandjes zonder handelaren. Een hele mooie en informatieve site is [verwijderd]
De toeristische route over Java is heel veel reizen in een bus of in een auto met privechauffeur, dat is zonde voor slechts 3 weken.
Hans
Laatst gewijzigd door Erik op 26 jan 2013 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame verwijderd
Nicole_in_Azie

Bericht door Nicole_in_Azie »

Ik heb nog wel een suggestie van een heel andere categorie: Sulawesi. Wij zitten er nu al twee weken en hier zijn een stuk minder backpackers dan op de Java-Bali (evt Gilis) route. Een mooie afwisseling tussen cultuur en natuur. Een groot nadeel waar ik wel op moet wijzen: het reizen op Sulawesi neemt vanwege de grote afstanden heel veel tijd in beslag, tenzij je vliegt.
Wij doen in totaal 3 weken Sulawesi en dit is onze route:

Vliegen op Makassar en dan per bus (tip: NIET de lokale bus: dat duurt uuuuuuren! Er zijn ook express bussen) naar Rentepao. Dat is de uitvalsbasis om Tana Toraja (het land van de Toraja's) te bezoeken. Hier kun je als je geluk hebt naar een begrafenisceremonie (wij vielen met onze neus in de boter en zagen het offeren van waterbuffels). Neem wel een lokale gids in de arm; die kent de gebruiken en kan veel vertellen over de tradities. Je bent ten slotte wel 'te gast' op die begrafenis. Een gids kost ong 300.000 rupiah voor een dag. Je kan zelf makkelijk een scootertje huren en zelf naar de begraafplaatsen (in rotsen, in grotten) gaan. Ik kan je ook een 2-daagse trekking aanraden met een overnachting in een traditioneel huis van de Toraja's (een Tongkonan). Wij betaalden voor 2 personen voor zo'n tocht, alles inclusief, 1,3 miljoen rupiah.

Vervolgens met de nachtbus terug naar Makassar en met het vliegtuig naar Manado. Blijf vooral NIET in die stad, maar ga bv meteen naar Tomohon. Vulcano resort (zie LP) is goede uitvalsbasis om de omgeving te verkennen. Er zijn hier vulkanen, twee meren, hotsprings. Scootertje huren en erop uit trekken.
Wij zijn ook nog naar Batuputih geweest. Dat is de uitvalsbasis om het Tangkoko National Reserve te bezoeken. Daar kun je een trekking doen en zie je vrijwel gegarandeerd spookdiertjes en zwarte makaken. Prachtige omgeving en zelfs een wit strand (per ojek of wandelend te bereiken, je moet bij 'banteng resort' zijn. Een verlaten resort maar het strand ligt er nog :) )

Tot slot het strandgedeelte: op het vaste land in de buurt van Manado, of op het eiland Bunaken: heel erg geschikt om te snorkelen en/of te duiken.

Iets heel anders dan Java en Bali, maar zeker de moeite van het overwegen waard!
bernou

Bericht door bernou »

Hoi allemaal

Ik post ook even hier omdat ik zelf ook aan het kijken ben waar ik voor een reis van 3,5 week naartoe wil in Indonesie.
Ik wil sowieso naar Bali en Lombok, maar wil nog wel 1 ander eiland zien, en dan vooral naar iets wat echt anders dan dat is, met vooral jungle en dieren om te bekijken. Ik twijfel tussen Sulawesi en Sumatra. Binnenlandse vluchten zijn geen probleem. Zouden jullie een voorkeur hebben voor 1 van de twee in combinatie met Bali en Lombok? En zo ja waarom?

Dank!
Plaats reactie