Hoi!
Ik woon op dit moment in Ierland, dus kan je op zich wel iets vertellen. Ten eerste is Ierland qua eten en overnachtingen vrij duur. Voor een hostel moet je per nacht toch wel op 25 euro per persoon rekenen, en eten in de supermarkt is duurder dan in Nederland. Ticket naar Dublin kan wel heel goedkoop. Tussen de 80 en 100 is een goede prijs. Aer Lingus is het best om mee te vliegen vanaf Amsterdam.
Als je rond gaat reizen is het handigst om met de bus te gaan. De trein is duurder en qua bestemmingen heel erg beperkt. Bus is relatief vrij goedkoop. Het enige traject waarmee ik bekend ben is Dublin - Dundalk, maar dat is voor 1.5 uur slechts 6 euro retour, dus dat vind ik wel goedkoop.
Om cultuur te snuiven kun je naar Dublin, Cork, Limerick of Galway. Dublin is een leuke stad, maar echt heel duur. Als je graag wat van de natuur wilt zien, dan kan je het beste naar de westkust aangezien daar de meest spectaculaire bezienswaardigheden zijn. Volgens mij zijn er wel tours voor backpackers (Paddy's Wagon is er een dacht ik), maar ik heb gehoord dat die heel duur zijn. Eventueel af en toe een auto huren is misschien een optie? Ring of Kerry moet heel mooi zijn (zelf niet gezien), Cliffs of Moher en Donegal. Ook is het een aanrader om naar Noord-Ierland te gaan. Belfast is dan natuurlijk the place to be, en het gebied rondom de Giant's Causeway is geweldig (ik heb foto's op
http://sandrakorstjens.aroundtheglobe.nl staan). Mocht je in Dublin zitten dan is het ook een goed idee om naar de Wicklow Mountains te gaan. Supermooi daar!
Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen. De meeste Ieren zijn trouwens heel vriendelijk en behulpzaam. Echt Iers wordt alleen in wat plaatsen in het westen gesproken. De meesten spreken gewoon Engels, maar wel met een accent waar je in het begin waarschijnlijk moet wennen.
Veel plezier!
Groetjes, Sandra