Reis route, Borneo, Java & Bali. Tips van harte welkom.

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Pannadinho
Contacteer:

Reis route, Borneo, Java & Bali. Tips van harte welkom.

Bericht door Pannadinho »

Beste lezers,

wij gaan voor het eerst backpacken in Azie. Na eerdere reizen naar usa, curacao en cuba hebben we dit jaar besloten om naar Azie te gaan. Onze keuze is daarbij gevallen op Borneo (sabah), Oost-java en Bali. Vooral in Java en Bali is het nog niet geheel duidelijk, weet namelijk niet of alles haalbaar is in Java? Mochten jullie tips, aanvullingen of wat dan ook hebben dan horen wij deze zeer graag aangezien het onze eerste keer in dit continent is.

Dinsdag 11 Juni 2012 Internationale vlucht naar Kuala Lumpur
Woensdag 12 Juni 2012 Kuala Lumpur
Donderdag 13 Juni 2012 Kuala Lumpur – Mataking Island of Mabul
Vrijdag 14 Juni 2012 Mataking Island of Mabul
Zaterdag 15 Juni 2012 Mataking Island of Mabul
Zondag 16 Juni 2012 Mataking Island of Mabul – Lahad Datu
Maandag 17 Juni 2012 Lahad Datu – Danum Valley
Dinsdag 18 Juni 2012 Danum Valley
Woensdag 19 Juni 2012 Danum Valley – Sepilok
Donderdag 20 Juni 2012 Sepilok - Sukau
Vrijdag 21 Juni 2012 Sukau
Zaterdag 22 Juni 2012 Sukau – Sandakan
Zondag 23 Juni 2012 Sandakan - Yogyakarta (via Kuala Lumpur)
Maandag 24 Juni 2012 Yogyakarta
Dinsdag 25 Juni 2012 Yogyakarta - Borobudur Prambanan tempels - Solo
Woensdag 26 Juni 2012 Yogyakarta - Prambanan tempels - Solo
Donderdag 27 Juni 2012 Solo - Malang
Vrijdag 28 Juni 2012 Malang & Mt. Bromo
Zaterdag 29 Juni 2012 Malang - Kalibaru
Zondag 30 Juni 2012 Kalibaru - Bali
Maandag 1 Juli 2012 Bali
Dinsdag 2 Juli 2012 Bali
Woensdag 3 Juli 2012 Bali
Donderdag 4 Juli 2012 Bali
Vrijdag 5 Juli 2012 Bali
Zaterdag 6 Juli 2012 Internationale vlucht
ricardobuma
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: Reis route, Borneo, Java & Bali. Tips van harte welkom.

Bericht door ricardobuma »

In Indonesië ben ik niet geweest, dus daar kan ik niet volledig in adviseren. Daarintegen in Maleisië wel.

Wel krijg ik het idee als ik dit reisschema zie, dat het teveel bestemmingen zijn in deze periode. Als ik jullie was zou ik meer tijd inruimen voor een aantal plaatsen zodat je daarvoor ook uitgebreid de tijd kan nemen om het te bezichtigen en in totaliteit minder plaatsen aandoen.

Reizen in Azië gaat lang niet zo snel en het is dan vaak niet mogelijk om op één dag zowel te reizen naar de bestemming en diezelfde dag ook nog het stadje te bekijken.

Wat betreft Kuala Lumpur: één volle dag na een lange vlucht lijkt mij wat weinig voor een stad als Kuala Lumpur. Ik zou er nog minstens één volle dag aan vast plakken. Dan kan je de Petronas Twin Towers, KL Tower, Chinatown etc. wat rustiger bekijken. Ook kan je eventueel nog een uitstapje doen naar Batu Caves. Bovendien heb je dan even de tijd om te acclimatiseren en hoef je niet gelijk door te reizen na een lange vlucht.
Hoe boek jij jouw vliegtickets? Help mij afstuderen met het invullen van een korte enquête: https://goo.gl/e85Von
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

het reisschema lijkt me echt wel heel vol hoor.
Yogjakarta is best een relatief aangename stad om wat tijd in door te brengen.
Prambanan en Borobudur kan je op een dag doen maar dat wordt wel haasten. Veel hangt ook af of je openbaar vervoer neemt of prive transport

Als je de bromo vulkaan gaat bezoeken zou het zonde zijn om niet ook de kawah ijen vulkaan te bezoeken. da's echt wel een must.

Hou er ook wel rekening mee dat je over de weg af en toe vertragingen zult hebben. dat je door de temperatuur, de vele indrukken, en het reizen op zich af en toe een rustdag kan gebruiken
Transport is niet zoals in europa

Borneo zijn wij nog niet geweest maar heb er mij wel over ingelezen....al zo'n 10 keer :-)
Danum vallei was die niet enkel vliegend te bereiken??

Concreet: je zal hier vast info vinden over je te maken reis maar je reisschema ziet er voor mij heel druk uit. Alleen al op borneo kan je je tijd volmaken
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ook ik vind het schema veel te vol. In de omgeving van Yogya kun je je makkelijk 4-5 dagen vermaken. De Borobudur en Prambanan doe je tekort als je ze in een dag propt.

De Bromo wordt meestal met zonsopgang bezocht. Dat is midden in de nacht (vanuit Malang rond 1 uur) je bed uit. De dag erna doe je niet veel...

Ook ik zou Ijen Kawah toevoegen aan de lijst.

Als je een tourtje boekt in Malang dan word je de volgende dag op Bali gedropt. Een dergelijke tour van de twee vulkanen is slopend, maar het scheelt wel tijd!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Weer een andere mening, het java - bali stuk lijkt me zo slecht nog niet.
Wij hebben zelf ook alleen dat deel van java gedaan (vlucht vanaf Solo). We hadden iets meer tijd en dus een dagje extra in Solo/Yogya en ook een hele dag in Kalibaru. Maar opzich is je planning naar mijn idee wel te doen. Yogja kan je in drie dagen echt wel de orobudur en prambanan en stad zelf zien. Bromo is ook te doen in die ene dag, zie Kalibaru dan wel echt als slaapplek en verwacht niet dat je nog veel daar kunt doen.

Je tijd in Bali is wel erg kort aangezien het nog een behoorlijk eind reizen is van Kalibaru naar Bali. Je vlucht zal vanaf de andere kant van het eiland gaan dus je bent daar ook nog wel reistijd kwijt. Je zou bijvoorbeeld kunnen doen 2 dagen Lovina en 3 dagen Ubud.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Pannadinho
Contacteer:

Bericht door Pannadinho »

Bedankt voor alle reacties. Ik heb nog een tweetal vraagjes over java en bali:

1. Hebben we een gids/chauffeur nodig om het een en ander te regelen? of kunnen we te plekke het openbaar vervoer pakken en de excursies e.d. ook gewoon op de dag zelf regelen?

2. Heeft er iemand nog hostel/hotel tips?

Alvast bedankt
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Pannadinho schreef: 1. Hebben we een gids/chauffeur nodig om het een en ander te regelen? of kunnen we te plekke het openbaar vervoer pakken en de excursies e.d. ook gewoon op de dag zelf regelen?
Hangt er helemaal vanaf waar.

Het opennbaar vervoer op Bali is niet echt handig geregeld. Weinig bemo's, je belandt dus nooit bij de ingang van de tempel waar je heen wilt. Daarnaast is Denpasar met zijn 3 busstations een domper, het kost veel tijd om van het ene naar het andere busstation te reizen en voor dat vervoer wordt de hoofdprijs gevraagd. Het huren van een auto is comfortabeler. Een auto met chauffeur kan vanaf 350.000 rp. Voor vervoer tussen steden zou ik Perama tours of een vergelijkbare maatschappij benaderen.

De bus van Yogya naar de Borobudur is best te doen. Vanaf het busstation neem je de bus naar Magalang, en dan ben je er al bijna. Ook tussen de verschillende Javaanse steden gaan volop bussen. Het laatste stukje kun je dan per bemo afleggen.

Met de bus naar de Bromo wordt weer moeilijker, de bus gaat niet 's nachts. Wel kun je een bus naar Probolingo (of een andere plek in de omgeving) nemen en daar een tourtje boeken. Dat tourtje kun je prima de dag voor vertrek regelen.

Let er wel op dat accommodatie in het oosten van Java soms schaars is. Ik wilde zomer 2011 met het OV naar de Bromo en Ijen Kawah, maar er was geen slaapplek onder de 80 euro! Ik heb daarom maar een tourtje geboekt. De touroperators hadden blijkbaar alle goedkope kamers opgekocht....
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wij hebben Borneo en Kawa Ijen door middel van een tour gedaan. De prijzen zijn redelijk en zeker wanneer je relatief weinig tijd hebt scheelt het je een hoop gedoe. Je kunt meer zien in minder tijd. Wij hadden er voor gekozen om zelf de overtocht met de ferry te maken, maar het was eenmaal op Bali nog best een gedoe om vervoer te krijgen naar Lovina. Maar als je er rekening mee houd dat het zowel goedkoper als duurder kan uitvallen kun je steeds overwegen om dingen wel of niet zelf te regelen.

Wat mij vooral is bijgebleven over het vervoer op Java is dat het zo lang duurt. De gemiddelde snelheid lag behoorlijk laag en daarom kostte het soms vele uren om van a naar b te komen (en dan hadden we een gids met chauffeur). Achteraf hebben we heel veel kunnen zin in weinig tijd, maar het was wel wat duurder dan alles zelf regelen. Maar vond het voor die reis wel prettig.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Op Java alles met het openbaar vervoer gedaan. Vond het prima gaan we hebben altijd geluk gehad dat er binnen een uur wel een bus ging naar waar wij naar toe gingen. Ja het vervoer is niet snel maar dat hoort erbij, vond vooral de treinrit naar Kalibaru erg mooi.

Op Bali ook alle lange afstanden met openbaar vervoer gedaan en verder een scooter gehuurd in diverse plaatsen voor de directe omgeving.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie