duiken in november

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
pieter_sy

duiken in november

Bericht door pieter_sy »

Hoi,
ik boekte samen met een vriend een duikcursus op Koh tao. we zouden de cursus aanvatten rond 20 november.
Op verschillende forums lees ik dat dit de minst aangewezen periode is om te gaan duiken aan de golfkust, dit door de grote kans op neerslag.
wat zijn de alternatieven? graag een betaalbare duikschool met nederlandse duikinstructeurs.
het gaat om de padi open water + advanced cursus
alvast bedankt
pieter
Jenny
Reisexpert

Re: duiken in november

Bericht door Jenny »

Je kan ook duiken als het regent. Ik vind het altijd flauw als mensen zeggen 'nat word je toch' 8)7 , maar in principe hebben ze gelijk. Nadeel is alleen dat het zicht minder is, en dat je tussen de duiken door niet lekker in het zonnetje kan zitten om op te warmen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Ja, November is de slechtste tijd daar, maar als je de cursus hebt geboekt en de duikclub zegt dat de cursus gewoon kan dan zou ik ze geloven (en hopen dat ze het niet zeggen omdat ze er toch zijn en hopen op acceptabele condities).

Veel mensen denken dat je hier in de Nederlandse zomer niet kunt duiken maar ook dat is niet juist.

Mocht je toch iets anders willen dan ben je van harte welkom bij ons op Phuket.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Veel mensen denken dat je in NL niet mooi kan duiken, en dat is ook niet juist.

Maar eerlijk is eerlijk: het regent nu dat het giet, niet de meest ideale omstandigheden om straks naar Zeeland te gaan om een weekend te duiken....
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik heb een aantal jaar terug in Thailand gedoken onder zulke slechte omstandigheden dat ik daarna echt best lang niet meer durfde. Hele grote golven waardoor bij het uitgaan van het water de hele onderkant van de boot en de hele ladder uit het water kwam. Die moest je dan maar in een keer goed pakken en dan werd je meegezwiept. Een aantal mensen moesten met reddingsboeien uit het water gehesen worden omdat ze zich te ziek voelde om de ladder te pakken.Ik had echt veel liever gehad dat de duikschool toen eerlijk had gezegd dat het weer te slecht was. Toen had ik dus al mijn openwater, kan me niet voorstellen dat als ik toen op cursus was ik nooit meer gedoken zou hebben.

Aan de andere kant heb ik mijn advanced open water dan ook weer gehaald in slechte omstandigheden in februari op ko phagnan. Weinig interessants gezien maar zo leerde je wel echt navigeren. Daarna overgestoken naar de andere kant en geweldige duiken gedaan bij de similan eilanden.

Wat ik dus wil zeggen er zit een heel verschil tussen slecht en slecht, slecht zicht is nog niet zo erg maar hoge golven echt wel. Bekijk gewoon ter plekke hoe het is en besluit anders toch over te steken naar de andere kant van thailand.

Ik hoop trouwens dat je niet van plan bent om gelijk achter je openwater ook een advanced cursus te doen??? Het is echt veel beter om daar tussen wat ervaring op te doen met zelf duiken op verschillende locaties, je leert dan veel meer en kunt de advanced echt gebruiken om juist je eigen zwakke puntjes bij te spijkeren.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Tikva schreef:Ik hoop trouwens dat je niet van plan bent om gelijk achter je openwater ook een advanced cursus te doen??? Het is echt veel beter om daar tussen wat ervaring op te doen met zelf duiken op verschillende locaties, je leert dan veel meer en kunt de advanced echt gebruiken om juist je eigen zwakke puntjes bij te spijkeren.
Heel veel duikinstructeurs zullen dit niet met je eens zijn.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

stevenl schreef:
Tikva schreef:Ik hoop trouwens dat je niet van plan bent om gelijk achter je openwater ook een advanced cursus te doen??? Het is echt veel beter om daar tussen wat ervaring op te doen met zelf duiken op verschillende locaties, je leert dan veel meer en kunt de advanced echt gebruiken om juist je eigen zwakke puntjes bij te spijkeren.
Heel veel duikinstructeurs zullen dit niet met je eens zijn.
Ik ben het er wel mee eens : )
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Vreemd dat je een boeking hebt gedaan voor een duikcursus op Koh Tao in het laagseizoen.
Zelfs in het hoogseizoen kan je daar gewoon komen aankloppen en gelijk starten.
Probeer je boeking dus te annuleren en kies voor beter weer, namelijk in de Andamanse zee (rond Phuket).
Lukt dit niet meer; dan zal het ook niet zo erg zijn aangezien het je eerste duikervaring wordt en je geen vergelijkingsmateriaal hebt.
Indien je geen Nederlandse instructeur vindt, kan je meestal wel de Nederlandse lesboeken krijgen.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Zowel op Ko Tao als aan de Andamanse kust wonen en werken duikinstructeurs die regelmatig op dit forum actief zijn.
Vraag hen anders even om raad...
Voor Ko Tao kun je Smarties benaderen en voor Phuket (en omgeving) Stevenl.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Op Koh Tao begint het regenseizoen later dan in de rest van Thailand.

Smarties (hier op het forum) kan je vast verder helpen.
Smartties
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Smartties »

Hey luitjes,

Ben al een tijdje niet op ATG geweest. Ben intussen papa geworden dus redelijk druk met luiers etc *O*

Hoewel het regenseizoen alweer achter de rug is hier toch nog even wat uitleg.
Wat het regenseizoen hier op Koh Tao betreft is het niet meer altijd te voorspellen wat het weer doet.
Toen ik hier net kwam wonen zo'n 6 jaar geleden was het regenseizoen echt 3 of 4 weken dagelijks buien.
Het begon zo half november en was dan half of eind december klaar.
Zicht onderwater was minimaal en veel wind/golven en het duiken was dan beperkt to enkele duikstekken.

Voor mensen die al op het eiland zijn en toch een cursus komen doen gaan we hier gewoon het gehele jaar het water in, weer of geen weer. Veel mensen willen toch gewoon hun duik diploma halen ongeacht de omstandigheden. Hoewel het zicht beperkt is en je je wetsuit beter aan kan doen voordat je de boot op gaat hebben we vaak de grootste lol en word het duikbrevet gewoon behaald.

Tegenwoordig is er geen peil meer op te trekken en hebben we vaak maar een weekje regen.
Dit jaar hadden we ons verheugd op het regenseizoen: lekker een harde schijf vol series en filmpjes. Kopje thee erbij en lekker thuis op de bank genieten van het geluid van de regen op de palmbomen en kokospalmen.

Uiteindelijk is het dan toch begonnen met regenen maar dit was maar een fractie van wat het voorheen was en het duurde nog geen week. Toevallig hadden we precies die week een cursus gepland maar we hebben deze mensen van het weer op de hoogte gesteld en ze voorgesteld om naar Koh Lipe, Lanta of PhiPhi te gaan. Liever dat ze ergens anders een top tijd hebben in een tropische omgeving dan dat ze hier doorgeregend zitten kniezen. O-)

Pieter, ik hoop dat je inmiddels een duikbrevet en een geweldige hobby rijker bent en dat je kan terugkijken op een geweldige tijd in Thailand.

Laat nog even weten waar je geweest bent en hoe je ervaring was
''het leven is simpel, het moeilijkste dat er is is simpel leven''

Ties Lahlali
Padi Specialty Instructor #972625
Koh Tao, Thailand
www.DuikenInThailand.info
Volg ons op Facebook
Plaats reactie