Flinders Ranges walks/hiking

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Fryslan89
Vakantieganger

Flinders Ranges walks/hiking

Bericht door Fryslan89 »

Hallo!

Ik ga volgend jaar rond eind feb tot eind april naar Australie. Ik begin mijn reis vanuit Adelaide en wil vervolgens ook naar Flinders Ranges. Ik zou heel graag hier willen hiken alleen zie ik veel hikeprogrammas van 6-10 dagen. Ik zou graag 2-3 dagen willen hiken in Flinders Ranges.
Nou vroeg ik me of of iemand hier ervaring mee heeft en is het überhaupt handig om alleen te gaan hiken in dit park? Kan namelijk nergens hikes vinden van 2-3 dagen (guided dan).
Ik wil graag naar veel parken toe, vandaar dat ik ook keuzes wil maken om niet in elke park een dure tour te gaan doen en ik vind hiken in zon park geweldig.

Alvast bedankt!
Francine
Reisexpert

Re: Flinders Ranges walks/hiking

Bericht door Francine »

Ik heb daar geen meerdaagse wandelingen gemaakt, maar je kunt wel prachtige dagtochten maken in de Flinders Ranges. Overnacht nabij Wilpena Pound (er is een camping zeer dichtbij, bereikbaar met auto én openbaar vervoer). Je kunt daar allemaal beschrijving van wandelingen ophalen. Er zijn een meerdere dagtochten die je vervolgens vanaf de camping kunt maken.
Er loopt ook een langeafstandswandelroute, maar die is 'one way' dus je zult dan op en neer moeten lopen.
Het is in die tijd behoorlijk warm daar, dus bedenk ook of je een meerdaagse tocht (met alle bagage!) wilt of dat je dagtochten ook een prima optie vindt. Ik ben daar ook een keer in maart/april geweest en begon mijn wandelingen 's morgens om 5.00, 6.00 uur vanwege de hitte! Bedenk ook dat je dan heel veel water mee moet nemen. Ik denk dat een meerdaagse hike in februari echt heel erg warm is.
Fryslan89
Vakantieganger

Bericht door Fryslan89 »

He Francine,

Bedankt voor je reactie. Ik bedoelde eigenlijk ook dagtochten ja, maar dan voor 1-2 dagen. Dat vind ik dus niet erg om te doen. Hoe lang waren die dagtochten die jij hebt gedaan?

Als ik het goed heb begrepen heb jij die dagtochten alleen gedaan? Dat is dus wel een optie om deze hikes alleen te doen? Ik ben van plan om dat in mijn eerste dagen/week te doen en denk niet dat ik dan al iemand heb gevonden om een hike mee te doen vandaar.
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Ik zie een dagtocht als een tocht waarbij je 's avonds terugkeert naar de plek waar je bent begonnen. Een tocht van 1-2 dagen, dan neem ik mijn tent mee en slaap ik op een andere plek dan waar ik ben begonnen.
Voor de duidelijkheid: in de FR heb ik alleen tochten gemaakt vanuit Wilpena Pound. Daar stond mijn tent en daar keerde ik steeds naar terug.
De meeste van deze tochten kun je prima in je eentje maken al wordt het afgeraden, zeker in de warme maanden. Probeer op de camping gewoon contact te leggen met mensen die gaan wandelen. Ik had een briefje opgehangen bij de toiletten. Uiteindelijk heb ik de tocht alleen gemaakt, maar kwam die avond mensen tegen die net waren aangekomen en die graag de tocht samen hadden gemaakt. Verder had ik al vrij snel contact met een Australische familie die daar op de camping stond. Aan hen liet ik elke dag weten welke wandeling ik ging maken. Overigens deed ik dit in Australië vaker als ik lange tochten in mijn eentje ging maken: laat weten waar je bent. en/of schrijf het op een briefje dat je achterlaat in je tent. Je kunt ook met thuisblijvers in NL afspreken dat je bijvoorbeeld weer belt als je terug bent.

Ik heb bijvoorbeeld de tocht naar st Mary peak niet helemaal gemaakt in mijn eentje. Ik ben tot een bepaald stuk gelopen en niet helemaal de berg op omdat het snoeiheet was en ik alleen was. Ze hadden afgeraden dit in je eentje te doen. Wandelingen naar Mount Ohlssen en naar bridle gap heb ik gewoon in mijn eentje gedaan.
Let wel op. De wandelingen zijn over het algemeen prima aangegeven, maar vooral aan het einde naar bridle gap was niet zo heel duidelijk. Keer op je schreden terug als je het niet zeker weet. In de bush kun je erg makkelijk het pad kwijtraken.

Op http://www.environment.sa.gov.au/parks/ ... ional_Park kun je een folder downloaden met wandelingen.

Veel plezier!
Fryslan89
Vakantieganger

Bericht door Fryslan89 »

He dankjewel voor je info!
Wat ik me nog afvroeg, hoe ben jij in het park gekomen? Ik ben namelijk van plan om met hop on hop off bussen te reizen maar las dat er geen vervoer is met deze bussen naar Flinders Ranges, hoe heb jij dit gedaan? Of had je een auto gehuurd?
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Je kunt met het openbaar vervoer naar Wilpena Pound reizen. Volgens mij met de premier stateliner. Een keurige busmaatschappij. Ik had pech met de bus naar Port Augusta en zou daarom de aansluiting missen (ruim drie uur te laat!), maar de bus (die ik had geboekt) had gewacht! De bus ging maar twee keer in de week.
Vanuit Wilpena Pound kun je veel wandelingen maken. Er is daar een winkel waar je het hoognodige (brood, paar groentjes, wat pasta) kunt kopen, maar het is wel vrij duur.
Op de camping zijn bbq's die je kunt gebruiken.
Fryslan89
Vakantieganger

Bericht door Fryslan89 »

Ik ben momenteel wat aan het zoeken over het openbaar vervoer naar Flinders Ranges, of Wilpena Pound. Maar ik kan niet veel duidelijkheid hierover vinden. Kun je me zeggen welke dagen die Premier bus rijdt naar Flinders Ranges? Dan zou ik hier wat rekening mee kunnen houden in mijn planning.
Ik vertrek vanuit Port Augusta, vanaf Port Lincoln. Ben jij ook via Port Augusta naar de Flinders Ranges gegaan?
En kampeerde jij wel vaker? Want ik neem geen tent etc mee voor mijn reis, omdat ik dit ook niet vaker ga doen. (behalve op tours die hierin dan wel geregeld zijn) Heb jij een permanent tent gedaan in Wilpena Pound?

Alvast bedankt!
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Ik moest even niet alleen mijn geheugen, maar ook even een oude Lonely Planet erop naslaan. Naar Wilpena gaan bussen van Gulf Getaway (www.gulfgetaways.com.au) op vrijdagen en zondagen (ik heb niet nagekeken of ze dat nog steeds doen) naar Wilpena.
Ik had zelf een (eenpersoons) tent mee. Ik kampeerde hiermee regelmatig in Australia (lekker goedkoop!). Ik had dus ook een matje en een slaapzak mee, maar geen kookspullen. Als ik kampeerde, gebruikte ik een openbare bbq of at ik gewoon een paar dagen niet warm of ik haalde iets. Ideaal!
Fryslan89
Vakantieganger

Bericht door Fryslan89 »

He Francine.

Bedankt voor je reactie. Ik heb even gekeken en ze bieden inderdaad 2x per week een bus aan. Maar niet duidelijk op welke dag. Ik heb ze even gemaild voor meer informatie.
Maar is dat niet gelinked aan een tour, dat je daar aan mee moet doen? Want zo leek het wel op de site, weet niet hoe het bij jou zat Denk het niet?
Ik weet niet zo goed hoe ik het nu moet doen want ik kan niet 4-5 dagen in Flinders Ranges blijven, wil graag korter blijven, zo'n 2,3 dagen. Maar ik kan verder niks vinden over ander vervoer naar dit park of Wilpena Pound.
Het lijkt wel of er bijna geen openbaar vervoer heengaat, klopt dit? Had jij dit ook zo ervaren?
Zijn er nog andere opties om er te komen? Ik heb geen auto, dus ben wel afhankelijk van openbaar vervoer.
Hoop dat je misschien nog wat andere opties hebt!

Alvast bedankt!
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Blijkbaar wisselt deze route nogal eens van eigenaar. In mijn (oude) Lonely Planet staat dat ze op vrijdagen en zondagen gaan (gulfgetaways). Het jaar waar die LP van is, heb ik echter de Flinders niet met de bus bezocht. Eerder deed ik dat wel, maar toen reed Premier op die route.
Meer weet ik ook niet. Verstandig om een e-mail te sturen en gewoon te vragen. Je zou ook de mensen in Wilpena kunnen vragen (http://www.wilpenapound.com.au/). Zij weten mogelijk wel welke bus er heen gaat.
Succes!
Plaats reactie