Schema rondreis indonesie + visum

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Doortje
Vakantieganger

Schema rondreis indonesie + visum

Bericht door Doortje »

Hallo allemaal,

Zomer 2013 wil ik zo lang mogelijk rondreizen in Indonesië. I.v.m. mijn studie is dit helaas 'maar' 5 weken, waarin ik veel wil zien en doen.
Omdat ik niet het type ben die gaat 'en maar ziet' heb ik vast op papier gezet wat ik graag wil zien. Mijn vraag aan jullie is of dit haalbaar is. Plan is om 26 juli-31 aug te gaan waardoor ik dus wel rekening moet houden met de ramadan. Daar zal ik denk ik alleen last van hebben op sumatra en java? Is dit (extra reistijd e.d.) een reden om bijv sumatra voor een andere keer bewaren? Ik ben niet iemand die lang op dezelfde plek blijft; ik vind het fijn om op redelijk tempo door te reizen.

Het reisschema hoe ik het tot nu toe bedacht heb:
Dag 1 Vliegreis
Dag 2 Vliegreis
Dag 3 Medan
Dag 4 Medan – Bukit Lawang
Dag 5 Bukit Lawang
Dag 6 Bukit Lawang – Samosir Island
Dag 7 Samosir Island
Dag 8 Samosir Island
Dag 9 Samosir Island – Medan
Dag 10 Vliegreis Medan-Bandung
Dag 11 Bandung
Dag 12 Bandung – Pangdangaran (ca. 200 km)
Dag 13 Pangandaran & Green Canyon Tour
Dag 14 Pangandaran
Dag 15 Pangandaran – Jogjakarta
Dag 16 Jogjakarta
Dag 17 Jogjakarta Borobodur & Prambanan Tempels
Dag 18 Jogjakarta – Cemoro Lawang (Bromo)
Dag 19 Bromo Vulkaan –Kawah Ijen
Dag 20 Kawah Ijen – Lovina
Dag 21 Lovina
Dag 22 Lovina
Dag 23 Ubud
Dag 24 Ubud
Dag 25 Ubud-Lombok
Dag 26-30 Hunting komodo tour
Dag 31 Lombok-Gili's
Dag 32+33 Gili's
Dag 34 Gili's-Bali
Dag 35-36 Vliegreis

Ik weet dat de hunting komodo boot niet elke dag vertrekt, maar dan zou ik een beetje moeten schuiven om de boottocht te kunnen maken.

Ik hoor graag of dit schema haalbaar is. Er staat niks vast, maar als dit sowieso mission impossible is moet ik misschien overwegen op jakarta te vliegen en het rustiger aan te doen.

Verder als vraag voor visum: is de kans groot dat ik geen visum krijg voor meer dan 30 dagen als ik mijn ticket al geboekt heb? Want ik begrijp dat je wel een in- en uitvlucht nodig hebt om dat visum te krijgen..

Liefs,
Doortje
Roosje
Reiziger

Re: Schema rondreis indonesie + visum

Bericht door Roosje »

Hoi Doortje,

Bukit Lawang (BL) heeft een fijne sfeer en ik zou zeker wat langer blijven. Je kan daar een tweedaagse jungletrack doen bv en je wilt neem ik aan ook even acclimatiseren. Bedenk ook dat afstanden in Sumatra groot zijn en wegen slecht. Ik heb 14 uur gedaan over het stukje van BL naar Samosir. Ook was Medan-BL zeker 5 uur... Medan is trouwens geen prettige stad, misschien kan je wat tijd winnen en direct door te gaan naar BL?

Gili's zijn heerlijk (air..) en gun jezelf wat meer tijd daar. Omdat er geen gemotoriseerd verkeer rijdt komt er een rust over je heen, maar dit duurde ook even bij mij om er echt in te komen...en dan wil je niet meer weg :)

Je schrijft dat je niet het type bent dat wel ziet, toch krijg ik zelf een aardig opgejaagd gevoel bij het zien van je lijst. Maargoed, ieder heeft zo zijn reisstijl.
Java heb ik zelf overgeslagen, dus daarover geen tips. Wel ben ik nog in het Noordelijkste puntje van Sumatra geweest (Pulau weh) wat wel echt heel erg gaaf en mooi was. Maar dat past niet in je huidige schema..

Oh en w.b. de ramadan: als je een beetje respectvol ermee omgaat geen probleem. Wel kon ik in de regio Banda Aceh (noord sumatr) overdag geen eten krijgen en moet je inventief zijn door bv crackers in te slaan. In de guesthouses in Pulau Weh mocht je overdag niet in het openbaar eten. Het werd wel klaargemaakt, maar dan moest je in je hut/balkon eten. Dat waren de meest "extreme"dingen die ik meemaakte. Ik vond het verre van vervelend...het is een beleving en ook mooi om je aan te passen als je ergens op bezoek bent. Kortom, laat de Ramadan je niet tegenhouden.

Veel plezier!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik vind dat je echt gaat racen tegen de klok en daarbij heel wat mooie dingen over slaat.
En dat zegt iemand die zelf ook snel reist.
Voor Java en Bali heb ik mezelf 4 weken gegund.
Laatst van Flores naar Bali ook 4 weken (wel 2/3 van Flores gezien).
Jij wil er dan ook nog eens Sumatra bij doen?
Je schema klopt wel redelijk, en qua variatie zal het zeker prettig zijn, maar je mist oh zo veel leuke dingen onderweg.
Bromo en Kawah Ijen zou ik zeker de tijd voor nemen om minstens de klok rond ter plekke te zijn.
Ook Borobodur is het leukst bij zonsop- en -ondergang.
Gili's ben ik 2x geweest. Eerste keer 'leefden' er nog hippie's, 2e keer was het puur toerisme.
Dat was in 2000 ofzo. Ik wil niet meer weten hoe het er nu uit ziet ...
Die Komodo tour heb ik ook gedaan. Best relaxed tijdens een drukke reis, maar de eilanden rond Labuan Bajo zijn de meest paradijselijke die ik tot nu toe in Indonesië heb gezien. Ook daar zou je je route aan kunnen passen. Voor duikers is deze regio de max.
Bali ben ik nu 4x geweest. Telkens voor een week ofzo. Steeds weer nieuwe dingen ontdekt, maar Lovina telkens over geslagen omdat ik liever duik bij Tulamben. Ook al is Bali toeristisch, in 't binnenland valt dat best mee. 5 Dagen ter plekke zou ik je toch willen aanbevelen.
Sumatra is ooit eens gecancelled bij mij. Ik ben er dus niet geweest maar heb wel de reis voorbereid. Met wat ik weet, heb je bijna 2 maanden nodig om Sumatra fatsoenlijk te zien. Of een maand voor de regio waar jij komt.
Persoonlijk zou ik Sumatra daarom schrappen uit je lijst en je 5 weken concentreren op de route tussen Yogiakarta en Labuan Bajo. Tussen Jakarta en Yogia is enkel Pangandaran leuk, maar ook weer geen highlight van formaat.
Doortje
Vakantieganger

Bericht door Doortje »

Ik denk dat ik in dat geval maar gewoon een ticket naar Jakarta boek en dan maar zie hoe ver ik kom.
Dan heb ik de week op Sumatra over om het een stukje rustiger aan te doen.
Sumatra trekt me meer dan Java, maar het is logistiek gezien denk ik handiger om gewoon over land + boot te gaan.
Een goede reden om de volgende zomer weer terug te komen! :)
Het is ook niet mijn bedoeling om 5 weken lang te moeten stressen of ik alles wel 'haal'.
En in Indonesië zal dat waarschijnlijk al helemaal niet werken gezien de infrastructuur (en cultuur ;) ) daar.
Bedankt voor alle tips!
Plaats reactie